[showcase] Gouda centrum bij nacht

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Kortgeleden ben ik met twee vriendinnen het centrum van Gouda ingetrokken: om eens long exposures te maken van verschillende plekken. Addict en ik hadden net onze Velbon-statieven, en die wilden we natuurlijk uittesten: Uhmmm had die van haar ook meegenomen :)

Van 22:30 tot ruwweg 01:00 hebben we lekker rondgewandeld en gewacht op opklappende spiegels danwel dichtklikkende diafragma's voor de plaatjes. De sluitertijden lagen (bij mij) tussen de 2 en 30 seconden: respect voor de NR van de D70! ;)

Hier een selectie, gemaakt met de Sigma 18-125 DC zoom:

1
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7367tmb.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7369tmb.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7378tmb.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7382tmb.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7387tmb.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7390tmb.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7399tmb.jpg

8
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7404tmb.jpg

9
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7408tmb.jpg

10
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7423tmb.jpg

11
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7434tmb.jpg

12
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7446tmb.jpg

13
Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/goudabijnacht/images/dsc_7453tmb.jpg

De complete set van 37 foto's staat hier :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
omgeving komt bekend voor, lang geleden dat ik daar geweest ben.

verder vind ik je foto's een beetje verkleurd, beetje te orange/groen. heb je kleurcorrectie gedaan? of is dit ruw uit de camera?

ik vind 12 de mooiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
7, is dat zoom-zoom? Of bewegen de lantaarnpalen in Gouda? :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
nachtnet schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:17:
...
verder vind ik je foto's een beetje verkleurd, beetje te orange/groen. heb je kleurcorrectie gedaan? of is dit ruw uit de camera?
Blame de lampen ;) Die oranje/groene kleur komt door de lampen die her en der op straat en de pleinen staan: dit is dus echt niet verkleurd: dat is gewoon het licht zoals het in de binnenstad is :) Wie ben ik om met die kleuren aan de gang te gaan om het 'echter' te maken? Dit is al echt ;)
ik vind 12 de mooiste
Tnx :)
twixx schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:33:
7, is dat zoom-zoom? Of bewegen de lantaarnpalen in Gouda? :)
zoom-zoom, wilde even proberen wat voor effect dat gaf vanaf statief, was wel grappig :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Toch wel leuk om mn oude woonplaats eens op zo'n manier op de foto te zien. Dat straatje naast de Hema stelt overdag nx voor, maar zo op de foto ziet ie er toch een heel stuk beter uit!

Btw, misschien ken ik die griet wel. Heeft ze een eigen site?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:48:
Wie ben ik om met die kleuren aan de gang te gaan om het 'echter' te maken? Dit is al echt ;)
Technisch gezien is 't wel echt, maar voor het oog niet. De hersenen compenseren in zulke situaties het beeld namelijk om het meer natuurgetrouw te krijgen. Dat is hier niet gebeurd, en dat maakt 't voor het gevoel "niet echt".
Waarom dacht je dat bij analoge fotografie je kunt kiezen uit daglicht- en kunstlicht-films, of uit 85B en 80A filters? Juist, om het "echter" te maken...

Een 80A filter was hier niet verkeerd geweest, denk ik. Maar dat kan ook prima in de digidoka worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25
1: Lelijke Flare, Volgens mij had een zonnekap het wel opgelost
2: Weer die flare
3: Leuk maar niet spectaculair
4: Lens flare weer, hier handig weg te shoppen
5: Iets wat bewogen? Hij komt heel soft over
6: Leuk!
7: Niet mijn smaak
8: Rare crop/compositie
9: Mwa
10: Mwa
11: Altijd leuk die achterlichten
12: Leuk wat meer kleurtjes!
13: Mwa

Al met al vond ik je andere series leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0m0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2020
Laat ik ook eens reageren in een showcase... Nou ja, op een paar foto's dan. ;)

Ik zat een hele tijd te kijken naar foto 4, het duurde even voordat ik door had wat het precies was. En dat komt volgens mij door dat stuk kade (?) helemaal rechts... Volgens mij wordt de plaat een stuk duidelijker als je dat weglaat. En die flare is idd goed weg te poetsen.

Foto 5 vind ik wel geinig, die ezel kijkt echt 'gestoord' op. :) De verschillende ruimtes links en rechts storen mij alleen een beetje. Volgens mij is de foto nét iets beter als je de linkerkant even krap houdt als de rechterkant.

