Ik ben na aan het denken over de validatie van formulieren voor een extranet wat ik ga bouwen.
Ik wil het een beetje automatiseren dat ik zonder veel problemen nieuwe formulieren kan aanmaken en de validatie kan opvangen.
Ik heb nu / denk nu na over de volgende opzet:
De aanroep van een validatiefunctie:
de functie validateIsEmpty:
vervolgens kijk ik met de functie validatiefouten() of er fouten zijn opgetreden:
Dit lijkt allemaal ok te werken, en dit kan best flexibel werken denk ik. Ik weet echter nog niet zoveel van php, dus ik vroeg me af of dit schaalbaar genoeg is om overal toe te passen, of dit in bepaalde gevallen problemen zou kunnen opleveren (wil ik liever nu weten dan over een maand).
Dus als iemand opmerkingen heeft, heel graag!
Ik wil het een beetje automatiseren dat ik zonder veel problemen nieuwe formulieren kan aanmaken en de validatie kan opvangen.
Ik heb nu / denk nu na over de volgende opzet:
De aanroep van een validatiefunctie:
PHP:
1
| validateIsEmpty('achternaam'); |
de functie validateIsEmpty:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| function validateIsEmpty ($name) { if (trim(empty($_POST[$name]))) { $_POST[$name.fout] = "<br> U heeft het vak ". $_POST[$name] ." vergeten in te vullen."; } } |
vervolgens kijk ik met de functie validatiefouten() of er fouten zijn opgetreden:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| function validatiefouten() { $i = 0; foreach ($_POST as $key => $value){ if(isset($_POST[$key.fout])) { $i++; } } if ($i > 0) { return true; } else { return false; } } |
Dit lijkt allemaal ok te werken, en dit kan best flexibel werken denk ik. Ik weet echter nog niet zoveel van php, dus ik vroeg me af of dit schaalbaar genoeg is om overal toe te passen, of dit in bepaalde gevallen problemen zou kunnen opleveren (wil ik liever nu weten dan over een maand).
Dus als iemand opmerkingen heeft, heel graag!
[ Voor 3% gewijzigd door dossiewossie op 08-08-2005 10:55 ]