[Ati aiw 9800se] strepen, punten en blokken in beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Specificaties
Ik heb al bijna 2 jaar de volgende setup:
Videokaart: Ati Radeon AIW 9800se 256bit, standaard op pro snelheden (dus niet overgeclocked of unlocked, 4pixel pipelines staan dus maar aan)
Standaard videokaart driver: Catalyst 5.7
Moederbord: Asus p4p800 deluxe
Processor: Intel PIV 2.6C
Geheugen: 4x 256mb pc3200/pc3500 Corsair XMS geheugen Dual Channel (2x256mb sinds januari dit jaar)
DVD-brander: Nec ND-3540 (sinds juni dit jaar)

Nu brandde mijn voeding 2 weken geleden spontaan door, toen ik de pc aanzette na de vakantie. Dat was een Chieftec 360watt voeding (HPC-202) en heb ik dus een Tagan TG430-U15 430watt gekocht. Toen ik deze inbouwde kreeg ik dus opeens groene vlekken in mijn beeld en mijn computer herstarte uit het niks. De 3.3v lijn bleek op 2.88 te zitten. Na alle kabels vervangen te hebben en alle onderdelen uit-en ingebouwd te hebben was het weer redelijk, maar heb deze voeding toch omgeruild en een nieuwe meegekregen. Deze bouwde ik vrijdag in en werkt (nog steeds) perfect.

De situatie
Ik was net gta san andreas aan het spelen toen opeens uit het niets het beeld heel raar ging doen.
Afbeeldingslocatie: http://mjacobs.nl/Got/gtasasm.png
Ik sluit dus het spel af en in windows zie ik allemaal korte zwarte strepen en zwarte puntjes, op mijn startknop en rond bepaalde icoontjes. De voltlijnen waarom allemaal perfect dus ik sluit mijn computer af, ik dacht dat het misschien de warmte was (heatsink was lauw). Ik start na een half uur mijn computer weer op en ik zie allemaal blauwe puntjes tijdens de post en in het bios scherm. Ik in windows mijn drivers deinstalleren (je weet maar nooit), en na een restart zijn de puntjes/strepen tijdens de post er nog wel maar in windows met de default driver op 800x600 niet meer. Toen de 4.9 drivers geinstalleerd, maar dat verergerde het zelfs. Na een restart en het inloggen werd het hele beeld zwart, na weer een keer alles opnieuw geinstalleerd te hebben, zwart met groene vlekken, dit keer zag ik nog wel even mijn bureablad goed. Tijdens dit geheel begon de computer ook spontaan te rebooten. Ik ben nu dus uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn videokaart kapot is en ik zit nu (niet) vrolijk op een Geforce 2 te typen, zonder problemen. Met deze videokaart heb ik geen dvi>vga verloopstekker nodig dus die heb ik er tussenuit gehaald (mocht dat iets uitmaken).

Mijn vragen
  1. Is mijn videokaart nu echt kapot en moet ik hem terugbrengen voor garantie (de 2 jaar is nog net niet om)?
  2. Wat is de oorzaak geweest van het kapotgaan van mijn videokaart?
  3. Is het mogelijk/Moet ik ervan uitgaan dat er nog meer onderdelen in mijn computer kapot gaan en is daar eventueel iets tegen te doen?
Mijn eigen antwoorden
  1. Ik ga ervanuit dat hij echt kapot is en ik hem zal moeten terugbrengen naar de winkel voor garantie.
  2. De oorzaak lijkt mij dat de Chieftec bij het doodgaan een te hoge spanning naar de onderdelen heeft gestuurd, maar ik vindt het wel raar dat de videokaart pas 2 weken na dato problemen geeft.
  3. Ik vrees voor mijn moederbord/processor/geheugen, de harde schijf kan wel een stootje hebben heb ik me laten vertellen en ik neem aan dat de dvd-brander het ook niet zo nauw neemt.
Eigen inzet
  • Het zoeken op Got, wat me alleen het volgende topic opleverde: Rare Artifacts? maar hier is de oorzaak het overclocken.
  • Op google heb ik niet echt iets kunnen vinden.
  • De faq leverde ook geen informatie op.
Hopende zo volledig genoeg te zijn geweest, bedank ik jullie alvast voor de moeite die jullie nemen om mijn vragen te beantwoorden, of zelfs al te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door dev icey op 09-08-2005 14:57 ]

