Toon posts:

[AMD2400+] CPU level1 & 2 cache werken niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn pc opstart doet hij het niet verder dan het fail-safebeeld van Win XP, ik krijg iedere keer de keuze of ik de safe-mode van windows wil gebruiken, ook na een goede windows afsluit. Mijn PC blijft rebooten en komt niet verder dat dit F8 scherm. Als ik in de BIOS de CPU Level 1 en 2 Cache uitschakel is de PC wel traag....................., maar loopt wel door tot aan de Desktop en kan ik gewoon iedere keer rebooten.

Is mijn processor nou gewoon klote? :?

MB Asus A7V600 (All-in)
MEM JetRAM 256 MB RAM (=getest in andere PC, geen probleem)
VID GF FX5200 (=getest in andere PC, geen probleem)

Geen exotische hardware dus

[Edit] De setup van XP loopt niet verder als de pc overschakeld van de "DOS-mode" naar de mode met de muispijl er in. Tenzij de CPU-cache uitschakel, maar dan duurt de XP-Setup ong. 4 uur.......

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 22:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan kan de cache van je cpu wel eens gaar zijn. Ik zou je cpu eens proberen op een andere plank en kijken of hij dan werkt. Het kan ook wel eens je mobo zijn en op deze manier kun je dat uitsluiten.

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
heb dit zelf ook eens gehad, kwam doordat men proc koeler iets te veel woog en daardoor klein stukje van proc afgebroken. oude koeler terug opgezet, minder druk maar de schade was permanent (bij sommigen werkt alles nog perfect, ik had minder geluk)

als je je L1 en L2 cache uitschakelt kan je normaal winXP nog installeren (mits een uur of 7 geduld) en dan normaal opstarten, schakel ze dan mss terug in, of schakel ze 1 voor 1 terug in, kan je zien wat er verkeerd is, met een beetje geluk kan je terug werken met die PC.

Verwijderd

Topicstarter
jan_va schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:23:
heb dit zelf ook eens gehad, kwam doordat men proc koeler iets te veel woog en daardoor klein stukje van proc afgebroken. oude koeler terug opgezet, minder druk maar de schade was permanent (bij sommigen werkt alles nog perfect, ik had minder geluk)

als je je L1 en L2 cache uitschakelt kan je normaal winXP nog installeren (mits een uur of 7 geduld) en dan normaal opstarten, schakel ze dan mss terug in, of schakel ze 1 voor 1 terug in, kan je zien wat er verkeerd is, met een beetje geluk kan je terug werken met die PC.
Mmm...dat is het gekke...
Jouw manier van werken, werkt op de eoa manier ook nog...
Soms werkt de pc als een zonnetje, gewoon 10x achter elkaar rebooten, maar als die 2-3 dagen uit staat is het gewoon afgelopen.
Wbt die installatie, dat klopt prcies...

Ik weet nou niet precies of de proc of het MB naar de klote is...een probleem heb ik sowieso... :|

• jan_va
  • Niet online
bij mij was het in ieder geval de processor, heb een stuk of 4 andere ram-latjes zitten proberen, maar niets hielp, ook andere geheugenbank hielp niet

ik heb trouwens die info gevonden op een of andere microsoft help pagina, weet de pagina wel niet meer en ook niet meer hoe ik er bij ben gekomen jammergenoeg

Verwijderd

Topicstarter
IK denk dat m'n proc gewoon klote is...

*gaat op zoek naar z'n garantiebewijs...

Verwijderd

Topicstarter
Sjeesus man, met die huidige nano-technologie...weet je wel hoeveel porcesor je kwijt bent met een 'stukje' afgebrokkelde CPU??????

