[C++/DirectX] Mesh wordt niet (juist) gerenderd

Pagina: 1
Acties:

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 15:40
Ik ben maar weer eens begonnen om het e.e.a uit te proberen in DirectX (9 summer 2005) met C++.
Nu heb ik een object in een of ander 3d pakket gemaakt en geexporteerd naar een .x file, maar
als ik deze probeer in te laden krijg ik niets te zien.
In eerste instantie dacht ik dat de tool geen goede .x file exporteerde, maar de Effect Edit en MeshView geven beide het juiste object weer. Ook lijken de normals (die je via MeshView kunt zien) in orde.

Als ik daarna een .x file maak via MeshView of een .x file van een D3D sample project pak, dan krijg
ik het object wel te zien.
Ik heb al zitten spelen met het tekenen van een wireframe en lightning enzo, maar ik krijg continue
niets te zien.

Om het object in te laden gebruik ik dezelfde code als in de documentatie staat (via D3DXLoadMeshFromX()). De mesh wordt ingeladen want ik kan de eigenschappen (aantal faces, vertices, e.d. opvragen).

Ik heb hetzelfde geprobeerd in C# om te kijken of het daar wel lukte, met exact hetzelfde resultaat (eigen mesh wordt niet gerenderd, terwijl de andere .x files wel gerenderd worden).

Kan ik nog iets proberen om mijn mesh wel getekend te krijgen?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mischien zijn je vertices niet in de goede volgorde gedeclareerd. Probeer je Culling eens op NONE te zetten mischien helpt dat. Met dit soort dingen is het ook handig om je Screen op een andere kleur als zwart te Clearen dan zie je ook beter als er wat fout is met je Lightning

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• cenix
Ik clear mijn scherm al op blauw, zodat ik idd beter kan zien wat er aan de hand is.

Culling op alle mogelijkheden getest (none, ccw & cw), maar het mocht helaas niets baten.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 17:37
(jarig!)
Domme vraag misschien maar valt het object binnen je view frustrum? Die mesh viewing tools scalen de mesh voordat ze hem tonen.

• cenix
Ik zal het nog eens goed nakijken, maar de andere objecten worden wel getoond, wellicht dat deze dan wel in de view frustrum vallen en mijn object net niet ofzo.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 17:37
(jarig!)
Had ik ook lang geleden een keer met een zelfgemaakt model, bleek dat schaal liep van -100000 tot 100000 terwijl men frustrum maar 100 diep was of zo 8)7

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hoe ziet de rest van de code eruit? Heb je een view- en projection-matrix gemaakt?

Het is trouwens, zeker in het begin, aan te raden om eerst een goede camera te maken die je met de muis kunt bewegen. Zo kun je, zoals wellicht nu het geval is, sneller verborgen objecten vinden. Als je het teveel werk vind, kun je genoeg camera-tutorials vinden met sample-code die je zo kunt gebruiken. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• cenix
Er is een view en projectionmatrix.
Ik ga me eens verder verdiepen in camera's e.d. en dan het e.e.a eens proberen
Pagina: 1