Afstandsbediening voor PC: welke, hoe enzo

Pagina: 1
Acties:
  • 11.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PC's met afstandsbedieningen worden steeds normaler met al die home theatre pc's (mce enzo).
Nu wilde ik mijn computer ook graag bedienen met een afstandsbediening. Maar wat is nu wijs? En vandaar een aantal vragen! :)

--- wat ik wil bereiken ---
ik wil mediaportal bedienen (pijltjes, enter toets enzo). ook door explorer navigeren en bestanden openen/starten. start menu. het zou een handig idee te zijn om eventueel andere taken en macro's te kunnen onderbrengen onder de knoppen van de AB. Ik ben niet van plan MCE van Microsoft te gebruiken!

--- AB/IR Receiver ---
Ik zag een losse Microsoft MCE AB/Receiver USB voor €35 (funprice). Op zich is dat nog wel te doen. In een ander forum zag ik dat je deze werkend kan krijgen met MCE 2005 drivers die iemand had gepost. In de beschrijving leken de features nogal beperkt. Kan deze AB/Receiver ook met andere programma's werken zodat er meer funcionaliteit beschikbaar is?

In de zelfde categorie als de MCE: Marmitek PC control (met showshifter, versie 1.55) (€39,95). Zij hebben MouseRemote erbij waarmee je (volgens mij) knoppen kunt programmeren.

En bij deze twee werken dan die pijltjes op de AB als pijltjes van het toetsenbord of verplaatsen ze de muiscursor :?

Of is een andere receiver een betere optie? Ik had begrepen dat die veelal op de COM poort aangesloten dient te worden (maar zijn die er over een jaartje nog wel??) Ik had al even vlug op Conrad.com gekeken maar ik kon zo geen complete receivers vinden. En hoe is de compatibility tussen de AB <> receiver <> software?

--- software ---
van winlirc weet ik dat het gratis is, maar kun je er dan ook iets mee? is het vergelijkbaar met girder? op de site van winlirc stond zoiets dat het elkaar support, maar waarom zou je twee programma's hebben als ze het zelfde doen!? ;)

Oftewel nogal wat vragen ;) 't zou fijn zijn als iemand iets duidelijkheid kan geven (veel, oudere, topics eindigen met "ik zal het testen" oid. En zijn dus niet echt bruikbaar. En volgens mij zijn er wel wat nieuwe ontwikkelingen sinds de HTPC hype.
Zijn er mensen die de MCE remote zonder MCE gebruiken of misschien ervaringen hebben met die van Marmitek? Of nog een andere? Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 10:25
Ik heb zelf de ATI RemoteWonder gehad. Dat is een afstandsbediening voor de pc die gebruik maakt van radiogolven. Deze remote heeft een virtuele muis, play/pauze enz knoppen, pijltjestoetsen+enter en een numeriek toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

K-Jay

Klaas Jan

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Misschien wil je ook bij de merk remotes blijven.
Een voorbeeld van een (volgens reviews) goede remote is de Harmony reeks van Logitech
http://www.logitech.com/i...s/harmony/US/EN,CRID=2078

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117053

__IcE__ schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 09:08:
Misschien wil je ook bij de merk remotes blijven.
Een voorbeeld van een (volgens reviews) goede remote is de Harmony reeks van Logitech
http://www.logitech.com/i...s/harmony/US/EN,CRID=2078
Harmony's zijn geen pc remotes. De harmoney reeks zijn universele afstandsbedieningen. Ze zijn compatibel met MCE receivers. Maar dan moet je die dus wel hebben. Er zit dus geen receiver bij. Omdat het een merk is dat veel computer hardware ontwikkeld, wil het nog niet zeggen dat alles wat ze ontwikkelen automatisch geschikt is voor de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Die van logitech valt wel af. Op zich een prachtig ding, maar best duur! En dan moet je ook nog een receiver hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat de afstandsbedieningen die hiervoor gemaakt zijn wel mooier en handiger lijken dan een 2e hands remotecontrol van een tv ofzo! Dus bedacht ik me dat ik maar voor een compleet pakket ging...

ATi Remote Wonder I, II, Plus
+ door winamp aan een AUX knop te hangen kun je hem bedienen terwijl deze niet actief is (zegt remote control.com. Je kunt weer terug naar het active programma door de PC knop in te drukken
+ programma plugins, om specifieke taken in die programma's te vereenvoudigen.
+ werkt met irassistant (teminste de I wordt er genoemd)
- geen universele AB voor TV of HiFi.
- in fora gelezen (en zelf ervaren) de drivers kunnen sommige bestanden niet registreren in windows
- slecht verkrijgbaar. topics met (web)shops links werken niet meer of hebben het product niet meer.
? verschillen tussen de I, II en Plus?!

