Toon posts:

PC schakelt zich uit 5 sec na Power knop

Pagina: 1
Acties:
  • 635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Het is inmiddels meer dan ween week geleden dat ik mijn nieuwe PC heb ontvangen. Er mankeerde echt een hele hoop aan, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt en alles is nagenoeg gerepareerd. Er is echter nog één ding wat me niet helemaal bevalt en dat is het volgende:

Soms (vooral als ik de PC voor het eerst op de dag aandoe,) schakelt de PC zich ineens weer uit, vijf seconden nadat ik de PC aanzette. Daarna moet ik opnieuw op de power knop drukken en dan doet hij het ineens wel.

Ook, als ik mijn PC soms wil rebooten, krijg ik het boot scherm niet te zien en gaat de monitor over naar de standby stand. Kortom, ik kan helemaal niets doen en zal opnieuw op de resetknop moeten drukken.

De PC is door Gistron gebouwd (even voor de records zullen we maar zeggen). Hier volgt mijn system info:

Mobo: A8N-SLI Deluxe GL/PCIEx 939
Voeding: GEZ Power Supply 500W ATX
Geheugen: 2x RAM 512 MB DDR/400 PC3200 Kingston
Processor: CPU 939 AMD Athl64 3500+ 2.2 Ghz Venice
Koeler: CM Arctic CPU Freezer 64
HDD: 160GB 7200 Maxtor 6L160M0 8MB SATA
DVD-R: Plextor PX-716A/T3 16x
DVD: DVDI LG GDR-8163B 16x/52x bulk zwart
Videokaart: GRAE Connect3D ATI Radeon X800 XL 256MB

Ik neem aan dat ik een probleem heb met mijn voeding? Ik ben er door een GoT user al eerder door gewaarschuwd en ik ben bang dat het nu zover is... Ik hoop dat iemand mij met mijn probleem kan helpen.

Bij voorbaat hartelijk dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blijft je powerknop niet hangen? Want dan is het logisch dat het systeem in 5 seconden weer uitvalt.
handigste om dit te checken is even je powerbutton los te halen op je mobo en dan even met een schroevendraaier de 2 pinnetjes aan te tikken. Dan start je bak ook op en zou hij door moeten gaan.

Verwijderd

zit in je bios, de optie last power state zorgt hiervoor......

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer. Heb een lange vakantie achter de rug.

Bedankt voor jullie suggesties. MrWeedy, weet jij waar ik die optie kan vinden in mijn BIOS? Ik heb (meen ik) overal gekeken in mijn BIOS, maar kon Last Power State nergens vinden.

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 07:27
Asus MB --> Zou ook iets met power failure kunnen zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de instellingen gevonden, maar alles bleek al disabled te zijn. Ik heb wat geëxperimenteerd met die opties, maar het heeft mijn probleem niet verholpen. Nog steeds schakelt de PC zich uit, een paar seconden na de power knop.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Zit wel in je BIOS, maar niet bij de power verhaal.. Je CPU fasn draait te langzaam volgens je BIOS. Er staat ergens een minimum rpm voor de fan aan,.. dat moet je uitzetten en voila...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het kan inderdaad de voeding zijn die het niet trekt. Een Q-Tec is immers niet zo'n beste voeding.

Probeer de PC dus eens te stressen. Stress dan de CPU en de videokaart goed (en tegelijk) en meet de voltages na. De voltages wél meten tijdens het stressen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Overigens lijkt mij de optie die Terw_Dan noemt erg voor de hand liggend dat dacht ik meteen toen ik de topictitle las, ik zou die zeker even checken :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Nou, ik heb allereerst die minimum uitgezet. Het klopte inderdaad dat me BIOS pas dacht dat mijn fan niet snel genoeg draaide (geheel onterecht).

Maar helaas, nog steeds valt ie uit. Nu ga ik dus kijken of de powerknop inderdaad blijft hangen. Ik vraag me alleen af of die suggestie nog steeds opgaat als de PC na een tweede keer opstarten standaard wél draait zonder uitval.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Heb je al geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten? En koop aub nooit meer een Q-Tec, is echt bagger. Zoek maar eens rond op internet. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop (onstabiel, onveilig)

Verwijderd

Topicstarter
Zo kaal mogelijk opstarten heb ik geprobeerd, het haalde niets uit helaas. En inderdaad, ik begin ook stevig te balen van deze voeding. Is er een voeding die één van jullie mij warm kan aanbevelen voor dit systeem?

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:18:
Zo kaal mogelijk opstarten heb ik geprobeerd, het haalde niets uit helaas. En inderdaad, ik begin ook stevig te balen van deze voeding. Is er een voeding die één van jullie mij warm kan aanbevelen voor dit systeem?
Gewoon een 400W A-merk (Tagan/Zalman/Antec/etc.)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Voor meer informatie over goede en slechte voedingen :
Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:45
wat ik soms niet begrijp is dat mensen zulke dikke specificaties hebben en dan gaan 'besparen' op hun voeding. Dat ding moet potverdikkie al je shit voorzien van hun brood, en dan ga je een gare qtek halen.

ik weet niet of dit uit onwetendheid is of beknibbelen op de kosten, maar neem een goede voeding (desnoods een goede kast met ingebouwde A-voeding). scheelt je een hoop gedoe.

owja, die nieuwe maxtors doen het toch niet zo goed op die nforce 4 mobo's cmiiw...

Verwijderd

Topicstarter
Wedermaal bedankt voor de hulp.
jozy schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:25:
wat ik soms niet begrijp is dat mensen zulke dikke specificaties hebben en dan gaan 'besparen' op hun voeding. Dat ding moet potverdikkie al je shit voorzien van hun brood, en dan ga je een gare qtek halen.

ik weet niet of dit uit onwetendheid is of beknibbelen op de kosten, maar neem een goede voeding (desnoods een goede kast met ingebouwde A-voeding). scheelt je een hoop gedoe.

owja, die nieuwe maxtors doen het toch niet zo goed op die nforce 4 mobo's cmiiw...
Nu komt het: Gistron heeft mijn PC gebouwd en ik heb ze gevraagd om gepaste koeling en voeding er bij in te bouwen. Ik heb geen verstand van voedingen dus ging ik er van uit dat Gistron toch redelijk wat verstand van zaken had. En toen bouwden ze maar deze voeding er bij in. Ik kende het merk niet, maar nu blijkt waarom. Gistron wordt bedankt.
Pagina: 1