Verder spreekt foto 13 mij meer aan dan exemplaar 12. Weet niet precies waarom dat is, maar op foto 13 krijg ik meer een 'uitgestorven' gevoel. Moet alleen nog even nadenken waarom dat nou is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ff een Gouda 'local' mening...

Zitten mooie plaatjes tussen, maar je hebt net de niet mooie plaatjes van Gouda genomen... Tijdens zonsondergang krijg je meestal een mooie donkerblauwe lucht, vlak voor het echt donker wordt, dan heb je dus op de markt bij het stadhuis echt extreem mooie plaatjes. Helaas heb ik een brakke camera en als ik in de stad ben, heb ik nooit een statief bij me of de tijd om daar een mooi scherp plaatje van te maken :(

Al vind zonsondergang toch altijd het fotomoment van de dag... zijn deze nacht foto's wel leerzaam ;)

Toevallig bij het Bolwerk geparkeerd? Dat grote parkeer terrein t.o. die man met die ezel op zn rug? (Gave pic trouwens ;) ) Dat bruggetje komt redelijk vaak tussen je foto's... weer niet het fotogeniekste plekje van Gouda trouwens... beetje rot buurt ook...

Vind trouwens foto 4 wel weer extreem mooi met die weerkaatsing van die huisjes in het stille grachtwater...

Verder vind ik in je set foto dsc_7394.jpg erg apart op een positive manier ;) Net oranje wolkjes :)

Standaardplaatje; dsc_7424.jpg, jammer van die vlek links, maar het blijft een mooi stadhuis....
(ik wil er later net zoals mn papa en mama daar trouwen! :) )

Toren St. Jan! dsc_7429.jpg Lijkt net of die randen licht geven :)

Maar verder vind ik eigenlijk je foto's wel flink tegen vallen :|
Gouda is een super mooie stad, staat in de top 60 van gezelligste plekken ter wereld (laatst ergens gelezen ;) ) maar ik mis de sfeer. Gouda heeft een super mooie markt, gezellig... maar ik zie niets van die gezelligheid of knusheid die je daar hebt...

Daarnaast vind ik van de foto's die je hier hebt gepost met die flare vlekken irritant...

Het is mooi dat je speelt met je exposure, je leert er veel van, maar het is net of je dus telkens net de verkeerde instellingen hebt...

Jammer... maar wel leerzaam (en weer duidelijk waar de leuke foto plekjes zijn in Gouda ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probeer eens met wat hogere aperture te schieten.. Denk dan aan F10 / F20. De foto's worden er lekker scherp door en lichtpuntjes krijgen er een mooie "ster" van. Ik gebruik hogere ISO waarde om onder de 30sec te blijven, maar met m'n 300D schiet ik t/m ISO 400. Wil je langer belichten ( i.v.m. de hoge aperturewaarde) gebruik dan een draadontspanner.

Ik zie dat er een paar lelijke flares op de foto's zitten... Hier heb ik zelf ook vaak last van gehad.
( UFO-achtige objecten in de lucht. :P ) Als het even kan probeer ik zonder enige filters 's nachts te schieten, om reflecties te voorkomen. Het kan ook zijn dat er licht lekt via de viewfinder. M'n 300D heeft daar een mooie dop voor om het af te sluiten, maar ik hou gewoon m'n hand ervoor.
( Vooral als er een lantaarn achter me staat, gewoon... just in case. )

BTW Foto 4 voor mij. (Nadat de flare weggepoetst is.)

[ Voor 8% gewijzigd door Bl@ckbird op 08-08-2005 22:46 . Reden: typo's ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Wat doet die horizon zo vaak op het midden? Ik vind het idee echt erg leuk, en je hebt wel een oog voor leuke situaties, maar je composities zijn nog wat standaard... al zijn ze niet slecht, maar toch, het komt niet strak uit de verf, vind ik wel jammer

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu de reacties allemaal op techniek gaan en ik dat dus niet ben..... nu ken ik Gouda ook erg goed, maar als ik de foto's zo bekijk herken ik de 'stad Gouda' nauwelijks. 4 en ook 13 zou ik bv zo in Leiden kunnen maken.