Marimitek PC Control
+ ook universele AB (inclusief een learn functie)
+ muis cursor, maar ook pijltjes toetsen!
+ software (mouse control) om commando's aan knoppen te hangen
+ goede prijs (40 euro)
+ kan ook werken met girder via drivers (en het lijkt me dan toch ook via andere software??)
- kan alleen .exe aan een knop koppelen (maar auto it scripts kun je converteren naar exe...).
? kan dit programma ook winamp (of iets anders) besturen als dit programma niet actief is?
? is dit een X-10 (dan is ir assistant compatible)

Algemeen
- hoe zit het met repeat time. als je een knop te lang ingedrukt houdt herhaalt hij dan het commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 15:32
Ik draai ook mediaportal en heb de ati remote wonder, als ik opnieuw zou moeten kiezen had ik de mce afstandsbediening genomen. Die word namelijk meteen ondersteund zonder een plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64707

Hier vind je de Marimitek PC Control alleen wel met leerfunctie voor €37,95 excl €6 verzendkosten.

Hij is niet van het merk Marimtek maar is volgens mij wel identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:12
ik gebruik gewoon een universele afstandbediening waarvan ik 1 van de voorkeuzeknopjes voor de PC gebruik. Handig want dan heb je niet wéér een AB in huis liggen.
Daarbij heb ik een zelfbouw IR-oogje (zie K-Jay hierboven) met een lange kabel tot de tv verlengd. Die ligt naast de kabel die je toch al voor video naar de TV nodig hebt.

Omzetten van IR-signalen naar PC signalen (ik gebruik myHTPC maar Meedio en MCE werken ook) doe ik met uICE, nadat ik winLirc (bagger) en Girder (al iets beter) had gebruikt. Heerlijk dat gebruikersgemak van uICE! Te krijgen via http://www.mediatexx.com/

Succes met je speeltje.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• iAR
  • Niet online
Gemak dient de mensch... dus mijn voorkeur gaat wel uit naar een 'kit' ipv een universele AB met een (eigengemaakt IR/RF oogje) moet ik zeggen.

Maar de vraag reist of het mogelijk is om met de marmitek AB niet active programma's te bedienen.
Of hoe werkt dat van de ATi (waarmee je eerst een knop van dat programma op de AB moet indrukken). Als die het programma gewoon actief maakt en weer in-actief door op de PC knop te drukken...
En hoe zit dat met jou AB, Moriaty? Kun je wel inactieve programma's besturen??

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 11:34
Die Marmitek heeft mijn toekomstig schoonvader. Die is inderdaad gewoon X10, best wel tof ding, en werkt vrij lekker. (hij heeft hem gekocht bij zo'n setje om video signalen door te zenden naar tv, best wel ideal voor een HTPC. Die van hem is niet stil, maar wie kan dat wat schelen als ie een verdieping hoger staat?) Showshifter is trouwes ook niet slecht (hoewel MP natuurlijk wel de max is, als het lekker werkt).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank33
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 09:57
Ik ben ook heel lang op zoek geweest naar de beste afstandsbediening voor mijn HTPC. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een keyboard met geintegreerde muis (joystick) de 9019URF van BTC. Kostte maar iets van 35 Euro.
Dit ding werkt echt super. Het werkt met radiofrequentie en daardoor vaak beter bereik dan infrarood.

Afbeeldingslocatie: http://www.btc.com.tw/product/key9019urf.jpg

Het is misschien niet zo handzaam als een gewone afstandsbediening maar de mogelijkheden zijn veel groter (spelletjes / internetten etc.) Daarnaast is het een stuk minder werk dan klooien met girder e.d.

"Obviously you're not a golfer..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik hoef geen toetsenbord... ik wil een afstandsbediening ;)
Mag het weer onoptic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:24

GreyGhost

Het is een spook

Dat kan, ik heb het bij die marmitek voor elkaar gekregen met

- girder (v3.2.9, nog freeware)
- de sendmessage plugin voor girder 3.2.9 (WinLUAEx.dll v1.0.9.1)
- de x10 ati/remote control plugin (X10_Remote.dll v1.0.0.0)
(mouseremote is niet nodig)

Die Plugins moet je dan standaard opstarten met girder.

De sendmessage plugin zorgt ervoor dat je direct naar een bepaald programma (bv winamp, bsplayer) een commando kunt sturen, ook als het niet actief (niet op de voorgrond) is.

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik bediende m'n PC met een Nokia 6230 en Puppetmaster via bluetooth: ging als een speer, tot ik m'n telefoon in de trein liet liggen :X

Voordelen:
- geen plugins nodig
- geen extra AB
- out-of-the-box ondersteuning voor redelijk veel apps (o.a. Winamp, reboot etc)
- mogelijkheid tot scripten

Nadelen:
- het is geen AB
- je moet een telefoon met BT hebben

Nu bedien ik m'n PC overigens met een PalmOne LifeDrive via WiFi/RDP 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 3431 op 24-08-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweep
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 13:13
Anoniem: 64707 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 16:16:
Hier vind je de Marimitek PC Control alleen wel met leerfunctie voor €37,95 excl €6 verzendkosten.

Hij is niet van het merk Marimtek maar is volgens mij wel identiek.
Heeft iemand al ervaring met deze en/of kan bevestigen dat ie idd 'identiek' is ?
Ik zou zo graag die RF/IR extenders van Marmitek ook gebruiken voor de DVB receiver in een afgesloten kastje
Pagina: 1