ALSA, SBLive + 5.1 Speakerset

Pagina: 1
Acties:

• m17
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2021
Ha

Hier draait Debian met nog steeds een kernel uit de 2.4 serie (2.4.31). Leuk, maar ik moet eigenlijk overgaan op de 2.6 serie. Maar definitief overstappen naar 2.6 geeft me iig 2 problemen waarvan ik de eerste hier nu aan jullie voorleg.

Zoals je in de titel kan zien heb ik een SBLive met daar een Creative 5.1 set aangesloten. Niet alle 3 kabels zijn verbonden omdat ik dan de subwoofer en centerspeaker kwijtraak.

Met behulp van ALSA kan ik als ik wil alle 3 kabels aansluiten en het geeft een heeeeeerlijk geluid. alleen zijn er in de mixer veeeel te veeel mogelijkheden. Het is bv niet mogelijk om met 1 schuifdinges alle volumes te bewerken.

Gebruik jij ALSA met een SBLive en een 5.1 speakerset??

- heb je 2 of 3 kabels verbonden?
- wat zijn je mixer instellingen?
- met welke instellingen wijzig je het mastervolume?
- welke opties heb je ingeschakeld? en bijbehorende instellingen

nu bekruipt me al het voorgevoel dat geen fokker me hier een antwoordf op gaat geven, maar ik geef jullie het voordeel van de twijfel. verras me en laat mij ook eens zonder gesodemieter van ALSA's heerlijke geluid genieten!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 03:40
Ik gebruik ook een SBLive 5.1 in 6 speaker opstelling voor DJ-opstelling (linkerplayer, rechterplayer, pfl, micro) icm Jack & Alsa

Probeer gewoon je schuifmixers en zie wat er gebeurt, herstart ALSA als het mislukt en zorg dat je je instellingen niet automatisch opslaat als je bezig bent met prutsen.

Tip: gebruik de command line: alsamixer en druk dan op f5 voor input & output
Tip2: blijf weg van die emu10k1 pcm, emu10k1 pcm send & emu10k1 pcm send routing. Ik weet nog niet waar ze voor dienen maar zorgen enkel voor last (linker-rechterkanalen werken niet helemaal meer, distortion etc.)

De sigmatel surround controller geeft blijkbaar aan dat de rest van de speakers (behalve front l+r) ook volume krijgen.

Ik ga binnenkort een pagina aanmaken op mijn website eens ik doorheb voorwat ze allemaal dienen.

[ Voor 27% gewijzigd door Guru Evi op 09-08-2005 15:41 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• m17
Guru Evi schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:39:
Ik gebruik ook een SBLive 5.1 in 6 speaker opstelling voor DJ-opstelling (linkerplayer, rechterplayer, pfl, micro) icm Jack & Alsa

Probeer gewoon je schuifmixers en zie wat er gebeurt, herstart ALSA als het mislukt en zorg dat je je instellingen niet automatisch opslaat als je bezig bent met prutsen.

Tip: gebruik de command line: alsamixer en druk dan op f5 voor input & output

Ik ga binnenkort een pagina aanmaken op mijn website eens ik doorheb voorwat ze allemaal dienen.
ik heb al zolang de 2.6 kernel bestaat pogingen gedaan. soms met behulp van wazige webpagina's. het probleem is bij alsa in mijn geval dat sommige volume/intensiteit verschillen worden veroorzaakt door soms zelfs meer dan 2 schuifmixers. en dan wordt het al een onoverzichtelijke boel.

soms heb ik het probleem dat het geluid te veel naar rechts zit, terwijl de 3D instellingen uit staan en alle balanceschuifers in het midden staan.

na vele pogingen met frustratie, hoop ik nu eens dat iemand het al echt heeft uitgezocht zoals ik het wil. naja, die persoon zal er vast wel zijn maar veel nuttige info is over dit specifieke geval niet te vinden.

vooral het verschil met 2 of 3 stekkers in de audiokaart is vreemd voor mij. het geluid klinkt zo anders dan en de uitkomst van de schuifmixers is dan ook anders.

erg pittig allemaal :D

• m17
oh, en om op je edit te reageren..

