[Speedtouch 510i] Na upgrade wat problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik heb naar aanleiding van de entry in de meuktracker een aantal weken geleden de firmware van de door KPN mij kado gegeven Alcatel / Thomson Speedtouch 510i geupgrade...

Nu doet zich het volgende probleem voor: hij geeft om de haverklap een melding dat ik een time-out heb bereikt van mijn verbinding en daarom disconnected ben. Echter als ik de verbinding opnieuw wil maken zegt hij dat het niet mogelijk is en moet ik dus de router resetten (wat ook inhoud dat logs e.d. foetsie zijn). Allemaal leuk en aardig, maar ik ben er niet blij mee als ik steeds een router moet restarten.

Zijn er meer mensen die hetzelfde probleem (de verbreking van de verbinding) hebben als ik? Ik vind het echt hinderlijk :/

Daarnaast wil ik wel opmerken dat er een aantal applicaties tussen de lijst van inschakelbare voorgeprogrammeerde portmaps ("Assign application / game to a device") veel dingen zitten waarvan ik denk dat de normale gebruiker ze niet zal gebruiken en juist bepaalde instellingen daartussen weer missen (b.v. voor identd en dcc in mIRC). Ook moet je schijnbaar aan een poort op de router een computer kunnen toewijzen, maar dat is helemaal niet mogelijk (ook niet in de help te vinden)... Dus wat heeft het voor zin?

edit:

Het apparaat staat ingesteld als router, met always-on aan.

[ Voor 4% gewijzigd door DanielB op 09-08-2005 19:10 ]

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Wat voor time-out? Kan je de melding eens exact posten?
Eventueel eens inloggen met telnet en tracing aanzetten (Ctrl-Q) en kijk eens of daar geen verdachte meldingen voorbij komen (al geloof ik dat een R4.3.1 voor 510v4 met weinig tracing gecompileerd wordt om de firmware size klein genoeg te houden). Hoe probeer je opnieuw te connecten? Via de GUI? Kan je ook eens via de CLI opnieuw proberen? De CLI commando's zijn 'ppp ifdetach intf <naam van ppp connectie>' en 'ppp ifattach intf <naam van ppp connectie>'.

De application sharing lijst bevat by default een hoop maar niets belet jou om er zelf een aantal toe te voegen en anderen te verwijderen. Je kan niet een pc aan een poort toewijzen, dat gebeurt impliciet op het moment dat je de ethernet kabel in één van de poorten duwt (maar de fysieke poort waar een device aan hangt, maakt niet uit voor application sharing, daar is enkel IP van belang). Even erna zou de hostmgr dat moeten opgepikt hebben en verschijnt het device in de dropdown list. Daarna kan je een bepaalde applicatie aan dat device toekennen. Eventueel kan je ook manueel het IP adres van het device ingeven om de toekenning te kunnen doen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• DanielB
TaXaN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:55:
Wat voor time-out? Kan je de melding eens exact posten?
Komt er aan, het was iets in de trant van 'Connection Idle Time-out'
Je kan niet een pc aan een poort toewijzen, dat gebeurt impliciet op het moment dat je de ethernet kabel in één van de poorten duwt (maar de fysieke poort waar een device aan hangt, maakt niet uit voor application sharing, daar is enkel IP van belang).
Don't worry, ik ben niet zo heel erg newbie-achtig hoor... Maar de webinterface schepte gewoon de indruk die ik aangaf bij mij.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

Speedmaster

Make my day...

Je hebt het over een 510i wat volgens mij een modem is voor een isdn lijn.
Heb je inderdaad een ADSL lijn via ISDN, want anders gaat er iets verkeerd.

Wil je een goede update hebben kijk dan wel even op: http://www.speedtouch.nl/drivers.html#510 en kijk even of je een oud model of een nieuw model hebt.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

vreemde error ik denk dat die firmwareupdate niet goed verlopen is.
Zelf heb ik een exact de zelfde modem en die staat ook ingestel als router met always on.
Bij mij draait firmware 4.2.7 zonder problemen.

computer voor alle werkzaamheden

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:58
Tuut-Tuut schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:49:
Je hebt het over een 510i wat volgens mij een modem is voor een isdn lijn.
Heb je inderdaad een ADSL lijn via ISDN, want anders gaat er iets verkeerd.

