Toon posts:

Dedicated server huren, wat moet ik er van verwachten

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zit ik sinds een paar maanden bij een webhoster met virtual hosting. Nu ik van plan ben nog meerdere websites te gaan draaien, wel wat bandbreedte wil hebben en aardig wat hd-ruimte ben ik gaan kijken naar de wat goedkopere dedicated servers. Ik ben er niet zo mee bekend allemaal en op alle sites van de betreffende bedrijven vind ik alleen maar omschrijvingen van een dedicated server die op het volgende neerkomen:

- enige klant op die server
- veel GB's
- onderhoud wordt gedaan door bedrijf

Nu vraag ik me af wat bedrijven verstaan met 'onderhoud'. Is dit alleen wat betreft de hardware, of zijn hun ook de enige die programma's kunnen installeren/configureren? De meeste bedrijven rekenen bovendien meer voor de keuze van een control panel (bijv DirectAdmin), echter wanneer ik zelf programma's kan installeren kan ik ook zelf wel iets erop zetten (bijv een gratis te gebruiken open-source control panel). Mijn grote vraag is dus eigenlijk in hoeverre ik de 'vrijheid' heb op zo'n server.

Verder wat betreft de beveiliging van zoiets. Ik heb bij enkele bedrijven gezien dat het mogelijk is, tegen meerprijs, de server achter bijv een Cisco Firewall te hebben staan. Ik vraag me zelf af of het de gewooonte is om dit erbij te nemen of dat het meer bedoeld is voor de echte professionele bedrijven.

Misschien dat iemand anders verder nog tips heeft waar ik op moet letten bij het kiezen van een dedicated server?

Verwijderd

Move PNS > IT

Verwijderd

Aangezien zo'n server toch wel aardige bom centen kost per maand zou ik het idd even goed uitzoeken.

Wat ik vooral in je startpost mis is: wat wil jij?
Ik zie namelijk niets over wat jij verwacht qua specs.
Het lijkt mij dat je adhv het door jou verwachtte specs een server erbij gaat zoeken.
Of wil je gewoon een contractje afsluiten en dan maar zien of het uitkomt met die server?
En we kunnen je natuurlijk wel advies geven over servers, maar de vragen die ik terugvind in de kleine letters is heel erg afhankelijk van de kleine lettertjes in het contract !

in t kort: stel een lijst samen met eisen mbt de server en ga aan de hand daarvan infomere bij diverse hosts.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Wij verhuren zelf dedicated servers en hebben zelf een standaard config. Echter, de klant is koning :D Hierbij moet ik wel de opmerking maken dat wij natuulijk thuis zijn op aantal configuraties, dus hoe verder de klant hiervan afwijkt, hoe minder goed we support kunnen leveren.

Tja, verder hangt het af hoe strict de supportdesk werkt. Ik doe vaak dingen die buiten "normale service" horen, zoals het aanpassen van complete websites, installeren van vreemde pakketten en noem het maar op. Als ik tijd heb doe ik alles wat de klant vraagt. Als ik geen tijd heb doe ik alleen het 'noodzakelijke' en komt de rest als ik die tijd wel heb. Maar goed, we zijn dan ook Brabants gastvrij :D (en niet de (aller)goedkoopste speler op de markt, dus wat meer marge voor dit soort werkzaamheden).

.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:13:
Nu vraag ik me af wat bedrijven verstaan met 'onderhoud'. Is dit alleen wat betreft de hardware, of zijn hun ook de enige die programma's kunnen installeren/configureren?
Meestal zijn zij wel de enige die het OS kunnen installeren/configureren. Vaak ook de enige die programma's kunnen installeren/configureren. Hier zijn wel uitzonderingen op.
De meeste bedrijven rekenen bovendien meer voor de keuze van een control panel (bijv DirectAdmin), echter wanneer ik zelf programma's kan installeren kan ik ook zelf wel iets erop zetten (bijv een gratis te gebruiken open-source control panel). Mijn grote vraag is dus eigenlijk in hoeverre ik de 'vrijheid' heb op zo'n server.
Dat hangt echt van de hoster af. Daar is door ons niets zinnigs over te zeggen.
Verder wat betreft de beveiliging van zoiets. Ik heb bij enkele bedrijven gezien dat het mogelijk is, tegen meerprijs, de server achter bijv een Cisco Firewall te hebben staan. Ik vraag me zelf af of het de gewooonte is om dit erbij te nemen of dat het meer bedoeld is voor de echte professionele bedrijven.
Geen van beide. Het kan, het is een keuze. Er zijn er zat die het niet doen.
Misschien dat iemand anders verder nog tips heeft waar ik op moet letten bij het kiezen van een dedicated server?
Ik zou vooral goed zoeken en kijken naar reacties van andere klanten.

