Asus 6800LE geeft met momenten rare problemen

Pagina: 1
Acties:

• SimonMc
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 00:28
Sinds kort heb ik een Asus 6800LE aangeschaft, voor een AGP slot.
De computer heeft volgende specs :

Amd athlon xp 2600+
512 MB DDR pc 2700
Mobo aopen ak77-8xn
maxtor 120 gb
NEC dvd writer
Plextor cd writer
Voeding : POWER 550 watt
Windows xp met service pack 2, juist herinstalleerd

Het probleem is het volgende :
Sinds ik de kaart geinstalleerd heb, heb ik problemen met de weergave van mijn videoclips, dat zijn videoclips van alle mogelijke formaten ( avi, mov, mpeg, wmv....).
Soms als ik een videoclip bekijk is het in orde, maar een tijdje erna kan het zijn dat de clipjes blokkerig zijn.
Een driver probleem is het niet echt denk ik, omdat ik al drivers geprobeerd heb van :
-De bijgeleverde cd
-De site van asus
-De site van nvidia

Met elk van die drivers, is er wel een probleem met de videokaart.
Met die van de bijgeleverde cd krijg ik soms blokkerige clipjes en mijn spelletjes schokken.
Met die van de site van asus kreeg ik met call of duty een OpenGL fout en de mededeling van recentere drivers te installeren, ook kreeg ik terug blokkerige clipjes.
Met die van de site van nvidia waren de kleuren van mijn clipjes volledig door elkaar en ook schokkerige spelletjes.

Mijn spelletjes schokken af en toe, maar zou niet mogen.
Bv bij call of duty, wat niet zo'n hoge systeemvereisten heeft, bij NFSU2 en bij GTA san andreas.

De videokaart is niet overclocked ofzo, is ook splinternieuw.

De voeding wordt totaal niet warm ook.

Dus mijn conclusie is dat er iets met de videokaart scheelt?Vooral omdat het probleem zich niet alleen voordoet bij spelletjes, maar ook bij mijn clipjes.

Verwijderd

Ik denk dat het mischien aan het merk van je psu ligt :)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:14
Klok je videokaart eens wat lager, misschien zijn dat de problemen weg.
Scan je videokaart op artifacts met Ati Tool.
Controleer je temperatuur

[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 08-08-2005 22:34 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk idd dat je een Qtec voeding(psu) hebt. Dit zijn niet de beste voedingen ;) Een 550watter mag je dan ook vergelijken met een goede 250watter A-merk vind ik.

Maar er is inderdaad een probleem met filmpjes met de nieuwste nvidia drivers geweest. Als je rare kleuren en blokken kreeg moest je rechts klikken op bureaublad>instellingen>geadvanceerd>geforce>en dan bij collor correction>profiel geavanceerd kiezen en op accept/ok. Klaar.

Het kan ook een codec(xvid/dvix) foutje zijn, download het nieuwste codec pak:
http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=921&s=50 >:)

Trouwens je kan nog heel wat extra performance uit je 6800le halen, zonder nog te overclocken.
Lees dit topic maar eens door, het openzetten en testen van de pipes/shaders met een programmatje kan wel 50% extra snelheid uit je kaart halen!!
Het 6800LE Topic Deel 18 _/-\o_

• SimonMc
Ok, lange tijd geleden dat ik nog eens gepost heb, maar de problemen zijn nog niet verholpen.

Ik heb de videokaart wat lager geklokt : geen effect, ik heb ook het omgekeerde gedaan, de kaart op zijn hoogste geklokt, ook dat gaf totaal geen efect.

Toen ik de videokaart wou scannen met ati tool, kreeg ik tot 2 maal toe een blauw scherm, waarbij ik genoodzaakt was van te heropstarten.

Ik heb gezocht of nvidia geen programma had voor te scannen op artifacts, en die hebben ze.
Ik heb dat programma geprobeerd, maar ik weet niet naar wat ik moet kijken.

Met de temperatuur is alles ook ok.

Een probleem met de codecs is het ook niet, aangezien ik maar soms te maken krijg met blokkerige filmpjes.

Een probleem met de voeding, zou kunnen, maar ben ik geen 100 % zeker van, omdat het schokken zich onwillekeurig voordoet, en niet bv met alleen veel actie in het spel, het kan ook schokken als er vrijwel niets gebeurd.

Overlaatst had ik de pc opgestart, en verder gewoon gelaten.Pas na een kwartier ofzo ging ik er voor het eerst op, en wou een spel opstarten.Ik kreeg toen meteen een melding in de aard van " can't open display mode".

