Toon posts:

AMD thunderbird 1,4 GB en moederbord Gigabyte 7IXEH 800mhz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een oud systeem en mijn kennis te vergroten op het gebied van hardware.

Wat is het verhaal?
Ik ben bezig een server op te zetten. Lekker interessant... maar wat niet goed werkt zijn de
componenten: GIGABYTE 7IXEH moederbord + 512 mb geheugen en een AMD thunderbird
processor. De processor kan 1,4 gigahertz en moederbord ook. Maar als resultaat krijg ik
maar 800 mhz. Ik heb de bios upgrated, maar helpen ho maar.

Nu geloof ik dat er meer informatie nodig is voor jullie over dit systeem, maar welke info dat
zou moeten zijn weet ik niet. Dus please ask and if you can help, please do!

Greetz West

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Dit bord kan alleen maar 200MHz CPU's aan, dus een 1400 zal hier niet op werken, aangezien dit normalitair een 266MHz FSB CPU is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
De 1400Mhz is er in 2 versies, de 200Mhz FSB en de 266Mhz FSB versie. Als je de 266Mhz versie in handen hebt, zal hij op een 266Mhz bord langzamer werken, tenzij je deze overklokt. Maar of dat verstandig is, is een tweede. Je moet dan wel enig verstand ervan hebben...

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 08:10

zAo

GPLv2 Fanboy

En als je de 266mhz versie hebt, misschien een jumper die de FSB lockt?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59

Epsilon

The__Virus schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:56:
De 1400Mhz is er in 2 versies, de 200Mhz FSB en de 266Mhz FSB versie. Als je de 266Mhz versie in handen hebt, zal hij op een 266Mhz bord langzamer werken, tenzij je deze overklokt. Maar of dat verstandig is, is een tweede. Je moet dan wel enig verstand ervan hebben...
Vrijwel alle 1400Mhz processors (net zoals de 1200mhz versie) zijn unlocked vanaf de fabriek.

Default staat deze MP op een andere waarde inderdaad, maar deze kan opgeschroeft worden naar 14 (mits de bios het ondersteunt). Vaak is het zo dat de laga MP's als hoge gaan gedragen.

Verwijderd

Topicstarter
eerlijk gezegd weet ik nou nog niet wat ik kan doen hieraan, waaraan kan ik zien welke versie
ik heb en wat kan ik met deze informatie:
Vrijwel alle 1400Mhz processors (net zoals de 1200mhz versie) zijn unlocked vanaf de fabriek.

Default staat deze MP op een andere waarde inderdaad, maar deze kan opgeschroeft worden naar 14 (mits de bios het ondersteunt). Vaak is het zo dat de laga MP's als hoge gaan gedragen.
alvast al wel bedankt voor de reply's

Wat ik wel heb gevonden is dat de FSB gezet word door een jumper on board. Kan ik hier iets mee, zoals zAo schreef?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 18:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:48:
eerlijk gezegd weet ik nou nog niet wat ik kan doen hieraan, waaraan kan ik zien welke versie
ik heb en wat kan ik met deze informatie:

[...]

alvast al wel bedankt voor de reply's

Wat ik wel heb gevonden is dat de FSB gezet word door een jumper on board. Kan ik hier iets mee, zoals zAo schreef?
Ja, je kunt de FSB hiermee omhoogzetten. Echter, dat gaatn iet lekker werken (heb hier zelf de 7IXE en 7IXE4 in gebruik).
Probleem van de chipset is dat het geen pci-lock heeft. Dus zodra je hem hoger zet dan 100 gaat het al niet lekker draaien (is mijn ervaring). Je kunt het doen is stapjes van 5MHz tot een max van 115MHz, maar dat vind je PCI-bus echt NIET grappig.(nouja, de bus nog wel, alleen je kaarten gaan nogal snel buggen).
Theoretisch zou je de PCI bus wel naar de 37 of 38 MHz kunnen jagen, maar icm de AMD chipset die erop zit draait dat echt zwaar instabiel (mijn bak hing continu).

