Toon posts:

bijzonder hoge CPU temperaturen, overweeg nieuwe case

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw systeempje n elkaar geflanst, en na de eerste boot checkte ik de CPU temperatuur in de BIOS setup. deze hing een beetje rond de 50C. (Het is overigens een P4 3.4 GHz)
Nou had ik al gelezen dat deze proc wat heet kon worden, maar dit vind ik toch wel erg ver gaan.

Ik had bij voorbaat al een Zalman CNPS7700-AlCu proc koeler gekocht, maar een tussenwandje in mn kast blijkt in de weg te zitten. Ik ben dus momenteel gedwongen de standaard intel koeler te gebruiken.

Ik hoop dat de hoge temperaturen aan gebrek aan goede koeling te wijten zijn en niet aan slecht doe-het-zelfwerk, en als dat inderdaad het geval is overweeg ik een nieuwe kast aan te schaffen(mét zijkoeler!) waar dan mn anders overbodige zalmannetje ook in zou passen.

Kan iemand bevestigen of betere koeling dit probleem kan verhelpen of dat er een duisterder oorzaak kan zijn?

EDIT: ja, msischien is het handing om te vermelden dat ik een 20-pins voedingsconnector op mn 24-pins moederborddinges heb aangesloten, hoewel ik niet denk dat de koeler gewoon te weinig stroom krijgt- hij staat te draaien als een gek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 12:36 ]

Verwijderd

50 graden is niet veel hoor. Dit kan je processor makkelijk hebben.

Geeft de warmte aanleiding tot problemen?

Verwijderd

Topicstarter
zo, snel antwoord.

heb nog geen problemen gehad omdat ik nog niks geprobeerd heb. Ik heb nl koelerreviews gezien waarin gemeld werd dat de proc met de standaardkoeler een temperatuur van 50C kreeg bij 100% belasting, en dat kan ik in mn BIOS setup noot halen denk ik zo.

oh trouwens, 50C is als de zijkant van mn kast er nog uit ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 12:38 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 09:37

mvds

Totally awesome!

De zijkant eruit zorgt niet voor airflow, vaak is het zelfs het tegendeel. Een extra intake en outtakefan zou misschien al kunnen helpen. Maar misschien is het makkelijk als je zegt wat voor kast je nu hebt? Misschien een fotootje?

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Maar heb je geregeld reboots en dergelijke als je bvb. aan het gamen of encoden bent? Zo niet, dan is er niets aan de hand.
Heb je trouwens een goede airflow in je case? Het plaatsen van 2 casefans kan ook wonderen doen.

Edit/
Obsidian was me voor...

[ Voor 8% gewijzigd door Ranzy op 08-08-2005 12:42 ]

Verwijderd

Ik vind die koeler erg P-o-e-p. Ik had hem ook gehad, ik vond het hele slechte koelingsvermogen hebben. Ik had de CU versie op mijn prescott. Toen had ik hem weggedaan want het scheelde niet veel met mijn boxed koeler. Maar goed.

Als je lagere temps wilt gebruik dan : Artic Silver 5 (de beste koelpasta)
En meer casefans aanschaffen en zorgen voor een goede airflow..Succes

Verwijderd

Topicstarter
kan zo gauw geen foto maken, maar het is een chieftec, das alles wat ik weet. Er is ruimte voor een voor- en achterkoeler, maar niet voor een zijkoeler.

• Sagacitus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 21:46
Mijn processor (P4 3.2 Prescott) bereikt onder load ook temperaturen van in de zestig graden, maar instabiel is hij niet. Dus als die bij jou niet instabiel wordt zou ik me geen zorgen maken, hoewel een of twee casefans natuurlijk nooit kwaad kunnen :)

Kleinigheden leiden tot perfectie, maar perfectie is geen kleinigheid

Verwijderd

Topicstarter
okee, bedankt allemaal. Ik zal dan maar gewoon wat casefans erinh hangen en het proberen :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

* heuveltje glimlacht, en kijkt nog een keer naar zijn op 90'c lopende thunderbird :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Prescottjes worden gewoon erg heet, 50C is best netjes op zich.
70C kunnen ze makkelijk hebben, komt het daarboven zou ik me pas zorgen gaan maken.

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

M'n Duron is ook 69 graden (stressed) :), komt waarschijnlijk omdat ik er geen koeler op heb zitten :Y). Mja, nooit problemen en een dikke uptime :)

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

heuveltje schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 13:13:
* heuveltje glimlacht, en kijkt nog een keer naar zijn op 90'c lopende thunderbird :)
LoL 90 garden, ja dat is te warm. Je zit op de maximale bedrijfstemperatur... of mag deze TB nog 95 garden worden. :+

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

lol, ik zit zelf nu op 46 graden met waterkoeling, 50 graden met luchtkoeling is dus niet zo erg (had ik vroeger met lucht ook). Tja, dat krijg je als je geen ventilatoren in je kast wilt hebben :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

50 graden voor een prescot is zo warm nog niet,
Mijn northwood 2.8@3.6 blijft echter netjes onder de 40 graden op zalman luchtkoeling.
ik denk dat was casefans al een hoop verluchting kunnen bieden, als is het zeker de moeite waard om toch die zalman te monteren, leve de dremel!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Uch... 23 graden, luchtgekoeld... uch, kuche... als ik die temps van jullie bekijk uche uche... warmpjes warmpjes ziet ie erbij... airflow inderdaad... goede airflow in je kast zien te regelen... een goede temp verhoogd je systeemprestaties...

• BdR
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Misschien dat je hier nog wat aan hebt. Toevallig had ik gister m'n pc open geschroefd om de CPU te bekijken ivm vele vastlopers en reboots. Wat bleek; er zat een laag stof tussen de cpufan en het koelelement (zo'n blok van vertikaal geplaatste metalen plaatjes) waardoor hij w.s. niet meer goed koelde. Het was ongeveer eenzelfde soort laagje stof die je ook wel in het filter van een wasdroger aantreft. :D

[ Voor 3% gewijzigd door BdR op 08-08-2005 13:58 ]

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 10:04
Zoals iedereen al zegt is het geen absurde temperatuur voor een P4 3.4GHz.

Zelf hier ook een 3.4 Prescott, ding wordt 44 graden idle en 49 stressed met 24 graden kamertemperatuur.
Er zit een Zalman CNPS7700Cu op, wel op de laagste stand. Daarbij zitten er in de kast nog 3 Papst 120mm fans die recht over het moederbord heen blazen, ook wel op de laagste stand.

Maar toch nog steeds een behoorlijke temperatuur, aangezien mij oude 3.0 Northwood met dezelfde koeling maar 35 graden stessed werd. Dat is toch niet leuk de eerste keer als je dit dan ziet, maar heb me er voorlopig bij neergelegd (volgende cpu wordt AMD :P).

Specs

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
_Dune_ schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 13:37:
LoL 90 garden, ja dat is te warm. Je zit op de maximale bedrijfstemperatur... of mag deze TB nog 95 garden worden. :+
Ik weet wel dat ze bij 110 graden beginnen te roken...
taXoudanT schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 13:55:
Uch... 23 graden, luchtgekoeld... uch, kuche... als ik die temps van jullie bekijk uche uche... warmpjes warmpjes ziet ie erbij... airflow inderdaad... goede airflow in je kast zien te regelen... een goede temp verhoogd je systeemprestaties...
Ik kan mijn systyeem ook wel op 23 graden krijgen... stockspeeds zijn dat al het halve werk :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Rey Nemaattori schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 14:06:
[...]

Ik kan mijn systyeem ook wel op 23 graden krijgen... stockspeeds zijn dat al het halve werk :P
33 graden stressed

Verwijderd

Topicstarter
Ik wierp net even een blik op mn moederbord en telde daar 1 chassis fan conector. ik neem aan dat daar een casefan op moet. angezien het er maar 1 is, kan ik dan wel meerdere fans kwijt in mn kast?

ik lees net dat casefans ook direct op de voeding kunnen worden aangesloten. Moet je een voeding hebben die daarop gebouwd is of werkt het met die 4-pins connectors die op je schijven gaan?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:44:
werkt het met die 4-pins connectors die op je schijven gaan?
Ja je gebruikt er dan maar 2 van.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 08-08-2005 16:01 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1