GEEN idee waar die SEND/PCM gevallen voor dienen. maar ik heb er ook alleen maar gedonder mee gehad. storing is een veel voorkomend probleem bij mij als ik aan bepaalde dingen heb zitten prutsen.

nu vraag ik me af, is er geen technische documentatie van de SBLive die dit haarfijn uitlegt? moet toch haast wel...

• Guru Evi
Probleem is dat die zooi van Creative gepatenteerd en closed source is en eigenlijk alles reverse-engineered is.

Hier vind ik zo nu en dan eens iets (tussen de user comments):
http://www.alsa-project.o...mplate.php?module=emu10k1

Maar ik ben bezig (persoonlijk) die zooi aan het documenteren. Binnenkort gooi ik het wel eens online en ik zal hier progress melden. Ik zit nu nog op mijn werk maar vanavond denk ik hier wel iets te kunnen posten.

Ik werk persoonlijk met de Jack soundserver (is eenmaal je het door hebt, supergemakkelijk om iets te laten werken, door filters te sturen etc.) en daar heb je dus 16 inputs en 16 outputs voor die kaart.

Enneuh -> op tweakers.net kun je beter een edit van je post uitvoeren als je iets vergeten bent - anders blijf je je topic omhoogschoppen wat niet altijd leuk is (berisping van modje enzo)

[ Voor 13% gewijzigd door Guru Evi op 09-08-2005 17:03 ]

• m17
aha, ik zal eens kijken.. en vanavond nog een keer.

ik heb nog nooit jackd gebruik hoewel het wel geinstalleerd is. kan jackd ook met oss omgaan zoals alsa? aangezien nog steeds veel dingen oss gebruiken.

• Guru Evi
Er is inderdaad een plugin voor je OSS applicaties en het schijnt dat dat oa. het probleem met Quake3 & Alsa/OSS kan oplossen.

Een tip als je Jack gebruikt icm een microfoon:
Zet de micro op mute alsook de volume naar beneden en zet de capture optie erop
Je moet ook een capture op de volumecontrole capture zetten en vervolgens capture volumecontrole omhoogdraaien. Dan gaat je mike door jack en niet door alsa en kun je oa. jackrack gebruiken voor stemverwarming etc.

Blijf van Mix en Mix Mono (heb ik gemerkt) deze geven om een of andere reden (icm Jack) via de mike input een hoog luid lawaai

Je hebt ook een Surround volumecontrole. Deze wordt blijkbaar gebruikt voor de rear-controle (zwarte plug) PCM en master worden gebruikt voor de front. De rest kijk ik nog wel verder na.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 10-08-2005 13:13 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb hier een I-Trigue 5600 (5.1) prima werken met een Audigy 4 Pro.
Alle 3 de kabels verbonden, kwestie van de juiste sliders inschakelen. Op de Live! 5.1 die ik eerst had heb ik alleen stereo-speakers gehad.
Als ik het goed onthouden heb is het een kwestie van de Digital Output uitschakelen en alle analoge sliders open trekken. Daarna kun je altijd nog kijken wat er weer dicht kan.

Moet gaan hoor :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• m17
aha,

*onthoudt: digital output UIT

• Guru Evi
Ik heb al vaker het probleem gehad dat als je ze allemaal openzet, je met 1 control meerdere kanalen beinvloedt en dus niet direct weet waar het precies voor dient. Heeft iemand een blokschema hoe die driver precies werkt en welke kanalen er door bepaalde chips gaan?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Guru Evi schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:38:
Ik heb al vaker het probleem gehad dat als je ze allemaal openzet, je met 1 control meerdere kanalen beinvloedt en dus niet direct weet waar het precies voor dient. Heeft iemand een blokschema hoe die driver precies werkt en welke kanalen er door bepaalde chips gaan?
Staat een document voor bij in /usr/src/linux/Documentation/sound/ALSA/
Iets van SBLive! mixer. Verder is er ook redelijk uitgebreide documentatie voor de emu10k1 driver.

