Toon posts:

[RAM] minder geheugen weergegeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd probleem;
Ik heb 2 printjes RAM erin liggen, 2 x 256.
Meer dan genoeg voor hetgeen ik doe.

Alleen heb ik een vreemd probleem nu.

XP gaf op een moment slechts 256 MB aan.
Dus heb ik de slotjes en plaatjes (op aanwijzing van de computerboer opm de hoek) schoongemaakt.
Na het rebooten bleef er echter slechts 128 MB over. En dat terwijl er niet eens een 128 MB Rammetje in zit.

Het systeem heeft een jaar zonder deze problemen gewerkt.
AD-Aware en Spyware Dokter geven geen vreemde dingen aan.

Wie kent dit verschijnsel?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Geef meer specificaties...

Wat voor moederbord ?
Wat voor geheugen ?
etc..

Zie overigens :
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
RAM FAQ
PMG FAQ :: Geheugen

[ Voor 54% gewijzigd door Thandor op 09-08-2005 20:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Hele goede vraag...
een groot groen moederbord ;)

Ehm, waar vind je die info.

RAM is iets van 133, kan dat?

Update:
Heb een AMD Athlon

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 20:41 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:38:
Hele goede vraag...
een groot groen moederbord ;)

Ehm, waar vind je die info.

RAM is iets van 133, kan dat?

Update:
Heb een AMD Athlon
PC133 denk ik dan. SDRAM. Met een programma als CPU-Z kun je achterhalen welk moederbord, processor Athlon dus en geheugen je erin hebt zitten. :). Welk moederbord & merk geheugen heb je dus? ;).

Mocht CPU-Z niet werken, dan is deze site misschien nuttig, het stikt daar waarschijnlijk van de grote, groene bordjes :P.

[ Voor 29% gewijzigd door SleutelMan op 09-08-2005 20:46 ]

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Hey handig proggie, Thx:

AMD Athlon (Thunderbird)
geklokt op 1009 MHz

SDRAM (frequency 133 MHz) van SpecTech Inc. (2e is blanco, Mycom)
ASUS A7V-E ACPI BIOS Revision 1002D

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 20:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg, we hebben geen glazen bol :o

Lees die FAQ die Thandor je gaf eens door, om iets zinnigs te zeggen heb je minimaal de chipset van je moederbord nodig (en ja, ik kan dat wel herleiden uit de naam A7V-E, maar je leert het pas als je het zelf opzoekt) en de type chips op je DIMMs (geef de opschrift van de chips op de DIMMs...)

Graag dat in je volgende post verwerken, anders heeft deze topic geen zin en gaat het dicht :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nounou, niet zo agressief zeg, als iemand een belangrijke verandering doet na een andere posting, wil dat niet altijd zeggen dat men dat ziet. Maar iig bedankt Thandor.

en ehm, wat bedoel je met een chipset? is dat zoiets als een tennisset?

met andere woorden: als je zelf denkt prof te zijn, blijf dan normaal doen tegen mensen die menen nog student te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 22:53 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:51:
Nounou, niet zo agressief zeg, als iemand een belangrijke verandering doet na een andere posting, wil dat niet altijd zeggen dat men dat ziet. Maar iig bedankt Thandor.

met andere woorden: als je zelf denkt prof te zijn, blijf dan normaal doen tegen mensen die menen nog student te zijn.
Als je niet weet wat een chipset is zou ik even de FAQ erbij pakken, staat het precies in uitgelegt. Simpelweg is het gewoon de northbridge + southbridge die op je moederbord zitten. In dit geval dus de KT133 als je het hebt over een A7V

Wat belangrijk is om te weten wat voor geheugen deze kan slikken en wat voor geheugen jij hebt.
Vreet je chipset bijvoorbeeld maar 64Mb chips en jij duwt er 128Mb in dan werkt het dus niet zoals de bedoeling, omdat maar de helft herkent wordt.

Dus zoek even op wat voor chipset je hebt en wat voor dimms je hebt en dan weet je hoogstwaarschijnlijk het antwoord al :).

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 09-08-2005 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me geen probleem gevend, aangezien ik al in mijn 1e post schreef dat het systeem altijd heeft gewerkt al.
De strip is er ook ingezet door een PC boer zelf, en die zouden moeten weten wat ze doen.

