Na veel speurwerk heb ik dan toch de stap gewaagd en ben ik begonnen aan mijn vakantie project.
Mijn eerste homemade versterker.
Het vele speurwerk was ook echt nodig want ik 'was' een echte noob in diy elektronica.
Wel heb ik eens van die 'kits' gesoldeerd maar echt ervaring kun je dat toch niet niet noemen.
Daarentegen toch de 'stoute' schoenen aan getrokken, een versterker ontwerp uitgezocht, naar de lokale elektronica shop gegaan en de benodigde onderdelen aangeschaft.
Het moest een 50 watter gaan worden met redelijk goede specs natuurlijk
Tsja en dan heb je dit ineens voor je liggen en begint het avontuur.

Ik heb als basis er voor gekozen om een simpel insteek printje te gebruiken, beetje de onderdelen op de juiste plaats zetten.

En ja dan solderen maar! ziezo de eerste draden zijn gelegd.

Natuurlijk ook de onderzijde niet te vergeten, pff het is best een werk al die draden.

En....Daar zijn ze, het moest natuurlijk wel een stereo versterker worden.

Dan rest alleen nog de voeding hoor ik jullie zeggen! We beginnen met de elco's, dikke jongens .

Natuurlijk ook een ringkern

Inmiddels de koelblokken op de Ic's en een beetje layout-en.

Zo all in the box en aansluiten maar.

Zo het begint er nu echt op te lijken vinden jullie ook niet?

Jaja daar is die dan, beetje aan het testen hier.

Gaat dat echt zo makkelijk? nou nee niet echt hoor! ik heb al een Ic opgeblazen, gevalletje kortsluiting. Maar ach voor de eerste keer!
Na een lange check kunnen we eindelijk beginnen aan de luistersessie. Want daar gaat het nu allemaal om!

Nog wat specs van de DiY versterker.
Ingangsgevoeligheid 1,3 V ( 50 w 8 ohm)
ingangsimpedantie 10 kOhm
bandbreedte 16Hz tot 100kHz
Uitgangsvermogen +/- 50 W 8 ohm
Signaal ruis verhouding 105 dba ( 1W/8ohm)
Thd + n bij 40 watt aan 8 Ohm 0,002% (1kHz)
Tot slot, aangezien getallen ook niet alles zeggen, hoe klinkt die?
Na enig uurtje te hebben geluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat de versterker heel behoorlijk klinkt. Dit ondanks weinig exclusieve onderdelen, en geen ervaring in bouwen.
Hij klinkt dynamisch! Wel vind ik dat er erg veel laag vertegenwoordigd is in het geluid, niet dat dit heel storend is want het is geenzins "te veel". MIsschien ligt het aan mijn speakers?
Binnenkort meer!
Mijn eerste homemade versterker.
Het vele speurwerk was ook echt nodig want ik 'was' een echte noob in diy elektronica.
Wel heb ik eens van die 'kits' gesoldeerd maar echt ervaring kun je dat toch niet niet noemen.
Daarentegen toch de 'stoute' schoenen aan getrokken, een versterker ontwerp uitgezocht, naar de lokale elektronica shop gegaan en de benodigde onderdelen aangeschaft.
Het moest een 50 watter gaan worden met redelijk goede specs natuurlijk
Tsja en dan heb je dit ineens voor je liggen en begint het avontuur.

Ik heb als basis er voor gekozen om een simpel insteek printje te gebruiken, beetje de onderdelen op de juiste plaats zetten.

En ja dan solderen maar! ziezo de eerste draden zijn gelegd.

Natuurlijk ook de onderzijde niet te vergeten, pff het is best een werk al die draden.

En....Daar zijn ze, het moest natuurlijk wel een stereo versterker worden.

Dan rest alleen nog de voeding hoor ik jullie zeggen! We beginnen met de elco's, dikke jongens .

Natuurlijk ook een ringkern

Inmiddels de koelblokken op de Ic's en een beetje layout-en.

Zo all in the box en aansluiten maar.

Zo het begint er nu echt op te lijken vinden jullie ook niet?

Jaja daar is die dan, beetje aan het testen hier.

Gaat dat echt zo makkelijk? nou nee niet echt hoor! ik heb al een Ic opgeblazen, gevalletje kortsluiting. Maar ach voor de eerste keer!
Na een lange check kunnen we eindelijk beginnen aan de luistersessie. Want daar gaat het nu allemaal om!

Nog wat specs van de DiY versterker.
Ingangsgevoeligheid 1,3 V ( 50 w 8 ohm)
ingangsimpedantie 10 kOhm
bandbreedte 16Hz tot 100kHz
Uitgangsvermogen +/- 50 W 8 ohm
Signaal ruis verhouding 105 dba ( 1W/8ohm)
Thd + n bij 40 watt aan 8 Ohm 0,002% (1kHz)
Tot slot, aangezien getallen ook niet alles zeggen, hoe klinkt die?
Na enig uurtje te hebben geluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat de versterker heel behoorlijk klinkt. Dit ondanks weinig exclusieve onderdelen, en geen ervaring in bouwen.
Hij klinkt dynamisch! Wel vind ik dat er erg veel laag vertegenwoordigd is in het geluid, niet dat dit heel storend is want het is geenzins "te veel". MIsschien ligt het aan mijn speakers?
Binnenkort meer!