Toon posts:

4 Harddisks overleden in 1 maand door ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben hier eigenlijk gekomen als een van de laatste redmiddelen die ik me op dit moment kan bedenken.

Over een periode van 1 maand zijn er in mijn pc (configuratie volgt) 4 harddisks overleden. Het waren 3 s-ata harddisks, respectievelijk 300gb, 200gb, 120gb. Daarnaast had ik nog 1 ata disk van 120gb (die vandaag dus is overleden).

Het begon allemaal ongeveer een maand terug toen ik 's ochtends mijn pc aanzette. Tijdens het booten maakte 1 van de drives duidelijk tikkende geluiden, en kwam er een stank achtige lucht uit de bovenfan van me pc. Kan gebeuren dat er 1tje doodgaat toch? Ik heb de disk maar afgekoppelt en ingepakt om teruggestuurd te worden.

Volgende dag.. ik zet hem weer 's ochtends netjes aan en boem.. weer hetzelfde.. Ik weer de disk losgekoppelt en hij start weer prima.. helemaal niets aan de hand.

Een weekje of 2 later.. zelfde fenomeen.. ik zet hem weer aan.. en boem.. harddrive begint weer te tikken en hij boot weer niet..

Vanmorgen.. ik sta op.. loop naar me pc en druk op de power knop.. nog zo half moe als ik was loop ik wat rond.. Ik hoor in de verte een tweetal tik geluiden uit me pc komen en kijk even naar me monitors.. Hij blijft weer hangen bij het MSI bootscherm.

Enige poging om de bios in te komen zit er niet in, zover komt die niet eens...

Tevens merkte ik op dat hij weer stonk. De stank was tevens ook soms aanwezig als ik opstarte als het systeem nog werkte.. (Gister bijvoorbeeld).

Ik ben ten einde raad sinds ik nu al 720GB aan files en data ben kwijtgeraakt en dit niet bepaald mijn bedoeling is van een fijne vakantie.

Ik vermoed dat het aan mijn voeding ligt, maar mijn vermoedens kunnen altijd mis zijn. Ik hoop dat een van jullie mij kan ophelderen en kan verder helpen.

Configuratie:

MSI K8N Neo 4 Platinum
AMD Athlon 64 3500+ Winchester
1024 MB (2x 512mb) corsair pc3200 geheugen
4 Maxtor harddrives (300, 200, 120, 120 waarvan 1 ata en 3 s-ata)
XFX Geforce 6600 GT Pci-E
Zalman ZM400B-APS

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Wat voor voeding heb je dan? beter leren lezen Martinator...
Heb je toevallig je molexen eens verwijdert? Zoja, misschien verkeerdom weer gemonteerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Martin op 09-08-2005 12:00 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

als je zeker wilt weten dat het aan je voeding ligt kan je het meten met een multimeter.
Die stankachtige lucht is zoals ik het zie een teken dat er iets doorgebrand is door waarschijnlijk te hoog voltage of iets dergelijks.

Want zet alles nu eens op een rij.
dan lijkt dit de meest logische conclusie

computer voor alle werkzaamheden

• SilentNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02-2025
kun je nog uit je bios ons vertellen wat je volt waardes zijn?
(V 3.3, V 5 , V 12)

thx

[ Voor 14% gewijzigd door SilentNL op 09-08-2005 12:10 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Neem alhier de FAQ door onder het kopje "Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisks" :)

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk bedankt voor de link naar de FAQ, ik heb daar al wel een aantal dingen kunnen opsteken.. Ik heb een opstartdiskette gemaakt met Powermax erop. Het enige probleem is dat hij niet eens tot bij het booten van diskettes komt.. Hij blijft bij het eerste scherm hangen (Bootscherm van MSI).

Tevens heb ik de voltages al een ruime tijd in de gaten gehouden bleven ze binnen de 5% verschilmarge.
Met een multimeter heb ik ook al de voltages getest en die bleken ook goed te zijn.

Dit stelt natuurlijk niet uit dat er geen piekspanningen kunnen zijn (Die kunnen altijd voorkomen..).

Even om alle andere onderdelen uit te schakelen, zijn er meerdere componenten in een pc die een harddisk machinaal kunnen beschadigen?

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Woah, dit zijn altijd van die zieke verhalen. Ik hoop niet dat ik ooit nog eens last ga krijgen van dit soort dingen. Het gaat nu mijn hele leven wonderbaarlijkgenoeg nogsteeds vlekkeloos.
Maar met de 2x 160gig WD in raid0 heb ik mijn kansen op een fatale crash wel aanzienlijk vergroot.