Verwijderd

Topicstarter
Kortom dit moederbord tesamen met een AMD 1400 gaat niet meer bereiken dan 800 mhz?
Of kan EasyTune.exe iets hieraan doen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 19:06 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:57:
Kortom dit moederbord tesamen met een AMD 1400 gaat niet meer bereiken dan 800 mhz?
Geworekon hardwarematig 14*100 instellen , en kijken of ie het tt :).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:57:
Blijft raar, de MP van een 1400 is 10,5, dus zou je er op zijn minst 1050 MHz uit moeten krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
zitten er geen jumpers on board? ik lees er in ieder geval niks over

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
The__Virus schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:56:
Zelfs dan loopt ie niet op 800mhz: 1433/133 = 10.5. Bij dezelfde multiplier maar lagere fsb loopt ie op 1050mhz: 10.5*100.

Het eea dat terw_dan ook al geconcludeerd had

Overigens kan ik me niet herinneren dat er Tbirds waren van 1400mhz of hoger, de hoogst geklokte t-bird was de 1,333ghz, daarna kwamen de palomino's tog?
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:56:
[...]

Ja, je kunt de FSB hiermee omhoogzetten. Echter, dat gaatn iet lekker werken (heb hier zelf de 7IXE en 7IXE4 in gebruik).
Probleem van de chipset is dat het geen pci-lock heeft. Dus zodra je hem hoger zet dan 100 gaat het al niet lekker draaien (is mijn ervaring). Je kunt het doen is stapjes van 5MHz tot een max van 115MHz, maar dat vind je PCI-bus echt NIET grappig.(nouja, de bus nog wel, alleen je kaarten gaan nogal snel buggen).
Theoretisch zou je de PCI bus wel naar de 37 of 38 MHz kunnen jagen, maar icm de AMD chipset die erop zit draait dat echt zwaar instabiel (mijn bak hing continu).
http://www.giga-byte.com/...cts/Products_GA-7IXEH.htm

Voor zover ik het kan zien gebruikt de 7IXEH de kt133 chipset, geen amd chipset. De kt133 is wel degelijk instaat om minstens de 1,4ghz tehalen...

[ Voor 56% gewijzigd door Rey Nemaattori op 09-08-2005 23:28 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
[b][message=23942503,noline]Rey Nemaattori schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:21

Voor zover ik het kan zien gebruikt de 7IXEH de kt133 chipset, geen amd chipset. De kt133 is wel degelijk instaat om minstens de 1,4ghz tehalen...
De KT133 kan maximaal een FSB aan van 200 MHz, in de meeste gevallen is de 1400 een 266MHz uitvoering, werkt dus niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het allemaal heel mooi en ik lees er heel wat over op internet, maar wat word er nu geconcludeerd? Is 800 mhz normaal of kan ik door gaan met zoeken naar een oplossing?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 23:50 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:49:
Ik vind het allemaal heel mooi en ik lees er heel wat over op internet, maar wat word er nu geconcludeerd? Is 800 mhz normaal of kan ik door gaan met zoeken naar een oplossing?
Dude je moet gewoon de multiplier omhoog gooien, en/of de FSB

Verwijderd

Topicstarter
FSB heb ik op 120 (= max volgens bios) gezet en nu kom ik uit op 960mhz.
(dit vind de pc iig niet leuk, de bios loopt vast zodra ik een HDD aansluit)
Maar wat is die multiplier en waar kan ik dit vinden?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 00:43 ]

• Rey Nemaattori
mad-dog schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:31:
De KT133 kan maximaal een FSB aan van 200 MHz, in de meeste gevallen is de 1400 een 266MHz uitvoering, werkt dus niet :)
Heh...

