Hoe zien of mp3 files genormalized zijn (batch)

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Topicstarter
is er 1 manier om snel van vele mp3's te zien of er genormalizede bij zitten? want ik wil graag non-genormalizede mp3s. Iemand een goed programma oid?

Patient gamer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat is er mis met genormalizede mp3's? Daarvan is gewoon de piek vastgesteld als hoogste waarde die binnen de pcm standaard is weer te geven, dus niks geen clipping ofzo.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Lol, inderdaad. Wat zou er in godsnaam mis zijn met genormalizede mp3's?
Als dat normalizen in de studio gebeurt is is dat trouwens beter dat niet-genormalizede...

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Ik denk dat ts mp3's zoekt zoals ze op cd staan, dus niet door ripper/encoder genormalised.

Je zou kunnen kijken of een mp3 genormalised is door te kijken hoe hoog de luidste piek is, zit die (ongeveer) tussen de -0.5 en 0 dB is ie waarschijnlijk genormalised. Nadeel is wel dat het voor zover ik weet onmogelijk na te gaan is of dat in de studio is gebeurd voordat't op cd gezet is of door degene die de muziek geript heeft...

De enige manier om daar zeker van te zijn is door alle muziek zelf te rippen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Flotter op 10-08-2005 10:49 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 04:24:Wat is er mis met genormalizede mp3's? Daarvan is gewoon de piek vastgesteld als hoogste waarde die binnen de pcm standaard is weer te geven, dus niks geen clipping ofzo.
Als je een geclipte MP3 normaliseer heb je nog steeds gewoon clipping hoor ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

deepspace schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:13:
[...]

Als je een geclipte MP3 normaliseer heb je nog steeds gewoon clipping hoor ;)
Er zijn ook genoeg mongolen die op een te hoog niveau normalisen waardoor niet clippende muziek wel gaat clippen :r

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Topicstarter
ik wou eigenlijk vooral geen genormalizede songs omdat ik soms wellis probeer mixjes te maken, en als de muziek dan genormalized is zit alles op 1 hoop dus is het moeilijk een bepaald stuk te cutten.

maarja mocht iemand alsnog iets weten lemme know

Patient gamer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat normalizen van mp3's eigenlijk nauwelijks zin heeft en wel hierom:

Het overgrote deel van de mp3's zijn digitale rips, waarvan de piekwaarde dus overeenkomt met die van de bron.
Het overgrote deel (zo niet 100%) van de (pop)muziek is tijdens de mastering al genormalized, al dan niet i.c.m. compressie/peak limiting.
Oftewel ik denk dat alle mp3's van popmuziek die je vindt al een piek van digitale 0dB hebben. (zwaar brakke rips daargelaten, maar daar wil je ook ver vandaan blijven, ik vraag me af en toe af hoe mensen dat überhaupt voor elkaar krijgen :X )

Het verschil in volume dat je in mp3's hoort ligt vooral aan de mate van compressie van het bronmateriaal.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Om even concreet antwoord te geven op de vraag in de topicstart;
Als het normalizen gedaan is met mp3gain, heb je kans dat dit programma de aangebrachte wijzigingen in een speciale tag geplaatst heeft. In dat geval kun je de bewerking ongedaan maken, undo dus.
Als de mp3's ge-encodeerd zijn met een zeer recente LAME versie (3.97alpha), heeft deze de originele replaygain level in het bestand gezet. Op die manier kun je ook terug naar de originele waarde.

Zelf gebruik ik de albumgain functie van mp3gain om mijn muziek naar een vaste replaygainlevel van 90dB te brengen. Op die manier kun je ook 99% van clipping als gevolg van het mp3 encoding/decoding proces voorkomen. Merk hierbij op dat replaygain normalizing iets heel anders is als peak-normailizing.
...
ik wou eigenlijk vooral geen genormalizede songs omdat ik soms wellis probeer mixjes te maken, en als de muziek dan genormalized is zit alles op 1 hoop dus is het moeilijk een bepaald stuk te cutten.
Vind je het erg als ik hier niets van snap ? Bedoel je dat je in je audio-editor de overgangen tussen de passages niet ziet?
Dan kun je beter overschakelen naar spectral view, of een stukje verder inzoomen dacht ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 10-08-2005 19:37 ]

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Topicstarter
mja je ziet minder verschil als je audio edit in een genormalizede mp3 omdat alles ong evenhoog getrokken is. Maar ok bedankt voor de antwoorde :o

Patient gamer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

blmp schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 19:35:
mja je ziet minder verschil als je audio edit in een genormalizede mp3 omdat alles ong evenhoog getrokken is. Maar ok bedankt voor de antwoorde :o
Nee, dat is gewoon een kapot gecompreste mp3. Geheel normaal tegenwoordig. Zo durven ze het ook op CD te zetten. Niks aan te doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Inderdaad, normalizen != compresseren é .
Pagina: 1