Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] htpc en versterker samenvoegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geintegreerde HTPC?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roepe043/images/htpc_idea/header.jpg
Het is de bedoeling om een volledig nieuwe htpc te bouwen op basis van een MATX bordje welke reeds in bezit is. de behuizing moet ook geheel opnieuw gebouwd worden aangezien ik deze nog niet heb.
Tijdens het bedenken van dit project bedacht ik me dat het enige storende object dat me nog restte mijn huidige (niet al te beste) versterker is. vandaar het plan / de vraag:

"is het een idee om een geintegreerde versterker samen met alle componenten van een htpc in één behuizing te proppen?"

Het hoeft allemaal niet te fancy, geen surround bijvoorbeeld aangezien ik vrijwel alleen naar muziek luister en geen games speel of films met 5.1 ga kijken (daar hebben we de bios voor).

componenten:
  • De behuizing moet gewoon 43 cm breed zijn,
  • Er komt een slim dvd brander in,
  • een notebook harddisk (opslag van alle grote bestanden op NAS drive)
  • en een matx voeding die dus ook een stuk lager is dan normaal.
  • Moederbord M-atx (AMD Athlon xp 3000+
het PC gedeelte heb ik reeds uitgedacht en is voor mij ook absoluut geen probleem om te bouwen en te laten werken. De uitdaging zit hem in het toevoegen van een versterker (ik hoor wel eens iets over een monoblock module). De versterker moet gewoon stereo zijn en moet 2 speakers van mission aan kunnen sturen (M733i, 50-120 watt)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben in het zelf bouwen van een (compacte) versterker, en die me tips kunnen geven met betrekking tot het bouwen hiervan en het afschermen koelen en voeden.

het is de bedoeling dat het geheel straks middels 1 knop aan en uit gaat, de volumeregeling gaat geheel via de PC (versterker staat dan gewoon altijd even hard)

het voornaamste is dus dat ik straks slechts 1 behuizing heb met daarin 1 apparaat, dat al mijn muziek direct via een paar redelijke speakers kan afspelen, zonder dat ik weer apart een computer, versterker dvd/cd speler heb staan en aan moet zetten.
Update: na het zoeken op de site van velleman en dergelijke lijkt het me met mijn electronicakennis niet echt werkbaar om er iets moois van te maken, ik ga eens in mijn vriendenkring vragen wie me wil helpen (techneuten genoeg). ps, voor degenen die het niet hadden gezien, de bedoeling is dat ik alles zelf ga maken, de behuizing ook, dus geen voorgekauwde kast voor mij. maar echt mijn eigen apparaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 15:50 . Reden: mijn soldeerkunsten en electrokennis zijn dramatisch ]

Verwijderd

Hoe ik het zou oplossen:

Computer gebied:
Gebruik een DC-DC voeding, die gebruikt worden voor de Epia. Mits een niet te krachtige processor en als er niet teveel hardware inzit moet dat perfect lukken.
Als PSU kan je volledig stille voedingen kopen; Het is een beetje laptop systeem, je pc krijgt z'n voeding via zo'n extern blokje (transformator) en dit wordt dan omgezet in de benodigde voltages.
Bijv: http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.301/.f
Samen met dit: http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.279/.f
Qua case moet je zeker en vast kijken bij Silverstone - die hebben prachtige case. Moeilijk te vinden en niet goedkoop, maar je krijgt er wel iets voor terug...

Voor versterker - computer combinatie: kijk eens op electronica-online voor schakelingen. Je kan dan een relais bouwen dat de watercoolers gebruiken om hun pc te koelen. Dus: 12 V dectectie = 220 V opstarten.
Je kan dan de input van je versterker module direct solderen op de soundcard.

Ook zorgen dat de afscherming pc - versterker goed is, want anders zal je geen goed geluid hebben...

Veel plezier met het uitwerken!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 11:09 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Afscherming van je versterkerblokken is hetgene waar je de meeste zorgen over moet maken. Een pc is een enorme bron van EMI straling, waar versterkers nog weleens gevoelig voor zijn.
Wat je het beste kan doen, is de versterkers in een eigen metalen behuizing zetten, die verbonden is met de massa van de kast. Zo zou je genoeg tegen kunnen houden.
Voor versterkers, kijk eens bij Velleman. Die hebben goede versterkermodules.
Wil je niet zelf bouwen en kwalitatief goede blokken hebben, dan zijn de modules van Amplimo zeker een aanrader. Deze zitten ook nog eens in een geheel afgeschermde behuizing.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ik zou eerder bang zijn voor het effect het magnetisch veld van de grote trafos van de versterker op de PC componenten. Al met al moet je in iedere geval wat tegen magnetische velden doen... wat weet ik niet precies... loodscherm ? of een kooi van Faraday ?
Mischien kan je als kabels magnetisch afgeschermde nemen? Coax?

