[2003] DNS instellingen en netwerktoegang problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb een windows server 2003 gemaakt met een active directory erop. Nu heb ik deze verder thuis ingesteld, en dat werkte allemaal. Vervolgens heb ik deze meegenomen naar de vereniging waar hij komt te staan. Daar is het volgende de bedoeling:

Er is een eerste netwerk met daarin de pc's die bij de vereniging horen, die zitten achter de server, die weer op zijn beurt deel uit maakt van het netwerk (zonder domein) van het hele gebouw.

Dus: [clients] - [netwerk] - [server] - [netwerk] - [router] - [internet]
De beide netwerk zijn dus ook fysiek gescheiden en alleen door de 2 netwerkkaarten in de server verbonden. In feite moet het een netwerk in een netwerk worden dus..

Het volgende is heb ik op het moment ingesteld:
Een dns server, met als doorstuurserver de dns van die je normaal van de router krijgt.
Een DHCP server (de router is overigens ook dhcp server)
Een Active Directory server
Een bestandsserver
Een afdrukserver
Een IIS server (sharepoint)

De netwerk kaart voor het interne netwerk voor de clients IP: 10.0.0.1 etc DNS ook 10.0.0.1
De netwerk kaart voor het externe netwerk waaraan de router zit: IP: autoconfig, DNS 10.0.0.1 en dns van de router.

Het volgende is nu aan de hand: zodra ik probeer te pingen zet hij wel de naam om naar IP adres (bijv www.google.nl = 66.102.9.104) maar vervoglens krijg ik timeouts. Als ik bijv de netwerk kaart voor het interne lan uitschakel, kan ik wel op internet. (met dezelfde DNS instellingen)
Ik denk dus dat de DNS wel goed werk (gezien hij de naam kan omzetten naar dns) maar dat iets hem verhindert daadwerkelijk verbinding te maken met internet.
Ik heb geen idee wat het kan zijn, en ik heb alle firewalls uitstaan.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt,

Ps. ik heb geen NAT/VPN server geinstaleerd maar wel de verbinding gewoon gedeeld...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het 'pingen' doe je op de server zelf? Welke ip range gebruikt dat interne netwerk? Hoe staan je gateways?

• drjake
  • Niet online
Het pingen doe ik idd op de server zelf. Het ip range voor intern is van 10.0.0.10-10.0.0.245
De gateway voor intern staat op 10.0.0.1 voor extern op de gateway die via de dhcp komt
(overigens is de ip range van de externe 172.16.0.1 (gateway) )

Alvast bedankt

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Haal de gateway van de 'interne' kaart eens weg?

• drjake
  • Niet online
Ik zal het zo meteen doen (ben nu nog thuis)
Heb je nog andere dingen die kan proberen als dat niet werkt?

Heel erg bedankt alvast!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Gateway is je probleem.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• drjake
  • Niet online
Maar de gateway voor de clients moet gewoon wel 10.0.0.1 zijn? Of 172.16.0.1?

Thnx!

Verwijderd

Zet een forwarder op je DNS Server voor alle externe domains naar de NS van je ISP.

Zet het ip adres van je servert (10.0.0.1) als Primary DNS servert op je interne LAN adapter, zet op je externe LAN adapter geen DNS settings..

Zet op je interne adapter geen default GW maar op je externe adapter wel, het adres van je router dus.

gebruik RRAS om te routen van je interne netwerk naar je 'externe netwerk'.. of nog mooier gebruik ISA ofzo daarvoor..

volgens mij is dit het wel?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 12:25 ]

• drjake
  • Niet online
Ik zal het proberen, maar de onboard lanadapter heeft het begeven. Heel vreemd allemaal maar dat zijn hardware problemen volgens mij. Zodra ik die weer aan de praat heb zal ik het even proberen.

Groetjes

• drjake
  • Niet online
Ik heb 2 nieuwe NIC´s erin zitten, en ik heb de DHCP server verwijderd en winroute geinstalleerd.
Het werkt nu allemaal, maar het lijkt erop dat de DNS wat traag is. Maw op de server is internet vrij snel, maar op de clients duurt het zoeken van een pagina nogal lang. Als hij die eenmaal heeft gevonden laad de pagina wel weer redelijk snel!

Kan dit aan de trial versie van winroute liggen oid?

Alvast bedankt!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

winroute op een server en dan wil je dat wij je probleem gaan oplossen???? wel eens van DNS Forwarding gehoord?

• drjake
  • Niet online
Ja, zie bovenstaande posts!
Als ik dhcp server van windows gebruikt geeft hij geen gateway mee aan de clients..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
drjake schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:47:
Ja, zie bovenstaande posts!
Als ik dhcp server van windows gebruikt geeft hij geen gateway mee aan de clients..
Dan stel je dat in in je server/scope opties? Van een tweaker verwachten we wel dat deze zelf uitgebreid onderzoek doet. In jouw vragen komen zo ontzettend veel eenvoudige dingen voor die je door wat proberen en de documentatie te lezen makkelijk had kunnen vinden. Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) daarover nog even goed door, en probeer wat meer initiatief te tonen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1