Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CD-ROM-drive strippen

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na een tijdje stilgezeten te hebben wil ik toch weer wat gaan knutselen (hoewel m'n pa vindt dat ik echt geen talent heb, maar de aanhouder wint :p )

Ik wil een cdrom drive strippen zodat hij alleen nog maar open en dicht kan gaan en voor de rest niets meer doet. Hij hangt dus gewoon aan een molexje, hij's niet verbinden met IDE ofzo...

De vraag: kan ik er dan alle zooi als de lens enzo uithalen, of gaat het dan fout? ik heb nl wat plaats nodig in het bakje...

Via de search kon ik geen mods vinden met cdrom drives, maar 'k weet wel dat ze bestaan, links zijn welkom

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Waar je even op moet letten is of de cd-rom speler geen "ik-sta-x-seconden-open-en-ga-dus-weer-automatisch-dicht-functie" heeft. Sommige cd-romspelers (oa Aopen) hebben dat en voor jouw doel is dat waarschijnlijk erg vervelend. Verder kun je de printplaat laten zitten en het plastic stuk waar onder andere de lens in zit verwijderen. Dan zou het moeten werken, atthans bij mij wel... ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
ik zou zeggen, probeer het, koppel een voor 1 de dingen los die je niet nodig denk te hebben, en je komt er vanzelf achter of ie dan blijft werken he :)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Ik heb dit ook heel vaak geprobeerd, met een aantal verschillende spelers, en mijn conclusie is dat het meestal niet gaat werken, omdat heel veel onderdelen (printplaten) aangesloten moeten blijven om het geheel te laten werken. Bijna alles moet intact blijven, dus echt een lege drive haal je er niet mee...

Succes d:)b

en zo is het voorspeld!

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Je haalt alles eruit en haalt alles los.

Vervolgens koppel je de molex aan de knop en aan de motor en de knop aan de motor en je zet het terug in elkaar.

Vooraf moet je dus kijken welke pin van de molex naar de knop moet, welke naar de motor en op welke pin deze aangesloten dient te worden.

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Parcye schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:35:
Je haalt alles eruit en haalt alles los.

Vervolgens koppel je de molex aan de knop en aan de motor en de knop aan de motor en je zet het terug in elkaar.

Vooraf moet je dus kijken welke pin van de molex naar de knop moet, welke naar de motor en op welke pin deze aangesloten dient te worden.
Dat werkt dus niet. De knop is een microswitch en die heeft electronica nodig om het motortje aan te sturen. Bovendien wil je ook dat het motortje stopt als het laatje helemaal open/dicht is.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat Parcye zegt is idd een goed idee, al is het iets lastiger.

De meeste drives hebben een "knop" in het meganisme zitten met 3 draden die als hij helemaal aan het einde is 1 draad indrukt en naar de andere kant de andere, dit met wat simpele logica aan de schakelaar en een molex is het prima te doen :)

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

het motortje dat het laadje er uit laat komen kun je voeden als je de polen omdraait gaat hij de andere kant op

je zou als je dit zou gebruiken een schakelaar kunnen nemen met 3 standen
aan
uit
aan

dan kun je hem open laten gaan en dicht maar je moet hem zelf stoppen :(

dus dan zou je iets moeten maken dat gedurende wat zal het zijn 10 seconden spanning zet op de motor

je zou dit via je compoort of lpt poort aankunnen sturen waardoor je eigenlijk geen knopje meer nodig hebt. je krijgt dan een soort van eject zoals je bij een cd/dvd/rw-rom kan doen.

of je zou de pinnouts moeten zoeken van de ide/cdrom cabel

windows denkt dat ie aangesloten is en je kan hem dus uitwerpen en weer naar binnen laten gaan.
maar misschien blaas je hiermee je ide controler op of je cd rom :(

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

met wat electronica kennis kan je een H brug op de motor zetten, vervolgens aan de printerpoort en klein simpel vb progje maken.

ook mogelijk is een usb interface kitje van velleman, k8055.
kleine eindeloopjes of readcontactjes zijn mss ook wel nodig.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@enriqueeeee, er zit een schakelaar op hoor, voor als hij aan het einde is :)

Met wat (zeer) simpele electronica is het te realiseren dat je geen interface kitjes enzovoort nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/CD.png
De D-flipflop en het knopje kan vervangen worden door een aan/aan (tuimel)schakelaar, maar dan kan je niet meer het originele knopje gebruiken :)
En heeft als nadeel dat je het dan niet zo makkelijk met de computer kan interfacen, hier kan je namelijk zonder al te veel moeite en kosten ook de printerpoort oid aan hangen en daarmee "eject" doen zegmaar.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb het hier gedaan. De laser en de daarvoor bestemde bekabeling en houdertjes zijn er uit. Alles wat niet nodig is om de lade te openen heb ik er uit gerukt. Het "overbodige" wat ik wel heb laten liggen is de printplaat omdat die onder andere het "open/sluit" mechanisme aanstuurd. Bovendien is zo'n printplaat toch maar paar mm hoog dus op zich mis ik da nix.
Daar zit dus ook nog een IDE connector op. Ik zou hem als ik wil dus op de IDE aansluiten en hem softwarematig openen/sluiten.
Ik wilde der ooit een soort van geheime la van maken en dan de voorkant stealthen. En dan het drukknopje keurig laten zitten en dan het gestealthe front van binnen wat modden zodat hij die knop goed raakt.
Het gaat keurig. Ik heb hier toch een arsenaal aan oude cdrom spelers dus ik heb er op een dag gewoon 1 gepakt, open gemaakt, goed bekeken en de overbodige troep er uit gehaald.
Is een 8-Speed Philips overigens. Ik kan hem wel ff aan de IDE hangen om te kijken of ie het softwarematig nog doet :P

Maar je kunt ook 'moeilijker' gaan doen en zelf wat elektronica knutselen. :)
Jou keus!

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 09-08-2005 19:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er dus alles uitgehaald behalve de grote printplaat en de motor van het schuifje, door alleen de molex aan te sluiten werkt het als een zonnetje _/-\o_

Verwijderd

IK heb op mijn website hetzelfde gedaan al een paar jaar gelden maar ja

mail me amar voor verdere foto's als het op de website niet duidelijk is

http://members.chello.nl/p.koningh1

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ontopic blijven, er is hier niet om een sitecheck gevraagd.
Alle replies die daarover gingen zijn ->TC.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jongens...dat is hier toch helemaal niet belangrijk. Lees even een boek van Darwin over natuurlijke selectie en laat die man lekker, als hij er aan verdient, so be it, als hij werkelijk te duur is zal hij er vanzelf mee ophouden. Aangezien hij nog steeds voor de lol stukken plexiglas koopt lijkt het me niet zijn broodwinning ;)

Het is hier casemodding en electronica, dit soort geneuzel is zelfs in W&G niet echt welkom... :)

Sorry Sprite_TM! Ik postte tegelijkertijd met jou. Als je me irritant vindt kom je me maar ff persoonlijk slappen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Blue op 11-08-2005 21:27 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1