Toon posts:

[DIY] versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na veel speurwerk heb ik dan toch de stap gewaagd en ben ik begonnen aan mijn vakantie project.
Mijn eerste homemade versterker.
Het vele speurwerk was ook echt nodig want ik 'was' een echte noob in diy elektronica.
Wel heb ik eens van die 'kits' gesoldeerd maar echt ervaring kun je dat toch niet niet noemen.
Daarentegen toch de 'stoute' schoenen aan getrokken, een versterker ontwerp uitgezocht, naar de lokale elektronica shop gegaan en de benodigde onderdelen aangeschaft.
Het moest een 50 watter gaan worden met redelijk goede specs natuurlijk

Tsja en dan heb je dit ineens voor je liggen en begint het avontuur.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20002-border.jpg
Ik heb als basis er voor gekozen om een simpel insteek printje te gebruiken, beetje de onderdelen op de juiste plaats zetten.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20005-border.jpg
En ja dan solderen maar! ziezo de eerste draden zijn gelegd.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20007-border.jpg
Natuurlijk ook de onderzijde niet te vergeten, pff het is best een werk al die draden.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20009-border.jpg
En....Daar zijn ze, het moest natuurlijk wel een stereo versterker worden.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20010-border.jpg
Dan rest alleen nog de voeding hoor ik jullie zeggen! We beginnen met de elco's, dikke jongens .
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20012-border.jpg
Natuurlijk ook een ringkern
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20011-border.jpg
Inmiddels de koelblokken op de Ic's en een beetje layout-en.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20013-border.jpg
Zo all in the box en aansluiten maar.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20015-border.jpg
Zo het begint er nu echt op te lijken vinden jullie ook niet?
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20018-border.jpg
Jaja daar is die dan, beetje aan het testen hier.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20023-border.jpg
Gaat dat echt zo makkelijk? nou nee niet echt hoor! ik heb al een Ic opgeblazen, gevalletje kortsluiting. Maar ach voor de eerste keer!
Na een lange check kunnen we eindelijk beginnen aan de luistersessie. Want daar gaat het nu allemaal om!
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.donk7/slides/versterker%20029-border.jpg

Nog wat specs van de DiY versterker.
Ingangsgevoeligheid 1,3 V ( 50 w 8 ohm)
ingangsimpedantie 10 kOhm
bandbreedte 16Hz tot 100kHz
Uitgangsvermogen +/- 50 W 8 ohm
Signaal ruis verhouding 105 dba ( 1W/8ohm)
Thd + n bij 40 watt aan 8 Ohm 0,002% (1kHz)

Tot slot, aangezien getallen ook niet alles zeggen, hoe klinkt die?

Na enig uurtje te hebben geluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat de versterker heel behoorlijk klinkt. Dit ondanks weinig exclusieve onderdelen, en geen ervaring in bouwen.
Hij klinkt dynamisch! Wel vind ik dat er erg veel laag vertegenwoordigd is in het geluid, niet dat dit heel storend is want het is geenzins "te veel". MIsschien ligt het aan mijn speakers?
Binnenkort meer!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dit ziet er heel mooi uit! Mooi dat er ook een "geluidstest" bij staat; dat het ook nog klinkt :p
Maar graag zou ik het schema ook zien welke je gebruikt hebt om dit te bouwen, en waar je het vandaan hebt.
edit:
Email weg

[ Voor 19% gewijzigd door mithras op 20-12-2008 15:33 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zit er soms copyright op het schemaatje?!? Misschien zijn er wel meerdere mensen die deze versterker willen na-bouwen... Zonder schema gaat dat een beetje moeilijk...
Verder een tof versterkertje geworden...

edit: Mithras86 was me net voor...

[ Voor 9% gewijzigd door haggard op 09-08-2005 15:28 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
Mithras86 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:25:
Dit ziet er heel mooi uit! Mooi dat er ook een "geluidstest" bij staat; dat het ook nog klinkt :p
Maar graag zou ik het schema ook zien welke je gebruikt hebt om dit te bouwen, en waar je het vandaan hebt.
is er copyright-geneuzel, pleaze mail me dan met het schema --> jurian [at] juriansluiman [dot] nl
Schema is op basis van de TDA7294 chip, uit de Electuur van 11/96.
Ik er is nog aan te komen via de Electuur site, of als je slim bent de bieb.

Nog een paar extra gegevens....
Ringkern is 2x 18volt 6.38 A 230Va
Elco's 10.000 uF

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 15:38 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
leuk, zo'n versterkertje, wat kost zoiets bij elkaar ????

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:45:
leuk, zo'n versterkertje, wat kost zoiets bij elkaar ????
tsja je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk!

De kast en de travo zijn het duurste. respec. 23 en 39 euro
Ic's +/- 6 euro per stuk
elco's +/- 9 euro per struk
+ anderen kleine onderdelen. ( weerstanden, condenstators, print, draden etc)

Maar goed als je alles bij elkaar optelt zou je hem kunnen maken voor ongeveer 100 euro.
koop je duurdere draden en aansluitingen, dan ben je meer kwijt.

