[DTP/Design] HUGE-size banners maken, HOE?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.801 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146077

Topicstarter
Hey iedereen,

Eventjes kort een uitlegje van wat ik precies allemaal doe op mijn werk vooraleer ik mijn vraag plaats.

Een goed jaartje terug heb ik bij het bedrijf waar ik nu nog steeds werk gesolliciteerd als webmaster.
Mijn kennis omvatte toen vooral grafische pakketen voor webpublicaties (vooral photoshop), webprogramming, 3d enz... Later kreeg ik de taak om buiten webmaster/designer ook flyers, affiches, brochures, visitekaartjes ed. te ontwerpen. Ik had toen weinig tot niets van DTP kennis. Enkel wat experimentatie met illustrator en kennis van coreldraw. Ondertussen heb ik ook leren werken met indesign en heb ik illustrator wat beter onder de knie. Dit DTP werk verloopt behoorlijk goed aangezien m'n werknemer meer dan tevreden is ;)

Binnenkort start ons moederbedrijf met een extra zaak in poznan (polen). Hiervoor moet de nodige publiciteit aangemaakt worden en kreeg ik de taak voorgeschoteld om binnenkort banners te ontwerpen. Met banners bedoel ik van die gigantische muurbekledingen van bvb: 3 meter op 15 meter gedrukt op een bep. kunststof..

Ik wil deze uitdaging zeker en vast aangaan maar stuit natuurlijk op een paar probleempjes.
De eerste is natuurlijk de hardware die ik voor het ontwerp niet heb. Nu werk ik op een krachtige P4 PC die goed genoeg is voor web-design en kleinere (max. A2-3) affiches te ontwerpen. Ik zal mogen
overschakelen naar een MAC, dit is volgens mij een vereiste... nu bon, dit is nu niet mijn grootste
probleem/vraag.

M'n vraag is nu hoe dergelijke banners worden ontworpen? Lukt dit met een beperkt aantal programma's zoals photoshop en indesign? Of heb ik hier een ander pakket nodig die zeer grote formaten ondersteunt? :?
Het onwerp zelf, moet dit bijvoorbeeld gemaakt worden op de uiteindelijke afmetingen (ettelijke meters) en een hoge resolutie (300dpi)?? of worden dergelijke ontwerpen kleiner gemaakt (bvb: op een schaal 1/10) en dan opgeblazen bij de drukker?

Ik heb gewoonweg te weinig kennis hierover. Ik hoop dat jullie mij wat goeie raad kunnen geven of
mij de juiste weg aanwijzen....

anyway,
bedankt voor de reacties!

grtjes
Wouke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meestal ga je in zo'n geval met rasterafbeeldingen aan de slag. Die zien er op grote afstand gewoon uit als foto's - maar van dichtbij zijn het gewoon gekleurde punten :)
Kijk maar eens naar de rasterbator, dan kun je zien wat ik bedoel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:48:
Meestal ga je in zo'n geval met rasterafbeeldingen aan de slag. Die zien er op grote afstand gewoon uit als foto's - maar van dichtbij zijn het gewoon gekleurde punten :)
thx The_Eagle

Die rasterbator heb ik een tijdje geleden eens bekeken. Blijkbaar moet je een lage resolutie foto gebruiken (max. 1MB)

Ik heb hier foto's ter beschikking op 300dpi size is ongeveer 27MB per foto. Ik had gedacht om deze te gebruiken. Deze zijn ten opzichte van de bannersize relatief klein (getrokken op 5 megapixels)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 09-08-2005 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gaan er foto's op de banners komen, of strakke logo's en letters?

Voor foto's moet het geheel inderdaad gerasterd worden, maar de DPI is gewoon zeer laag. De preciese DPI weet ik zo niet uit mijn hoofd maar bekijk voor de gein eens een poster in een bushokje. Jouw banners kunnen ws op een nog lagere reso.
Men gaat immers niet met hun neus op de banner zitten itt tijdschriften etc.

