Toon posts:

[Gentoo] Postfix / Mutt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Postfix mailserver geinstalleerd. En zover ik weet werkt het, ik heb alleen een klein raar probleempje. Als ik via Mutt een mail verstuur, dan komt de mail prima aan, alleen als afzender staat er dan: user@servername.domainname.nl. Maar ik wil dus gewoon user@domainname.nl

Hoe komt dit? Ik heb de configuratie al wel tien keer na gelopen, maar ik zie volgens mij geen probleem in de configuratie.

Mijn configuratie komt van deze howto: http://www.gentoo.org/doc/en/virt-mail-howto.xml

tweede vraag:
Hoe zorg ik dat ik bij het inloggen de melding krijg dat er nieuwe mail is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 14:29 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Gaat het hier niet fout?
code:
1
mydomain = $domain.name

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 10:50:
Gaat het hier niet fout?
code:
1
mydomain = $domain.name
Ik durf het je niet te zeggen. Als jij het zegt geloof ik je! :) Wat zou het dan moeten zijn?

Ik vraag me trouwens sowieso af of mijn hostname-config wel helemaal goed is:

bij de opdracht hostname krijg ik als uitvoer: servername
bij de opdracht dnsdomainname krijg ik als uitvoer: domainname
bij de opdracht domainname krijg ik als uitvoer: none

klopt die laatste wel?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Het afzender adres van een mailtje wordt niet ingesteld door je smtp server, maar door de mail client zelf. Je zult dus de mutt configuratie moeten aanpassen. Onder gentoo staat de system-wide configuratie hiervan in /etc/mutt/Muttrc. Voeg de volgende regel toe en het zou goed moeten werken:

set hostname=example.com

Verwijderd

Topicstarter
djbuzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:27:
Het afzender adres van een mailtje wordt niet ingesteld door je smtp server, maar door de mail client zelf. Je zult dus de mutt configuratie moeten aanpassen. Onder gentoo staat de system-wide configuratie hiervan in /etc/mutt/Muttrc. Voeg de volgende regel toe en het zou goed moeten werken:

set hostname=example.com
hostname? moet dat niet domainname zijn? Ik geloof je helemaal hoor, maar ik vond het vrij onlogisch klinken....

ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het vanzelf wel! :)

[update]
het was dus gewoon hostname. thx! het werkt.

Nu heb ik alleen het probleem nog dat mail intern niet werkt. ik kan als root niet eens een mailtje naar root zelf sturen....

ff puzzelen nog....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 11:33 ]

• DJ Buzzz
Default worden mailtjes die naar hetzelfde systeem gestuurd worden naar $username@$hostname gestuurd. Accepteert je postfix configuratie wel mail voor de hostname? Dus niet alleen voor je domainname?

Even snel gekeken in m'n eigen config, ik heb de volgende regel in main.cf van postfix:

mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain $mydomain

[ Voor 29% gewijzigd door DJ Buzzz op 09-08-2005 11:37 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
djbuzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:27:

set hostname=example.com
Da's niet helemaal waar djbuzzz. Dit is alleen nodig als de andere instellingen fout zijn ;) Zie ook de uitleg in de mutt handleiding.

Ik kan het ook gewoon instellen in mijn exim4 SMTP server. De instelling heet "qualify_domain". Hoe het met postfix zit weet ik niet; ik zou gewoon even de handleiding erbij pakken.

[ Voor 48% gewijzigd door Sendy op 09-08-2005 11:38 ]

• DJ Buzzz
Sendy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:36:
[...]

Da's niet helemaal waar djbuzzz. Dit is alleen nodig als de andere instellingen fout zijn ;) Zie ook de uitleg in de mutt handleiding.

Ik kan het ook gewoon instellen in mijn exim4 SMTP server. De instelling heet "qualify_domain". Hoe het met postfix zit weet ik niet; ik zou gewoon even de handleiding erbij pakken.
Hmmm, heb even in de handleiding gekeken en ik heb in m'n resolv.conf toch echt m'n domain name staan (en functies zoals domainname geven ook de goede terug). Even een test mailtje gestuurd, maar deze heeft zonder de hostname optie in mutt toch wel het verkeerde afzenderadres (user@hostname en niet user@domainname). Enig idee of ik dan toch ergens iets mis?