100 euro is na mijn mening niet duur voor een redelijk goede stereo versterker toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 16:03 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nice !!

Zelfbouw is leuk! Nu nog zelfbouw speakers?? :)

Wise enough to play the fool

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Grappig, ik was juist vandaag nog hier langs gesurft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:02:
Nice !!

Zelfbouw is leuk! Nu nog zelfbouw speakers?? :)
Misschien in de toekomst. Nu kunnen mijn zuilspeakertjes het nog wel doen.
Zelf nog plannen?
Janoz schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:02:
Grappig, ik was juist vandaag nog hier langs gesurft.
Thanks voor de link! ik moest namelijk nog een volumeswitch maken deze staat hierop!.
Ik heb namelijk een stereo pot 50k log maar op z'n minimum klinkt de versterker nog aardig hard.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Is 'ie logaritmisch?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Zekers!
Ik heb een technics cd speler staan, het geluid is waanzinnig maar erg hard.
Momenteel heb ik hem op een discman, deze heeft ook een volumeknop gelukkig.

Morgen maar eens naar de electronica zaak voor een nieuwe potmeter. Zal een 100k log. voldoende zijn?

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

waar heb je die behuizing vandaan?

* jedel wil van de winter een (Hypex ucd 180) class D stereo eind trap gaan maken

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

jedel schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:49:

/me wil van de winter een (Hypex ucd 180) class D stereo eind trap gaan maken
Welke uitvoering? Ik heb de standaard versie gemaakt voor mijn zwager, ik moet zeggen is een erg goede versterker. Enorm stabiel en goede laagcontrole. De hoogweergave blijft wat achter bij wat ik gewend ben (klasse A versterker).

Verwijderd

Topicstarter
jedel schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:49:

/me wil van de winter een (Hypex ucd 180) class D stereo eind trap gaan maken
Behuizing Conrad 520489
Goede verhalen over deze classe D versterkers.
Succes!
Ps ga je je bevindingen ook posten ?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:20:

Na enig uurtje te hebben geluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat de versterker heel behoorlijk klinkt.
Wat voor test was dit? dubbel-blind met een reeks andere versterkers? ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 08:34:
Welke uitvoering? Ik heb de standaard versie gemaakt voor mijn zwager, ik moet zeggen is een erg goede versterker. Enorm stabiel en goede laagcontrole. De hoogweergave blijft wat achter bij wat ik gewend ben (klasse A versterker).
Ik heb zelf nog nooit een klasse-D versterker gehoord maar voor zover ik weet is het concept nog lang niet volwassen. Het is vooral voor toepassingen waarbij met name rendement belangrijk is interessant. Vooral de hoogweergave, zoals je zegt, is een probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:22:
[...]

Wat voor test was dit? dubbel-blind met een reeks andere versterkers? ;)
Ik vergelijking met mijn andere versterker.
Technischs Classe H+

Dit was een eerste geluidstest, binnenkort eens een paar collega's zo gek krijgen om wat verschillende amps mee te nemen voor een uitgebreidere geluidstest.
Daar zit ook wel wat exclusief spul tussen.

Verwijderd

foto's doen het niet bij mij :'( ? bandwith passed?

Verwijderd

Mooi werkje geworden :)

2 tips:
1- De grote Voedings-Elco's eventjes ontstoren: Dit doe je door een kleine 10nF MKP parallel erbij aan te sluiten (zo te zien kan je ze gewoon bij het kroonsteen erbij schroeven). Trouwens die andere grote elco's kan je ook op dezelfde manier proberen te ontstoren. Dergelijke kleine 10nF condensatortjes kosten bijna niets.

2- Een andere MKP zoeken voor die Monacor. Ik heb laatst een Monacor MKP in één van mijn speakerontwerpen gebruikt en heb vast kunnen stellen dat die dingen buitengewoon brak zijn; Grote verliesfactor, relatief te hoge ESR / impedantie (warmteontwikkeling !) en helemaal niet waardevast, ondanks de opgegeven tolerantie. Het zou me niets verbazen al je je geluidskwaliteit in het hoger deel van het spectrum meteen een boost geeft met een andere MKP.

Ik zelf zou niet op die condensator bezuinigen, maar je kan het zo duur maken al je zelf wilt;
=> Mundorf supreme (of beter: silver/gold versie daarvan) deze zijn supergoed, maar behoorlijk duur
=> ook erg goed, maar betaalbaarder, zijn Aundyn-cap plus condensatoren van Intertechnik.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 11:37 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:30:
[...]

Ik vergelijking met mijn andere versterker.
Technischs Classe H+

Dit was een eerste geluidstest, binnenkort eens een paar collega's zo gek krijgen om wat verschillende amps mee te nemen voor een uitgebreidere geluidstest.
Daar zit ook wel wat exclusief spul tussen.
wel blind dan doe he? anders weet je nog niks!