Blijf ik slechts met een vraag zitten. Dat stadhuis zal inmiddels wel op enkele miljoenen bestanden terug te vinden zijn. En je hebt een goeie camera en je hebt motivatie en zelfs een experimenteel topic lopen..... had je dat niet kunnen proberen te combineren?

* Delerium vindt 8 de persoonlijke favoriet, omdat dat de foto is waar een verhaal en de meeste herinneringen aan vast zitten. (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Btw, misschien ken ik die griet wel. Heeft ze een eigen site?
Hm zou kunnen, ik zal het eens vragen :)

Afterlife: de mogelijkheid om de kleuren aan te passen naar 'normaal' had ik, maar heb ik dus expres niet gedaan: ik wilde de sfeer extra benadrukken met die oranje/gele kleuren.

timcooijmans: tnx voor je commentaar ;) Het was een allereerste keer met statief schieten, en dan ook nog es zulke sluitertijden, dus tja: was op dat moment meer met de techniek van het correct long exposures schieten bezig dan met de creatieve kant :)

Sj0m0: rechts is een woonboot, niet een stuk kade: en nu ik de foto weer zie denk ik dat het er wel af had gekund ja ;)

einsteintina! :P Ik heb achter de Potterspoort geparkeerd, net buiten het centrum: is gratis parkeren ;)
De gezelligheid en knusheid was juist wat minder die avond/nacht, vandaar dat je een redelijk verlaten stad op de foto ziet :) Een keer de andere kant van Gouda, zeg maar ;) Een volgende keer zal ik Gouda bruisend bij dag op de foto zetten...mèt statief, maar ook met daglicht ;)

-Blackbird-: licht lekken in de viewfinder kan niet, ik had zo'n kapje op de eyepiece van mijn D70 gedaan: ik denk dat het mijn UV-filter was ja op de lens :X Weer wat geleerd voor de volgende keer.

Simon: de horizon zo vaak in het midden is expres: om een beetje de verhouding tussen donkere nacht en lichte stad erin te brengen. Dat de compo's nogal standaard zijn, komt dus doordat het een eerste keer met statief schieten was: een volgende keer kan ik wat creatiever gaan doen :)

Ecteinascidin: experimenteren met dat stadhuis ga ik zeker doen, alleen is dat dit keer niet gelukt ;) Net toen ik wat creatiever wilde gaan doen met m'n shots, kapten m'n accu's ermee :/ Blijkbaar vroeg het lang aanstaan van de ccd in combo met de incam long exposure NR nogal wat power, dus tja. En 8 is een fijn shot ja, met het meeste verhaal ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 08:44:
einsteintina! :P Ik heb achter de Potterspoort geparkeerd, net buiten het centrum: is gratis parkeren ;)
De gezelligheid en knusheid was juist wat minder die avond/nacht, vandaar dat je een redelijk verlaten stad op de foto ziet :) Een keer de andere kant van Gouda, zeg maar ;) Een volgende keer zal ik Gouda bruisend bij dag op de foto zetten...mèt statief, maar ook met daglicht ;)
Bolwerk dus ja ;) mjah, 's nachts niet zo'n fijne plek aangezien een paar jaar geleden daar Mariëlle de Geus is vermoord :|

Maar zo'n verlaten stad heeft idd ook wat. Zie je niet vaak in Gouda... ik vind Gouda ineens een stuk enger :|
Ecteinascidin: experimenteren met dat stadhuis ga ik zeker doen, alleen is dat dit keer niet gelukt ;) Net toen ik wat creatiever wilde gaan doen met m'n shots, kapten m'n accu's ermee :/ Blijkbaar vroeg het lang aanstaan van de ccd in combo met de incam long exposure NR nogal wat power, dus tja. En 8 is een fijn shot ja, met het meeste verhaal ;)
Hmm, goed punt van Ecteinascidin, stadhuis is idd erg populair in foto's ;) (neem alleen al alle trouwfoto's :X ;) ) Ik ben trouwens wel benieuwd naar de experimenten met het stadhuis. Ik kan niet wachten eigenlijk tot ik ook een betere cam heb en Gouda in kan trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik kan niet wachten eigenlijk tot ik ook een betere cam heb en Gouda in kan trekken!
Geef maar een gil als je gaat, dan ga ik mee ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:23
Ik mis een beetje de 'punch'. De foto's zijn onscherp en missen contrast (mede door de extreme flare).

