[gentoo] X start erg traag

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb een servertje, waar ik o.a. VNC met X op draai om remote bij mijn email enzo te komen, zonder gelijk een mailservertje te hoeven draaien.
Het machientje loopt als een trein, tot ik VNC start.
Ik heb de howto aangehouden van de gentoo-wiki.

Als ik inlog op de server, dan krijg ik direct XDM de zien, die ook lekker snel reageerd, maar zodra ik in log duurt het al snel 5 tot 10 minuten voor ik eindelijk een werkbare desktop heb.

Het systeem is een Intel Celeron (Mendocino) 333Mhz met 160Mb geheugen (zou zwaar genoeg moeten zijn).
Alle schijven in het systeem zijn SCSI U2W, die zo'n 15 tot 20 MB/s halen

De software die draait is:
Gentoo 2005.0 met een 2.6.12-r4 kernel
oa.
Apache
Mysql
cups
samba
snort
ssh
Xorg 6.8.2 met fluxbox

Alles is geoptimaliseerd voor pentium 2, welke ook goed moet zijn voor de celeron.

In rust heeft het systeem een belasting van 2 tot 5 % (voert dus geen flikker uit). Zodra ik inlog met xdm op de x-sessie, schiet de processorbelasting omhoog naar 100% en lijkt er voor de komende minuten even niks te gebeuren. Zodra alles gestart loopt het allemaal wel weer soepel.
Ik draai fluxbox behoorlijk kaal, met alle idesk voor wat icoontjes op de desktop.

Ik kan in de logs van X en fluxbox niets vinden wat lijkt te duiden op een probleem.
Het is best frustrerend, want het systeem met xdm werkt juist zo mooi, je logt in met vnc, vult gebruikersnaam en wachtwoord in, en je komt in een persoonlijke sessie... maar ja, dat duurt dus wel bijna 10 minuten... niet echt handig als je even snel je email wilt controleren...

Ik kan op got en google niks vinden hierover (alleen over trage vnc verbindingen, maar die loopt wel snel).

ter vergelijking, ik had hiervoor een dual ppro systeem en die liep beduidend sneller met x, terwijl de gezamelijke rekenkracht gelijk is aan mijn huidige server en minder geheugen had.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
Misschien iets gecompileerd met extenties die er niet zijn?

Ik heb ene hele tijd onder gentoo een verschikkelijk trage ftp server gehad omdat hij probeerde in le loggen via ldap ipv pam, en dat duurde een minuut of 2/3 voor ie erachter was dat er geen ldap was en pam nam, ben toen ook lang wezen zoeken.

Misschien iets vergelijkbaars?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
misschien een hele erge newbee vraag (ik had dacht ik toch al redelijk wat ervaring met gentoo nu...), maar hoe kom ik erachter?

Mijn make.conf ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# These settings were set by the catalyst build script that automatically built this stage
# Please consult /etc/make.conf.example for a more detailed example

CFLAGS="-O2 -march=pentium2 -fomit-frame-pointer -pipe"
CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"
MAKEOPTS="-j2"
FETCHCOMMAND="/usr/bin/getdelta.sh \${URI}"

USE="-alsa -arts -audiofile  X acl apache2 apm cdr cups ftp gd gpm imagemagick imap imlib innodb java kerberos ldap libclamav lm_sensors memlimit mssql mysql nls oav pam php png ppds python readline samba server session snmp ssl xml xml2"

SYNC="rsync://rsync.nl.gentoo.org/gentoo-portage"
GENTOO_MIRRORS="ftp://ftp.easynet.nl/mirror/gentoo/ http://ftp.easynet.nl/mirror/gentoo/ ftp://ftp.belnet.be/mirror/rsync.gentoo.org/gentoo/ ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo ftp://mirror.nutsmaas.nl/gentoo/ http://ftp.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo http://linux.rz.ruhr-uni-bochum.de/download/gentoo-mirror/ ftp://pandemonium.tiscali.de/pub/gentoo/ http://pandemonium.tiscali.de/pub/gentoo/ http://194.117.143.69"

PORTDIR_OVERLAY="/usr/local/portage"

Het enige wat ik uitsluit is audio-dependencies, aangezien hier ook geen kernel ondersteuning voor is en er dus ook geen modules voor de geluidskaart geladen worden.