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:05:
[...]

wel blind dan doe he? anders weet je nog niks!
Tuurlijk!
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:43:
Mooi werkje geworden :)

2 tips:
1- De grote Voedings-Elco's eventjes ontstoren: Dit doe je door een kleine 10nF MKP parallel erbij aan te sluiten (zo te zien kan je ze gewoon bij het kroonsteen erbij schroeven). Trouwens die andere grote elco's kan je ook op dezelfde manier proberen te ontstoren. Dergelijke kleine 10nF condensatortjes kosten bijna niets.

2- Een andere MKP zoeken voor die Monacor. Ik heb laatst een Monacor MKP in één van mijn speakerontwerpen gebruikt en heb vast kunnen stellen dat die dingen buitengewoon brak zijn; Grote verliesfactor, relatief te hoge ESR / impedantie (warmteontwikkeling !) en helemaal niet waardevast, ondanks de opgegeven tolerantie. Het zou me niets verbazen al je je geluidskwaliteit in het hoger deel van het spectrum meteen een boost geeft met een andere MKP.

Ik zelf zou niet op die condensator bezuinigen, maar je kan het zo duur maken al je zelf wilt;
=> Mundorf supreme (of beter: silver/gold versie daarvan) deze zijn supergoed, maar behoorlijk duur
=> ook erg goed, maar betaalbaarder, zijn Aundyn-cap plus condensatoren van Intertechnik.
Zoals ook al eerder vermeld is dit mijn eerste DiY amp dus...
Bedankt voor de tips! hier kan ik zeker wat mee!
1. Ontstoren van de voedingselco's ga ik zeker doen! Ook de andere grote elco's ga ik proberen te ontstoren.
2. Als die Monacor MKP's echt brak zijn ga ik deze zeker vervangen.

Als er nog meer opmeringen hebt, of meer mensen opmerkingen hebben hoor ik het graag.!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 12:19 ]

Verwijderd

Vervanging van de MKP condensator zal hier niets opleveren.
In dit ontwerp zit deze C als ontkoppelcondensator aan de ingang, en vormt voor alle audiofrequenties een kortsluiting.

De C in scheidingsfilter is een ander verhaal. In de buurt van de kantelfrequentie van het scheidingsfilter staan forse spanningen over de C. (hierop berust de werking van het scheidingsfilter)
Als de gebruikte C dan niet lekker is kun je vervorming etc krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:35:
In dit ontwerp zit deze C als ontkoppelcondensator aan de ingang, en vormt voor alle audiofrequenties een kortsluiting.

De C in scheidingsfilter is een ander verhaal. In de buurt van de kantelfrequentie van het scheidingsfilter staan forse spanningen over de C. (hierop berust de werking van het scheidingsfilter)
Als de gebruikte C dan niet lekker is kun je vervorming etc krijgen.
Oke ik ben net begonnen.. maar in dit geval maakt het dus niets uit omdat die als ontkopperlingscondensator aan de ingang zit.
Het is trouwens een 1.5 uf MKT maakt dat nog iets uit?
Nog meer opmerkingen?

Let me know.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:35:
[...]
Deze condensator zit parallel aan de signaalweg, en zal dus ook een vergelijkbaar effect hebben als een parallelle condensator in een scheidingsfilter toch ?

Imo kan je dan beter kiezen voor een verliesarme en hoogwaardige condensator, omdat die monacor door zijn eigenschappen het geluidsbeeld teveel beinvloed. Het heeft dus niet zozeer met de hogere spanningswaarde van de condensator te maken, maar met de klankbeinvloedende eigenschappen (verlieswaardes bijvoorbeeld).

En wat dat betreft zijn IT's en Mundorfs gewoonweg een stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:27:
[...]

Deze condensator zit parallel aan de signaalweg, en zal dus ook een vergelijkbaar effect hebben als een parallelle condensator in een scheidingsfilter toch ?

Imo kan je dan beter kiezen voor een verliesarme en hoogwaardige condensator, omdat die monacor door zijn eigenschappen het geluidsbeeld teveel beinvloed. Het heeft dus niet zozeer met de hogere spanningswaarde van de condensator te maken, maar met de klankbeinvloedende eigenschappen (verlieswaardes bijvoorbeeld).

En wat dat betreft zijn IT's en Mundorfs gewoonweg een stuk beter.
Klinkt logisch.. zitten in de geluidsweg..

Het ontstoren van de elco's ga ik zeker nog doen. Morgen ga ik naar de electronica shop voor de onderdelen. Haal ik gelijk even een nieuwe potmeter voor de volumeregeling 50 k werkt niet goed.
Verder veroorzaakte de versterker een lichte brom over de speaker uitgang. na enig speurwerk heb ik dit weten op te lossen door een nieuwe ( dikkere) draad op de massa te solderen en enkele punten op de print rechtstreeks met de massa te verbinden. (dus dichter bij de ic.)
Daardoor is de brom nu gelukkig weg.
Weer een stap dichterbij!!!

