Luchtfoto 'helder' krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SNAFU
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo,

vorige week heb ik tijdens mn werk een paar fotootjes gemaakt maar ik krijg die blauwe waas maar niet weg. Weet iemand hoe ik dat het best kan doen in Photoshop of met een filter???

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/5148/dsc050808010large8uj.th.jpg

Dit ziet er namelijk bij lange na niet uit zoals het er in werkelijkheid uit zag.

Star Citizen referral | 'Het begint bij 120€ en dan een beetje later kan je Bornhald quoten.' - JanAd

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Met Image > Levels... of Image Curves kan je een eind komen volgens mij :)

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 08-08-2005 18:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Image -> Adjustments en dan dit rijtje proberen (in volgorde van moelijkheidsgraad):

- Auto contrast
- Auto color
- Hue / saturation
- Levels

Best basiskost eigenlijk ;) 't Wordt wel wat lastiger om de lelijke JPEG-artifacten eruit te retoucheren want die steken gelijk de kop op als je zoveel aan het contrast moet sjouwen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59

DarkSide

theres no place like ::1

SNAFU schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:23:
Hallo,

vorige week heb ik tijdens mn werk een paar fotootjes gemaakt maar ik krijg die blauwe waas maar niet weg. Weet iemand hoe ik dat het best kan doen in Photoshop of met een filter???

[afbeelding]

Dit ziet er namelijk bij lange na niet uit zoals het er in werkelijkheid uit zag.
zoals al vermeld is. Idd met levels en curves wat werken.
Dit is even snel gedaan
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nieuwent/got/adjusted.jpg

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• SNAFU
benoni schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:31:
Image -> Adjustments en dan dit rijtje proberen (in volgorde van moelijkheidsgraad):

- Auto contrast
- Auto color
- Hue / saturation
- Levels

Best basiskost eigenlijk ;) 't Wordt wel wat lastiger om de lelijke JPEG-artifacten eruit te retoucheren want die steken gelijk de kop op als je zoveel aan het contrast moet sjouwen.
Klopt, heb ik al verschillende malen geprobeerd maar het resultaat wordt er niet levens-echter van vrees ik, zeker niet met die auto-opties. ;)

Star Citizen referral | 'Het begint bij 120€ en dan een beetje later kan je Bornhald quoten.' - JanAd

• SNAFU
DarkSide schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:35:
[...]

zoals al vermeld is. Idd met levels en curves wat werken.
Dit is even snel gedaan
[afbeelding]
Dit resultaat komt me dus bekend voor, zover ben ik ook al gekomen. ;)
Maar zoals je ziet wordt de Oosterschelde daar wel ERG donkerblauw en het land donker groen.
En er blijft toch een beetje een waas over zitten.

Verwijderd

die waas is de lucht :) lol

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/dsc050808010large8uj_t.jpg

Levels, saturation, unsharp mask

• SNAFU
Juist!! Die zooi hoef ik er niet op hoor.... :P

Verwijderd

't Helpt volgens mij ook om in het venster 'Curves' (Ctl+M) het blauwe kanaal te selecteren en de lijn *iets* naar beneden te trekken. Hiermee verminder je de hoeveelheid blauw in het plaatje...

Verwijderd

Ik heb de curves (voor zowel bovenste als onderste deel van het plaatje), blending (color, om het 'blauwe' eraf te krijgen), levels en channels gewijzigd en de unsharp mask toegevoegd

Mijn inzending:
Afbeeldingslocatie: http://img278.imageshack.us/img278/6180/dsc050808010large8uj3xk.th.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 21:01 ]

Verwijderd

Professionele fotografen nemen dit soort foto's bij voorkeur wanneer het weer er geschikt voor is: "kastelenweer". Maar 'gewone mensen' hebben dat niet altijd voor het kiezen, en dan vind ik de nabewerking van Wouter wel heel erg netjes gedaan. Het zou me verbazen als er nog meer uit te halen valt!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Volgende keer toch maar uv filtertje gebruiken ;)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Wat Dacide zegt. Heiige lucht weerkaatst veel uv-licht, wat je op de foto terugziet als een waas. Een polarisatiefilter wil ook nogal eens werken.

Dato DUO synth voor twee

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
David schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:22:
Wat Dacide zegt. Heiige lucht weerkaatst veel uv-licht, wat je op de foto terugziet als een waas. Een polarisatiefilter wil ook nogal eens werken.
Ik denk dat als je pola filter gaat gebruiken, dat het effect dan nog meer zal storen.. (die blauwe waas word dan nog erger verzadigd)

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 23:36

switchboy

-ruimte te huur-

dit heb ik er van kunnen maken Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/hakersplace/filters.jpg

In het water was na het toepassen van het filter redelijk wat artefacten te zien, die heb ik zo goed mogelijk weggehaald... (iets te grote compressie gebruikt?) :P

[ Voor 49% gewijzigd door switchboy op 08-08-2005 21:45 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• SNAFU
switchboy schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:42:
dit heb ik er van kunnen maken [afbeelding]

In het water was na het toepassen van het filter redelijk wat artefacten te zien, die heb ik zo goed mogelijk weggehaald... (iets te grote compressie gebruikt?) :P
Wow...ziet er al beter uit.
Foto is inderdaad redelijk zwaar gecomprimeerd. Origineel komt van mn Sony V-1 af en is 1,09 MB groot, deze versie is 34 KB. ;)

UV-filter zou dit soort ellende moeten voorkomen dan? Was die dag wel ontzettend mooi weer overigens, stuk beter zicht dan je van de foto zou vermoeden.