Wil je een goede update hebben kijk dan wel even op: http://www.speedtouch.nl/drivers.html#510 en kijk even of je een oud model of een nieuw model hebt.
Een 510i hoeft niet persé een ISDN modem te zijn, het is in ieder geval een multipcmodem.
De standaard 510 met een ingebouwde switch dus. :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
De [i] geeft altijd aan dat het om een ISDN variant gaat achter de nummering. Je hebt een 510 met 1poortje en je hebt een 510 met 4 poortjes.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Wokkel1982 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 01:13:
[...]

Een 510i hoeft niet persé een ISDN modem te zijn, het is in ieder geval een multipcmodem.
De standaard 510 met een ingebouwde switch dus. :)
je zit dubbel fout....

510 is leverbaar met en zonder switch en de I staat wel voor ISDN,wanneer er geen I achter staat is hij voor POTS

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43

Shaidar

Heb je al eens geprobeerd van hem gewoon opnieuw te flashen met dezelfde firmware? Reset even alles naar defaults, en flash hem dan nog eens?

Ik heb hier de laatste firmware ook draaien, 100% stabiel ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• TaXaN
Kan je de output van het CLI commando 'ppp iflist' eens posten?

• DanielB
@Tuut-tuut: Ik ben geen pro, maar ook zeker geen newbie. Het lijkt mij logisch dat ik gebruik maak van een ADSL Modem/router Annex B als ik hier een ISDN-verbinding heb liggen.

@TaXaN: Let op, ik meld dat ik gebruik maak van een nieuwe firmware die aangekondigd was in de meuktracker. Dat is 4.3.1 :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{admin}=>ppp iflist
Internet: dest : atm_Internet    [19:14:27]
    Retry : 10
    mode = IP routing
    flags = echo magic accomp restart mru addr route savepwd pap
    dns metric = 10  mru = 1500
    route : dst=0.0.0.0/0 - src=0.0.0.0/0 (metric 10)
    auth = auto  user = wboeije@xs4all-basic-adsl  password = ********
    admin state = up    oper state = up    link state = connected
    LCP : state = opened  retransm = 0  term. reason =
    IPCP: state = opened  retransm = 10  term. reason =

[ Voor 45% gewijzigd door DanielB op 10-08-2005 14:02 ]

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

lSltAlKeR

Time destroys everything!

richardkraal schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 08:28:
[...]

je zit dubbel fout....

510 is leverbaar met en zonder switch en de I staat wel voor ISDN,wanneer er geen I achter staat is hij voor POTS
Hier meneer better weter :*)

Naar mijn weten zijn er maarliefst 8 en volgens mij zelfs 12 verschillende 510 modem's en misschien nog wel meer.
Ze spreken namelijk tegenwoordig over 510(i)v5 en voorheen 4 en 4.2

De 3EC 510v4 varianten ISDN en PSTN en dan ook nog is multi of enkel ports.
Standaard geleverd met firmware 4.0.0.9.0
Werken op 9 volt en raad ik niet aan om de 4.3.x.x.x. firmware op te zetten omdat die brakke PCB heeft en lees maar hier terug op het forum als die modems te zwaar belast worden springen de condensators en gaan ze piepen!

3EC18604LC PSTN enkel
3EC18624LC ISDN enkel
3EC18603LC PSTN multi
3EC18623LC ISDN multi

En de DSL modelen oftwel de R4.2 versies ook ISDN en PSTN modelen multi of enkel ports.
Die werken op 15 volt en hebben verbeterde PCB en werkt ook die 4.3.xxx firmware beter op
Standaard geleverd met 4.2.3.0.0

DSLBA604MP PSTN enkel
DSLBA624MP IDSN enkel
DSLBA603MP PSTN mult
DSLBA623MP ISDN multi

En dan nog die 510v5 worden waarschijnlijk geleverd met die nieuwe firmware voorgeinstalleerd.
En zal je waarschijnlijk niks meer van alcatel terug vinden in die firmwares. Want speedtouch was voorheen van Alcatel en is sinds paar jaar overgenomen door Thomson.
Denk met die 4.3.1.5.0 firmware misschien geleverd.