• dev icey
Ik ben vandaag bij de winkel geweest en gelukkig zit er nog garantie op. Hierbij ook een kickje aangezien ik graag nog antwoord wil op mijn andere 2 vragen (vraag 2 en 3), lijkt mij dat er wel een persoon is die dit leest en mij dit kan vertellen?

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Hij is zeker kapot, en waarschijnlijk is het ook de te hoge spanning geweest, heb hetzelfde meegemaakt bij een 9600pro. Verder kan het komen doordat bepaalde delen van de chip later pas problemen gaven doordat ze toen pas echt belast of te warm werden, dit zag je o.a. bij DoomIII toendertijd, een hele zooi mensen die er toen achter kwamen dat de kaart eigenlijk kapot was of te warm werdt op stock-speeds met stock-coolers.

Bij mij is toendertijd ook de harddisc kapotgegaan, ik zou 'm in ieder geval even testen op bad sectors en een back-up maken van waardevolle data, better safe then sorry.

Verder kun je je ram testen op fouten met Memtest86.

• dev icey
Levo schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:09:
Hij is zeker kapot, en waarschijnlijk is het ook de te hoge spanning geweest, heb hetzelfde meegemaakt bij een 9600pro. Verder kan het komen doordat bepaalde delen van de chip later pas problemen gaven doordat ze toen pas echt belast of te warm werden, dit zag je o.a. bij DoomIII toendertijd, een hele zooi mensen die er toen achter kwamen dat de kaart eigenlijk kapot was of te warm werdt op stock-speeds met stock-coolers.

Bij mij is toendertijd ook de harddisc kapotgegaan, ik zou 'm in ieder geval even testen op bad sectors en een back-up maken van waardevolle data, better safe then sorry.

Verder kun je je ram testen op fouten met Memtest86.
Oke dank je voor je antwoord. Ik was al van plan vanavond mijn geheugen en harde schijf te testen dus dat ga ik nu zeker doen. Speedfan geeft gelukkig wel aan dat de fitness en de performance helemaal goed is, maar dat kun je ook nooit helemaal vertrouwen. Gelukkig kreeg ik nog een aardig bedrag terug via de garantie.

edit:
Memtest gaf nu 4 runs en 87% nog steeds geen errors aan en volgens Maxtor's Powermax is de schijf officieel helemaal goed. Geeft dit mij de garantie dat het geheugen en harde schijf niks aan dit voorval hebben overgehouden en daardoor gewoon blijven werken zonder uit te vallen?

[ Voor 12% gewijzigd door dev icey op 11-08-2005 13:32 ]

• LiQu1D
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:14
dev icey schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:30:
[...]Gelukkig kreeg ik nog een aardig bedrag terug via de garantie.[/edit]
Hmm, waarschijnlijk wordt het ook eens tijd voor m'n videokaart terug te brengen (geld terug perhaps na 2 jaar). Heb het zelfde probleem met m'n 9800 pro, maar dan alleen in-game.

1 week geleden een nieuwe voeding en videokaart besteld - wacht nog steeds af.
Het is of een voeding probleem of een videokaart probleem, maar de videokaart die ik in bestelling heb, had toevallig een grotere voeding nodig, dus het zal allemaal opgelost worden.

Wel naar zo'n eerste ervaring met een ati kaart (2 jaar lang) en dan verneukt die ook nog, in plaats van de nvidia kaarten.

Failure is part of the process. You don't know where you're vulnerable until your fail.