Fans Compaq Proliant ML370

Pagina: 1
Acties:

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-12-2025

hannos

pardon me

Topicstarter
Sinds kort ben ik eigenaar van een Compaq Proliant ML370, een mooi servertje met maar één nadeel: het ontzettende kabaal wat dat ding maakt.

Na de installatie van Debian heb ik wel de management tools van HP geinstalleerd zodat bij het starten van het OS de fans minder hard gaan draaien. Maar toch maken ze dan alsnog een hoop herrie.

De fans die er nu in zitten en welke ik zou willen vervangen:

#1:
art NumberSize (S)(in)Thickness (L)(in)Rating Voltage (V)Current (A)Speed (min⁻¹)Air Flow (CFM)Static Pressure (in H₂0)Noise (dB)
4715KL-04W-B504,691,50121,0003600129,940,44250

#2:
Nidec TA350DC (model M34138-57) die ook een hoop lawaai maakt (exacte gegevens/model kon ik niet op de site van Nidec vinden)

Nu hebben die die Compaq Proliants natuurlijk weer speciale aansluitstekkertjes voor de fans, nou dat is niet zo'n probleem om dat om te bouwen. Het nare is alleen dat de PC een power fan failure genereerd op basis van de rotatiesnelheid van de fans, het derde draadje van de fan (voor de rotatiesnelheid) moet ook per se worden aangesloten. Na zo'n waarschuwing schakelt het systeem zichzelf uit. Ik had er Zalman fans (ZM-F2) aangeknoopt maar deze draaien maar op maximaal 2800 toeren.

Ik heb geprobeerd de beveiliging uit te schakelen maar dat wilde niet lukken. Op internet kon ik hierover niets vinden en ook de BIOS kwam ik met geen mogelijkheid in.

Nu is mijn vraag hoe vervang ik de fans in m'n server zonder de foutmelding te krijgen? Is de rotatiesnelheid te faken door er een bepaalde spanning op het draadje te zetten? Is het mogelijk de beveiliging van fan failure uit te zetten (hoe)?

Het probleem van oververhitting is er toch niet, ik heb het koelblok van de processor en de andere onderdelen gevoeld en je merkt nauwelijks dat ze warm worden dus de koeling die er op dit moment in zit is complete overkill en een enorm lawaai.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Er was iemand die had ook zo'n probleem, stond een keer in C&E, gebruik even de search. Het is mogelijk om dat RPM signaal te faken maar je hebt wel wat electronica nodig. :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading