Toon posts:

[Dual Monitor] Dual Head of Extra PCI ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eerst en vooral: ik heb al de grootste topics voer dual monitor doorgelezen, geen concreet antwoord gevonden.

Bij mijn nieuwe setup wil ik dual monitor (heb nu plaatsgebrek :p), ik heb een ATI radeon 7500 (64 mb DDR dacht ik), dit kaartje voldoet in principe (speel geen games), hoewel het al wat oud is...

Koop ik nu ofwel een radeon met dual head (dvi en dsub), met 128mb ddr voor een euro of 50 (dachtik ?) of koop ik er een PCI kaart bij ? (dan zal ik toch ook algauw 40 € moeten lappen, dus veel verschil in prijs is er niet ?)

Is er een verschil in performance ? Wat doe ik nu het beste ?

groeten,
Bram

PS. toch ff melden dat alles nogal budget moet :p

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voordeel als je alles op 1 kaart doet is iig geen geklooi met verschillende drivers etc.
Draai hier een nieuwe Geforce met dualhead en da's echt veel lekkerder met zaken instellen als m'n oude setup (1x Geforce2 AGP + 1x ATI PCI)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk vind ik het draaien met 2 losse kaarten fijner dan met 1 kaart. Op een of andere manier lijkt het nooit helemaal lekker te werken met 2 monitoren op 1 kaart. Kan ook gewoon zijn dat dat aan mijn OS ligt, XP lijkt het iig al een stuk beter te kunnen dan 2K.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Draai hier ook dual monitor, 2 x 17" crt (wil 2 x 19" tft) en dat gaat super met een "dualhead" 2 x dvi uit met converter. Ik gebruik daarbij UltraMon 2.5 kun je vast wel vinden op google.
Dit draait op een X800XL van Asus

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• BeeeeJeeee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-07 14:09
Ik zou voor een nieuwe AGP-kaart gaan, aangezien deze goedkoper is dan een PCI-kaart en beter verkrijgbaar.
Zelf heb ik afentoe ook dual "monitor" setup maar dan met me tv. Werkt prima met een Ati 9200se
GTA SA kan ik zelfs nog spelen _/-\o_ Maar dat was voor jou niet nodig

Werkt trouwens prima onder Win 2k en onder XP

[ Voor 11% gewijzigd door BeeeeJeeee op 09-08-2005 00:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:48:
Persoonlijk vind ik het draaien met 2 losse kaarten fijner dan met 1 kaart. Op een of andere manier lijkt het nooit helemaal lekker te werken met 2 monitoren op 1 kaart. Kan ook gewoon zijn dat dat aan mijn OS ligt, XP lijkt het iig al een stuk beter te kunnen dan 2K.
Ik denk heel erg dat het aan je OS ligt ;)

2K had flinke issues met multiple displays op een enkele kaart (zo moest alles dezelfde refresh rate hebben, muv de Matrox G4xx/5xx reeks), XP heeft daar flinke vooruitgang in gebracht.
Het is niet voor niets dat de rest van de WOS wereld al zo'n 3 jaar XP draait :P

Beperking met losse kaarten is dat (een paar uitzonderingen daargelaten) PCI kaarten altijd als primair moeten in BIOS. Dat is niet zo'n ramp (zodra je OS start schakelt het over op wat je in OS primair hebt), maar sommige combo's (met name fixed-frequency schermen) geven dan problemen.

Hier draai ik al een jaar of 4 continu dual (soms triple) head, met tig verschillende setups (de meeste heb ik (met driverversie en alle andere info) in de database bij http://www.realtimesoft.com/ultramon/ gegooid, maar even een overzicht van configs die goed gingen (en een paar die dat niet deden)

Monitoren doen er niet zoveel toe, ik heb voor de meest functionaliteit geen verschil kunnen vinden tussen Tulip, HP, Iiyama en IBM 17", Sun 20" en Sony 3" zw/w composite ( :+ ) schermpjes. Enige waar wel wat problemen mee ontstonden was mijn huidige hoofdmonitor, een Sony W900, dus een 24" monster met 16:9 beeldverhouding.