8 is leuk omdat daar een duidelijk onderwerp te vinden is op de foto's. De rest zijn erg snapshotterig.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:16:
[...]
Geef maar een gil als je gaat, dan ga ik mee ;)
Ok :) Naja, wordt niet zo'n geweldige cam hoor.. ben nog niet rijk genoeg voor een dSLR ;( (Arme studente)

Moet nog ff uitzoeken of het een Fuji s5500 of s5600 gaat worden.. Maar dat is pas in oktober dus :| Even kijken wat de prijzen gaan worden... misschien dat ik wel volgende week een nieuwe cam ga kopen voor Parijs... ben benieuwd wat voor nacht foto's je daar kan maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Oh wacht: als een cam geen dSLR is, is het gelijk geen geweldige camera? Laat ik je uit de droom helpen: er zijn een hele sloot camera's in het compacte digi segment die geweldig zijn, en op een aantal punten dSLR's zelfs overtreffen. Dat gemiep over dat je zonder een dSLR niet de beste pics kan maken, is dus echt onzin :P En een Fuji S5500 of S6000 is dus echt prima hoor.

Meer hierover binnenkort in een apart topic :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toffe foto's Gouda is zo best grappig je krijgt eens een andere blik. En over die compact, je hebt helemaal gelijk ik kijk nu al uit naar dat topic. Alleen ben ik bang dat het op puur theoretisch geneuzel uitloopt en weinig brengt verder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
puur theoretisch geneuzel
Er zal zelfs een hele sloot voorbeeldfoto's in voorkomen: verkeerde aanname dus: en wat het brengt verder: wacht maar af :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 08:44:
in combo met de incam long exposure NR
Que? Wat is de incam long exposure NR?

Ik dacht dat NR stond voor Noise Reduction, maar.. kun je dit apart aanzetten in de D70? Heb zelf 'maar' een A80 maar ben dus wel benieuwd.. zie ook opmerking in eerdere post over verklarende woordenlijst.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
heb je ondertussen al een beetje meer gespeeld met de witbalans en kleurcorrecties? ik ben wel benieuwd naar een "niet realistisch gekleurde versie van oa 2,3,8,9,10 & 12"

gewoon om te zien hoe ze dan overkomen

NR is een feature van de camera, na het nemen van een foto, neemt de camera nog een zelfde foto met gesloten sluiter, de zo opgenomen ruis wordt van het eerste beeld afgetrokken om zo een cleanere foto te krijgen. kan bij lange belichting erg lang duren. 2e belichting is net zolang als eerste belichting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:32:
Oh wacht: als een cam geen dSLR is, is het gelijk geen geweldige camera? Laat ik je uit de droom helpen: er zijn een hele sloot camera's in het compacte digi segment die geweldig zijn, en op een aantal punten dSLR's zelfs overtreffen. Dat gemiep over dat je zonder een dSLR niet de beste pics kan maken, is dus echt onzin :P En een Fuji S5500 of S6000 is dus echt prima hoor.

Meer hierover binnenkort in een apart topic :P
Ok, mee eens, heb toch met mn onlangs overleden Olympus c350 zoom echt wel hele mooie plaatjes geschoten. Ook 1 dus van het stadhuis in Gouda. Die had heeeel mooi geweest als deze niet was bewogen ;(

Maar mjah, ik ontdek ook wel tekortkomingen aan die cam... maar ik ben ook nog niet zo ver gevorderd in de fotografie dat ik idd wat zou hebben aan een (d)SLR... heb toch geen tijd meer om idd 's avonds nog ff Gouda in te gaan voor foto's...

Maar dat dSLR en compact geneuzel komt dan nog wel in dát topic dus :P (Wanneer wordt deze geopend??)

Misschien slecht verwijt... maar aangezien je beetje hebt gespeeld met je sluitertijden... had t niet beter een testcase ipv showcase moeten zijn?

Mjah, ach, de foto's zijn toch wel mooi genoeg uiteindelijk voor een showcase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie fotos, mis zelf alleen beetje spanning in de fotos.

Ik wil zelf ook een showcase openen van fotos van mijn adriatische zee zeilvakantie, heb alleen geen flauw idee hoe ik de plaatjes (thumbs en links) in mijn bericht krijg,

wie kan me helpen
Joris
Pagina: 1