Bij het opstarten van het spel, kreeg ik dus heel even een zwart scherm, en dan die melding dus.Op dat moment kon ik ook geen enkel spel openen.Ook al mijn clipjes vertoonden een blokkerige structuur.

Vandaag een demo van call of duty 2 geinstalleerd, met als resultaat dat het vreselijk schokt, ook al staat er geen enkel ander programma open, en staan de grafics op de laagste resolutie.

Iemand vertelde me dat de processor te traag was?Een ander iemand verweet het geheugen van de pc?
Sommigen denken dat het de voeding is?

Wie weet een oplossing?Persoonlijk denk ik dat er iets defect is aan de videokaart, maar daar heeft blijkbaar nog niemand aan gedacht??

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 21:51
zet bij je video-settings 'VIDEO OVERLAY' uit.

Dat verhelpt alle problemen bij o.a WM, Winamp, Quicktime etc.!

O-)

Better, Best, Bendtner

• SimonMc
Jantje88 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:52:
zet bij je video-settings 'VIDEO OVERLAY' uit.

Dat verhelpt alle problemen bij o.a WM, Winamp, Quicktime etc.!

O-)
Bedankt voor de tip, maar ik heb gekeken, en die stond al op uit, dus nog steeds problemen.

Verwijderd

Bij mij was het dus de videodrivers , maar met de omega drivers was het opgelost !

http://www.guru3d.com , probeer wat gemodificeerde drivers .

Het kan ook nog zijn door het overklokken dat je AGP slot van je moederbord brak is geworden ! dat had ik dus weer met mijn vorige kaart een geforce v9999 Gamers Edition.

Als je de kans hebt , probeer je kaart in een andere computer of een andere kaart in je eigen computer .

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 16:27 ]

• SimonMc
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:27:
Bij mij was het dus de videodrivers , maar met de omega drivers was het opgelost !

http://www.guru3d.com , probeer wat gemodificeerde drivers .

Het kan ook nog zijn door het overklokken dat je AGP slot van je moederbord brak is geworden ! dat had ik dus weer met mijn vorige kaart een geforce v9999 Gamers Edition.

Als je de kans hebt , probeer je kaart in een andere computer of een andere kaart in je eigen computer .
Bedankt, ik zal die omega drivers eens proberen.

Problemen door overclocken denk ik niet, aangezien ik nog nooit overclockt had.De vorige kaart die in deze computer zat, was een geforce 4 MX, en daar hadden we geen enkel probleem mee.

Als voorbeeld wat het verschil is tussen de videoclips bij goed en slecht beeld, heb ik 2 screencaps kunnen nemen.Hier kun je duidelijk zien wat het verschil is, en ook wat ik bedoel met "blokkerig beeld".

De eerste afbeelding, is bij goed beeld.Je bekijkt ook best de beide afbeeldingen op ware grootte voor duidelijk het verschil te zien.

Afbeeldingslocatie: http://img322.imageshack.us/img322/5624/raarbeeld26me.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img322.imageshack.us/img322/7592/raarbeeld5eq.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SimonMc op 04-11-2005 19:48 ]

• SimonMc
Ok, ik heb een reeks testen gedaan.

Eerst heb ik eindelijk na een paar maand een passieve koelblok op mijn chipset geplakt, de koeler die er eerst zat, was al maanden kapot en die was er trouwens al af.Dit had blijkbaar geen prestatieverschil in de spelletjes ( merkbaar ).

Dan heb ik mijn oude videokaart gestoken : Nvidia geforce 4 MX 440, en hierbij bleek de demo van call of duty 2 heel vlot te lopen, wel met slechtere graphics uiteraard.Bij de 6800LE, schokte dit spel serieus.

Dan heb ik de 6800 LE in een andere pc kunnen steken, met setup :
-Pentium 4 3.2 ghz
-256 mb ddr ram
-300 watt voeding ( dacht ik )

Hierbij zijn 2 zware spellekes geprobeerd, met een positief resultaat, beide spelletjes verliepen zonder schokken.Ook videofilms leken geen problemen te vertonen, maar dat kan alleen de tijd uitwijzen, omdat dat hier ook zo het geval was.

Merkbaar is wel dat ik bij beide pc's eens de drivers van de bijgeleverde cdrom heb geinstalleerd, en dat hij hier direct rare videofilmpjes gaf en schokkerige spelletjes, en bij de andere pc waren er geen problemen.

