Toon posts:

ntfs filesystem maken vanuit linux ?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er een mogelijkheid om vanuit een draaiend linux-systeem een ntfs bestandssysteem op een bestaande partitie te maken ?

Ik had nl. het idee om een backupsysteempje te maken voor m'n windows partitie, in plaats van mijn huidige systeem met het dd'en van de hele partitie, die dus ook alle lege ruimte kopieert, wat lang duurt en grote files maakt.
Ik weet niet of dit werkt hoor, maar ik dacht hieraan:

Voor het backuppen:
eerst de bootsector bewaren met
code:
1
dd if=/dev/hda1 of=bootsector count=1

en dan de partitie mounten en de files tar/gz'en
code:
1
2
3
mount /dev/hda1 mountdir
cd mountdir
tar -zcf ../files.tar.gz *

En voor het terugzetten dan dus eerst de files weer terugplakken op de partitie, en dan de partitie unmounten en de bootsector terugplakken aan het begin met dd. Maar. Dan moet ik voor het terugplaatsen van de files eerst wel een filesystem mounten ! Dat zou kunnen als ik het bestandssysteem intact laat, en gewoon de oude files op de windows partitie verwijder:

code:
1
2
cd mountdir
rm -rf test

Maar ik wou ook eerst even de schijf even van nullen voorzien dmv
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda1

zodat het echt leeg is, om vervolgens een nieuw NTFS filesystem te maken op die partitie.
Bovendien zou je dan de terugplaatstruuc kunnen doen met een groter of (niet teveel) kleiner bestandssysteem.

Iemand ideen hoe je dit doet?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:42:
Is er een mogelijkheid om vanuit een draaiend linux-systeem een ntfs bestandssysteem op een bestaande partitie te maken ?

Ik had nl. het idee om een backupsysteempje te maken voor m'n windows partitie, in plaats van mijn huidige systeem met het dd'en van de hele partitie, die dus ook alle lege ruimte kopieert, wat lang duurt en grote files maakt.
Ik weet niet of dit werkt hoor, maar ik dacht hieraan:

Voor het backuppen:
eerst de bootsector bewaren met
code:
1
dd if=/dev/hda1 of=bootsector count=1

en dan de partitie mounten en de files tar/gz'en
code:
1
2
3
mount /dev/hda1 mountdir
cd mountdir
tar -zcf ../files.tar.gz *

En voor het terugzetten dan dus eerst de files weer terugplakken op de partitie, en dan de partitie unmounten en de bootsector terugplakken aan het begin met dd. Maar. Dan moet ik voor het terugplaatsen van de files eerst wel een filesystem mounten !
Dat terug-plaatsen van je files op een ntfs-schijf zou in linux atm alleen kunnen met Captive :)
Dat zou kunnen als ik het bestandssysteem intact laat, en gewoon de oude files op de windows partitie verwijder:

code:
1
2
cd mountdir
rm -rf test

Maar ik wou ook eerst even de schijf even van nullen voorzien dmv
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda1

zodat het echt leeg is, om vervolgens een nieuw NTFS filesystem te maken op die partitie.
Bovendien zou je dan de terugplaatstruuc kunnen doen met een groter of (niet teveel) kleiner bestandssysteem.

Iemand ideen hoe je dit doet?
http://linux-ntfs.sourceforge.net/
Die hebben een mogelijkheid van clonen van je ntfs-partitie :)

Met jouw manier van werken kun je de rechten van files niet backupen volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 10-08-2005 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal de links even bekijken.

Dat met die rechten kon je wel es gelijk in hebben, daar de fat tabel (of hoe dat met ntfs ook heet) niet meegekopieerd wordt...)
Heb er trouwens ook niet aan gedacht dat write support voor ntfs onder *nix ook niet echt lekker betrouwbaar is... zeker niet voor een hele backup... misschien werkt het wel met fat32 ? maar dan nog, ik zou niet weten hoe je een fat32 filesystem maakt in linux

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:06:
...
maar dan nog, ik zou niet weten hoe je een fat32 filesystem maakt in linux
Google is your friend :P
Je komt dan dus uit bij dosfstools ;)

Verwijderd

Topicstarter
vielen dank, allebei! Ben nu ntfstools aan het testen.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als NTFS niet-gebruikte delen van de schijf netjes vult met nullen, dan kun je net zo goed de hele schijf dd-en en dan g-zippen. De lege delen worden dan gecomprimeerd. Enige nadeel is dat het langer duurt, alles moet namelijk gelezen worden, maar alle metadata wordt wel meegenomen.
Maar of Windows dat doet weet ik niet. Vanuit het oogpunt van veiligheid lijkt het mij wel heel logisch, zodat gegevens van een verwijderde of afgebroken file ook werkelijk van de schijf zijn verdwenen.

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 11-08-2005 02:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten doet windows dat NIET, er zijn wel programma's zoals VoptXP die dat voor je willen doen, het nullen-schrijven naar lege stukken. Dan is het idd zo dat je een kleine file krijgt na het zippen. Maar dan moet je dat wel iedere keer doen (vanuit windows...) voordat je wil backuppen.

Maar ik heb ntfsclone gebruikt, en man wat is dat ideaal ! Supersnel... omdat hij alleen de files opslaat die in de NTFS tabel staan. Comprimeert niet maar daar hebben we dan gzip voor...

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 11:18:
Naar mijn weten doet windows dat NIET, er zijn wel programma's zoals VoptXP die dat voor je willen doen, het nullen-schrijven naar lege stukken. Dan is het idd zo dat je een kleine file krijgt na het zippen. Maar dan moet je dat wel iedere keer doen (vanuit windows...) voordat je wil backuppen.

Maar ik heb ntfsclone gebruikt, en man wat is dat ideaal ! Supersnel... omdat hij alleen de files opslaat die in de NTFS tabel staan. Comprimeert niet maar daar hebben we dan gzip voor...
Voor dat comprimeren/decomprimeren staan wel voorbeelden op die site met bijvoorbeeld bzip2 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok dan wordt het nog kleiner, maar dat duurt ook langer ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Oh wacht ik vergis me. Je bedoelt zeker via de stdout en dan | bzip bla.bz2 ? Moet ik ook ff proberen... wordt het nog mooier :9

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 17:51 . Reden: foutje in code ]

Pagina: 1