TV-piept --> flyback isoleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 05:31
Mijn TV piept erg hard rond de 16kHz. Ik heb de TV opengehaald en het stof weggezogen. Verder heb ik de TV schoongeblazen met lucht. Dit hielp niet. Daarna de electronica ingespoten met plastic-spray (had ergens gelezen dat dit ook zou kunnen helpen). Ook dit hielp echter niet. Nu ben ik er achter gekomen dat het geluid wordt veroorzaakt door de flyback (http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/fly/). Als ik deze inpak met noppenschuim, daalt het lawaai drastisch.
Produceert een flyback erg veel hitte, of is het veilig om de flyback in te pakken? Omdat er iets van 30kV op staat ga ik de temperatuur maar niet voelen :P

[ Voor 14% gewijzigd door quazar op 10-08-2005 09:08 ]

Verwijderd

Dat gepiep komt vaak van spoelen rondom het lijndeel, wat je kan doen is die goed inspuiten met plastic spray! Het inpakken van die spoelen lijkt me niet verstanddig !!
Normaal als dit soort problemen zich voordoen dan is plastic spray altijd wel de oplossing, tv uitzetten en dan be/inspuiten en goed laten drogen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:33:
Dat gepiep komt vaak van spoelen rondom het lijndeel, wat je kan doen is die goed inspuiten met plastic spray! Het inpakken van die spoelen lijkt me niet verstanddig !!
Normaal als dit soort problemen zich voordoen dan is plastic spray altijd wel de oplossing, tv uitzetten en dan be/inspuiten en goed laten drogen.
ik zal wel gek zijn maar lees jij uberhaubt de topicstart?
Daarna de electronica ingespoten met plastic-spray (had ergens gelezen dat dit ook zou kunnen helpen). Ook dit hielp echter niet.

https://wren.co/join/Devian

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23
Wat voor TV is het? Onze TV en die van mijn schoonmoeder(tegelijk gekocht, zelfde model) piept ook erg vaak. En dat is een JVC. Dus als je een oplossing weet, post die hier dan aub :)

Verwijderd

Hier werkt zo plastic spray ook voor geen meter bij diversen tv's.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 05:31
Het is een Loewe TV (concept plus, 1996 ofzo). Misschien ga ik vanavond kijken of ik losse soldeer contacten zie, maar dan ik de print plaat los kunnen krijgen zonder de boel te slopen... Produceert een flyback erg veel warmte?

[ Voor 7% gewijzigd door quazar op 10-08-2005 12:09 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
quazar schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:08:
Het is een Loewe TV (concept plus, 1996 ofzo). Misschien ga ik vanavond kijken of ik losse soldeer contacten zie, maar dan ik de print plaat los kunnen krijgen zonder de boel te slopen... Produceert een flyback erg veel warmte?
Het antwoord is ja. Een flyback is in feite een grote bak koperdraad. De stroom door deze draden veroorzaakt warmte. Als je de flyback inpakt, waardoor de warmte niet weg kan, dan zal de temperatuur oplopen. In het gunstigste geval brandt dan de lak door op de kopdraadjes, waardoor je flyback finito is (en waarschijnlijk neemt ie meteen je HOT mee) en je die kunt vervangen. Ben je meteen van het gepiep af. Met een beetje pech houdt de isolatie het lang genoeg zodat er ergens iets in brand vliegt, stof bijvoorbeeld. Als je inboedelverzekering erachter komt dat je op die manier met je tv hebt geknoeid, dan wil je de gevolgen niet weten...

Heeft die flyback altijd al gepiept of is het recent? Wordt het steeds erger? In dat geval oscilleert er in dat ding iets. Vervangen! Het liefst door een origineel exemplaar.
Pagina: 1