Maar ik ben aan het zoeken. Thx

Na effe zoeken kom ik erachter dat met Dimm een reepje of printplaatje of RAM bedoeld word: op de ene staat
NNNIX 412A
hy57v561620ct-h
Korea
38ca1304

en de andere is wat moeilijker...effe zien, die kan je er toch niet uithalen als je PC aanstaat he?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 23:20 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Heeft dat xtra reepje het ooit gedaan dan? of was het meteen mis? Oook vaag dat die kerel dat niet ff test ofzo....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al in mijn 1e post schreef, alles heeft het altijd gedaan, zonder problemen.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 13:52
Als je je ram in je pc propt, moet je duwen totdat de voetjes in klikken, dus niet duwen en zelf de voetjes inklikken. Het kan zijn dat je best wat kracht moet gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:51:
Als iemand de moeite doet te reageren op jouw posts, is toch het minste wat je kunt doen lezen wat er staat :? Iig komt het erg dom over om direct na een post te vragen naar iets wat erin uitgelegd staat...
Je hebt die FAQ links nog steeds niet gelezen, he...
Nu draai je de zaken om. Als jij het beleid en de FAQ leest voor je post, krijg je dit soort opmerkingen niet. Als jij de posts die andere doen om jou te helpen krijg je dit soort posts ook niet.

Als jij denkt op GoT te willen posten, hou je dan toch gewoon aan de registratievoorwaarden waar je je accoord EN bekend mee verklaard hebt :o
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:11:
Lijkt me geen probleem gevend, aangezien ik al in mijn 1e post schreef dat het systeem altijd heeft gewerkt al.
De strip is er ook ingezet door een PC boer zelf, en die zouden moeten weten wat ze doen.

Maar ik ben aan het zoeken. Thx

Na effe zoeken kom ik erachter dat met Dimm een reepje of printplaatje of RAM bedoeld word: op de ene staat
NNNIX 412A
Dat zal wel HYNIX zijn, Hynix is een van de grote RAMchipbakkers :)
hy57v561620ct-h
Korea
38ca1304
Bingo. Structuur is 16Mx16 :7

Dit gelijk zien is niet bepaald makkelijk, maar als je gaat googlen ophy57v561620ct-h vind je ergens op de tweede pagina met resultaten dit
antwoord ook ;)

Iig is dit een reep met 256Mb chips (16x16=256 :z ), dus als het 256MB betreft, zullen er 8 chips op zitten. Deze DIMM heeft dan ook 128 datalijnen, dus is het dubbelzijdig (ongeacht of de chips fysiek nu op een of twee kanten zitten).
en de andere is wat moeilijker...effe zien, die kan je er toch niet uithalen als je PC aanstaat he?
Nope, dus kun je toch PC uitzetten, uitnemen en lezen voordat je hier post dat je het niet kunt lezen terwijl het aanstaat |:(

Ik vermoed eerlijk gezegd ESD (zie FAQ voor je vraagt wat dit is...) als ik dit zo lees, maar met zekerheid is het met zo weinig info niet te zeggen.

Geef eens even duidelijk aan:

- wat voor chips zitten er op DIMM #2?
- hoeveel RAM geeft BIOS aan met alleen DIMM #1 erin?
- hoeveel RAM geeft XP aan met alleen DIMM #1 erin?
- hoeveel RAM geeft BIOS aan met alleen DIMM #2 erin?
- hoeveel RAM geeft XP aan met alleen DIMM #2 erin?
- hoeveel RAM geeft BIOS aan met beide DIMMs?
- hoeveel RAM geeft XP aan met beide DIMMs?

Dan pas kunnen we aangeven waar het probleem te zoeken is geweest. Memtest draaien is ook geen overbodige luxe als de BIOS waardes te laag blijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:21:
Zoals ik al in mijn 1e post schreef, alles heeft het altijd gedaan, zonder problemen.
De Titanic had het ook altijd gedaan zonder problemen tot die ijsberg...

Overduidelijk is er iets mis, sluit bij voorbaat niets uit :o

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 09-08-2005 23:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1