Verwijderd

De MKP C zit weliswaar in serie met de geluidsweg maar vormt hier bijna een ideale kortsluiting. Invloed van "slechte" C (verlieswaardes etc) is daardoor verwaarloosbaar

Brom:
-Verbind de kant van de elco's die aan massa liggen zo kort mogelijk met elkaar.
-voedings- en massadraden versterker: sluit deze zo dicht mogelijk bij de elco ipv bij de gelijkrichter aan
-twist uitgangsdraden van de trafo

Potmeter:
Je logaritmische potmeter vervangen door een logaritmisch exemplaar met een andere waarde zal weinig helpen. Blijkbaar is je versterking te hoog. Neem extra weerstand in serie met de potmeter op.
bijvoorbeeld 47k bij 50k potmeter

beveiliging:
De schakeling bevat geen beveiligingrelais aan de uitgang. Blaas je het IC op, dan kan de volle voedingsspanning op de uitgang komen te staan, en dan is je woofer stuk.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:27:
De MKP C zit weliswaar in serie met de geluidsweg maar vormt hier bijna een ideale kortsluiting. Invloed van "slechte" C (verlieswaardes etc) is daardoor verwaarloosbaar

Brom:
-Verbind de kant van de elco's die aan massa liggen zo kort mogelijk met elkaar.
-voedings- en massadraden versterker: sluit deze zo dicht mogelijk bij de elco ipv bij de gelijkrichter aan
-twist uitgangsdraden van de trafo

Potmeter:
Je logaritmische potmeter vervangen door een logaritmisch exemplaar met een andere waarde zal weinig helpen. Blijkbaar is je versterking te hoog. Neem extra weerstand in serie met de potmeter op.
bijvoorbeeld 47k bij 50k potmeter

beveiliging:
De schakeling bevat geen beveiligingrelais aan de uitgang. Blaas je het IC op, dan kan de volle voedingsspanning op de uitgang komen te staan, en dan is je woofer stuk.....
Brom is al een heel stuk verbeterd nu, tot bijna niets. Hopelijk door deze tips is het geheel voorbij.

Potmeter deze zit tussen de ingang van de versterker. Het Ic geeft dus geen versterking op de potmeter.
Als ik een weerstand in serie over de potmeter zet geeft dit dus een algehele verlaging van het geluid. ( in jip en janneke ) zowel in 'vol' als in 'geknepen'.

Beveiliging, ik geloof dat ik maar eens opzoek moet naar een luidspreker dc beveiliging.

Bedankt voor de tips! zo leer je er weer iets bij!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 23:11 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:24
@TS
Voor een eerste DIY ziet het er zeker niet slecht uit. Werkte het meteen zonder rookwolken?

Het schema lijkt mij overigens de standaard applikatie uit de datasheet:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1057.pdf

Adviezen om hierin de Mundorf of Audin-cap toe te gaan passen lijken me wat overdone voor dit ontwerp En doordat er door de ingangscondensator (de brakke monacor..) vrijwel geen stroom loop, itt toepassing in een scheidingsfilter, denk ik niet dat je die snel zult slopen.

Ik denk dat je je creatie wel kunt verbeteren door je voedings elco's dichter bij elkaar te zetten, de draden in te korten en het knooppunt van je elco's met je kast te verbinden (steraarde). De ingangsconnectoren dan wel geisoleerd tov je kast monteren om aardlussen te voorkomen.
Een volgende stap zou dan kunnen zijn zelf je printen te ontwerpen en te etsen en af te stappen van de expirimenteerprinten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

jeronimo2003 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:27:
Een volgende stap zou dan kunnen zijn zelf je printen te ontwerpen en te etsen en af te stappen van de expirimenteerprinten.
Opzich helemaal niet nodig. De beste versterkers zijn zelfs hard-wired. Je moet alleen goed verbindingsmateriaal en liefst zilversoldeer gebruiken. Maar het staat wel strak en professioneel als je netjes geetste printplaten hebt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:27:
@TS
Voor een eerste DIY ziet het er zeker niet slecht uit. Werkte het meteen zonder rookwolken?

Het schema lijkt mij overigens de standaard applikatie uit de datasheet:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1057.pdf

Adviezen om hierin de Mundorf of Audin-cap toe te gaan passen lijken me wat overdone voor dit ontwerp En doordat er door de ingangscondensator (de brakke monacor..) vrijwel geen stroom loop, itt toepassing in een scheidingsfilter, denk ik niet dat je die snel zult slopen.

