Toon posts:

1 PC mét, 2 PC's zonder internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Hier is mijn probleem:
Tot voor kort konden alle 3 onze PC's nog op internet, maar ik kreeg gisteren plots een foutmelding waarin stond dat mijn PC hetzelfde IP-adres had als een andere pc in het netwerk. Ik drukte dus op repair. Sindsdien werkt ENKEL nog mijn PC en de andere twee krijgen geen geldig ip-adres meer.
Nu zit het zo, wij hebben thuis dus een LAN, en daarmee zitten we dan nog is op KotNet, een internet dienst van de KULeuven, ook een soort groot netwerk. Ik weet dat mijn IP-adres binnen kotnet altijd begon met 10.67.... en dat de IP-adressen van de PCs binnen onze LAN met 192.168.... begonnen.

Wat is nu het geval, DEZE pc, de enige die dus nog op internet geraakt, heeft als IP-adres 10.67.... gekregen, zowel binnen als buiten het netwerk...En ik krijg die andere PCs maar niet op het LAN... (hun IP adres is nu iets met 162.. en dat kan helemaal niet)

Weet iemand wat ik kan doen :)

bedankt !
Jan

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hoe heb je al je PC's aangesloten op die "KotNet" aansluiting? Hebben ze alle drie een eigen aansluiting, of zit er iets van een router tussen?
Het lijkt er op dat de PC die nog internet heeft, rechtstreeks in verbinding staat met het internet/kotnet. De andere PC's zullen dan dus via die ene PC op internet zitten. Misschien iets mis met de 2e netwerkkaart van die machine?

Verwijderd

Topicstarter
Wel, er is inderdaadn een US Robotics Router en die staat dan in verbinding met de Modem die naar kotnet gaat. Deze PC heeft geen bevoordeelde verbinding tegenover de rest ofzo...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je je MAC adres gekloond? Voor zover ik weet checkt KotNet daar op dacht ik... Er is in ieder geval strikte controle op toegang, ongetwijfeld checken ze dat ook per pc-aansluiting. En kan het zijn dat de mensen die pc 2 & 3 gebruiken van het netwerk gegooid zijn? Hoe lang hangt die router al tussen je pc's & je verbinding? En in principe moet de pc van je router een 192.* adres krijgen... Dat geldt voor iedere pc. Als dat niet zo is klopt er iets niet, dan heb je geen LAN meer enzo!?

Die 162.* ip's in Windows betekenen dat je geen adres verkregen hebt via DHCP... Vraag me niet waarom Windows dan zo'n 162.* adres geeft ipv gewoon 0.0.0.0.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 09-08-2005 23:31 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat MAC gedoe is bekijken, ik weet alleen dat ik van netwerken enzo héél weinig ken :)

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
als daar een modem tussenstaat vind ik het heel gek dat de pc waar jij nu opzit het IP krijgt dat de router extern zou moeten krijgen.
check de instellingen en de kabels van de router maar eens goed, het lijkt er sterk op dat dat ding niet route maar functioneert als een switch.

[ Voor 27% gewijzigd door weijl op 10-08-2005 00:21 ]

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:30:

Die 162.* ip's in Windows betekenen dat je geen adres verkregen hebt via DHCP... Vraag me niet waarom Windows dan zo'n 162.* adres geeft ipv gewoon 0.0.0.0.
't is 169.254.*.*

En waarom je geen 0.0.0.0 krijgt? Zo kan je in een netwerk zonder dhcp server wel altijd met elkaar communiceren...

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat mijn router functioneert als 'switch' en niet als router, wat kan ik daar dan aan doen ? en waar stel je dat MAC adres in ? bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Router resetten, rebooten opnieuw instellen.
Mac adres lekker laten rusten, voorlopig lijkt het er alleen op dat je router raar doet.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 10-08-2005 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt maar dat heb ik al ontelbare keren gedaan, mijn vader is net een nieuwe Router gaan kopen maar nog steeds weigeren de 2 andere pcs om ook maar iets met het LAN te maken te hebben, terwijl ik met deze pc weer onmiddelijk op het internet kan, zelfs met de nieuwe router...

Verwijderd

Zorg eerst eens een keer dat de 3 pc's elkaar zien.
Dus even de modem loskoppelen van de router en de router IP adressen laten uitdelen aan de 3 pc's. Als dit weer werkt, koppel dan de modem weer eens aan de router

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt daar had ik nog niet aan gedacht, goed gezien. Als je niets meer van me hoort is het helemaal naar de pleuris

Verwijderd

Topicstarter
Hopeloos, ik kan wel een LAN maken als internet is uitgetrokken, maar van zodra ik de internetkabel in de router steek heeft deze PC internet en de rest niet, en is ook het LAN verdwenen... what to do what to do !!?