En je hebt nuzelfs weer nieuwere andere modelen!
516 en 546 gereed voor ADSL2+

Speedtouch freak

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

@ Daniel B

Wat voor besturingsysteem gebruik je? Toevalling Windows XP SP2?
Heb je de speedtouch als extra gateway onder Netwerkverbindingen?

Start > uitvoeren > ncpa.cpl...
Staat daar die extra speedtouch gateway?
Moet je zorgen dat die eerst verdwijnt.
Doe je als volgt.

In dat scherm druk je alt (ingedrukt) c - o dat je uit komt op optionele netwerk onderdelen

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/gnhhom/partyflock/software%20gateway.JPG

Die Client voor het opsporen en het beheren van Internet-gatewayapparaten moet je uitzetten.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat stoort op de speedtouch en dat niet alleen.
Maar als je dat uitschakeld heb je misschien al geen problemen meer.

Ook moet je zorgen dat er geen andere storende functies tussen je NIC en je speedtouch zitten en software die daarop draait. Zoals de windows firewall of eventuele andere 3th party firewalls etc.

Overgens in dit topic Alcatel 510i NAT-problemen topic is er ook veel info te vinden.

Overgens is het ook verstandig om dcache op je speedtouch via telnet in te schakelen! Tnx to epias!
_/-\o_

http://members.lycos.nl/epias/st510/text/R43.txt

Zie verder mijn kwestieuze bevindingen in lSltAlKeR in "Probleem met modem na upgrade firmware S..." ;)

Speedtouch freak

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

Speedmaster

Make my day...

[quote]@Tuut-tuut: Ik ben geen pro, maar ook zeker geen newbie. Het lijkt mij logisch dat ik gebruik maak van een ADSL Modem/router Annex B als ik hier een ISDN-verbinding heb liggen.

Wat jij logisch vind, is voor andere mensen volslagen onbekend.
Ik maak in mijn werk dit soort dingen iets te vaak mee, vandaar dat ik automatisch even een checklist afwerk om zeker te weten dat ik een aantal dingen kan uitsluiten. ;)

• DanielB
Okee, ik heb het uitgeschakeld... Het is nu maar weer afwachten... :)

Overigens staat uPNP op mijn router aan, is het zinvol om dit aan te laten?

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Als je gebruik maakt UPNP gerelateerde programma's wel ja.

Bijvoorbeeld MSN en dan voornamelijk de WEBCAM en Microfoon functie...

Speedtouch freak

• DanielB
lSltAlKeR schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:30:

Dan blijft dat dus aan... Maar was het niet blaster die via upnp verspreid werd?

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

DanielB schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:37:
[...]

Dan blijft dat dus aan... Maar was het niet blaster die via upnp verspreid werd?
UPNP werkt van binnenuit.

Als je soms bedoeld dat een virus van buitenaf naar binnen glipt dat kan niet, of er moet een security bug ondekt worden wat me sterk lijkt!

Speedtouch freak

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

lSltAlKeR schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:30:

UPNP heb ik uitgeschakeld maar ik kan alles gebruiken in msn zowel cammen als speech.
Ook zorgen programma''s als skype en dergelijke niet voor problemen dus aan of uit zal niet veel uitmaken voor de bovengenoemde.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Edwin van Cleef schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:41:
[...]

UPNP heb ik uitgeschakeld maar ik kan alles gebruiken in msn zowel cammen als speech.
Ook zorgen programma''s als skype en dergelijke niet voor problemen dus aan of uit zal niet veel uitmaken voor de bovengenoemde.
Dat is vreemd dan. Zal er wel iets niet goed zitten in die configuratie.

Speedtouch freak

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

lSltAlKeR schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:44:
[...]

Dat is vreemd dan. Zal er wel iets niet goed zitten in die configuratie.
Kan mijn configuratie wel posten cq opsturen als je het zeker wilt weten maar ik heb het uitstaan.
Ik zie het meer als een beveiliging dat bepaalde software geen eigen leven gaan leiden naar buiten toe.
maar cammen en met name voicechat gebruik ik iedere dag weer dus dat werkt perfect.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Dat is dan toch typisch weer een firmware bug?
Als jij zegt dat het uitstaat ( in je speedtouch dus neem ik aan)
En juist die programma's die zetten zo'n connectie op JUIST mbv UPNP? (of heb ik dat mis dan)
Wat heeft het dan voor zin om het uit te schakelen.