Ik denk dat je je creatie wel kunt verbeteren door je voedings elco's dichter bij elkaar te zetten, de draden in te korten en het knooppunt van je elco's met je kast te verbinden (steraarde). De ingangsconnectoren dan wel geisoleerd tov je kast monteren om aardlussen te voorkomen.
Niet gelijk de eerste keer werkte de DiY versterker hoor. nou ja hij ging goed maar......
door het losschieten van een van de gesoldeerde ingangsdraden tegen de print ging de TDA in rook op. Een gevalletje kortsluiting. :?

Bedankt voor de tips.. ik neem ze mee naar een opsomming.. een things to do list!

Zelf pinten ontwerpen.. tsja waarom ook niet.. met een Uv lamp en een of ander bijtend middeltje toch? Ik zal me er eens in verdiepen.

Verwijderd

Topicstarter
De versterker is al redelijk vorm gekregen!
Dankzij de verschillende reacties en tips van verschillende mensen....hier dan de "things to do" list.

-Voedings- en massadraden versterker: sluit deze zo dicht mogelijk bij de elco ipv bij de gelijkrichter aan
-Twist uitgangsdraden van de trafo
-Ontstoren van voedings elco's doormiddel van een kleine 10nF MKP.
-Steraarde aanleggen, gewoon het knooppunt van de elco's met de kast verbinden.
Ingangs connectoren zitten inmiddels gescheiden van de achterplaat, dus dat moet gaan.
-Een extra weerstand in serie met de potmeter opnemen.(bijvoorbeeld 47k bij 50k potmeter) dit voor volume regeling.
-Luidspreker dc beveiliging toevoegen.

Volgens mij zijn dit de meeste..

Mensen nogmaals thanks voor de tips! hier kan ik zeker wat mee!
De meeste zijn relatief simpel, dus dat ga ik zeker aanpassen!
En meer tips altijd welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 00:41 ]

• jeronimo
Je vergeet er nog een, PIC's van het eindresultaat!

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:41:
Je vergeet er nog een, PIC's van het eindresultaat!
Morgen ga ik naar de electronica shop voor de laatste onderdelen.
Ook ben ik nog opzoek naar een luidspreker dc beveiliging. Iemand een simpel idee?

Wel heb ik de verschillende tips, zoals bekabeling twisten en korte voedingsdraden uitgevoerd, steraarde aangelegd etc.
Conclusie een wereld van verschil! de versterker is compleet stil! Niets geen geluid over de luidsprekers!

Ik ga zeker nog wat fotos posten van het eindresultaat! maar ik wil hem eerst echt af hebben!
kortom wordt vervolgd!

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 08:34:
[...]

off topic
aangezien het mijn eerste poging tot een zelfbouw versterker wordt, ga ik denk ik voor de goedkoopste kit oplossing dus de ST versie van de 180 en de ST versie van de voeding, maar eerst mijn speakers af!
maar ik sta open voor zinnige sugesties

• jedel

jedel

Kevlar

oeps dubble post (FAAL)

[ Voor 95% gewijzigd door jedel op 12-08-2005 00:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer een kleine update.

Ik heb de benodigde onderdelen voor de versterker inmiddels in bestelling.
Voor de luidspreker dc beveiliging heb ik gekozen voor een kit van Velleman. Het is nog even afwachten dus tot ik de bestelling binnen heb.

Gisteren een iets uitgebreidere luistersessie gehouden.
De gebruikte apperatuur:

Versterkers/ recievers Luidsprekers

Technics SAAAX 720 Mission 703 zuil
Denon AVR 3300
En natuurlijk mijn DiY amp.

Ook hebben we geschakeld tussen een cd speler en een discman, dit omdat de Diy amp niet de dimmen is op de cd speler.

Cd speler: Technics SLPQ390
Discman: Aiwa Xp-v320.

En nu dan de bevindingen. Natuurlijk tot stand gekomen met de ogen dicht.

Eerst met de discman:
Zelfbouw: Heel helder, sprankelend, goed bereik en 'strak'
Denon: lijkt er geheel tussen in te eindigen.
technics: Lijkt minder midden te bevatten minder srankelend, wel iets ruimtelijker. hij klinkt vriendelijker.

Dan de cd speler:
Zelfbouw: Heel luid, geluid weer suprieur.
Denon: Goede geluidskwaliteit, goed bereik, spankelend. Wel meer drive nodig dan de andere 2 amps.
Technics: Goede geluidskwaliteit, de verschillen die er mij de discman tussen denon en technics zijn nu veel minder aanwezig. toch meer ruimtelijk.

Samenvatting: het geluid in de Diy amp was na onze mening helderder en strakker speelbaar dan de 2 gebruikte recievers.
Het verschil tussen de recievers was bij de discman groter dan bij de cdspeler.
daardoor is de concluderen dat de technics meer ingangsvermogen moet hebben.

Eindoordeel
1 Diy Amp
2 Denon reviever
3 Maar close Technics reciever.