Voor logo's en letters zou het geheel uitggeplot kunnen worden op een soort van gigantische stickervellen. De afbeeldingen zijn dan in vector formaat (Illustrator)

[ Voor 10% gewijzigd door Vimana op 09-08-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vimana schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:04:
Gaan er foto's op de banners komen, of strakke logo's en letters?
Er komen zeker en vast foto's op. Het wordt eigenlijk een publiciteitsbanner voor de opening van een kartingbaan en dit om een zeer grote muur van het kinepolisgebouw in poznan.
Jouw banners kunnen ws op een nog lagere reso.
Men gaat immers niet met hun neus op de banner zitten itt tijdschriften etc.
Hier had ik al eens bij stil gestaan. Wat ik er tot nu toe van kan maken is hetvolgende:

vb final banner: 3m x 15m op reso: 50dpi (of nog lager? mensen kijken idd van ver naar de banner)
als ik dit formaat in photoshop ingeef krijg ik 665MB. Ik moet dus mijn achtergrondafbeelding in dit formaat bewerken en tunen? Klopt dit?

tenzij ik zo'n rasterafbeelding heb maar dat is mij nog niet zo duidelijk wat betreft de qualiteit en implementatie in het ontwerp...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 09-08-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11
Is het eea ook niet afhankelijk van hoe je drukker het aangeleverd wil krijgen en kun je dus niet het beste even met je drukker overleggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:21:
Is het eea ook niet afhankelijk van hoe je drukker het aangeleverd wil krijgen en kun je dus niet het beste even met je drukker overleggen? :)
drukker is nog in verlof ;)

van zodra hij terug is bestook ik hem met vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Nu online
Hier de aanleverspecificaties van een drukker: http://www.mullervisual.nl/aanleveren.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt Vimana!

vb Superspread, Vitrine, Window
Digitaal opmaakformaat Wall: 332 x 236 cm
Digitaal opmaakformaat op 10% van eindformaat: 33,2 x 23,6 cm
DPI 600 (= raster 25)

wil dit zeggen dat ik mijn ontwerp moet maken op
33,2 x 23,6cm met 600dpi resolutie?

Wat wil die raster 25 precies zeggen of is dit niet direct belangrijk om te weten?

thx!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 09-08-2005 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Nu online
Anoniem: 146077 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:30:
[...]

bedankt Vimana!

vb Superspread, Vitrine, Window
Digitaal opmaakformaat Wall: 332 x 236 cm
Digitaal opmaakformaat op 10% van eindformaat: 33,2 x 23,6 cm
DPI 600 (= raster 25)

wil dit zeggen dat ik mijn ontwerp moet maken op
33,2 x 23,6cm met 600dpi resolutie?

Wat wil die raster 25 precies zeggen of is dit niet direct belangrijk om te weten?

thx!
toon volledige bericht
Hier gaan ze er van uit het bestand een factor 10 te verkleinen. Dus de uiteindelijke DPI zal 60 worden als ik het goed heb.
Maar in photoshop gewoon een DPI (eigenlijk PPI :P ) van 600 pakken en je formaat 10x verkleinen. Ik denk dat je dan met de meeste drukkers wel goed zit.

Dat raster van 25 zegt mij even niet veel, DTP instructie is alweer enkele jaren geleden voor mij ;)

[edit]

Jeuj, net mijn leerboek "Goed voor druk" gevonden. Ik zal vanavond eens voor je kijken of ik er iets in kan vinden, moet zo weg helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Vimana op 09-08-2005 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vimana schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:03:
Jeuj, net mijn leerboek "Goed voor druk" gevonden. Ik zal vanavond eens voor je kijken of ik er iets in kan vinden, moet zo weg helaas.
hartelijk dank alvast voor de moeite!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Nu online
Nou, ik heb even vlug het hoofdstuk doorgenomen, maar ik denk dat het voor jou als ontwerper niet al te interessant is tenzij je met ongelofelijke priegellettertjes gaat werken.

