Hoe portfolio samen te stellen?

Pagina: 1
Acties:

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021
Een portfolio is het visitekaartje van de fotograaf. Het moet een illustratie zijn van zijn kunnen en van zijn specialiteiten.

Ik vroeg me gewoon af, hoe doe je dat nu eigenlijk, een portfolio samenstellen?
Het lijkt me duidelijk dat je alleen je beste foto's selecteert voor een portfolio, geen foto's waar je twijfels over hebt. Maar hoe doe je dit verder? Zit er nog een lijn in je foto's, of flikker je alles @random door elkaar? En aangezien we in het moderne tijdperk leven, is het de moeite waard om naast je hardcopy portfolio een online portfolio te hebben. Moeten hierin dezelfde foto's?
En aangezien ik veel op dia schiet, is het dan de moeite waard om de dia's die ik selecteer voor een portfolio af te laten drukken voor in een hardcopy portfolio?

Eigenlijk dus 3 vragen:
1) Hoe organiseer je je foto's in een portfolio? Thema/chronologisch/medium?
2) Hardcopy en online portfolio gelijk houden?
3) Dia's ook in portfolio en afgedrukt?

Aangezien ik nog geen zelfde topic kon vinden, heb ik maar geprobeerd een soort van centraal topic ervan te maken, het leek me zelf wel handig.
Het idee wat ik nu heb is mijn foto's rangschikken per thema, dus foto's uit dezelfde serie/shoot bij elkaar. Verder een hardcopy en een online portfolio hebben, met daarin goeie scans van goeie foto's. En de dia's inderdaad een keer (groot) af laten drukken om in een portfolio te flikkeren.
Hoe staan jullie hier tegenover of hoe hebben jullie je portfolio geregeld?

blog
sow
eee

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[mierenneuk]
als je dan toch een titel wilt maken met vierkantje haakjes.
Het onderwerp is portfolio en je vraag is hoe je die samensteld. dat wordt dan
[portfolio] Hoe samen te stellen?
[/mierenneuk]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Loze haakjes bah, titelfix :P
1) Hoe organiseer je je foto's in een portfolio? Thema/chronologisch/medium?
Beste foto eerst, een-na-beste foto laatst. Met een knaller binnenkomen en met een goed gevoel afsluiten, zogezegd. Chronologisch qua hoe oud ze zijn is goed: als je veel thema-shots hebt is per thema nog beter.
2) Hardcopy en online portfolio gelijk houden?
Gezond, maar hoeft niet per se: sommige shots zien er super uit op print, anderen kunnen ook gewoon best alleen online staan voor de variatie in je portfolio, de meerwaarde zogezegd.
3) Dia's ook in portfolio en afgedrukt?
Eh dia's :+ ? Hangt van de kwaliteit af: wees zeer kritisch: je publiek zal altijd kritischer zijn dan jijzelf :)

LinkedIn
Instagram