Idd, ergens iets gemist :) Je hebt ook de optie hidden_host in mutt, deze is default no (zodat je host deel wel wordt weergegeven), deze op yes zetten fixed het ook (toch wat netter vind ik).

[ Voor 16% gewijzigd door DJ Buzzz op 09-08-2005 11:46 ]

• Sendy
  • Niet online
Hostname en domeinname zijn nogal verwarrende begrippen ;) Ik gebruik altijd de volgende: hostname=server, domainname=domein, fqdn=server.domein.

Nu ja. Ik heb ook even gekeken als ik mijn qualify_domain wijzig. De afzender en ontvanger van een lokale e-mail (van user naar user (zonder @)) worden dan gewijzigd. Ik zou dus eigenlijk verwachten mydomain in de Postfix configuratie het zou moeten doen (en dat lijkt me de beter oplossing omdat je dan iedere e-mailclient kan gebruiken en het automatisch goed gaat.)

Verwijderd

Topicstarter
Alles werkt nu perfekt, maar ik heb nog een andere vraag naar aanleiding van dit:

Hoe kun je een mail notification 'inbouwen' zodat je ziet dat je nieuwe mail hebt bij het inloggen?

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Sendy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:08:
[..]
Nu ja. Ik heb ook even gekeken als ik mijn qualify_domain wijzig. De afzender en ontvanger van een lokale e-mail (van user naar user (zonder @)) worden dan gewijzigd. Ik zou dus eigenlijk verwachten mydomain in de Postfix configuratie het zou moeten doen (en dat lijkt me de beter oplossing omdat je dan iedere e-mailclient kan gebruiken en het automatisch goed gaat.)
Het equivalent van deze qualify_domain heet volgens mij in Postfix myorigin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# SENDING MAIL
#
# The myorigin parameter specifies the domain that locally-posted
# mail appears to come from. The default is to append $myhostname,
# which is fine for small sites.  If you run a domain with multiple
# machines, you should (1) change this to $mydomain [....]
#
#myorigin = $myhostname
myorigin = $mydomain

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:45:
Alles werkt nu perfekt, maar ik heb nog een andere vraag naar aanleiding van dit:

Hoe kun je een mail notification 'inbouwen' zodat je ziet dat je nieuwe mail hebt bij het inloggen?
Als jij je mail gewoon laat afleveren dan zou je dat moeten hebben. Mail verstuurd aan ronald@hostname.rvandenblink.nl komt gewoon aan op mijn lokale systeem, en dan krijg ik ook een bericht. Als je wil dat je pietje@precies.nl ook aankomt in je lokale mail dan zal je met aliasses moeten gaan werken, procmail moeten gebruiken of fetchmail moeten misbruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 09-08-2005 18:18 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Sendy
  • Niet online
Dannr schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:02:
[...]

Het equivalent van deze qualify_domain heet volgens mij in Postfix myorigin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# SENDING MAIL
#
# The myorigin parameter specifies the domain that locally-posted
# mail appears to come from. The default is to append $myhostname,
# which is fine for small sites.  If you run a domain with multiple
# machines, you should (1) change this to $mydomain [....]
#
#myorigin = $myhostname
myorigin = $mydomain
Dat lijkt me dan de beste oplossing te zijn. Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:17:
[...]

Als jij je mail gewoon laat afleveren dan zou je dat moeten hebben. Mail verstuurd aan ronald@hostname.rvandenblink.nl komt gewoon aan op mijn lokale systeem, en dan krijg ik ook een bericht. Als je wil dat je pietje@precies.nl ook aankomt in je lokale mail dan zal je met aliasses moeten gaan werken, procmail moeten gebruiken of fetchmail moeten misbruiken.
Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.... :)
ik bedoel dat je bij het inloggen te zien krijgt: "You have new mail." ik heb het niet over aliases.
Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

• DJ Buzzz
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:29:
[...]
Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.... :)
ik bedoel dat je bij het inloggen te zien krijgt: "You have new mail." ik heb het niet over aliases.
Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Het makkelijkste hiervoor is denk ik pam_mail te gebruiken. Hier is er wat meer over te vinden:

http://www.open-organizat...cialtools/StandardPostfix
Pagina: 1