Toon posts:

[PHP] Word documenten schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem, ik wil tekst kunnen schrijven in een ms word document met PHP. Allá ik ging dus zoeken op GooGle en vondt iets met COM objecten. Superhandig is dit maar helaas moet het op een linux/freebsd server kunnen.

Dus ik ging verder zoeken en vondt een ander intressant artikel, waarvan ik de link niet meer weet maar die gaf mij een script waarmee je zogenaamd word documenten kon maken. Link naar de pagina van de eigenaar: klik :D.

Oke ik ging dus aan de slag en proberen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
header("Content-Type: application/msword");
header("Content-Disposition: attachment; filename=database_dump.doc");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");
echo 'Blaat dit is een tekst \n';
echo 'Tweede regel met text ;) \n';
?>

Werkt opzich best leuk, de tekst komt ook in een word document te staan. Echter helaas werkte de enters niet (\n) en heb ik het gevoel dat ik hiermee mijn doel niet ga bereiken.
Het uiteindelijke doel is namelijk als volgt:
Er staat een standaard sjabloon (voorbeeld brief) op de server en daarin moet een adres komen te staan en vervolgens moet PHP het document versturen naar de gebruiker zodat de gebruiker in het document verder kan werken zonder het adres in hoeft te vullen.
Hiervoor moet PHP dus ook de opmaak kennen etc. En op de goede plek het adres toevoegen.

Maargoed wat nu mijn vraag is, is er misschien toch een mogelijkheid om dus een document op de juiste manier te bewerken en naar de gebruiker te sturen? Of is er misschien een andere mogelheid in XML misschien? Ik weet niet veel van XML maar ik heb gehoord dat het daarmee misschien mogelijk is. Misschien kan iemand me intressante info geven?

alvast bedankt voor de reacties :)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:09

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

RTF :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

HTML

Word kent heel goed html, voer hem een word header, en hij zal je HTML document gewoon als word 'eigen' zien :)
Hetzelfde werkt bij Excel.

Voer excel een HTML bestand met daarin alleen een <table> en je hebt een excel sheet :)

Klaar :)

[ Voor 35% gewijzigd door SchizoDuckie op 09-08-2005 14:05 ]

Stop uploading passwords to Github!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij mij werken newlines wel in het Word document :). Misschien heb je er nog wat aan:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
header("Content-Type: application/msword");
header("Content-Disposition: attachment; filename=database_dump.doc");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");
echo 'Blaat dit is een tekst'. "\r\n";
echo 'Tweede regel met text ;) '."\r\n";
?>

[ Voor 24% gewijzigd door AtleX op 09-08-2005 14:11 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, *NIX style newlines gebruiken voor Wordfiles die Windows newlines verwachten is inderdaad niet al te handig. Je had je beter iets meer in het formaat kunnen verdiepen zodat je RTF (of HTML) kan uitspugen, maar als je gewoon logisch nadenkt en Windows style newlines gebruikt was er ook niets aan de hand geweest. :)

Volgende keer dus even logisch nadenken voor je post. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.