Verwijderd

SNAFU schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:56:
[...]
Origineel komt van mn Sony V-1 af en is 1,09 MB groot, deze versie is 34 KB. ;) .
Waarom heb je deze dan geupload? Iedereen is dus bezig met een foto wat er niet uitziet, terwijl je een beter versie hebt??? |:(

Verwijderd

Digitale camera’s zijn nauwelijks gevoelig voor UV-licht en een UV-filter zou geen barst uitmaken. Die blauwe zweem die je ziet is gewoon de kleur van de lucht. Normaal gesproken zie die niet zo uitdrukkelijk omdat de afstand tot—en dus ook de luchtlaag tussen—het onderwerp niet zo groot is. Nu is de afstand wel groot en dus kijk je voor heel veel lucht, wat veel blauw in je foto betekent.

• SNAFU
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:40:
[...]

Waarom heb je deze dan geupload? Iedereen is dus bezig met een foto wat er niet uitziet, terwijl je een beter versie hebt??? |:(
Ik probeerde de grotere versie te uploaden maar bij Imageshack bleef ie maar 48 KB als ik daarna downloade... :X :X 8)7
Sorry.

Gaat ook eigenlijk meer over de manier waarop je de foto opschoont zodat ik de rest van deze serie ook kan doen, niet zozeer alleen deze foto.

[ Voor 17% gewijzigd door SNAFU op 08-08-2005 23:46 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Dacide schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:26:
[...]
Ik denk dat als je pola filter gaat gebruiken, dat het effect dan nog meer zal storen.. (die blauwe waas word dan nog erger verzadigd)
Afgelopen vakantie in Praag heb ik op een heiige dag prima m'n pola kunnen gebruiken om wat van de heiigheid op te heffen. Met het draaien van het filter zag je de lucht gewoon transparanter worden.

Voor zover ik weet polarisatiefilter doet niks met verzadiging, maar laat alleen in één richting gepolariseerd licht door. Water in de lucht verstrooit en reflecteert licht, dus een gedeelte van dat effect kun je teniet doen met een polafilter.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Nou en óf een polarisatiefilter kleuren helpt verzadigen. I.p.v. een witte reflectie, zie je de kleur van het onderwerp. Werkt geweldig bij planten bijvoorbeeld, die hebben vettig laagje dat irritant kan reflecteren. Met een polarisatiefilter zie je dan een normale groene kleur.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:21

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb sinds kort de Minolta Dimage Z5. Die heeft een auto-functie die dan zelf bepaalt welke "exposure" ie moet pakkenn. Dat kan zijn: sports action, landscape, sunset, night, en portrait.

nou heb ik wat geexperimenteerd en ben tot de conclusie gekomen dat ie bij stralend weer vaak de "landscape" setting pakt. Maar hij maakt sommige dingen gewoon donkerder.

ik zal een voorbeeld laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/PICT0125.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/PICT0126.JPG

De een is gewoon donkerder dan de ander. Bij de sunset setting krijg je een mooie zonsondergang te zien, maar de voorgrond erg donker.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/PICT0065.JPG

Hoe kan ik in de toekomst dit verbeteren met fotograferen (lees: dus neit met photoshop ofzo)?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Als je cam het toestaat... probeer tijdens een zonsondergang maar eens wat met de witbalans te spelen. Dat doet die sunset-stand namelijk ook. Alleen kun je het effect als je het handmatig kunt bedienen beter controleren.

Verwijderd

Gewoon met het handje instellen? Lichtmeten op de donkere stukken, meten op de lichte stukken, en dan bepalen waar jij de balans wilt hebben.
Gewoon 'selluf doen!', en geen auto-bepaalde exposure setting van de camera accepteren. Of hooguit als richtlijn, want soms hebben die krengen gewoon gelijk... :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:21

Deathchant

Don't intend. Do!

ja hij heeft ook nog een stand S waarbij ie een zo goed mogelijke aperture uitzoekt bij de door jou ingestelde shutterspeed.

ik ben pas begonnen met fotograferen (n00b) en heb de hele manual al uit mijn kop geleerd zeg maar.
Het jammere is dat je op dat schermpje niet goed kunt zien of je nou een goeie of een slechte foto gemaakt hebt zeg maar.
Dus ik weet ook nog niet hoe je het beste met die shutterspeed en aperture kan spelen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1