DVD Brander Leesbuffer

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008

• Moumentai
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb een NEC ND-2500A Single Layer DVD brander. Heeft het altijd prima gedaan totdat ik gisteren een DVDtje wou branden.

Ik gebruikte Nero hiervoor. Normaal schommelt de Leesbuffer tussen de 90 en 100%. Maar nu schommelt deze tussen de 0 en 100% en het lampje van de brander blijft niet continue aanstaan. Het knippert nu. En dat hoort niet.

Dit resulteerde in een slechte kopie van de DVD.

Weet iemand hoe dit komt en hoe dit op te lossen is? Is misschien de brander stuk? Is er iets aan de hand softwarematig?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dat kan vanalles zijn. Van een virus tot een ander, recent, geinstalleerd of gebruikt programma. Maar het kan ook een slechte CD/dvd zijn of een merk dat niet ondersteund word door uw NEC software. Updaten van uw nec firmware helpt in het laatste geval.Het schijnt dat je van je 2500 ook een dual layer kan maken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:11
Het zou kunnen zijn dat je DVD-speler nu met PIO werkt i.p.v. DMA. Dit kun je checken door te gaan naar Start -> configuratiescherm -> systeem -> apparaatbeheer (onder tab Hardware) -> IDE/ATAPI-controllers en daar selecteer je de secundair IDE-kanaal (als de drive aan het secundaire IDE-kanaal van je mobo zit) en doe je rechtermuisknop -> eigenschappen. Hier moet bij beiden een vorm van DMA in de 'huidige overdrachtsmodus' voorkomen (onder tab geavanceerde instellingen). Als bij één van beide (ervan uitgaande dat je 2 DVD/CD-drives hebt) PIO-modus X staat, moet je van de drive de installatie ongedaan maken en Windows opnieuw opstarten en kijken of hij dan weer op DMA staat. Anders is er nog een andere oplossing maar die weet ik zou gauw niet, dus dat zoek ik tzt. evt. op.

Verwijderd

Als om een of andere reden (die meestal onbekend blijft ;)) je IDE-controllers ineens op PIO-mode werken in plaats van DMA, dan werkt het vaak wel om de controller in apparaatbeheer even te uninstallen, te rebooten en Windows het ding opnieuw te laten installeren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed

Neem dit eens eerst door, dat is wel de bedoeling hier op GoT ;) Mocht je vastlopen, dan mag je wel een nieuw topic starten, maar niet zonder dat je in de topicstart uitgebreid toelicht wát je allemaal wel niet hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten met betrekking tot het probleem. Omdat we dat hier dus niet terugzien, gaat dit topic dicht.

Aangezien je hier relatief nieuw bent, heb ik het idee dat je de [faq]registratievoorwaarden[/] haastig hebt weggeklikt zonder deze te doornemen. Neem deze dus alsnog door en dan met name het forumgedrag gedeelte. Zodoende kun je jezelf een beter beeld verschaffen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)

Dit topic is gesloten.