[Apache] Forbidden op Samba mount

Pagina: 1
Acties:

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Hey Tweakers,
Misschien dat jullie me kunnen helpen ik ben namelijk vrij in de war. Ik heb net apache ge-emerged, en dat is goed gegaan. Het probleem zit hem in mijn docroot. Mijn websites en bestanden die de webserver moet serveren staan op een SMB share op een windows computer. Geen probleem zou je zeggen, gewoon de share mounten in de docroot van apache mounten en klaar.
Echter dit lijkt wat vreemde problemen op te leveren, namelijk een Forbidden error. Wat ik gedaan hebt is dit. Als eerste heb ik in de docroot een map mount aangemaakt. Vervolgens heb ik de volgende regel aan fstab toegevoegd.
code:
1
//windowsserver/websites /var/www/localhost/htdocs/mount smbfs username=websites,password=******,uid=apache,gid=apache 0 0

Vervolgens heb ik deze gemount met root en heeft de map de volgende rechten.
code:
1
drwxr-xr-x  1 apache apache 4096 Aug 9 11:15 mount

Tot nu toe lijkt het goed te gaan, ik start apache namelijk met de volgende gebruiker en groep.
code:
1
2
User apache
Group apache

Toch krijg ik een forbidden error wanneer ik de map http://server/mount/index.html (of de dir list, of welk bestand dan ook) op vraag, dat terwijl alle bestanden in de mount map ook worden ge owned door de groep en gebruiker apache. Ik ben in de war, wat zie ik over het hoofd? :/

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Okay, ik net zo als gister ben ik iets te snel geweest met bij julie komen zeuren ;) . Ik heb het als volgt opgelost. Draai apache nu als nouser met nogroup. Vervolgens heb ik mijn /etc/group als volgt aangepast.
code:
1
2
nogroup:x:65533:apache
nobody:x:65534:apache

In bovenstaand voorbeeld is apache de eigenaar van de smb mount waar toegang toe moet worden verkregen.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin