Toon posts:

Slijten dvd branders?

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij zegt altijd dat dvd branders slijten als je een dvd brand, maar ikzelf denk eigelijk dat dit niet waar is of zo weinig is dat her verwaarloosbaar is.
Dus mijn vraag is kunnen dvd branders slijten aan het veel branden van dvd's en uiteindelijk eraan kapot gaan?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Ja, naar verloop van tijd zal de laser z'n intensiteit verliezen, en uiteindelijk zo zwak zijn dat ie niet meer wil fikken.

Wordt eerst steeds kritischer kwa lege schijfjes (accepteerd steeds minder), wil dan nog alleen maar RW, om uiteindelijk echt te kappen. ( Calibratio errors )

Mijn huidige dvd fikker zit al een heel eind, maar nog geen problemen mee gehad. M'n 3610 CDRW (alom bekend kutding) hield er na 700 cds al mee op.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:58

Tarin

Just plain weird.

Tja, de beestjes hebben een beperkte levensduur, op een gegeven moment zijn ze stuk. Mechanische onderdelen slijten nu eenmaal.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:19
Ja. Alle mechanische onderdelen slijten bij gebruik. Daarnaast verliest een laser ook zijn kracht (dat merk je meer bij dvd-spelers die kieskeuriger worden).
Of dit verwaarloosbaar is? Mijn laatste drives heb ik steeds verkocht voordat ze versleten waren, maar daarvoor heb ik een aantal branders helemaal op gebruikt. Mijn 4x cd-brander was echter pas een jaar of 3 terug echt kapot, de meeste mensen zouden hem al eerder vervangen hebben denk ik. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
dus mijn nec3520 die ik nu al een tijdje hebt heeft ong 80 dvd's gebrand. Neem aan dat hij dan wel tot ong 800 ofzo kan gaan?

Verwijderd

De meeste apparatuur slijt en bewegende mechanische apparatuur natuurlijk helemaal. De levensduur van een brander of een harde schijf is bij normaal gebruik stukken korter dan die van een CPU, die echt heel erg lang mee kan gaan (hoewel veel 130 MB-schijven in oude 386's het ook al meer dan een decennium uithouden).

Dus ja, branders slijten. Of dat snel gebeurt is moeilijk te zeggen, omgevingstemperatuur zal er bijv. vast op van invloed zijn als ook de snelheid waarmee je brandt en in het algemeen de mate waarin er stof inkomt, etc.etc.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:17

Remy

I usually get 100% accuracy

Er worden meestal branduren gemeld bij de tech specs van branders: bijvoorbeeld 5000 of 8000 of 10000. Die 10000 is redelijk gangbaar, en je zou even de tech docs van jouw 3520 in moeten duiken om het te vinden.Die branduren zijn natuurlijk variabel, maar geven een aardige indicatie :)

LinkedIn
Instagram

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:58

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:52:
dus mijn nec3520 die ik nu al een tijdje hebt heeft ong 80 dvd's gebrand. Neem aan dat hij dan wel tot ong 800 ofzo kan gaan?
Dat valt niet echt aan te geven.. is ook erg afhankelijk van omgevingstemperatuur, stoffigheid en nog veel meer factoren. Maar in principe heb je er een jaar of twee garantie op ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 08-08-2005 12:56 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tarin schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:52:
Tja, de beestjes hebben een beperkte levensduur, op een gegeven moment zijn ze stuk. Mechanische onderdelen slijten nu eenmaal.
Al heeft het in dit geval niets te maken met mechanische slijtage. Dat de laser van een brander minder wordt heeft te maken met degradatie van de halfgeleider, en dat is een proces van (atomaire) diffusie. Net zoals LEDs ook een lange, maar niet oneindige levensduur hebben, daarvan neemt de licht intensiteit (na verloop van jaren) ook af.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
k bedankt zal ff wat info zoeken over mijn nec3520.
Pagina: 1