Dan heb ik in deze pc een ati radeon 9800 SE 128 ddr gestoken, en weerom schokt de demo van call of duty 2 serieus, zelfs bij de allerlaagste resolutie.Flat out schokt, net zoals de 6800 LE totaal niet.

Dus wat kan ik hieruit besluiten??Dat mijn voeding te zwak is?omdat alleen de Geforce 4 MX niet appart gevoed wordt?Feit is wel dat ik een goedkope voeding heb van 550 Watt.
Ik heb wel nog mijn aopen 300 Watt voeding liggen, is het proberen waard van die te steken?

Verwijderd

In iig heb je nou je systeem aardig bevuild met verschillende drivers :P

1:

Blokkerige films, Is dit bij elke of gaat dit om willekeurige filmpjes? het kan natuurlijk ook de Bitrate van de film zijn, waardoor deze er blokkerig uitgaat zien. Een dvd bijv heeft dit natuurlijk niet.

2:Heb je instellingen zoals AGP Speed & Fastwrites aanstaan? > Check je driverinstellingen.

overig, Ik denk niet dat het je voeding is , al zou je Videokaart weinig prik krijgen zou het Artifacts moeten geven of iets dergelijks, niet een totaal haperend spel wat op de andere PC wel weer goed draait. Ik denk dat je moet kijken naar je Windows & Hardware omgeving : Hoe oud is je XP installatie ondertussen, Draaien er programma's op de achtergrond mee die bijv CPU verbruiken? Heb je bijv een p2p programma draaien wat op de achtergrond mee download bijv?

Zoek deze dingen eens uit en kijk dan wat je bevindingen erover zijn en / of het opgelost is. Succes ! :)

Verwijderd

Had je al andere drivers geprobeert op je huidige systeem ?

• SimonMc
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 03:10:
In iig heb je nou je systeem aardig bevuild met verschillende drivers :P

1:

Blokkerige films, Is dit bij elke of gaat dit om willekeurige filmpjes? het kan natuurlijk ook de Bitrate van de film zijn, waardoor deze er blokkerig uitgaat zien. Een dvd bijv heeft dit natuurlijk niet.

2:Heb je instellingen zoals AGP Speed & Fastwrites aanstaan? > Check je driverinstellingen.

overig, Ik denk niet dat het je voeding is , al zou je Videokaart weinig prik krijgen zou het Artifacts moeten geven of iets dergelijks, niet een totaal haperend spel wat op de andere PC wel weer goed draait. Ik denk dat je moet kijken naar je Windows & Hardware omgeving : Hoe oud is je XP installatie ondertussen, Draaien er programma's op de achtergrond mee die bijv CPU verbruiken? Heb je bijv een p2p programma draaien wat op de achtergrond mee download bijv?

Zoek deze dingen eens uit en kijk dan wat je bevindingen erover zijn en / of het opgelost is. Succes ! :)
Blokkerige filmpjes doen zich voor met alle soorten filmpjes.

Ik denk ook niet dat het de voeding is, ik had al een vermoeden, aangezien er bepaalde spelletjes zijn die perfect draaien.

Ik heb vandaag een voeding gestoken die constant 450 watt kan geven, en zelfs met die voeding schokken de spelletjes.
De xp installatie is ongeveer 1 maand oud, met alle updates gedaan.Er draaien geen programma's mee op de achtergrond die kunnen verbruiken, zelfs geen messenger.

Het enigste dat hier op de taakbalk staat is : clonecd, bluetooth, sound effect, avast, ati, hardware veilig verwijderen, geluidsicoontje, en netwerkverbinding.

Ik weet het in ieder geval totaal niet meer.

• SimonMc
Ik heb nu om te proberen 512 ram bijgestoken, en bv spiderman unlimited speelt nu vrijwel zonder schokken, maar de demo van call of duty 2 nog steeds met veel schokken.
Dan heb ik call of duty united offensive geprobeerd, en dat speelde in eerste instantie ook vrijwel zonder schokken, zelfs met alle graphics op het hoogste, en op de een na hoogste resolutie.
Maar toen ging hij naar het volgende level, en schokte hij zo hard net als bij de demo.

Dan heb ik voor te proberen ook nog eens san andreas geprobeerd, maar dat liep ook niet echt lekker.
Need for speed underground gaat dan weer wel goed op de allerhoogste resolutie en settings.

Iemand vermelde al dat mijn processor misschien te traag was.
Het betreft hier een amd athlon xp 2600 +, en ik begin te geloven dat hij gelijk heeft.
Pagina: 1