En; overweeg eens zelf een server aan te schaffen en deze ergens op te hangen.

Voor ca. 600 euro heb je al een prima 1u servertje voor een paar websites. Hang die bij colocated in een rack en je bent zo'n 20 euro p/m kwijt (excl. afschrijving op je server).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, er komt dus nogal wat bij kijken en er zijn vele mogelijkheden blijkt wel :P

Op dit moment ziet het er naar uit dat er alleen het volgende op komt:

- site van bedrijf (online-shop, ticket-systeem voor reparaties etc, dus ook wat databases)
- mijn persoonlijke site (en nee, die zal niet veel worden bezocht maar er komen wel foto's op te staan, dus ruimte nodig en bandbreedte)

Op dit moment staat de site van het bedrijf op een virtuele host. Ben over de service wel te spreken, dat is het niet, maar ik vlieg er bij Google continu uit (niet helemaal, maar dat is een ander verhaal) en heb het vermoeden dat dat komt door timeouts die onstaan door de webserver met zijn paar honder websites. Daarom ben ik eigenlijk van plan voor 1 jaar dedicated te gaan, kijken of het allemaal wat soepeler loopt (vooral mbt Google wat erg belangrijk is voor mij). Nu kwam ik bij CSV Networks (goede ervaringen over gelezen, lage prijs) dit tegen:
------
http://www.csv-networks.nl/dedicated-huur.htm
* AMD Sempron 2400+ 512Mb RAM 80Gig hdd (SATA), webserver, 1U behuizing
* OS Fedora Core 3.0 (Linux)
* Uitbreidingmogelijkheden
* Geen opstartkosten
* Gratis domeinnaam
* Server geplaatst achter een Cisco Pix Firewall (meerprijs 7,50€ p/m)
* Co-locatie 1ste maand GRATIS!

Extras Direct Admin control panel (meerprijs 99 euro eenmalig of eigen licentie)

60GB traffic €39 per mnd
------
Nu heb ik ze gevraagd of die 39 (overigens excl BTW) alleen dataverkeer is of met de server erbij, maar ik ga van het laatste uit omdat ik geen andere prijzen kon vinden. Die 39 euro per maand heb ik er zeker wel voor over, tel daar die 7,50 voor de Cisco Firewall bij op en ik kan al aardig wat dacht ik zo :P
Enige minpuntje is misschien dat er geen RAID op die server zit, verder heb ik al gezien dat het wat betreft monitoring etc wel goed zit bij ze. Bovendien hebben ze ook geen opstartkosten. Het leek me op zich wel wat voor een leuk bedrag, maar aangezien ik er niet zoveel verstand van heb dacht ik dat ik misschien iets over het hoofd had gezien :)

edit
Nog even over dat co-located, ik heb er naar gekeken maar de prijs van de server ligt me toch wel hoog, komt bij dat ik zelf mijn onderdelen moet gaan vervangen mocht er wat defect raken etc etc. En wat betreft de configuratie en vooral beveiliging vind ik het wel fijn als ik dat niet zelf hoef te gaan regelen. Enige reden waarom ik aan dedicated dacht is dus eigenlijk 'eigen server', veel bandbreedte, veel opslagcapaciteit, 'snel' (alleen mijn websites draaien erop) en geen onderhoudskosten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 21:55 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je voor veel bandbreedte wil gaan kijk dan eens naar
http://flexservers.nl/dedicated-server-linux.php

Specificaties:
Processor: Intel Celeron 2.4 GHz
Geheugen: 256 MB DDR RAM PC2700
Harde Schijf: 40 GB HDD 7200 RPM
Dataverkeer: 1000 GB dataverkeer p/m
Software: PLESK 7.5 Reloaded, 30 domein licentie
Besturingssysteem: Fedora Linux
Dataverkeer: 1000 GB/maand (= 3Mbit/s sustained)
Prijs: € 44,10 per maand ex btw

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 09-08-2005 22:01 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1