* Rey Nemaattori ramt mad-dog een webpagina door zijn strot
http://www.giga-byte.com/...USupportList_GA-7IXEH.htm

Ten eerste zijn er wel 1400 tb's(had ik zelf ook niet gedacht +) en ten tweede zijn er ook nog eens 1400mhz tb op een 100mhz bus ;) Hoe het ook zij als heeft de ts een tb met een 133mhz bus, dan zou ie bij gelijke multiplier op 1050mhz moeten lopen....
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:28:
FSB heb ik op 120 (= max volgens bios) gezet en nu kom ik uit op 960mhz.
Maar wat is die multiplier en waar kan ik dit vinden?
Een multiplier doet zijn naam eer aan: vermenigvuldigen, van de fsb om precies te zijn :)
Hoe hoger de multiplier, hoe harder je cpu loopt bij eenzelfde fsb, jouw multiplier is 8, want 8*120 = 960mhz. Maar eigenlijk moet jou multiplier 14 zijn(ze komen in stappen van 0.5, vaak vanaf 5 tot aan 12,5 of 13) zodat je cpu op 1400mhz loopt, of tenminste 10.5(zodat die cpu op originele bussnelheden van 133, wat jouw mobo dan net niet ondersteund, op 1400 loopt, maar bij 100 op 1050mhz)

Je fsb is nu dermate hoog dat andere apparaten problemen gaan vertonen, hdd's en pci sloten lopen op 3:1 met je fsb(je fsb is dus 3x zo hoog), 120/3 40mhz ipv de normale 33mhz. Mja daar zijn zen iet blij mee...mijn pc boot niet eens als mijn pci en hdd's zo hoog zijn :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-08-2005 00:46 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
best effe titel fixen vrees ik...
AMD thunderbird 1,4 GB en moederbord Gigabyte 7IXEH 800mhz?
zouden die GB niet GHz moeten zijn ? :X

en voor de rest de handleiding van je moederbord er eens bijnemen
(google'en of op site van gigabyte zoeken)
en je weet zo of (en zo ja hoe) je die 1400 op volle toeren krijgt ipv maar op 800 ;-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:21:

http://www.giga-byte.com/...cts/Products_GA-7IXEH.htm

Dat had ik idd gezien, ik had de 7IXEH even verward met de 7DXE+

Anyhoe, ik heb de handleiding er eens bijgepakt en er staat totaal niets in over het instellen van de FSB danwel MP van de cpu.
Dus wat dat betreft zou je het eens via easytune oid kunnen gaan proberen, hoewel het vreemd blijft dat hij de MP niet goed oppikt.

Verwijderd

Topicstarter
Soulrider: handleiding (google'en of op site van gigabyte zoeken) en je weet zo of (en zo ja hoe) je die 1400 op volle toeren krijgt ipv maar op 800 ;-)
Nouuuuuw niet echt. Tenminste ik heb mijn best gedaan. Maar ik geloof dat ik hier voor niet genoeg kennis heb om dit ergens uit te kunnen halen. En wat betreft de titel... 8)7

• Rey Nemaattori
Terw_Dan schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 07:49:
[...]

Dat had ik idd gezien, ik had de 7IXEH even verward met de 7DXE+

Anyhoe, ik heb de handleiding er eens bijgepakt en er staat totaal niets in over het instellen van de FSB danwel MP van de cpu.
Dus wat dat betreft zou je het eens via easytune oid kunnen gaan proberen, hoewel het vreemd blijft dat hij de MP niet goed oppikt.
Dan moet er dug geverfd worden om de mutiplier omhoog te krijgen :P Overigens zie ik op oc-inside.de dat de max multi iets van 12.5 is :?, dan kom je hoe dan ook niet aan de 1400 mhz, tenzij je de fsb opschroeft naar 112mhz :P

http://www.oc-inside.de/index_e.html

Zoeken naar duron/tbird painting guide....

Als de ts dit te link vind dan raad ik hem aan een ander cpu te kopen een eenvoudiger model, of gewoon het bakbeest op 800mhz laten lopen... kun je um meteen passief koelen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-08-2005 12:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:59:
[...]

Dan moet er dug geverfd worden om de mutiplier omhoog te krijgen :P Overigens zie ik op oc-inside.de dat de max multi iets van 12.5 is :?, dan kom je hoe dan ook niet aan de 1400 mhz, tenzij je de fsb opschroeft naar 112mhz :P
MP van een A1400 was 14 in geval van 100FSB cpus of 10.5 in geval van 133FSB cpus.
\Dus de MP kan wel hoger dan 12,5 hoor.
Pagina: 1