Is er een mogelijkheid om vanuit een draaiend linux-systeem een ntfs bestandssysteem op een bestaande partitie te maken ?
Ik had nl. het idee om een backupsysteempje te maken voor m'n windows partitie, in plaats van mijn huidige systeem met het dd'en van de hele partitie, die dus ook alle lege ruimte kopieert, wat lang duurt en grote files maakt.
Ik weet niet of dit werkt hoor, maar ik dacht hieraan:
Voor het backuppen:
eerst de bootsector bewaren met
en dan de partitie mounten en de files tar/gz'en
En voor het terugzetten dan dus eerst de files weer terugplakken op de partitie, en dan de partitie unmounten en de bootsector terugplakken aan het begin met dd. Maar. Dan moet ik voor het terugplaatsen van de files eerst wel een filesystem mounten ! Dat zou kunnen als ik het bestandssysteem intact laat, en gewoon de oude files op de windows partitie verwijder:
Maar ik wou ook eerst even de schijf even van nullen voorzien dmv
zodat het echt leeg is, om vervolgens een nieuw NTFS filesystem te maken op die partitie.
Bovendien zou je dan de terugplaatstruuc kunnen doen met een groter of (niet teveel) kleiner bestandssysteem.
Iemand ideen hoe je dit doet?
Ik had nl. het idee om een backupsysteempje te maken voor m'n windows partitie, in plaats van mijn huidige systeem met het dd'en van de hele partitie, die dus ook alle lege ruimte kopieert, wat lang duurt en grote files maakt.
Ik weet niet of dit werkt hoor, maar ik dacht hieraan:
Voor het backuppen:
eerst de bootsector bewaren met
code:
1
| dd if=/dev/hda1 of=bootsector count=1 |
en dan de partitie mounten en de files tar/gz'en
code:
1
2
3
| mount /dev/hda1 mountdir cd mountdir tar -zcf ../files.tar.gz * |
En voor het terugzetten dan dus eerst de files weer terugplakken op de partitie, en dan de partitie unmounten en de bootsector terugplakken aan het begin met dd. Maar. Dan moet ik voor het terugplaatsen van de files eerst wel een filesystem mounten ! Dat zou kunnen als ik het bestandssysteem intact laat, en gewoon de oude files op de windows partitie verwijder:
code:
1
2
| cd mountdir rm -rf test |
Maar ik wou ook eerst even de schijf even van nullen voorzien dmv
code:
1
| dd if=/dev/zero of=/dev/hda1 |
zodat het echt leeg is, om vervolgens een nieuw NTFS filesystem te maken op die partitie.
Bovendien zou je dan de terugplaatstruuc kunnen doen met een groter of (niet teveel) kleiner bestandssysteem.
Iemand ideen hoe je dit doet?