Ook wordt een beetje versterker nogal warm. Let goed op warmteafvoer. Misschien kan je een watergekoelde versterker maken?

U vraagt, wij antwoorden.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Afscherming kan je bereiken met elk willekeurig metalen scherm (blik wordt standaard gebruikt voor dit soort doeleinden). Hij moet geaard zijn om te kunnen werken.
Storende effecten van een trafo zullen meevallen. Deze zitten op 50Hz en dat leverd eigenlijk geen interferentie op in een pc (hooguit een brom in het geluid).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Watergekoeld? waarom dat?
Veel versterkers zijn nog nieteens actief gekoeld!

Zou zeggen zoek een goede en kleine eindversterker (autosystemen?) en hang dat bij je pc eraan.

Lijkt me zat, en alle signaal (audio/video) goed sfschermen binnen de kast (en de afscherming aarden idd)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips so far,
ik had inderdaad aan een gescheiden indeling gedacht, en mad_boy1986 , dat klinkt interessant, ik denk dat ik er met een 200 a 230 watt voeding voor de pc zeker wel ben, aangezien er inderdaad vrij weinig hardware inkomt. waterkoeling voor een versterker lijkt me overkill. aangezien het geheel ook kan meeprofiteren van de luchtkoeling van de pc. ik zal gaandeweg de startpost editen met schetsen van de kast.
Ik ga nu eerst eens kijken op de site van velleman.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Misschien is een gainclone als eindtrap ook wel iets voor je.
Linkje : http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl_geenkloon_1.html
Eenvoudiger kan haast niet.

Verwijderd

Je zal echt alles goed moeten afschermen en aarden want:

JE hd gaat kapot van de magnetische velden van de trafo's (en een versterker = grote trafo)
Je pc gaat kapot door de magnetische velden die een emk afstaan aan de kleine spoeletjes op je moederbord.
Je zal heel veel warmteontwikkeling hebben
Je zal storing hebben op je geluidspoorten (in en uit) door de straling van je magnetische velden.

Verder veel succes :X

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:50:
Je zal echt alles goed moeten afschermen en aarden want:

JE hd gaat kapot van de magnetische velden van de trafo's (en een versterker = grote trafo)
Je pc gaat kapot door de magnetische velden die een emk afstaan aan de kleine spoeletjes op je moederbord.
Je zal heel veel warmteontwikkeling hebben
Je zal storing hebben op je geluidspoorten (in en uit) door de straling van je magnetische velden.

Verder veel succes :X
en waarom gaat een muziek pc boven een bose versterker niet kapot, geen brom niets...

er zitten 2 bakken van travo's in het enige wat er tussen het mobo en versterker zit is een plaatje alu van 1,5 mm

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Topicstarter
Goed,
ik heb gisteravond zitten expirimenteren met een van een vriend gekregen oude technics SU-v300 versterker, daar zit een stevige trafo in,en, ik heb in dezelfde kast (de versterkerkast) een M-ATX bordje laten draaien met daarop een celeron en een laptop harddisk, aangesloten op een 230 watt M-atx voeding, alles was dus in dezelfde kast aangesloten met slechts een op maat gezaagd stuk mobobackplate tussen het computergedeelte en het versterkerdeel. en wat schetst mijn verbazing, geen brom, geen zoem, niets, geluid was nog even doorgelust met jack naar tulp, maar dat moet ook gewoon van de geluidskaart af te solderen zijn lijkt me, dit was puur een testsetup met oude spullen, om te zien of het kan. blijkbaar gaat het dus. nu nog een mooie setup zien te tekenen voor al deze componenten in een zo compact mogelijke behuizing zonder koelingsproblemen (de computer blijft wel koel, maar de trafo van die versterker zorgt ervoor dat de hele onderkant van die kast lekker warm wordt..)
al met al veelbelovend dus..

ps, het geluid werkte dus prima, en had geen storing of ruis, vandaar het : "geen brom, geen zoem" deel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 11:06 . Reden: verduidelijken text ]

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

na een hoop gehannes op electronicagebied is mijn oude m-atx bord doorgebrand, waarschijnlijk toch door het niet apart houden van versterker en computer.
dit plan (en de onderdelen an de computer, want die zijn rot nu) gaat dus de prullenbak in en het wordt een los mediacenter en een losse versterker... als daar beelden van zijn zal ik een nieuw topic maken..
wat mij betreft een slotje
Pagina: 1