Toon posts:

sata probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een nieuwe computer die ik moet installeren, en ik denk dat het door de SATA hdd komt (nooit eerder mee gewerkt).

Het is een kaal systeem waar ik net windows op wilde installeren. Ik krijg steeds bij het scherm waarin gekeken wordt naar partities een blue screen en het installatie-programma loopt vast.
Mijn idee is dat de SATA hdd eerst geinstalleerd moet worden.

Volgens de support websites moet/kan dat met een diskette. Er is bij dit systeem geen diskette bijgeleverd en ook zit er geen diskette station op.

Volgens andere support teksten (althans: dat begrijp ik eruit) zou ik zo'n diskette kunnen aanmaken met de cd die bij het moederbord hoort, alleen lukt het niet om daar op te booten.

Ik kan op dit moment helemaal niets omdat de windows installatie cd al vast loopt voor ik iets anders kan doen.

Mijn vragen:

Zit ik in de juiste hoek te zoeken naar het probleem, of is het iets heel anders?
Hoe kom ik aan het juiste bestandje / drivertje om de boel te installeren? (NB: ik schrijf dit vanaf de Apple die er naast staat. Geen andere windows computer in de buurt)
Zijn er veranderingen in de BIOS die ik moet doen?

specs:

moederbord: Asus K8V-X GL/AGP 754, chipset VIA K8T800, VIA VT8237
CPU 754 AMD ATHl64 3400+ 2.4 GHz

HDDI 300GB 7200 Maxtor 6l300Z0 16MB SATA
sata 150, 16 mb // DiamonMax 10, RoHS compliant

Alvast hartelijk dank aan iedereen die zou kunnen helpen!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:27

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Vaak zit op de cd-rom die bij je mobo geleverd is een cd. Daar staan je sata drivers op.
Deze zet je op een diskette en die stop je in je pc. Tijdens het installeren ram je op F6. En kan je je sata drivers van je diskette laden. (dit kan ook vanaf memorystick als je geen diskette drive meer heb).

Dit is trouwens vrij basic en goed te vinden dmv de search. :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Kijk maar eens bij Via arena

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een paar zoektermen geprobeerd, maar wist ook niet goed hoe mijn vraag te formuleren, dus zag door de bomen het bos niet... excuus daarvoor.

Ik zal het eens proberen... maar ik zal die cd dus ff vanaf een andere computer moeten openen.

zal proberen dat vanaf de Apple te doen, en alsdat niet lukt een andere windows computer. Dan zal het probleem een dagje later worden opgelost.
Ik heb een datastick paraat om te gebruiken.

Thanks.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is de S-ATA ondersteuning in de Via chipset geïntegreerd? Of is het een aparte onboard chip? Bij een nForce2 chipset moet je de hd-drivers via F6 bij Windows setup installeren. Ga es op zoek naar de driver voor je S-ATA chip, en zet die op een diskette (uitgepakt, met .inf, .txt bestand enzo). Dan windows installeren, bij laadscherm op F6 drukken wanneer je gevraagd wordt of je extra drivers wil installeren, en een tijdje later zal setup je om de diskette vragen :). Voor zo'n dingen heb je dus nog altijd een diskette nodig, idd wel spijtig...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het kan ook zonder diskette!

De FAQ (die is er niet voor niets) zegt dat je het volgende topic kunt gaan lezen: [rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet van de FAQ, maar dat artikel over slipstreamen leek me erg ingewikkeld. Ik weet/wist nog niet wat slipstreamen uberhaupt was, en of dat relevant was voor mijn probleem.

Zoals ik dat artikel nu lees moet ik toch een al geinstalleerde windows hebben om het een en ander klaar te maken. Ik zit nu met een systeem waarop nog totaal niets is geinstalleerd, maar waar ik geen windows kan installeren voor ik die sata gefixed heb, maar nu de sata nog niet kan fixen omdat ik geen windows heb...

Het zal waarschijnlijk wel lukken als ik de cd van het moederbord en de verdere specs vanavond mee naar huis neem, daar een diskettetje maak voor de HDD (en een diskette station meeneem voor deze computer)... maar nu direct dus even niet...

Tenzij ik iets over het hoofd zie dat zo technisch is dat ik het niet herken als de oplossing die ik zoek :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Je zegt dat je zelf op een Apple systeem werkt. Ik heb daar zelf geen verstand van, maar een zip bestand downloaden en een mapje daaruit uitpakken naar een diskette zou daarmee toch moeten kunnen dunkt me.

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-02 19:46

chaser

Henk007 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:27:
Je zegt dat je zelf op een Apple systeem werkt. Ik heb daar zelf geen verstand van, maar een zip bestand downloaden en een mapje daaruit uitpakken naar een diskette zou daarmee toch moeten kunnen dunkt me.
In zijn computer zit geen floppydrive dus dat kan hij niet
Maar je hebt wel gelijk
dus.....
Wat het simpelste is om te doen is om even een floppydrive en floppykabel te ritselen
Met je apple naar de site van je moedrebordfabrikant gaan
Daar de satadriver downen
Uitpakken
Er zit een uitleg bij je sata driver hoe je een floppy kan maken met sata driver
Maak die dus

sluit in je computer de floppydrive aan en start de computer op met de windows cd
Zodra je gevraagd word of je extra stuurprogramma,s wil laden druk je snel op F6
En dan later wordt je gevraagd of je de floppy in de floppydrive wil doen
De rest leid m zelf

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Guardian Angel schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:47:
Het kan ook zonder diskette!

De FAQ (die is er niet voor niets) zegt dat je het volgende topic kunt gaan lezen: [rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]
Inderdaad, maar zoals de TS al zelf aangeeft, dacht ik dat dat wel wat te ingewikkeld was... Heb er bovendien ook zelf geen ervaring mee :).

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 09-08-2005 23:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1