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het randje aan de zijkant dat afbreekt hoeft niet meteen belangrijke transistors of uberhaupt transistors te bevatten. Ik ken zat cpu's, vooral amd, waar de die enigszins beschadigd is maar die het toch 100% doen

Verwijderd

Topicstarter
jann1s schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:05:
het randje aan de zijkant dat afbreekt hoeft niet meteen belangrijke transistors of uberhaupt transistors te bevatten. Ik ken zat cpu's, vooral amd, waar de die enigszins beschadigd is maar die het toch 100% doen
Dus heeft dit niets met mijn klachten te maken :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:08:
[...]

Dus heeft dit niets met mijn klachten te maken :?
*gaat NU kijken...

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Je kan natuurlijk ook sisoft Sandra 2005 downloaden, daar een paar benchmarks over je CPU draaien, en daarna nog een benchmark over je cache geheugen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Verwijderd

Topicstarter

...er is een stukje vanaf...

Heb de core met wattenstaafjes schoongemaakt en er is rechtsonder een splintertje vanaf...

Geen garantie dus... :(

http://members.home.nl/t.tonkes/IMG_1298.jpg

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:01:
[...]

Sjeesus man, met die huidige nano-technologie...weet je wel hoeveel porcesor je kwijt bent met een 'stukje' afgebrokkelde CPU??????
Het is niet "de CPU" die afbrokkeld maar de 'die'. De bovenste lagen dienen als 'carrier zone' . De 'carrier zone' dient als tussenlaag en zorgt ervoor dat de warmte overgedragen wordt naar een vlak geheel waar de koeler opzit. Als je dus een klein beetje van die zogenaamde 'carrier zone' afbreekt is dat op zich niet zo'n ramp. Tenzij je te ver gaat, dan raak je dus wel de core.
jann1s schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:05:
Inderdaad. Sommige 'dies' zijn praktisch bijna rond maar draaien nog prima ;).

Volgens mij kunnen 0,18 micron processoren meer 'die' missen dan de 0,13 micron processoren.
De 0,18 micron processoren zijn o.a. :
• de AMD Duron 'Spitfire' en 'Morgan'
• de AMD Athlon 'Thunderbird'
• de AMD Athlon XP 'Palomino'

Mocht je dus één (of meer :P) van de bovenstaande processoren hebben dan hoef je je minder druk te maken over een stukje afgebrokkelde 'die' .

Het afbrokkelen van de 'die' is eigenlijk in geen enkel opzicht acceptabel. Garantie ben je sowieso kwijt omdat het onder user-abuse valt. Tevens raad AMD het gebruik van dergelijke (beschadigde) processoren sterk af.
Dit o.a. om er zeker van te zijn dat AMD niet de schuld krijgt van het slecht functioneren van een PC

Let wel op dat er ook niet-afgebrokkelde 'dies' zijn welke wél goedgekeurd zijn door AMD.
Dit zijn processoren die 100% goed werken maar een paar putjes in de 'carrier-zone' hebben.
Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6596/amddamage6dv.th.jpg
Zie het verschil op de afbeelding. (Welke klikbaar is voor de grote versie ;)). De rechtste 'die' bevat een putje en is volgens AMD wel bruikbaar. De linker is dus een afgebrokkelde 'die'.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:33:
[...]

De rechtste 'die' bevat een putje en is volgens AMD wel bruikbaar. De linker is dus een afgebrokkelde 'die'.
Bij die van mij werkt het gewoon niet meer...
= Afgebrokkeld / afgebroken...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:10:
...er is een stukje vanaf...

Heb de core met wattenstaafjes schoongemaakt en er is rechtsonder een splintertje vanaf. Geen garantie dus... :( http://members.home.nl/t.tonkes/IMG_1298.jpg
Heb jij nu ook koelpasta rond die weerstanden om de core heen gesmeerd? Dat spul geleidt als de nete en moet alleen bovenop je core zitten. Niet tegen andere componenten aan ;).

• jan_va
  • Niet online
is dat dan zo erg dat er koelpasta aanhangt? ik doe er altijd wel een beetje te veel op en heb nog nooit problemen ondervonden, dacht overigens dat het thermisch heel goed geleidt maar electrisch juist niet....