Het rasternummer heeft betrekking tot de rasterlineatuur of rasterfijnheid, oftewel het aantal puntjes per lopende centimeter of inch.
Hoe hoger de rasterlineatuur, hoe fijner de detaillering in beeld. De 25 betekend in dit geval 25 lijnen per centimeter. Weten we dat ook weer :P

Dit is per drukker verschillend en voor jou niet al te interessant. Gewoon je afbeelding in 600 dpi, factor 10 verkleind opmaken moet meer dan voldoende zijn lijkt mij.
Weet je al waar je deze banners laat drukken? Neem dan contact met ze op over de aanleverspecificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The fun begint blijkbaar,

moet voor m'n baas vandaag 5 voorontwerpjes maken voor grote plakaaten die langs de baan zullen
geplaatst worden. Iets van een 3 x 4 meter. Moet nog afmetingen krijgen...

van zodra ik hiervoor een drukker heb, bel ik hem op.

ik denk dat terug 600DPI en schaal 1/10 wel ok zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey iedereen,

hieronder een foto van een karting in Hong Kong met op de achtergrond een aantal banners
waarop oa. Senna, Schumacher en Prost op te zien zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/bannervb.jpg

Ik denk dat de middelste banner ongeveer 3 meter x 11 meter moet zijn.
Heeft iemand een idee op welke resolutie en met welke afmetingen de gebruikte foto's precies
moeten zijn om zo'n banners te maken?

Ik moet voor m'n werk ook zoiets ontwerpen, heb namelijk zeer weinig dtp kennis. :'(

De enige foto's die we momenteel hebben zijn TIFF's van 17MB op 300DPI (3000x1960px)

Ik had graag geweten ofdat ik deze foto's voor zo'n ontwerp (banners van bvb: 3meter x 20) kan
gebruiken, of zijn ze gewoon weg te klein en zouden ze teveel opgeblazen worden? :?

ps: ik heb vorig weekend eens op zoek gegaan naar een aantal leerboeken over DTP omdat ik
toch graag wat meer hierover wil weten. Zou iemand mij eerder bijscholing aanraden hiervoor?
M'n baas wil gewoon dat ik zo snel mogelijk grote banners en baan affiches kan ontwerpen.
Ik ben eigenlijk een gewone webdesigner die ook flyers en kleinere affiches maakt..

iig bedankt voor de reacties, _/-\o_
Wouke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

pak je rekenmachine maar. 3000 pix op 300 dpi geeft 10 inch = 25 cm
Op 100 dpi zit je op 30 inch =75 cm voor 7,5 m heb je bij 100 dpi dus 10 keer zoveel nodig.
Eea hangt beetje af van welke dpi/lpi de drukker gaat gebruiken...
Mogelijk kun je een aantal TIFFs aan elkaar monteren zoals de drie koppen van de coureurs en zo je breedte overspannen zodat je niet te veel hoeft op te blazen...

[ Voor 10% gewijzigd door BN op 17-08-2005 10:51 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat hem hier dus om een banner voor een nieuwe kartbaan.

probleem is dat we verschillende foto's hebben van één en dezelfde kart. Dus in verschillende
composities. Ik denk dat the boss slechts 1 foto zal willen.

Dus met onze foto's zal het nogal een wazig geheeltje vormen zo te zien? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Je had een los, nieuw topic gestart. Ik heb het even samengevoegd met je eerdere topic zodat we niet opnieuw hoeven te beginnen en zodat alles voor anderen die er in zijn geinteresseerd op 1 plek staat :)

Als je er dicht genoeg op gaat zitten wordt het wel wazig ja, kan niet anders en is ook geen enkel probleem. Hoe dicht gaat men er nu op zitten?

Als je enigszins "printerkwaliteit" zou willen, kom je met 3 * 20 meter * bijv. 300 DPI = huge. Als een drukker dat al aan zou kunnen. Wat zegt de drukker er trouwens van of is die nog op vakantie?

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2005 11:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 10:58

themaxter

Bugged..

