Toon posts:

Firefox/IE encoding iso-8859-1 laat ook ANSI characters zien

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in notepad een document maak, en met de combinatie alt-0147, alt-0148 de ansi karakters 0x93 en 0x94 invoer (dat zijn respectievelijk en ) en dat bestand vervolgens expliciet opsla als ANSI, dan weet ik zeker dat die hexadecimale waarden in dat bestand staan. Ik weet ook dat iso-8859-1 voor die waarden geen karakter levert. (0x93 en 0x94 zijn STS=Set Transmit State en CCH=Cancel Character).

Echter als ik dat bestand in IE of Firefox open en expliciet voor de ISO-8859-1 encoding kies, West-Europees (ISO) in IE en Western (ISO-8859-1) in Firefox, dan verschijnen toch de karakters “ en ”.

Dat klopt dan toch niet? In principe zouden daar indicatoren moeten staan dat er in het font geen karakter beschikbaar is voor die waarde (meestal een vierkantje of vraagteken). Nu verbergen de browsers voor mij het verschil tussen iso-8859-1 en windows-1252, terwijl ik dat nu juist wil zien.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vragen over browsers horen thuis in Software Algemeen - ik verplaats je topic eventjes :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

Verwijderd

Topicstarter
Ik post toch even een reply om het topic weer omhoog te krijgen, want ik ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:59:
Ik post toch even een reply om het topic weer omhoog te krijgen, want ik ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is...
Let er de volgende keer even op dat dit binnen 24 uur niet echt gewenst is per de Algemene gedragsregels (Netiquette) :P

Heb je al even in about:config gekeken?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, te ongeduldig geweest.

Ik heb inderdaad in Firefox de about:config -> intl settings bekeken, wat ik bijvoorbeeld probeerde was het weghalen van de fallback charset (die stond op windows-1252) maar dan nog laat Firefox de karakters zien uit windows-1252 voor die hex-waarden waar iso-8859-1 geen karakters voorziet.

En IE doet het trouwens ook (waarmee ik wil zeggen, het is niet per se een Firefox setting).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat experimenteren merk ik op dat Macromedia Dreamweaver indien je een bestand de encoding iso-8859-1 meegeeft en in de bron het €-teken invoert (met behulp van alt gr + 5) er voor het euro teken de volgende byte geschreven wordt: 0x80

Ook dit verbaast mij weer. Dit is toch niet conform de iso-8859-1 standaard? Ik begrijp best dat het handig is om windows-1252 encoding te gebruiken voor het interpreteren van de bytewaarde 0x80 (zoals browsers dus doen) of om windows-1252 encoding te gebruiken voor het opslaan van een euro waarde (zoals Dreamweaver dus doet), maar dat is niet zoals het hoort.

Ik verwacht: encoding van een bestand gespecificeerd als iso-8859-1 dan geldt: voor byte 0x80 is geen toonbaar karakter, dus toon een vraagteken of blokje o.i.d. En bij het wegschrijven van een bestand als iso-8859-1 worden euro-tekens niet opgeslagen als 0x80 (want dat is in iso-8859-1 een control-karakter). Dreamweaver zou bijvoorbeeld het teken kunnen vervangen door € )het weet immers dat ik een HTML-bestand opsla, dus die entity is daar valide).

Wil iemand hier nog over meepraten?
Pagina: 1