Wat er trouwens gebeurt, is dat ik wel een lege desktop te zien krijg, maar het dus al lang duurt voor idesk geladen is, en daarna duurt het verder een eeuwigheid voor de taskbar en menu van Fluxbox beschikbaar komen.

Ik heb juist fluxbox gepakt omdat hij lekker licht is en toch goed overweg kan met KDE (qt) en GNOME (gtk) applets.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
Toen ik naar alles naar utf8 overschakelde stond er ergens in de gentoo unicode guide dat fluxbox er niet zo best mee over weg kon. Er stond ook wel een oplossing bij geloof ik.

Ik heb net ook even geprobeerd om fluxbox op te starten en het duurde op een amd 1,7GHz ook al een paar minuten voordat hij goed en wel aangemeld was.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat zou dan heel goed de problemen kunnen veroorzaken, ik draai namelijk ook alles op UTF-8.

Die gentoo unicode guide, is dat degene die op gentoo.org staat?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
tnx, ik heb het toegepast, kan het alleen op het moment nog even niet testen (poort 5800 wordt op mijn werk afgeschermt, helaas).
vanavond/morgen weet ik meer.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben er even meebezig, maar het wil nog niet echt lukken. Ik zit een beetje met hoe ik bepaalde bestanden aan moet passen.
In de howto van Alucard geeft de volgende dingen aan:
toevoegen aan ~/.bashrc de:
code:
1
alias startx="LC_ALL='C' startx"

en aan ~/.fluxbox/startup:
code:
1
export LC_ALL="nl_NL.utf8"

(de laatste is door mij aangepast tot de nederlandse taal)

Nu is mijn punt, moeten deze regels voor een bepaalde positie staan, of mogen ze aan het eind van de bestanden worden toegevoegd? Hier wordt namelijk niks over gezegt.

Daarnaast zit ik een beetje met wat ik aanmoet met het stukje van de patch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diff -ur fluxbox-0.9.11.orig/src/FbTk/Font.cc fluxbox-0.9.11/src/FbTk/Font.cc
--- fluxbox-0.9.11.orig/src/FbTk/Font.cc        2004-11-19 14:01:39.000000000 +0200
+++ fluxbox-0.9.11/src/FbTk/Font.cc     2004-12-24 19:19:46.015735856 +0200
@@ -293,7 +293,7 @@
     // create the right font implementation
     // antialias is prio 1
 #ifdef USE_XFT
-    if (antialias) {
+    if (antialias || m_utf8mode) {
         m_fontimp.reset(new XftFontImp(0, m_utf8mode));
     }
 #endif //USE_XFT

Is het de bedoeling dat dit in een bestand gestopt wordt, uitvoerbaar maken, en dan draaien?

En maakt het in dit geval nog uit dat X gestart wordt met ondersteuning voor vnc? of worden dan gewoon de gebruikersprofielen van de betreffende gebruikers geladen (dus ook ~/.fluxbox/startup)??

update:
Ik ben er inmiddels uit. Fluxbox start nu binnen een paar seconden op :D
beide extra config regels zijn aan het einde van de bestanden toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 10-08-2005 18:30 ]

• cnieuweboer
Omdat ik zelf fluxbox ook wel eens wil gebruiken heb ik eens verder gekeken.
Wat het probleem schijnt te zijn is dat fluxbox blijft hangen als hij geen vertaling voor je huidige locale kan vinden. Dit schijn je op te kunnen lossen met "disablexmb" in je use flags en dan natuurlijk even compilen (stond btw ook al in die guide, maar niet wat eigenlijk het probleem was).
Wel raar dat het bij mij dan ook langzaam op starte, maar het kan zijn dat m'n locale nog op en_GB stond en dat hij dat ook niet zo leuk vond.

Disclaimer, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

• cnieuweboer
Nou toch gelijk maar even wel geprobeerd, en bij mij lijkt het te werken.
Mijn locale staat nu iig wel op en_US, dus als je nog steeds problemen hebt met disablexmb, kun je dat eens proberen veranderen, dan weet je iig zeker waar het probleem zit.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb fluxbox opnieuw gecompileerd met de disablexmb optie. Daarnaast heb ik ~/.bashrc en ~/fluxbox/startup aangepast.
Deze oplossing was mij niet bekent, omdat ik een howto van www.gentoo.org had gevolgt voor utf-8, en daar worden deze problemen niet genoemt.

Ik heb nu alleen nog een specifiek probleem van vnc, waar ik een nieuw topic voor geopend heb.

Pagina: 1