Voor dergelijke posters hanteren de meeste bedrijven een eind(print)resolutie van ongeveer 50 dpi.
(ik spreek uit ervaring, wij hebben zelf een dergelijk bedrijf ;) )
Dit zou het volgende betekenen bij een banner van 3 bij 11 meter:
3 x 11 m = 118 x 433 inch
118 x 50 = 5900 pixels
433 x 50 = 21600 pixels

Bij die foto's van jou zou je op een dergelijk formaat ongeveer aan de volgende resolutie zitten:
3000 / 433 = 7 dpi
1960 / 118 = 17 dpi
Dit zou nog kunnen, zeker die 17 dpi (de kijker staat toch niet op 1 m), maar normaal gesproken worden toch wel hogere resoluties gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die is nog op vakantie tot eind augustus. Heb ondertussen mijn baas 2 weken niet meer gezien.

Hieronder een foto van waar de banners precies moeten komen. (kinepolis gebouw in Poznan polen)

Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/bannervb2.jpg

deze banner moet 3m x 26m worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 17-08-2005 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter

themaxter

Bugged..

Ok, dan mag de resolutie zelfs nog wel lager dan 50 dpi zijn, 20 a 25 dpi moet hier zonder problemen kunnen.
Dit zou voor dat formaat het volgende aantal pixels betekenen voor de complete banner:
1023 x 118 inch
20460 x 2360 pixels @ 20 dpi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
themaxter schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:22:
Ok, dan mag de resolutie zelfs nog wel lager dan 50 dpi zijn, 20 a 25 dpi moet hier zonder problemen kunnen.
Dit zou voor dat formaat het volgende aantal pixels betekenen voor de complete banner:
1023 x 118 inch
20460 x 2360 pixels @ 20 dpi
ok bedankt hoor! Ik vreesde er voor dat we opnieuw een fotoshoot zouden moeten houden.

Bestaat er een regel of een trukje hoe je precies bepaald welke minimum eindresolutie je precies nodig
hebt voor een banner die bvb. vanop 10m afstand wordt bekeken of 20m, 30m, 5m .... ?

Of is dat beroepservaring? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter

themaxter

Bugged..

Anoniem: 146077 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:48:
[...]

ok bedankt hoor! Ik vreesde er voor dat we opnieuw een fotoshoot zouden moeten houden.

Bestaat er een regel of een trukje hoe je precies bepaald welke minimum eindresolutie je precies nodig
hebt voor een banner die bvb. vanop 10m afstand wordt bekeken of 20m, 30m, 5m .... ?

Of is dat beroepservaring? :)
Dat is voornamelijk ervaring. Het ligt ook wel een beetje aan het procede waarmee de banner wordt gemaakt. Maar de printers die dit soort dingen uitspugen hebben meestal een input van ongeveer 50 dpi, veel hoger heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132639

The_Eagle schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:48:
dit vind ik super gaaf!!!
met welke software word dit gemaakt en hoe? dus eigenlijk beetje dezelfde vraag als de topic-starter.
ik was allang opzoek naatr dit maar wist nooit hoe/wat ik dit moest aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben via m'n baas in contact gekomen met iemand die al 20 jaar in de grafische wereld zit.
Bij vragen mocht ik hem altijd bellen.. zo gezegd zo gedaan vroeg ik hem hoe ik een affiche
van 3 meter op 4 meter in photoshop kon ontwerpen. Hij antwoordde mij dat ik dit gerust
mocht opmaken op 1/10 schaal dus 30cm x 40cm in een zo hoog mogelijke resolutie.

Ik dacht hiermee een stapje verder te zijn maar ik vraag me nu af wat hij bedoelde met een
zo hoogmogelijke resolutie?

Is dit bvb. 600 DPI of 1200 DPI naar gelang de bestandsgrootte die m'n pc kan verwerken?

indien ja, dan zit ik met veel te kleine foto's en moet ik deze opblazen/verschalen.
Is dit de bedoeling?

Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/project.jpg
(foto ivm. 30cm x 40cm @ 600 DPI)

Topicstarter
aangezien m'n vorig vraagje nt meer beantwoord werd doe ik nog snel een kleine poging..

baanaffiche 4m x 3m

Eventjes een flow hoe ik m'n eindontwerp maak, ik had graag geweten of deze manier correct is,
waar ik precies in de fout ga... B)
  • originele foto geknipt volgens de verhouding 4 x 3. (foto komt volledig vullend op achtergrond)
    wat bewerkt in photoshop daarna opgeslagen als TIFF afbeelding (+/-11MB).
    De foto is nu: 1960x1475 pix @ 300dpi (originele foto: 1960 x 3008 pix @ 300dpi)
  • In illustrator titel getekend + textart opgemaakt, gesaved als ai bestand. (neem ik beter pdf?)
  • Ik gebruik Indesign CS voor m'n volledige samenstelling.
    Ik maak een sheet van 400mm x 300mm aan (dus 1/10 van eindformaat, of moet ik voor 1/1 gaan?)
  • Plaats m'n titel + text en de TIFF afbeelding.
  • boeltje wordt gesaved als PDF.
Is dit een goeie werkwijze of ben ik hier aan het knoeien?

hopend op een treffelijk antwoord bedankt alvast!!!! _/-\o_ O-)

Wouke

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 25-08-2005 10:53 ]

• themaxter

themaxter

Bugged..

Hmm, heb je maar de helft van de originele foto gebruikt?
De resolutie van je plaatje gaat nu namelijk behoorlijk naar beneden, op 4 x 3 m. wordt het plaatje namelijk ongeveer 12 dpi....

PDF aanlevering op 1/10 van het formaat is een veel voorkomende manier, let wel op dat je geen compressie aan zet (hoogste beeldkwali)!!

Edit: normaal zou je dus ontwerpen op een 1/10 van het formaat @ 500 dpi.
Wat ik me tevens afvraag, hoe je tot nu toe dtp werk hebt gedaan. Deze vragen over dpi etc zijn zo ongeveer basiskennis voor dtp/webdesign etc.... :?

[ Voor 27% gewijzigd door themaxter op 25-08-2005 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan er mij iemand vertellen hoe ik precies een PDF kan maken met hieraan een externe TIFF file gekoppeld? Ik werk met Indesign op PC..

kVroeg mij af of dit kan?

Nu heb ik een schaalontwerp (1/10 van uiteindelijke resultaat) gemaakt met tekst en layout volledig
vectorieel en hierin een tiff afbeelding. Deze gesaved naar pdf met geen compressie om geen kwaliteit
op m'n afbeelding te hebben. Volgens mij is dit ok, right? ook al is m'n ontwerp 1/10?..

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 146077 op 05-09-2005 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
themaxter schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:03:
Hmm, heb je maar de helft van de originele foto gebruikt?
De resolutie van je plaatje gaat nu namelijk behoorlijk naar beneden, op 4 x 3 m. wordt het plaatje namelijk ongeveer 12 dpi....
Neen, ik heb gewoon van de originele TIFF foto van de fotograaf een stuk afgeknipt zodat z'n verhouding 4 x 3 is. Heb nu een afbeelding van 1960x1475 pix @ 300dpi. Beter dan dat kan niet, toch?!

Mijn ontwerp in indesign samengesteld, project is 1/10 van origineel, dus 400mm x 300mm, en dan
m'n tiff erin geplaatst.
themaxter schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:03:
Wat ik me tevens afvraag, hoe je tot nu toe dtp werk hebt gedaan. Deze vragen over dpi etc zijn zo ongeveer basiskennis voor dtp/webdesign etc.... :?
Tot nu toe werd ik beperkt tot het maken van visitekaartjes (gewoon illustrator en gesaved naar pdf),
flyertjes (voornamelijk alles in photoshop op 300dpi), membercards (opnieuw photoshop naar pdf),
affiches (max. was A3, terug photoshop naar pdf 300dpi), m'n laatste flyers enz.. heb ik foto's enz. in photoshop gemaakt/bewerkt, en dan tekst en compositie in indesign. Ik heb niets van dtp ervaring en nu moet ik m'n plan trekken wat betreft het maken van grote baanaffiches enzovoort.
Pagina: 1