Toon posts:

[advies] Een backup systeem voor een server bootdisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Ik heb nu een tweede harde schijf crash van mijn windows server 2003 gehad binnen 2 maanden en dat begint een beetje vervelend te worden ;)

Dus ik wil het backup deel van mijn server eens wat uit gaan breiden.

De enige backup die ik nu heb is een raid 5 array van 3 x74gb Wester Digital raptor 10krpm schijven (met een promise FastTrak S150 SX4 controller) waarop al mijn belangrijke data wordt weggeschreven. De boot disk van deze server was echter gewoon een ide schijf (geen raid oid) deze is nu dus voor de 2de keer gecrashed :(

Nu gaan jullie straks vast roepen raid mirror voor je bootschijf! Dit heb ik in het verleden al geprobeerd (met een heel goedkoop q-tec raid ide controllertje) dat werkte opzich prima totdat ik de exchange mail server erbij installeerde dan kreeg ik een hele rits aan meldingen dat sommige services niet konden starten tijdens het booten, dit waren de exchange information store en management services . Dit probleem krijg ik ook als ik de server laat booten van die raid 5 array... het gaat goed totaan de exchange installatie.

Nu vraag ik dus wat advies wat te doen, toch maar weer een raid mirror array bouwen (dat lijkt me toch wel mogelijk moeten zijn, grote bedrijven met exchange zullen toch ook gebruik maken van mirror) en zo ja welke controllers zijn dan aan te raden (ervaringen). En heeft iemand enig idee wat het probleem met die exchange services kan zijn (voor deze vraag zit ik in het verkeerde deel van het forum i know :) ) in de logboeken gekeken maar daar stond alleen dat de service niet kon worden gestart.

De rede dat mijn harde schijf crashte was een stroomonderbreking. Dat is niet echt goed voor een schijf als die al tijden staat te draaien, dus ik zat ook te denken aan een soort UPS oplossing.

Alvast bedankt

Justin

edit: he ik wil me titel wijzigen waar kan dat, er mist nog een stukje :|

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 14:30 ]

Verwijderd

exchange werk natuurlijk prima vanaf een raid 1 of raid 5, microsoft raad het zelfs aan. Maar ja, er is altijd wel een brakke controller te vindenw aardoor het niet werkt.
Er is een win2k3 hardware compatibilty list waarop precies staat wat zeker wel werkt.

Verder zie ik even geen vraag in je post en ik zie ook niet wat je zelf al uitgezocht hebt.
En dat is niet bevordelijk voor de levensduur van je topic...
Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:03:
exchange werk natuurlijk prima vanaf een raid 1 of raid 5, microsoft raad het zelfs aan. Maar ja, er is altijd wel een brakke controller te vindenw aardoor het niet werkt.
Er is een win2k3 hardware compatibilty list waarop precies staat wat zeker wel werkt.

Verder zie ik even geen vraag in je post en ik zie ook niet wat je zelf al uitgezocht hebt.
En dat is niet bevordelijk voor de levensduur van je topic...
Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.
Owkee thnx ik ga eens opzoek naar die lijst

Mijn vraag komt er dus op neer, dat ik graag een beetje advies wil over de backup mogelijkheden van de boot disk van me server. Dus via raid 1 (dit heb ik dus al zelf uitgezocht en geprobeerd maar was geen succes door die foutmeldingen) via UPS zodat bij een stroom onderbreking iig de pc netjes afgesloten wordt zodat de kans op een harde schijf crash een stuk minder groot is of een andere manier van backuppen waar ik nu het bestaan nog niet vanaf weet :)

Ik zat zelf nog te denken aan een software matig oplossing door iedere nacht met de backup software van w2k3 een backup te maken van de bootdisk, naar bijvoorbeeld die raid 5 array. Maar dat blijft software matig, je zal meer net zien dat de server crashed op het moment dat de backup gemaakt wordt, zit ik met een half compleet backup bestand...

Is er trouwens een manier om mijn topic titel aan te passen? ik drukte bij het aanmaken iets te vroeg op verstuur bericht...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:23:

Is er trouwens een manier om mijn topic titel aan te passen? ik drukte bij het aanmaken iets te vroeg op verstuur bericht...
Even op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif klikken boven aan het topic

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Je kan Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif (Topic Report) gebruiken om aan te geven wat de titel wel moet zijn :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel aangepast nav TR-verzoek van TS :)

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 10:21

delorean7

Let's take the Aston toni

Wacht even hoor, als windows wel draait van dat gemirrorde RAID systeem maar exchange niet dan is er wat vreemds aan de hand. Service dependencies voor exchange aanpassen?

Verwijderd

Topicstarter
delorean7 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 16:56:
Wacht even hoor, als windows wel draait van dat gemirrorde RAID systeem maar exchange niet dan is er wat vreemds aan de hand. Service dependencies voor exchange aanpassen?
Ja, dat dacht ik ook. Heb toen ook al flink de zitten klooien met de service instellingen, maar kreeg het niet voor elkaar. Ik heb toen ook flink zitten googlen, maar kon zo snel geen oplossing vinden. Door tijdsdruk heb ik er toen dus voor gekozen het minder safe te spelen |:( en maar een oplossing zonder raid 1 gekozen.

Ik ga denk ik toch maar weer een raid mirror config aanschaffen.
Op de HCL lijst van microsoft heb ik de Promise fasttrack100 TX2 controller gevonden.
http://www.promise.com/pr...200/1%20HBAs&product_id=8

Volgens die lijst is hij wel supported maar niet designed for windows server 2003. Eerst naar kaarten gekeken die designed for windows server 2003 aangegeven stonden, maar die gaan het budget te boven :9

Met 2 40gb hardeschijven van samsung, hier ergens in het forum gelezen dat die niet zoveel geluid produceren en toch goeie performance leveren.

Uiteraard zijn ervaringen met en/of meningen over andere raid 1 configuraties van harte welkom, ben nog niet zo thuis in dat raid gedoe
Pagina: 1