VGA configs (onder XP)

Matrox G400/G450 AGP: dualhead op enkele kaart, werkte altijd perfect
Matrox G450 + 2x Voodoo2-12MB SLI: Voodoos aan een van de G450 uitgangen gehangen, die in Windows primary gezet, ging perfect.
Matrox G450 (incl Voodoo2 SLI) + Trident 9680: dualhead op de Matrox, Trident stuurde dmv TV-out de 3" zw/w geval aan :+ -Trident moest primary staan in BIOS, Matrox in Windows (ivm de Voodoo en overlay). Werkelijk idiote combo, maar werkte perfect :+

Matrox G450AGP + ATi AIW128 PCI: no problem
Voodoo3-3500TV AGP+ Matrox millennium2 PCI: no problem

ATi Radeon 7000 AGP + Voodoo3-3000 PCI/
ATi Radeon 7000 AGP + Matrox Millennium2 PCI: deze twee configs werkten NIET goed, de Radeon 7000 had op 16:9 resoluties continu refresh rate problemen (je kon instellen wat je wilde, hij vloog bij reboot steeds naar 60Hz). Na meerdere driver versies geconstateerd dat dit aan de VGA BIOS moest liggen, maar aangezien het niet echt een A-merk geval was (merk vergeten, iig HK bedrijf zonder supportpagina op webesite) uiteindelijk de R7000 verkocht aan iemand met 'normale' 4:3 monitor...

GeForce2MX AGP + Matrox Millennium2 PCI: de oplossing voor bovenstaand probleem - dit heeft perfect stabiel gedraaid, de Matrox hoefte niet eens primair te staan (schakelaartje voor VGA BIOS ;) ). Pas veranderd toen performance te laag werd.

Nu:

GeForce4Ti4200 AGP: weer DH op enkele kaart. Gaat perfect, ondanks verschillende resoluties, beeldverhoudingen (linkerscherm is 4:3, rechter 16:9) en refresh rates. Dat moet je dus onder Win2K niet proberen :+

Oslik blyat! Oslik!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15
Wat ik nog even wil toevoegen: als je ook een tv-out wil gebruiken werkt het niet altijd handig met twee monitoren op één kaart. De meeste kaarten hebben maximaal 2 ramdac's en dan zul je de tweede monitor moeten uitschakelen om de tv in te schakelen.

Nu heb ik daar sneltoetsen en Ultramon shortcuts voor gemaakt, maar met een extra kaartje zou ik continu twee monitoren plus tv kunnen draaien.

(ik heb het trouwens over een Radeon 9200 ViVo met 19" Iiyama en 17" Iiyama en een tv)

Het beste werkte bij mij met een GF2MX400 AGP plus een GF2MX400 PCI. De PCI versie hoefde niet per se primary, maar had wel de tv-out. Daarmee hoefde ik nooit te schakelen

(uit de genoemde kaarten lees je ook wel dat ik ook niet veel games speel)

[ Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 09-08-2005 14:50 ]

Punctuality is the politeness of kings

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:39:
[...]

Ik denk heel erg dat het aan je OS ligt ;)

2K had flinke issues met multiple displays op een enkele kaart (zo moest alles dezelfde refresh rate hebben, muv de Matrox G4xx/5xx reeks), XP heeft daar flinke vooruitgang in gebracht.
Het is niet voor niets dat de rest van de WOS wereld al zo'n 3 jaar XP draait :P
Zou goed kunnen, maar XP is nog buggeriger met 2 displays, dus blijf ik lekker 2k draaien hoor :P
Beperking met losse kaarten is dat (een paar uitzonderingen daargelaten) PCI kaarten altijd als primair moeten in BIOS.
uhhh, Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat ik mijn PCI als primaire kaart moest instellen. zowel met mijn Radeon 7000 ,rage128 , voodoo 3 3000, GF2MX en Matroxen (G200 en G450) werkte AGP als primair prima.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:49:
[...]

uhhh, Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat ik mijn PCI als primaire kaart moest instellen. zowel met mijn Radeon 7000 ,rage128 , voodoo 3 3000, GF2MX en Matroxen (G200 en G450) werkte AGP als primair prima.
In BIOS of in Windows? In Windows maakt het inderdaad geen zak uit, BIOS echter (vaak) wel.

Nu noem je hier sowieso een stel relatief nieuwe kaarten, als je met een doorsnee S3 Virge of ATi RagePro ofzo probeert moet het echt primair in BIOS.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:00:
[...]

In BIOS of in Windows? In Windows maakt het inderdaad geen zak uit, BIOS echter (vaak) wel.

Nu noem je hier sowieso een stel relatief nieuwe kaarten, als je met een doorsnee S3 Virge of ATi RagePro ofzo probeert moet het echt primair in BIOS.
Werkte ook in de bios prima met primair op AGP.
Nou zijn dit alle kaarten die ik in handen gehad heb, op een 1MB S3 na, maar die kon mijn monitor sowieso niet aansturen op de gewenste reso, dus die heb ik niet eens geprobeerd als dual monitor.

Met die oude kneut heb ik weinig ervaring icm dual monitor.
Pagina: 1