Toon posts:

Probleem NSLU2 (NAS van Linksys) + Lacie HD

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ondervind een probleem met een NSLU2 + Lacie USB HD combinatie.

Alles start naar behoren op, en werkt goed, maar na enkele uren te hebben gedraaid is de drive van de NSLU2 niet meer toegankelijk. D.w.z. navigeren door de directorystructuur lukt wel, maar er kunnen geen bestanden worden gelezen van of geschreven naar de NSLU2 disk.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

weebl

YARR!

Heeft die LaCie disk toevallig een soort van stroombesparende standby functie. Waarschijnlijk gaat de schijf dan uit, en kan ie niet meer aangezet worden door je Linksys. En dat je nog wel door de directories kan bladeren heeft waarschijnlijk te maken met dat de Linksys de hele directorystructuur (tot op een bepaalde hoogte) opslaat in z'n cache.

Of je HDD die functie heeft zou je even op moeten zoeken.

offtopic:
Dit is niet echt gadget talk denk ik...

[ Voor 8% gewijzigd door weebl op 10-08-2005 12:42 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

weebl schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:41:
offtopic:
Dit is niet echt gadget talk denk ik...
Daar ben ik het mee eens, vandaar [GT] -> [NT]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Hé Ciro71,

Ik kan je niet helpen, maar ik heb dezelfde configuratie als jij en ik krijg alles niet eens werkend, dus misschien kan jij mij helpen?
zie ook mijn topic; Linksys NSLU2 "storage link" installatieprobleem

Kreeg jij bij het installeren ook steeds een error na het formatteren/installeren?

Misschien ligt het aan de combi Linksys - Lacie, maar daar heb ik nog niets over kunnen vinden.

Roel

[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 26-08-2005 10:17 ]

Verwijderd

Het zou ook eventueel kunnen zijn dat je HD te warm wordt als ie niet goed gecoold wordt.

Dan willen ze ook nog wel is problematisch doen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hints...

Mocht iemand een gelijkaardig probleem hebben... ziehier hoe je het oplost:

nieuwe disk (MAXTOR ONETOUCH II) + upgrade van NSLU2 naar firmware R63 + disk op USB poort 2 aansluiten (JAWEL, op 2 en niet op 1 zoals in de manual staat)

Resultaat: alles werkt perfect zonder enig probleem.. nu al een week zonder onderbreken

Verwijderd

Firmware R63 werkt ook met NTFS. Je zou dus je HD ook eerst onder windows kunnen formatteren. Nadeel is wel dat onder NTFS geen gebruikers en groepen ingesteld kan worden.

Verwijderd

Misschien niet helemaal on topic maar ik heb de volgende vraag. Ik heb een NSLU2 besteld en een 200Gb harde schijf. Ik overweeg nog zo'n schijf om aan de NSLU2 onderlinge backups te maken.
Ik denk aan twee partities van elk 100 Gb per disk.

Met de nieuwste firmware voor de NSLU wordt ook FAT32 en NTFS ondersteund, maar met FAT32 is de maximale partitiegrootte 32 Gb en NTFS schijnt alleen op port1 van de NSLU2 te worden ondersteund.
Kan ik dan alleen EXT3 gebruiken of zijn er alternatieven?

Verwijderd

Het is mogelijk om Fat32 partities van groter dan 32Gb aan te maken. Zelf gebruik ik er 1 van ongeveer 80Gb. Onder linux zijn ze gewoon aan te maken en XP kan ze gewoon gebruiken. Alleen heeft XP standaard niet de mogelijkheid om Fat32 partities aan te maken. Er zijn daar volgens mij wel tools voor. Met een beetje googlen moet je die zo kunnen vinden.

Verwijderd

Heb inderdaad even gegoogled. Een veel voorkomende suggestie is om dit te doen met een Win98 bootdisk. Zo links en rechts wordt dit juist weer afgeraden vanwege veel slack space. Als ik de disks lekker in de NSLU2 laat zitten en niet rechtstreeks aan een Windows pc hang is er misschien helemaal geen reden om niet voor ext3 te kiezen.

Verwijderd

Mocht dat nodig zijn... met bijv. explore2fs (http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm) is het zelfs mogelijk om onder windows ext3 partities te lezen. :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Alles leuk en aardig, maar dit heeft niets meer met NT te maken ;)
Ik zet 'm door naar OM

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1