Overigens lijkt er tegenwoordig wel een hoop mis te zijn met voedingen. De vermogens liggen 10x zo hoog als vroeger, maar ze zijn ook 10x zo slecht. Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik een Dual celeron had, zwaar oc'ed met 2 voodoo2 kaarten, 6x SCSI hdd's en een 250Watt voeding. Tegenwoordig zou een gelijke setup veel te zwaar voor je 250Watt voeding zijn :P :? Mensen roepen nu ineens dat je minimaal 400Watt nodig hebt als je 4 hdd's gebruikt. Ik denk dat het een stuk belangrijker is dat je een 'betrouwbare' voeding hebt, er is tegenwoordig TE veel crap in omloop, dat krijg je weer met die PC 'tweak' onzin en wannabe's van tegenwoordig die voor 5 eur een 'dikke' voeding willen hebben. Dat zorgt voor producenten die massaal goedkope zooi gaan maken omdat er een markt voor is, en daar heb je het gedonder. Te veel n00bs en te veel pc tweak-rage veroorzaakt havoc in pc land! Waarom is de 'gemiddelde' persoon ook zo a-technisch, daar krijg je dit soort narigheid van.... Waar is die degelijke goeie oude tijd? die tijd dat potmeters nog niet gingen kraken na 2 draaibewegingen ;)

Ik hoop maar dat mijn enermax 350 watt unit het nog even uithoudt.

Overigens hoop ik voor de TS dat ie zijn probleem kan vinden, ik moet er niet aan denken. Ik zou voor de zekerheid gewoon een andere voeding halen, maybe ook wel een ander mobo, ik zou gek worden. 4 disks aan gort, ahhhhh

[ Voor 8% gewijzigd door BruT@LysT op 09-08-2005 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment mijn harddrives aan het controleren op garantie en ga ze dan opsturen. Ik las dat maxtor binnen 2 dagen een nieuwe opstuurt mits ingeving van credit card informatie..

Ik hoop dat ik zo snel mogelijk een nieuwe harddrive ontvang van maxtor.. anders ben ik gedwongen om weer een aantal euries neer te tellen voor een nieuwe drive..

Ik heb tevens mijn leverancier van me voeding gebeld en die kan tegen vrijdag mij een nieuwe voeding bezorgen (Enermax noisetaker 450 watt). Hij zorgt tevens dat ik vandaag nog een vervanging heb..

Even over het terugsturen van het moederbord.. Als ik mijn moederbord terugstuur ben ik zo 2 tot 3 weken verder, als het niet meer is.. Ik heb namelijk ivm me werk (Waar ik ook alles van kwijt ben nu, heb wel backups maar ook niet de meest recente..) me pc zondag weer nodig.. (Ik ben van morgen tot zondag toch op vakantie.. echt een leuk begin van je vakantie zo..).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 1 harddisk op RMA gezet met Advanced RMA.. dat betekent dat ze eerst mij een nieuwe harddrive opsturen en ik dan de andere moet opsturen.

Nu blijkt alleen dat ik de kapotte drive moet opsturen naar hongarije? Bestaat er geen mogelijkheid om die binnen nederland op te sturen? Ik kan me voorstellen dat het opsturen van een drive naar hongarije nogal wat mag kosten

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

Nakebod

Nope.

Maxtor moet toch altijd naar Ierland?
Heb daar geregeld dozen vol met hdd's heen mogen sturen. (PC Winkel)
Maar de kosten vallen best mee, even gluren op http://www.tpgpost.nl/voo...en/posttarieven/index.jsp

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net maxtor gebeld of er een locatie was die dichterbij was.. Het schijnt dat hongarije het centraal punt is voor heel europe en afrika..

Ik heb de RMA gecancelled en ik stuur de drive wel op naar mijn leverancier.. Duurt misschien wat langer maar kost me niets

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Als je de boel met de gewone post opstuurd dan kost het je om precies te zijn €8,62 :)
Heb ik goede ervaringen mee.

Over jouw probleem, ik zou dus absoluut GEEN nieuwe schijven meer in je computer hangen, daar is duidelijk iets dat de boel aan het slopen is. Het MB + voeding zijn iid al gauw de boosdoeners. Zeker als het om kritieke data gaat dan zou ik maar eens snel een nieuw mb halen, zoveel kosten die dingen ook niet meer tegenwoordig.
Dat had je na de 2e of 3e harddisk trouwens ook wel kunnen bedenken toch?

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat het aan alle vier de harddisks ligt. Laat je voeding een dagje uit het stopcontact en controleer dan of er een condensator binnen de voeding is geknapt. Daar komt denk ik de stanklucht van. Gebeurt.vaak bij goedkopere voedingen die geen beveiligingen hebben tegen kortsluiting e.d. Wees wel voorzichtig, want voedingen slaan net als accu's stroom op en zijn levensgevaarlijk, ookal zijn ze niet aangesloten op het stopcontact.
Pagina: 1