Toon posts:

Unbootable hard disk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit is de probleemstelling: in men pc zit men hoofd hd 120 gb, nu wil ik voor een 3de windows een extra hd gebruiken omdat ik dan van de hd kan booten en niet afhankelijk ben van bootloadrs als er een windows de mist in gaat. Nu heb ik een hd van 8 gb liggen die ik uit een p3 gehaald heb, ideaal dus. Ik dus ding in pc gestoken jumpertjes mooi aangepast 120 gb hd is master andere is slave zo is tevens ook de ide kabel aangesloten, nu tijdens de installatie van windows, na het formatteren en copieren van de installatiebestanden herstart de computer om vervolgens normaal verder te gaan met de eigenlijke installatie. Niet dus ik krijg een bsd met de melding unbootable device.. :? :?
Heb al jumpertjes proberen te herzetten, enkel de schijf van 8 gb aangekoppeld en die als master gezet, een quick format gedaan, volledige formats.... niets lijkt te helpen |:( |:(

tevens heb ik hetzelfde geprobeert met een hd van 4 gb en daar werkt alles perfect mee...
Wat zou hier in godsnaam de oorzaak van kunnen zijn???

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 14:38
Stervende 8GB schijf? Draai eens een Maxtool of equivalent van de fabrikant van je 8GB disk

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Partitie is niet 'active' misschien?

Met fdisk kan je een partitie op active zetten. Of anders als je Windows XP/2000 gebruikt, kies er tijdens setup dan eens voor om de aanwezige partitie te verwijderen en maak deze dan opnieuw aan. Dan maakt setup daar gelijk een actieve partitie van.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Bootvolgorde
Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt (volg je het nog? :+ ). Het is dus de bedoeling dat je ten hoogste één actieve primaire partitie in je schijvensysteem hebt zitten. Anders wordt het een zooitje. Je kunt primaire partities activeren en de-activeren met behulp van bijvoorbeeld FDISK, Ranish Partition Manager en PartitionMagic. Of je gebruikt uitgebreide partities in plaats van primaire partities voor andere partities dan die waar het OS op staat en van boot.
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.
Heb je hier al naar gekeken? :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Dit verhaal gaat niet op, aangezien de bootloader op die 120GB staat en niet op die 8 GB

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stel eens dat de 8GB reeds is voorzien van een geactiveerde primaire partitie :)

Verwijderd

Het enige dat ik je kan vertellen, is dat mijn oude Quantum Fireball SE 4GB en LE 5GB schijfjes ook niet lekker werken onder WinXP met VIA KT133 chipset. Ze veroorzakken CRC errors op de hele IDE bus, dus ook op de nieuwere schijven. Al met al heb ik maar besloten ze niet meer te gebruiken in dat systeem.

Waar het precies aan ligt heb ik nooit uitgezocht. De schijven zijn 100% zeker weten nog goed, en het is alleen onder WinXP, onder 98SE had ik er nog geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 02:10:
Partitie is niet 'active' misschien?

Met fdisk kan je een partitie op active zetten. Of anders als je Windows XP/2000 gebruikt, kies er tijdens setup dan eens voor om de aanwezige partitie te verwijderen en maak deze dan opnieuw aan. Dan maakt setup daar gelijk een actieve partitie van.
Zo heb ik het idd gedaan
Dit lijkt het mij ook niet te zijn want als dit de oorzaak van mijn probleem zou zijn dan zou het systeem gewoon werken als ik enkel de hd van 8 gb in mijn pc had steken (heb ik zo getest dus 120gb hd losgekoppeld en terug windowsinstall met heraanmaak van partitie enz...)

Het rare is trouwens als ik de schijf als slave aansluit en van men 120gb schijf boot en dan vervolgens in het schijfbeheer van win xp de schijf formateer dat ze perfect werkt, niets aan de hand en dan heb ik de volledige 8 gb tot mijn beschikking... schijf lijkt me dus ook niet brak of toch?
Kga alvast op zoek naar een tooltje om dit te checken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 15:34 ]

Pagina: 1