Verwijderd

Bedenk hier echter ook bij dat het ook aan je luidsprekers kan liggen dat alle versterkers niet veel verschillen. Want goede luidsprekers waar je werkelijk geluidsdetails in kunt horen zijn meestal prijzig, of veel werk om te bouwen (en ook prijzig ;) )

Verwijderd

Ik vind het spijtig dat je, nu je een goede versterker hebt, die niet in een mooier 'doosje' gestoken hebt.
Wat me wel leuk lijkt is zelf zo'n behuizing bouwen. Neem bijv een plaat geborsteld aluminum en boor daar de gaten in voor volume, aan/uit - knop. Steek er een reeks VU-leds in, en bouw er eventueel een toonregeling in.
Lijkt me toch leuk & mooi, of niet?
Overigens proficiat met je DIY versterker _/-\o_ Ik zou waarschijnlijk enkel maar eindigen op een hoop stinkende en rokende dure onderedelen :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:07:
Bedenk hier echter ook bij dat het ook aan je luidsprekers kan liggen dat alle versterkers niet veel verschillen. Want goede luidsprekers waar je werkelijk geluidsdetails in kunt horen zijn meestal prijzig, of veel werk om te bouwen (en ook prijzig ;) )
Grote verschillen kun je snel horen in een versterker roundup.
Bij marginale verschillen komt het neer op zoveel factoren, speakers zijn daar idd één van.
Ik besef daarin ook echter dat mijn speakers niet 'High end" zijn. Het is natuurlijk ook maar net waar je genoegen mee neemt. Immers tussen de verschillende prijsklassen "moet" verschil zitten.
In deze luistetest konden onze twee paar oren de verschillen in deze setup in elk geval minder waarnemen. Dit tussen de verschillende recievers dan.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:14:
Ik vind het spijtig dat je, nu je een goede versterker hebt, die niet in een mooier 'doosje' gestoken hebt.
Wat me wel leuk lijkt is zelf zo'n behuizing bouwen. Neem bijv een plaat geborsteld aluminum en boor daar de gaten in voor volume, aan/uit - knop. Steek er een reeks VU-leds in, en bouw er eventueel een toonregeling in.
Lijkt me toch leuk & mooi, of niet?
Overigens proficiat met je DIY versterker _/-\o_ Ik zou waarschijnlijk enkel maar eindigen op een hoop stinkende en rokende dure onderedelen :+
Tsja.. het is natuurlijk altijd maar afwachten hoe zo'n eerste DiY amp lukt. Je geeft zelf al aan dat het ook had kunnen eindigen in een hoop rokende en smeulende onderdelen. Je moet gewoon simpel beginnen dacht ik zelf. Ook het prijsaspect heeft bij mij meegespeeld in keuze's van materialen en onderdelen, je kunt het zo duur en exclusief qua onderdelen maken als je zelf wilt.
Aangezien bij mij het prijsaspect ook meespeeld heb ik het vrij basic gehouden waaronder ook de kast. Ook moet ik toegeven dat ik met 'kasten' zelf maken en metaalbewerking geen ervaring heb.
Misschien in de nabije toekomst leuk voor een update! bedankt voor de tip.
Een toonregeling is echt niet nodig hoor, ik vind de amp neutraal klinken. Zoals al vermeld wil ik het basic houden. Vu leds, nee misschien analoog. :>

En de moeilijkheids graad van deze amp is mij meegevallen, ik 'was' ook een echte noob en het is mij ook gelukt! Je moet ergens beginnen is het niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 18:44 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Leuk project, vooral als het zogoed bevalt, Maar ben je echt opjectief? :D

Ik vind het jammer dat de afwerking niet mooi is, sorry.
Met goede zelf geëtste platen (lijkt echt moeilijker dan het is) en een nettere "routing" van je kabels en evt. afschermen ziet het er een stuk gelikter uit. De interferentie wordt dan ook minder. De kroonstenen op de print en elco ziet er eigenlijk echt niet uit, met een krimpkous kan je het netjes isoleren en een verbinding van (zilver)soldeer is veeeel beter dan een verbinding dmv schroef in kroonsteen.

Nog ff wat positiefs ;) Ik vind de layout aan de voorkant wel heel strak zo zonder onnodige shit, maar ik zou ergens een grote stoere draaiknop voor op je potmeter kopen.

edit: nu ik mijn reactie nalees klinkt het erg negatief, en het is niet zo bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Pinin op 13-08-2005 19:22 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Topicstarter
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:20:
Leuk project, vooral als het zogoed bevalt, Maar ben je echt opjectief? :D

Ik vind het jammer dat de afwerking niet mooi is, sorry.
Met goede zelf geëtste platen (lijkt echt moeilijker dan het is) en een nettere "routing" van je kabels en evt. afschermen ziet het er een stuk gelikter uit. De interferentie wordt dan ook minder. De kroonstenen op de print en elco ziet er eigenlijk echt niet uit, met een krimpkous kan je het netjes isoleren en een verbinding van (zilver)soldeer is veeeel beter dan een verbinding dmv schroef in kroonsteen.