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
denk dat het gewoon om een IP-conflict gaat

je moet dus zorgen dat je ofwel alledrie de PC's een IP laat toewijzen door DHCP, ofwel alledrie een vast IP geven (vooral de laatste getalletjes zijn belangrijk in je IP 169.254.x.XXX)

mijn vermoeden gaat uit dat er één PC is(van die 2 die niet meer op internet raken/LAN) die een vast IP heeft en de andere via DHCP en hetzelfde IP krijgt als die vaste. (heb dat zelf ook al veel gehad)

dus: zet alles op DHCP of geef ze allemaal een (verschillend) vast IP

Verwijderd

Topicstarter
wel ik heb alle pcs al eens een vast ip gegeven (namelijk 192.168.123.151 en 192.168.123.152 enzovoort) Maar toen geraakte geen een van de drie nog op internet. En hij vroeg naar de Default Gateway en daar vulde ik dan in 192.168.123.254 (dat stond in het boekje van de router). Maar tevergeefs dus.Ik snap ook niet dat dat zo plotseling is gebeurd allemaal maar goed. Ik zie trouwens dat mijn vader een Ethernet Switch heeft gekocht ipv een Router, dus ik ga morgen een nieuwe ROUTER kopen want volgens mij scheelt er echt wel iets aan de oude.

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ben je zeker dat default gateway 254 is? normaal wordt er iets als xxx.xxx.xxx.1 genomen, of 10 ofzo, maar naar mijn weten toch niet het laatst beschikbare IP...

stel anders je router eens in op xxx.xxx.xxx.1, en al de andere IP's van de 3 PC's op xxx.xxx.xxx.4
5
6

bij mij zijn meestal de instellingen als volgt:

gateway: 192.168.1.10

IP PC: 192.168.1.5

DNS moet ook juist zijn, ofwel laat je een DNS toewijzen door je router (die moet je dan bij je router instellen, daarvoor moet je dan vie IE naar je router gaan 192.168.123.254 bij jou?! en automatisch DNS toewijzen, ofwel geef je je DNS bij iedere PC al in)

als het dan niet werkt zou ik het niet meer weten

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je zei daarnet dat je je router al heel wat keren gereset en gereboot hebt - wil dat ook zeggen dat je hem effectief gereset hebt? Ik bedoel maar, de stekker uittrekken volstaat niet... Just in case :)

Zoals anderen al zeiden is het eerder waarschijnlijk dat je MAC adres er niks mee te maken heeft, zeker als vroeger alle pc's vlot op internet konden, en het nu alleen nog met een pc gaat, en als je eigen LAN niet correct werkt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:47: Ik zie trouwens dat mijn vader een Ethernet Switch heeft gekocht ipv een Router, dus ik ga morgen een nieuwe ROUTER kopen want volgens mij scheelt er echt wel iets aan de oude.
Met een switch gaat het internet natuurlijk niet werken. Hier heb je inderdaad echt een router voor nodig. Het is dus ook de bedoeling dat de router de internet verbinding binnen krijgt en via LAN doorstuurt naar de 3 pc's.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 08:44 ]

• DMirage
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 15:18
Probeer anders gewoon eens de hele situatie in de ts te zetten

Wat voor modem heb je? Een zogenaamde multi-pc modem (of hoe noemen ze die?) is in feite al een router, en dan werkt het prima met een switch.

Ip's, blij dat iemand hier het nut van apipa (169.254.x.x) al zag, 0.0.0.0 is het netwerkadres van het internet (jawel het hele internet). In het kort: alle apparaten op jouw netwerk hebben verschillende ip's binnen hetzelfde subnet nodig. Je leest in je boekje welk ip je router/modem heeft, en dat is je subnet (tenzij je die verandert hebt, dan gebruik je dus je huidige subnet). Stel dan je pc's zo in dat ze daarbij horen, dat ze als gateway het apparaat met de verbinding naar andere netwerken gebruiken (daarom heet het GATEway; poort he). Dat apparaat moet kunnen routen.

Dus voorbeeld:
Je modem is 10.0.0.138 subnetmask 255.255.0.0, alles binnen 10.0.x.x is je netwerk, je pc's noem je dan 10.0.0.1, 10.0.0.2, 10.0.0.3 met hetzelfde subnetmask en als gateway 10.0.0.138

Voorbeeld 2:
Je router is 192.168.123.254 (LAN-kant), subnetmask 255.255.255.0, je pc's noem je (whatever in 192.168.123.x) 192.168.123.10, 192.168.123.11, 192.168.123.12 met hetzelfde subnetmask en als gateway 192.168.123.254.
Je router (WAN-kant) is 10.0.11.9, 255.255.0.0, je modem 10.0.0.138, 255.255.0.0, je router's gateway is 10.0.0.138 (eigenlijk is dit een route voor alles behalve 192.168.123.x en 10.0.x.x).

Als je geld te veel hebt hou ik je niet tegen, maar het is misschien een idee instellingen na te lopen voordat je de router vervangt... Mocht je nog twijfelen, post dan je router, modem, ip's/subnetmasks/gateways (details please)

DNS is isp afhankelijk geloof ik, probeer eerst maar te pingen. nslookup claimt hier dat google.com 194.239.205.131 is (dns vertaalt namelijk de naam<-->het ip), daarmee kun je dus testen.
Pagina: 1