Ik kamp sinds net overgens met een nieuwe ISSUE probleem

Voorheen met firmware 4.2.3.0.0 had ik nooit problemen meer dan 1800 of 1900 pings achter elkaar deed. Nu schijnt diezelfde speedtouch met firmware 4.3.1.5.0 er ook problemen mee te hebben.
Vraag je af waarom doe je 1900 pings achter elkaar.
Nou, steam serverlijst bijvoorbeeld.
Voorheen haalde die achter elkaar 20 000 servers op.
Nu stopt hij om de 1800 a 1900 servers en stopt ff en bevriest heel die speedtouch :/

Iemand die er toevallig oplossing voor weet? Misschien een instelling via de CLI wijzigen?

Heb al op steampowered forum support gekeken en die zeggen

Router Problem
There are also a few routers with bad firmware that have overflow problems when there are too many servers. A symptom of this is where you refresh CS for example and always get 8000 servers and then it stops. These routers will also typically go offline for a minute or so when they overflow. The only solution for this is to get updated firmware for the router or replace the router.

Das toch stom als het met firmware 4.2.3.0.0 altijd wel goed heeft gewerkt.
Misschien net zoals "dcache" ook een instelling wijzigen via de CLI?
Wie weet welke?

Speedtouch freak

• TaXaN
DanielB: de output van ppp iflist ziet er goed uit, demanddial is niet actief en dat is wat je PPP connectie afsluit als er een tijdje geen traffic is geweest en terug connecteert als er opnieuw traffic is. Vanwaar komt die error message juist?

Die "Client voor het opsporen en het beheren van Internet-gatewayapparaten' is een lange naam voor het UPnP control point van Windows. Windows gebruikt UPnP eigenlijk enkel om portmaps aan te maken voor allerlei programma's. De user kan zijn connectie (dis)connecten via UPnP maar Windows gaat dat niet zelf doen (tenzij er misschien third-party programma's zijn die ook UPnP gaan gebruiken). Als je UPnP wilt uitzetten op de SpeedTouch kan je dat op de GUI doen op de Game and Application Sharing pagina (onder het Toolbox menu). Het CLI commando is 'system config upnp disabled'. Trouwens, je kan instellen dat er via UPnP enkel portmaps mogen aangemaakt worden en verder niets (geen disconnects of andere configuratie acties). Dit is de default setting. Tevens kan je instellen dat er enkel portmaps mogen aangemaakt worden voor de host die het UPnP commando geeft. Dit is ook de default setting. Zie 'upnp config' op de CLI, de 'writemode' en 'safenat' attributen. Hou er wel rekening mee dat als je dingen via de CLI configureert je nog expliciet het commando 'saveall' moet geven om de instellingen te bewaren. Acties via de GUI worden automatisch opgeslagen (tenzij je autosave hebt afgezet op de CLI).

• DanielB
Ik kijk morgen ff naar je berichtje... Ik heb namelijk vannacht alles wat in m'n maag zat een enkeltje WC gegeven en ben niet in staat ff op m'n gemakkie dit allemaal door te gaan lezen. Ik post morgen eventuele bevindingen :)

• DanielB
Mijn router heeft zichzelf restart?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39

BHQ

Ik heb de nieuwste FW ook gehad en ik heb (met geluk :o) de oude firmware teruggeflashed gekregen. Die vind ik ook een stuk fijner en overzichtelijker.

Mocht je 'm terug willen EIGEN RISICO :

Ik deed het volgende:
1) Firmware downloaden

2) Flashen, error negeren, op een gegeven moment tijdens het flashen gaat het fout en is je modem niet meer benaderbaar.

3) Heel hard huilen dat m'n modem dood is :'( :P (Nah dat niet maar zat wel te bibberen.. :+)

Reset via de knop geprobeerd (dat gedoe met drukken als-ie knippert enzo) en dit werkte. Ik had m'n oude FW weer terug.
Ik weet niet of dit bij jou werkt, maar bij mij werkte het gelukkig. Ik weet niet of dit ook bij andere garanties geeft, ik ben niet verantwoordelijk.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39

BHQ

Oh edit, ignore de vorige post. Ik dacht dat je naar r4.3 was gegaan en daarmee problemen had :+

iig, ik heb x.x.7 (de nieuwste officiele) en kan gewoon makkelijk 15k servers achter elkaar pingen.