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06
Koelpasta is vaak op zilverbasis en dat geleid als een tierelier. Misschien dat even goed schoonmaken helpt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 12:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

:D je mag van geluk spreken dat je niet je hele proc hebt opgeblazen! Jezus wat een smeerzooi maak jij er van... klein puntje pasta op de core is ZAT!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

wwillem schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:25:
[...]

Heb jij nu ook koelpasta rond die weerstanden om de core heen gesmeerd? Dat spul geleidt als de nete en moet alleen bovenop je core zitten. Niet tegen andere componenten aan ;).
core = 'die' ;).
Dekaasboer schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 13:59:
Koelpasta is vaak op zilverbasis en dat geleid als een tierelier. Misschien dat even goed schoonmaken helpt.
Merendeel van de koelpasta is niet gebasseerd op zilverbasis en zal dus niet geleiden ;)
StonedKinG schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:04:
:D je mag van geluk spreken dat je niet je hele proc hebt opgeblazen! Jezus wat een smeerzooi maak jij er van... klein puntje pasta op de core is ZAT!
Als het gewone witte 'silicone' warmtegeleidinspasta is dan maakt het niet uit. Het is weliswaar een knoeiboel geworden maar het is niet schadelijk.

Alleen warmtegeleidingspasta's gebasseerd op 'silver' (vandaar o.a. de naam Arctic Silver 5 e.d.) hebben de mogelijkheid om kortsluiting te veroorzaken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
StonedKinG schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:04:
Ik heb het er zelf ook niet opgsmeerd, vorige eigenaar denk ik...maar in principe maakt het niet uit, het is geen geleidende pasta die witte (voor zover ik weet).

Heb er een nieuwe proc. ingezet (en het koelblok ff schoongemaakt ;) ), beetje pasta op de core en werken weer! :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
als het geen geleidende pasta is, dan moet je er juist geen pasta op doen :+. Koelpasta zorgt juist voor de geleiding, om die zo optimaal mogelijk te krijgen, zodat er zoveel mogelijk warmte naar het koelblok wordt overgedragen |:( .

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Volgens mij kun je toch alleen level2 Cache uitschakelen????..... Ik weet, nu plots kompleet offtopic, maar dit is toch nog steeds???(tenminste wel bij mijn MB ( MSI Mb met AMD Athlon Xp-64 3000Mhz, socket 939)).
Wel vreemd eigenlijk (level 2 was vroeger gescheiden omdat de yields toen nog niet zo goed waren bij nieuwe producten), je zou dus verwachtten dat beiden apart uit te schakelen zouden zijn....

[ Voor 87% gewijzigd door punica op 17-08-2005 03:21 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The__Virus schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:03:
als het geen geleidende pasta is, dan moet je er juist geen pasta op doen :+. Koelpasta zorgt juist voor de geleiding, om die zo optimaal mogelijk te krijgen, zodat er zoveel mogelijk warmte naar het koelblok wordt overgedragen |:( .
Er zit nogal verschil tussen electrische en thermische geleiding. De thermische geleiding zal wel goed zijn, terwijl het witte spul geen electriciteit kan geleiden.
Punica schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 03:14:
Volgens mij kun je toch alleen level2 Cache uitschakelen????..... Ik weet, nu plots kompleet offtopic, maar dit is toch nog steeds???(tenminste wel bij mijn MB ( MSI Mb met AMD Athlon Xp-64 3000Mhz, socket 939)).
Wel vreemd eigenlijk (level 2 was vroeger gescheiden omdat de yields toen nog niet zo goed waren bij nieuwe producten), je zou dus verwachtten dat beiden apart uit te schakelen zouden zijn....
Je kunt niet bij alle systemen de L1 cache uitschakelen, meestal alleen de L2.

[ Voor 37% gewijzigd door PD2JK op 17-08-2005 08:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1