Nog ff wat positiefs ;) Ik vind de layout aan de voorkant wel heel strak zo zonder onnodige shit, maar ik zou ergens een grote stoere draaiknop voor op je potmeter kopen.

edit: nu ik mijn reactie nalees klinkt het erg negatief, en het is niet zo bedoeld.
Het is de eerste DiY amp, printplaten etsen leek mij nogal ingewikkeld.
De kabels heb ik inmiddels ingekort, aan de hand daarvan heb ik ook de routing bepaald ( de kortste weg ) Ook weet ik dat de kast niet ideaal is, de ringkern zit praktisch tussen de printplaten van de versterkers. Afschermen waarmee, hoe? geef eens praktische tips. Immers daar leren we allemaal van. ;) De kroonstenen Ja.. ik weet ook dat dat niet echt een gezicht is. maar zoveel draad bij elkaar mijn 15 w soldeerbout moet daar echt op stoken.. De volume regeling moet ik nog steeds aanpassen ik wacht tot mijn luidspreker dc beveiliging binnen is, dan koop ik gelijk nieuwe spullen. en zo'n plastic knop, hij is mij ook tegengevallen.

Ik heb niets tegen een kritische blik.. zolang het onderbouwd is! Het is immers gelijk een leer project.
Ow die luistersessie heb ik samen met de eigenaar van de Denon versterker gehouden.. samen kwamen we tot het bovengenoemde oordeel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 19:52 ]

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:44:
[...]

Het is de eerste DiY amp, printplaten etsen leek mij nogal ingewikkeld..
Ik heb een keer een setje voor 25 NL-guldens gekocht, en daarmee geëxperimenteerd, de eerste gewoon de banen met een stift getekend en later met iets van stikkers ofzo (sorry het is al een jaar of 12 geleden) Dit waren printplaten die niet belicht hoefde te worden, wel ontwikkelen en etsen, het was echt niet moeilijk, daarna ff opshuren met een schuurwolletje en inspuiten tegen corrosie en betere soldering, ook hier weet ik niet de exacte naam meer, gewoon een spuitbus met speciaal hiervoor bedoeld spul.

.
Afschermen waarmee, hoe? geef eens praktische tips..
Je hebt van dat gevlochten spul dat je over je kabels kan doen, geen krimpkous (ook mooi spul btw) maar het houd je kabels bijelkaar. Ergens hier op tweakers ik meen in het casemod forum staat hoe dat moet en waar je het koopt. (op school was het gewoon aanwezig, en ben er zelf niet achteraan gegaan) Er bestaan klemmetjes met bijv. dubbelzijdig tape waarmee je mooi kan routen.

.
De kroonstenen Ja.. ik weet ook dat dat niet echt een gezicht is. maar zoveel draad bij elkaar mijn 15 w soldeerbout moet daar echt op stoken...
Tja als dat echt niet gaat zou ik toch voor een paar euro een zwaardere kopen.

.
Ik heb niets tegen een kritische blik.. zolang het onderbouwd is! Het is immers gelijk een leer project.
Ik had geprobeerd in mijn eerste reactie alles te onderbouwen.

*zoekt even naar dat gevlochten spul*

edit: kan het niet direct vinden, maar hiet kan je iets lezen en een sample aanvragen http://www.hollandshielding.nl/nl-cable/nl-cable.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 13-08-2005 20:38 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Topicstarter
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:27:
[...]

Ik heb een keer een setje voor 25 NL-guldens gekocht, en daarmee geëxperimenteerd, de eerste gewoon de banen met een stift getekend en later met iets van stikkers ofzo (sorry het is al een jaar of 12 geleden) Dit waren printplaten die niet belicht hoefde te worden, wel ontwikkelen en etsen, het was echt niet moeilijk, daarna ff opshuren met een schuurwolletje en inspuiten tegen corrosie en betere soldering, ook hier weet ik niet de exacte naam meer, gewoon een spuitbus met speciaal hiervoor bedoeld spul.

.
[...]

Je hebt van dat gevlochten spul dat je over je kabels kan doen, geen krimpkous (ook mooi spul btw) maar het houd je kabels bijelkaar. Ergens hier op tweakers ik meen in het casemod forum staat hoe dat moet en waar je het koopt. (op school was het gewoon aanwezig, en ben er zelf niet achteraan gegaan) Er bestaan klemmetjes met bijv. dubbelzijdig tape waarmee je mooi kan routen.

.
[...]

Tja als dat echt niet gaat zou ik toch voor een paar euro een zwaardere kopen.

.
[...]

Ik had geprobeerd in mijn eerste reactie alles te onderbouwen.

*zoekt even naar dat gevlochten spul*
Zal ik doen hoor!! gevonden.. Cable sleeve bedoel je.
By the way, bedankt voor de tips.

Ik heb inmiddels een site gevonden waarin het printplaten maken heel eenvoudig wordt uitgelegd. (Doormiddel van papier en een strijkbout.)
Ik zal zelf wel eens wat proberen, heb nu de smaak te pakken met DiY.

