Externe behuizing maakt data op schijf corrupt?

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ondanks het feit dat ik niet weet om welke behuizing het gaat, wil ik het hier toch even posten. Het is namelijk echt RAAR.

Het betreft een Maxtor 200 GB schijf in een externe behuizing met USB 2 en Firewire. De behuizing is volledig van alluminium (vrij saaie blok), met aan de voorkant een afdekplaatje wat lijkt op een reflector. Achter dit afdekplaatje bungelt een draadje met een ledje eraan. Ik weet op dit moment niet welk type behuizing dat is, omdat ik dat ding van een vriend heb geleend, en hij heeft hem gekregen van iemand anders.Snappie vous? :?

Ik nam de schijf mee om er een backup van te maken. Er stond namelijk een adobe premiere project op wat ongeveer 200 gb groot was. En dat moest bewaard blijven. Ding bij vriend van mij losgekoppeld, in de auto mee naar huis genomen. Thuis aangesloten: weg data. Er stond niet eens een partie op. Met behulp van een datarecovery tool en een analyze van een half uur wist ik te achterhalen dat het om een zwaar verneukte NTFS partitie ging. Helaas is alle data verloren gegaan en was er niks meer te redden.
Via windows lukt het niet om een nieuwe partitie te maken, maar op mijn linux-bak met fdisk ging het een stuk beter. Ik die schijf opnieuw gepartitioneerd en daarna in windows geformateerd en hij was weer "goed". Een dag later wilde ik hem definitief loskoppelen van mijn desktop, maar voordat ik dat deed wilde er nog even wat data opzetten voor die vriend van mij.
Dus ik zet die harddisk aan en er gebeurd niks. Ik weer naar 'computerbeheer' in 'systeembeheer' en ja hoor: weer alles weg. Geen partitie meer, helemaal niks.......
De schijf heeft gewoon op mijn bureau gestaan en er is 100% niks geks mee gebeurd....hoe kan dit in godsnaam? Is het de externe behuizing of de controller daarvan die de harddisk verneukt??

De behuizing lijkt hier veel op, alleen is de "reflector" grijs en niet blauw. het ledje is echter wel blauw, dus misschien staat ie aan in het plaatje (uit ext hd ervaringen topic):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/temp/hds.jpg

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mooi, je hebt daar mijn harde schijf (of een scan van de doos) neergezet. Het is inderdaad een blauwed led. Laat ik nou toevallig dezelfde problemen gehad hebben met usb. Met firewire gaat het wel goed en is sneller bij mij, daarom ben ik niet terug geggan naar de winkel.

Ik zou in plaats van "zwaar verneukte" liever de foutmelding van chkdsk gezien hebben. iets van "Unable to .....". als je die googled dan kom je verder.

Het probleem is dat je usb transfer errors hebt. Het makkelijk te testen is dit met hd tune de performance test, dan blijkt dat hij al gauw errors geeft. Je disk is in orde, het is alleen het usb gedeelte van je externe schijf. Ik heb heel wat geprobeert, inclusief een upgrade van de firmware en een andere kabel, maar alleen Firewire werkt goed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Hmm ok. Dat zou wel kunnen, want die vriend van mij had hem via firewire aangesloten en ik bij mij gemakshalve even via de usb 2. Ook heb ik de schijf eruit gehaald en intern aangesloten, maar hij was helemaal f*cked up.......
Maar bedankt voor je tip, ik zal eens gaan zoeken op google.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Trax_Digitizer schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 10:28:
Maar bedankt voor je tip, ik zal eens gaan zoeken op google.
Dan vind je alleen maar bevestigingen van wat je al gezien hebt, ik wou alleen maar aangeven dat "F*cked up"niet helpt(wellicht oplucht....) , maar de echte foutmelidng wel. En met data recovery (getdataback) kon ik het meeste wel terug vinden, al heeft het wel een avondje scannen gekost. Moraal van het verhaal: niet schrijven met usb2.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 09-08-2005 10:34 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:29

Haan

dotnetter

Ik weet niet of het aan de behuizing ligt, of aan de Maxtor 200 GB, maar een vriend van me had precies hetzelfde probleem. (ook met een 200 GB van Maxtor dus) Ook opeens de partitie verdwenen en met Get Data Back weten terug te krijgen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Welk mobo en chipset?
Sommige chipsets met USB 2.0 vinden externe HD's niet zo lief.

Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt met een Nforce2 bord, externe HD deed het wel prima op een intel bord.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb het probleem op een asus P4pe met eeb 845 Pe intel chipset.(Ja hoor, alle drivers geinstalleerd) Overigens heb ik geen problemen met een usb 2.0 flash disk, dus ik verdenk bij mij de harde schijf enclosure. Uiteraard ga ik niet weer proberen mijn harde schijf corrupt te krijgen dus ik blijf lekker op firewire.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Bij mij was er helaas niks meer te redden van de data..... erg jammer... verder zat ie bij mij op een i875P chipset.......

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je ook even de nummers geven van de chips in de behuizing? Er zitten er meestal drie in (geloof ik): een flash chip, de firewire/usb chip en een ide chip.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb hem nu niet open, maar ik weet dat hij gebasserd is op een
"Prolific PL3507 for Firewire/USB2.0 combined." Zie hier: http://tech.prolific.com.tw/visitor/v_fileBrw.asp

Pagina: 1