PC start niet op vanwege videokaart

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Een korte tijd geleden heb ik een nieuwe computer aangeschaft met de volgende specs (even alleen wat van toepassing is):

• Moederbord: Asus A8N-E
• Processor: AMD Athlon 64 3200+ Venice
• Voeding: Enermax Silent 485watt
• RAM: 2x 512mb Corsair
• Videokaart: Asus Geforce 6600GT 128mb PCI-E

En die laatste in het rijtje lijkt nu het probleem. Het geheel maakte nogal wat geluid, dus heb ik wat andere koeling aangeschaft:

• Zalman CNPS7000B-AlCu, een aluminium-koperen processor heatsink met een 92mm fan
• Arctic Silencer 6, een plastic tunnel met ingebouwde heatsink voor op 6600GT-kaarten

Die processor-koeler doet zijn werk uitstekend. Koelt goed, lekker stil. De videokaart-koeler ging er niet op zonder er wat aan te modificeren, en ik denk dat dat de reden is dat 'ie niet deed wat 'ie moet doen, want doen ik m'n videokaartje terugstopte in de computer en de computer aanzette, kreeg ik geen beeld. Okay, ik heb in het ding gezaagd (klein stukje plastic weg omdat er een heatsink in de weg zat), dus de airflow kan verneukt zijn. Mijn fout, oude koeling terug en gaan zou je zeggen. Niet dus. Ik heb steeds netjes de koelpasta verwijderd, nieuwe Arctic Silver 5 er op gedaan (een net, dun laagje), maar toch werkt de videokaart ook niet met de oude koeler. Althans, niet altijd. Soms gaat de computer namelijk wel aan. Ik heb namelijk een paar keer van koeler gewisseld, en soms kreeg ik met de oude koeler wel beeld en kon ik ook gewoon probleemloos in Windows komen. Nu echter niet meer, de PC gaat nog wel aan maar ik krijg niet het bekende 'piepje' uit de pc-speaker, en krijg ook gewoon geen beeld. Het klinkt ook niet bepaald alsof de computer nog enigszins aan het booten is.

Ik heb ondertussen een Zalman koeler besteld in de hoop dat het daarmee wel werkt, maar ondertussen wil ik mijn computer ook graag gebruiken. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om mijn PC werkend te krijgen? 'Even' een andere videokaart is geen optie.

Mother, will they like this song?

Verwijderd

hey man, just just fucked up your ferari... --> komt uit 'the rock'
ik denk dat jij je videokaart stuk gemaakt hebt... het is geen goed idee om aan die dingen te zagen of dergelijk... je kan mss eens de chips die erop zitten inspecteren, en kijken of er geen vuiligheid op de contacten terrecht gekomen is, en of alle contactn nog wel heel zijn...

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb niet aan de kaart gezeten, het enige wat er met de videokaart zelf is gebeurd is ene koeler er af, andere er op. Ik heb juist expres aan de nieuwe koeler gezaagd, omdat ik niet aan een kaart van 180 euro ga zitten prutsen. De kaart zelf, en zo ook de oude koeler, zijn nog in originele staat. Dat wil zeggen, ze hebben geen zichtbare schade, en ik ben er ook niet met een schroevedraaier overheen gegaan ofzo :)

Dan daarbij heb ik nog wel beeld uit het beestje gehad. Gister om half 6 heb ik de PC op kunnen starten. Om zes uur moest ik weg dus heb ik 'm uitgezet, om 10 uur kwam ik thuis en toen ging 'ie niet aan, zonder dat ik ook maar iets aan de PC of de videokaart had veranderd.

Verwijderd

Niet echt verstandig wat je gedaan hebt. Als je nog garantie op je videokaart had kun je die nu wel vergeten. Er is geen computerwinkel in de wereld die jouw kaart nog terug neemt.
Ik zou effe checken of je niet een bepaald stroomcircuit ofzo beschadigd hebt. Voor de rest veel succes!

Verwijderd

Oeps, dacht dus je videokaart. Weet je zeker dat die cooler die je gekocht hebt geschikt is voor de kaart? Normaal gesproken zou het niet zo hoeven zijn dat je in je cooler gaat lopen zagen.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 20:22:
Oeps, dacht dus je videokaart. Weet je zeker dat die cooler die je gekocht hebt geschikt is voor de kaart? Normaal gesproken zou het niet zo hoeven zijn dat je in je cooler gaat lopen zagen.
Een klein beetje research leert dat ik niet de enige ben waarbij de koeler, die inderdaad wel degelijk is ontworpen voor op 6600GT-kaarten, bij lange na niet op alle 6600GT's past :)

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Oke, het probleem is opgelost.

Gisteren een andere PCI-E kaart geprobeerd, en die deed het vlekkeloos. Videokaart kapot dan dus, zou je zeggen. Toch nog even mijn eigen 'kapotte' kaart in een andere PC geprobeerd en tot mijn verbazing deed 'ie het gewoon! Gelijk maar even m'n nieuwe Zalman er op geschroefd en ook daarmee werkt 'ie gewoon. Terug in m'n eigen PC deed 'ie het weer niet, en zoals ik eerder al heb beschreven heeft 'ie het wel eventjes gedaan in de huidige config. Nou goed, SCSI kaart en geluidskaart er uiteindelijk maar uitgetrokken (had ik al veel eerder moeten doen eigenlijk) en toen deed 'ie het wel. Uiteindelijk is de SCSI kaart 1 slot lager gegaan en nu draait de boel als een trein.

Wel vreemd dat 'ie het met de SCSI kaart nog in het vorige slot met een ATi videokaart wel gewoon deed, en ook de mijn Asus 6600GT heeft wel eventjes gewerkt. Maar goed, problem solved, dat wilde ik even kwijt :Y)

Pagina: 1