[ubuntu] geen 2 geluiden tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Om een of andere reden geven programma's de error 'alsa device default is already used by another program'. Zodoende kan ik geen 2 of meer geluiden tegelijk hebben, dus system beeps gaan niet door de muziek heen, maar zijn niet te horen. Je moet dan de ene stop zetten, en dan pas is de rest te horen. Op google vond ik hier niets over, misschien iemand die weet hoe ik 'm wel fatsoendelijk kan laten mixen?

Ik draai ubuntu hoary (5.04) en heb een nForce 2 chipset met zo'n AC97 geluidsding erop

[ Voor 13% gewijzigd door simon op 08-08-2005 17:44 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De foutmelding is dan ook ALSA device "default" is already in use by another program. in use ipv used dus. En dan vind ik wel aardig wat tips met google.

HTH :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:41:
Op google vond ik hier niets over.
Dan moet je beter zoeken. Er zijn duizenden pagina's die over dit onderwerp gaan, omdat bijna iedereen hetzelfde probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:41:
Om een of andere reden geven programma's de error 'alsa device default is already used by another program'. Zodoende kan ik geen 2 of meer geluiden tegelijk hebben, dus system beeps gaan niet door de muziek heen, maar zijn niet te horen. Je moet dan de ene stop zetten, en dan pas is de rest te horen. Op google vond ik hier niets over, misschien iemand die weet hoe ik 'm wel fatsoendelijk kan laten mixen?

Ik draai ubuntu hoary (5.04) en heb een nForce 2 chipset met zo'n AC97 geluidsding erop
Allow multiple programs to play sound at once

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ja, nu ben ik erachter waarop ik zocht. Ik heb http://ubuntuforums.org/s...6567&highlight=sound+xine gevolgd. Maar als ik XMMS draai kan geen enkel ander programma geluiden afspelen.. Terwijl het bij andere programmas niet goed gaat...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:02:
Ja, nu ben ik erachter waarop ik zocht. Ik heb http://ubuntuforums.org/s...6567&highlight=sound+xine gevolgd. Maar als ik XMMS draai kan geen enkel ander programma geluiden afspelen.. Terwijl het bij andere programmas niet goed gaat...
Is enkel een simpele instelling die je moet verandere in XMMS...

Ik ben totale linux noob, heb het in totaal slechts twee maanden gebruikt, dat is jaren geleden, en dat weet ik zelfs.

Dit kon je echt wel vinden op google hoor, en zelfs hier met de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
mijn excuses, totaal ESD in XMMS over het hoofd gezien. Mijn excuses

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

M-ThijZ

Riding on Rails

Of een geluidskaart met hardware mixing kopen, zodat je voor altijd van het gezeur af bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
M-ThijZ schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:12:
Of een geluidskaart met hardware mixing kopen, zodat je voor altijd van het gezeur af bent. :)
idd, maar daar heb ik nu 't geld niet voor.. :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:45
Om meerdere geluiden tegelijk te laten spelen moet je als je geen hardware mixing hebt software mixing aanzetten.
Voor ALSA is het keyword hier dmix (downmixing)

als je googled op ubuntu alsa dmix krijg je wel genoeg hits.

idee is dat je in de alsa config file een entry aanmaakt die specificeert hoe de dmix werken en wanneer.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb (toevallig) net deze howto gevolgd en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 22:27

Flydude

Mighty pirate

Nieuwste ALSA heeft dat probleem toch niet meer? Als in, die downmixed automatisch al je geluiden?

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

M-ThijZ

Riding on Rails

Simon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:20:
[...]

idd, maar daar heb ik nu 't geld niet voor.. :)
Hoeft ook absoluut niet veel te kosten. Ik ben bij wat computerwinkels langsgegaan voor een 2e hands SBLive! kaart. Uiteindelijk heb ik er voor 15€ eentje kunnen krijgen.

Heerlijk, eindelijk van dat geknooi met aRTs, esd, dmix en oss emulatie af. En nooit geen problemen met Teamspeak, Skype, een game en muziek wat niet tegelijkertijd wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:06:
[...]

Is enkel een simpele instelling die je moet verandere in XMMS...

Ik ben totale linux noob, heb het in totaal slechts twee maanden gebruikt, dat is jaren geleden, en dat weet ik zelfs.

Dit kon je echt wel vinden op google hoor, en zelfs hier met de search.
Hé, doe me een plezier, en laat de opmerkingen over zoeken e.d. aan ons over? Daarom hebben wij die mooie rode kleur, en jij niet ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Flydude schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:36:
Nieuwste ALSA heeft dat probleem toch niet meer? Als in, die downmixed automatisch al je geluiden?
Inderdaad, de nieuwe alsa heeft dmix enabled by default.
Als je niet met alsa wil gaan knoeien, een tijdelijke oplossing is om esd te gebruiken ipv alsa of oss. Esd (esound) is een ding dat geluiden mixt voor het naar alsa gaan, maar het nadeel is dat er een vertraging op zit. Dmix doet eigenlijk net hetzelfde, maar zit in alsa zelf dus, en die heeft geen vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mayco schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:58:
[...]

Inderdaad, de nieuwe alsa heeft dmix enabled by default.
Als je niet met alsa wil gaan knoeien, een tijdelijke oplossing is om esd te gebruiken ipv alsa of oss. Esd (esound) is een ding dat geluiden mixt voor het naar alsa gaan, maar het nadeel is dat er een vertraging op zit. Dmix doet eigenlijk net hetzelfde, maar zit in alsa zelf dus, en die heeft geen vertraging.
dan zal ik maar naar dmix overstappen, als dat lag scheelt is het wat fijner met filmpjes kijken enzo, met muziek is dat niet irritant, maar af en toe een divxje wil ik wel kijken :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Flydude schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:36:
Automatisch is wel een groot woord. Er wordt automatisch een dmix device gemaakt, maar ik moest toch echt nog handmatig een /etc/asound.conf of ~/.asoundrc file maken om het te kunnen gebruiken. Die file is redelijk basic, maar helaas vergen sommige applicaties vervolgens ook nog wat hacks om ze ervan te overtuigen fijn met dmix samen te werken....

En dat alles op een zeer recente, from scratch installatie van gentoo.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Tenzij dat het op ubuntu in andere files steekt, gaat het hier echt wel automatisch hoor :?

code:
1
2
3
4
michael@mayco:~$ cat /etc/asound.conf
michael@mayco:~$ cat ~/.asoundrc
cat: /home/michael/.asoundrc: No such file or directory
michael@mayco:~$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
hmm, spdif out op een nForce 2 wil niet werken, alsa stuurt 'm niet naar de SPDIF out, als ik XMMS 'm speciaal voor de SPDIF out (IEC958) laat kiezen werkt 't alleen voor XMMS :/

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 22:27

Flydude

Mighty pirate

RickN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:03:
[...]

Automatisch is wel een groot woord. Er wordt automatisch een dmix device gemaakt, maar ik moest toch echt nog handmatig een /etc/asound.conf of ~/.asoundrc file maken om het te kunnen gebruiken. Die file is redelijk basic, maar helaas vergen sommige applicaties vervolgens ook nog wat hacks om ze ervan te overtuigen fijn met dmix samen te werken....

En dat alles op een zeer recente, from scratch installatie van gentoo.
Ah... Vandaar dat het weghalen van /etc/asound.conf niet geheel het gewenste resultaat opleverde.

I am rubber, you are glue

Pagina: 1