• DanielB
Ik heb hier een plaatje van het bericht:
Afbeeldingslocatie: http://pics.danielb.nl/got/1059695-1.jpg
klikbaar

[ Voor 53% gewijzigd door DanielB op 20-08-2005 13:39 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Een crosspost van de frontpage:

Mijn speedtouch is overleden.
Ik heb de nieuwe firmware ingeladen. In de upgrade wordt aangegeven dat de huidige configuratie niet compatible is met de nieuwe firmare (upgrade vanaf de 4.2.7.x),
De upgrade ging opzich goed, totdat ik de oude configuratie wilde inladen (had er een backup van gemaakt). De verwachting was, dat er aangegeven zou worden, iets van deze instelling kan niet worden ingeladen.
Maar dit bleef uit, met als resultaat dat de speedtouch alleen maar aangaat en verder nergens meer op reageerd (telnet, via webbrowser, upgrade tool). Het modem kan niet meer worden gevonden op het netwerk.
Een reset hielp niets.
Kortom: zet niet de oude instellingen terug in de nieuwe firmware

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hey, _Rayman_ ik zou toch nog eens een extra reset proberen, dan je PC een vast IP geven (10.0.0.150/255.255.255.0) en versie 4.2.7.16.0 of 4.2.10.0.0 terug te flashen, met vervolgens nog een reset. Heb zelf ook jouw probleem gehad na t uploaden van 'n 4.2.x-ini in een vers geupgrade 4.3.1. Modem heeft het wel overleefd.. En anders, als het niet lukt, mail me ff, heb er eentje over..

[edit: of was de FP-post niet van jou? Either way, mensen met dergelijke problemen kunnen m'n idee voor 't flashen nog proberen]

[ Voor 18% gewijzigd door BèR op 23-08-2005 07:49 ]

• _Rayman_

_Rayman_

misbehavingman schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:42:
Hey, _Rayman_ ik zou toch nog eens een extra reset proberen, dan je PC een vast IP geven (10.0.0.150/255.255.255.0) en versie 4.2.7.16.0 of 4.2.10.0.0 terug te flashen, met vervolgens nog een reset. Heb zelf ook jouw probleem gehad na t uploaden van 'n 4.2.x-ini in een vers geupgrade 4.3.1. Modem heeft het wel overleefd.. En anders, als het niet lukt, mail me ff, heb er eentje over..

[edit: of was de FP-post niet van jou? Either way, mensen met dergelijke problemen kunnen m'n idee voor 't flashen nog proberen]
Ik kan blijven resetten totdat ik een ons weeg, want dat "ding" reageerd gewoon niet meer. De helpdesk van Thomson wist mij te vertellen, dat de nieuwe versie niet van Thomson zelf is. Waarschijnlijk een uitgelekte versie.
Kortom, hij heeft me nog een andere manier verteld van resetten, welke ik vanavond ga uitproberen. Mocht dit niet werken, dan is het jammer en helaas. Het netwerkgedeelte van het modem is dan definitief omzeep geholpen.
Mocht het niet helpen vanavond, dan bestel ik de 516i (isdn versie) (opvolger van de 510i v4).

• DanielB
Kunnen we ook ff gefocussed blijven op mijn probleem? Het doet zich namelijk nog steeds voor en ik vat het echt niet meer.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DanielB schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:34:
Kunnen we ook ff gefocussed blijven op mijn probleem? Het doet zich namelijk nog steeds voor en ik vat het echt niet meer.
Heb je UPNP al gedisabled dan?

• DanielB
Nee, dat kon toch aan blijven staan?

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DanielB schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:49:
Nee, dat kon toch aan blijven staan?
Het kan aan blijven staan als de default writemode natonly is. De default writemode is echter full en daarom zou ik UPNP even disabelen.

• _Rayman_

_Rayman_

Die van mij doet het weer. Achteraf bleek dat ik een andere firmware erin geladen heb (eentje van een ander land). Hij probeerde te connecten met PTToE ipv de oA.

Ergens nog een oude versie gevonden van de firmware en de backup terug zetten, en hij doet het weer.

Thnx voor de deskundigheid van de helpdesk van Thomson en de GoT-ers hier O+
Pagina: 1