Even onthouden:
Op Audigy 2 & hoger moet analog/digital output *niet* uit.
Op Audigy & Live! moet digital output juist wel uit, anders krijg je alleen signaal op de groene jack (headphone).

Als je trouwens specifieke vragen hebt, zorg dat je duidelijk documenteert welke kaart je hebt, en hoe je mixer staat, en stuur een e-mailtje naar support@europe.creative.com met in het subject Linux-ALSA t.t.o. Tony Vroon

Er zijn uiteraard grenzen aan de ondersteuning die ik je kan bieden, maar ik zal zeker m'n best doen.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Guru Evi
In die docu (heb het reeds eerder gelezen) staat er inderdaad uitgelegd wat er allemaal is en waarvoor het dient, maar blijkbaar is dit niet allemaal (heel erg) correct.

Vb: name='Wave LFE Playback Volume',index=0

This control is used to attenuate samples for left and right PCM FX-bus
accumulators. ALSA uses accumulators 0 and 1 for left and right PCM.
The result is mixed to mono signal (single channel) and forwarded to
the ??rear?? left DAC PCM slot of the AC97 codec.

Is niet heel duidelijk wat precies het voor effect heeft. Ook gaan deze niet naar de rear maar naar de LFE-speaker in 5.1 mode (bij mij toch).

Even een lijstje van wat ik al heb:
De nummertjes geven aan in welke mode de soundcard stond:
2 = stereo speaker (Standaard)
4 = stereo speaker front & rear (surround40)
51 = 5.1 opstelling (surround51) - ik ben hier nog niet volledig mee klaar

Master - Hoofdvolume (Front 2&4)
Headphone LFE
Headphone
Headphone Center
Tone - Tone Control Aan/Uit (Front, Rear 2&4)
Bass - Tone Control Bass (Tone)
Treble - Tone Control Treble (Tone)
3D Control-Switch - 3D Emulatie (Front, geeft het ander kanaal stiller gemixed weer 2&4)
3D Control Sigmatel-Depth - (volume van de mix)
3D Control Sigmatel-Rear Depth (idem voor Depth: LFE & Center in surround51 mode)
PCM (Front 2&4)
Surround (Rear 4)
Center (Center speaker 51)
LFE (Subwoofer 51)
Synth
Wave - Volume (Front 2&4)
Wave Center - Volume (kopieert het front (Wave) naar het center op dit volume) (center 51)
Wave LFE - Volume (kopieert het front (Wave) naar het lfe op dit volume) (lfe 51)
Wave Surround - Volume (kopieert het front (Wave) naar het rear op dit volume) (Rear 4)
Line
Line LiveDrive
Line2 LiveDrive
CD
Mic - Microfoon volume
Mic Boost (+20db) - 20db Boost voor micro
Mic Select (Mic1, Mic2) - Selecteer je micro (waarschijnlijk is mic2 op een livedrive)
Video
Phone
IEC958 Coaxial
IEC958 LiveDrive
IEC958 Optical Raw
IEC958 TTL
PC Speaker
Aux
AC97
Emu10k1 PCM
Emu10k1 PCM Send
Emu10k1 PCM Send Routing
External Amplifier - zou een interne versterker moeten inschakelen na de ac97, geen effect
SB Live Analog/Digital Output Jack
Sigmatel 4-Speaker Stereo - geen effect so far
Sigmatel Output Bias
Sigmatel Surround - geen effect so far
Sigmatel Surround Phase Inversion Playback

Is het mogelijk dat ik ipv. een SBLive! een Audigy heb? De controls in de ALSA documentatie komen bij mij overeen met de docu van de Audigy en niet van de SBLive!

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 11-08-2005 11:29 ]

Pagina: 1