Toon posts:

Problemen met Western Digital Caviar SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Momenteel heb ik wat problemen met mijn harde schijf. Een Western Digital Vaviar SE 80gig.

Mijn probleem is begonnen nadat ik de computer net helemaal had geformatteerd en netjes had geinstalleerd. Alles vierliep goed. Totdat mijn zus een programma van haar digitale camera wilde installeren. De computer liep vast en heb alle programma's via windows taakbeheer toen moeten beeindigen.

Vervolgens had ik het probleem dat bij het opstarten de volgende melding kwam:
"Warning: Immediately back-up your data and replace your harddisk drive. A failure may be imminent."
Hierover heb ik op het GOT best wel wat kunnen vinden. En de meningen waren eigenlijk niet verdeeld, want iedereeen gaf eigenlijk aan dat deze harde schijf binnen afzienbare tijd dood gaat.

Nu had ik besloten nogmaals over te gaan tot formatteren, echter bij het formatteren loopt hij halverwege vast. Wel kon ik snel-formatteren, maar de foutmelding bleef dus.

Ik heb nog even een Western Digital Diagnostic tool geinstalleerd en deze gaf ook aan dat de SMART status faalde.

Ondanks de duidelijke berichten in andere eenduidige GOT-onderwerpen heb ik toch nog een beetje hoop voor dit schijfje. Wie kan me dat beetje hopen geven??

Mvg Arno

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Het hangt er een beetje vanaf waaraan de S.M.A.R.T. vind dat de schijf kaduuk is. Als het bijvoorbeeld iets in de richting van "spin-up retry count" is (het lukt de HD niet om z'n volledige toerental te halen voor enkele keren), kan het ook best de voeding zijn en kan de HD nog best prima zijn.

Pak, als het je lukt, bijvoorbeeld speedfan; en kijk welke waardes verkeerd staan bij "S.M.A.R.T. info"

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SppedFan 4.25 gedownload, en als ik bij de S.M.A.R.T. kijk, dan zie ik alles in het groen staan behalve:

Raw Read Error Rate

Met de volgende waarden
Value: 200
Worst: 1
Warn: 51
Raw: 000000000000

Zegt dit iets?

P.s. Heeft iemand een idee wat de garantie termijn ongeveer zou kunnen zijn voor deze schijf; gekocht bij Paradigit. Ik kan het zosnel niet vinden.(anders moet ik morgen even bellen met de helpdesk)

Verwijderd

garantie termijn staat erop, hij geeft aan dat er schrijf/lees fouten zijn dus beter vervangen als "proberen" te redden.

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels met schijfje teruggegaan naar Paradigit en binnen tien minuten stond ik alweer buiten met een nieuwe HD. Het was inderdaad duidelijk defect. Bedankt voor de hulp. Pctje werkt nu weer prima.