• Pinin

Pinin

papier en strijkbout?

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:34:
[...]

Opzich helemaal niet nodig. De beste versterkers zijn zelfs hard-wired. Je moet alleen goed verbindingsmateriaal en liefst zilversoldeer gebruiken. Maar het staat wel strak en professioneel als je netjes geetste printplaten hebt ;)
Hej exterion, dat zilversoldeer is toch alleen nodig omdat het door de hitte zich mogelijk lossoldeert? Dat heeft toch vrij weinig met de kwaliteit te maken?

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

75cm koperdraad heeft dezelfde geleiding als 1m zilverdraad.
Tindraad weet ik niet...
maar het geeft een idee ;)

Kan iemand daarvan het schemaatje plaatsen? :Y)

Verwijderd

Dit gaat niet over het draad, maar puur de verbinding.

Maar zoiets zal het wel zijn idd ;)

• jeronimo
Zilver heeft van alle metalen de laagste soortelijke weerstand. Vandaar dat zilver soldeer, zilver cable etc nogaleens als het ultime materiaal aangeprezen wordt. Persoonlijk denk ik dan, hoe zit het met al die thermospanningen die ontstaan als twee verschillende metalen met elkaar verbnden zijn. (Voor hoogfrequent toepassingen waarbij door het skin effect de meeste stroom in het buitenste laagje van de ader loop, kan verzilverd koperdraad zeker zinvol zijn). Ik houd het dus nog even bij gewoon lood/tin soldeer en goede, maar wel normale kabel en houd me verre van exotische materialen.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ah komop jongens, kraak hem nou niet zo af. Ik vind dat hij het best netjes heeft gedaan voor een eerste versterker hoor :)

En natuurlijk kun je niet alles meteen goed doen, van fouten leer je. En het is toch leuk om aan je versterker te sleutelen en steeds iets vooruitgang ziet als je bijv afgeschermde draden gebruikt ipv zonder.

Nog een tip wat je zeker moet doen:
Afgeschermt draad gebruiken voor je inputs, dit is ook een wereld van verschil.

Let er ook op dat je geen aardlussen maakt (vandaar dat sterpunt ;) )
En heb je die potmeter wel goed aangesloten? Want hij zou het gewoon moeten doen denk ik:

-- Input
I
- Output
I
-- Gnd

Zo dus, hoop dat je me begrijpt :)

Zorg er ook voor dat je aardkabel flink dik is en stevig vast zit, voor de veiligheid.

[ Voor 41% gewijzigd door JuuL20 op 14-08-2005 02:50 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeg, heb je bij het luisteren naar de verschillende amps de volumjes ook wel netjes aan elkaar gelijk gemaakt? Zoniet, dan is idd de kans groot dat je de luidsete amps het lekkerste vind ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 02:35:
Ah komop jongens, kraak hem nou niet zo af. Ik vind dat hij het best netjes heeft gedaan voor een eerste versterker hoor :)

En natuurlijk kun je niet alles meteen goed doen, van fouten leer je. En het is toch leuk om aan je versterker te sleutelen en steeds iets vooruitgang ziet als je bijv afgeschermde draden gebruikt ipv zonder.

Nog een tip wat je zeker moet doen:
Afgeschermt draad gebruiken voor je inputs, dit is ook een wereld van verschil.

Let er ook op dat je geen aardlussen maakt (vandaar dat sterpunt ;) )
En heb je die potmeter wel goed aangesloten? Want hij zou het gewoon moeten doen denk ik:

-- Input
I
- Output
I
-- Gnd

Zo dus, hoop dat je me begrijpt :)

Zorg er ook voor dat je aardkabel flink dik is en stevig vast zit, voor de veiligheid.
Ik heb niets tegen kritische comments hoor, alleen het is net wat je zelf al zegt ik moet er natuurlijk wel iets mee kunnen.
Ik ben er ook gewoon maar mee begonnen, en idd van je fouten leer je.
Inputs moet zeker nog beter, en afgeschermd draad op.
Aardkabel is de dikste in de kast en het kortst. ;)
Het is inderdaat een project waar ik telkens mee verder kan, telkens leer je weer bij!.
bedankt voor je bijdrage.. ik zal met de inputs aan de gang.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:17:
Zeg, heb je bij het luisteren naar de verschillende amps de volumjes ook wel netjes aan elkaar gelijk gemaakt? Zoniet, dan is idd de kans groot dat je de luidsete amps het lekkerste vind ;)
Ja zeker hoor. We hebben telkens bij de verschillende versterkers het volume zoveel mogelijk proberen gelijk te krijgen. We hebben ook wel 10x tussen de verschillende versterkers en cd spelers geschakeld. Verschillende soorten muziek beluisterd.
Ook wij konden het eerst niet echt geloven, dat een DiY budget amp zo zou klinken.
Pagina: 1