Toon posts:

2 Kapotte voedingen, geen stap verder.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst mijn excuses als ik niet het juiste forum hiervoor aanspreek.

Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn computer. Laat ik ze even uiteenzetten:

Computer (zo goed en zo kwaad als ik weet wat het is)
- P4 3 Gig.
- 1024 MD DDR Ram
- ATI Radeon 9800 Pro
- A-Open HD, 80 Gig
- Originele Voeding: A-Open, 300 Watt (kapot)
- Tweede Voeding: Codegen, 300 Watt (kapot)
- Huidige Voeding: Codegen, 400 Watt (leeft. Nog wel)
- Asus P4S800-EAYZ moederbord.
- Spel wat ik speel: City of Heroes (ik speel momenteel niks anders)
- Geen tweaks aan welk apparaat dan ook.

Sinds een paar weken -- wellicht een maand of anderhalf -- valt mijn computer zo nu en dan uit. Compleet uit. Ik ben altijd in staat geweest de PC weer aan te zetten en daarna kon ik weer gewoon doorgaan met mijn bezigheden (gamen). Alhoewel het altijd even duurde voordat m'n PC weer opstartte, liep alles weer als vanouds. Ik vermoedde aanvankelijk dat het probleem zich bevond in 'oververhitting' en het leek me verstanding om een (echte) ventilator op mijn openstaande kast te zetten.

Dit leek het probleem slechts te verergeren -- vraag me niet waarom -- en ik haalde de ventilator weer weg, waarna alles weer scheen te 'werken', m.a.w. ik crashte niet of nauwelijks en als ik crashte kon ik altijd weer opnieuw opstarten en weer gamen. Gedurende deze periode heb ik herhaaldelijk last gehad van error meldingen wanneer ik mijn computer opstartte -- een "hardware error melding" bij het eerste opstart scherm, het scherm waarbij windows voorstelt de PC in safemode op te starten, etc. Alhoewel vervelend, zorge deze meldingen slechts voor overlast, maar niets anders. De meldingen hielden na een tijd compleet op (nadat ik die extra ventilator weg had gehaald).

Het *leek* goed te gaan tot gisterenavond; ik was aan 't gamen toen mijn PC weer afsloeg (iets wat al een week lang niet was gebeurd). Ik wachtte even, zette hem weer aan, startte het spel op, en crashte 10 minuten later weer. Ik bekeek mijn kast van binnen, en toen ik de PC opnieuw activeerde, viel het me op dat de ventilator op mijn processor *niet* draaide. Gelijk zette ik mijn PC uit en bekeek de ventilator van dichtbij: hij zat compleet verstopt met stof. Doormiddel van een pincet en een stofzuiger, maakte ik de ventilator schoon en zette de PC *weer* aan. Ik opende het spel en tot mijn verbazing liep het spel nu perfect -- ik had al een tijd het gevoel dat ik last had van FPS drops, maar nu was het verschil pijnlijk duidelijk. Tevreden als ik was, speelde ik tot diep in de nacht door, zonder enige problemen. Alles liep vlekkeloos .... tot vandaag.

Toen ik deze middag het spel opstartte, crashte ik na ongeveer een uur spelen. Daarna kreeg ik de computer niet meer aan, zoals voorheen altijd het geval was. Ik nam contact op met een vriend, en informeerde naar een mogelijke oorzaak, vermoedende dat het te maken had met een kapotte voeding. Nadat hij langs was gekomen om een voeding (300 watt) er in te zetten, leek het probleem eens te meer opgelost. De computer liep geweldig, *totdat* ik weer mijn spel opstartte. Al na 10 minuten in het spel, crashte de computer weer, en dit keer was de voeding gelijk kapot. Nou had hij twee voedingen meegenomen, dus weer verving hij de voeding (degene die er nu inzit -- 400 watt) en tot nog toe doet mijn PC het (ik heb het spel nog niet opgestart). Nog steeds, als ik het spel speel, loopt alles perfect. Geen rare geluiden, geen 'brand' geuren, geen vuiltje aan de lucht.

Nu ben ik redelijk verslaafd aan dit spel, en wil ik niets liever dan het nu meteen opstarten en spelen, maar ik ben tegelijkertijd redelijk bang dat mijn PC het begeeft, en, dat ik dan weer een voeding kwijt ben. Ik heb het er een beetje over gehad met die maat van mij, en zijn vermoeden is dat het probleem zich ergens anders bevindt dan in de voeding. Twee voedingen kapot binnen een dag, terwijl alles verder goed loopt. Hij opperde dat het de videokaart zou kunnen zijn, de HD of het moederbord; als een van beiden een verkeerd 'signaal' doorstuurt naar mijn voeding, zou dat kunnen leiden tot een kapotte voeding, maarja, daar ben ik niet verder mee. Als ik het spel zou opstarten en mijn voeding gaat weer kaduk, dan moet ik een nieuwe kopen, met als groot risico dat ook die kapot gaat.

Om al mijn vragen hier samen te vatten:

- Lag het probleem *toch* bij de voeding zelf? De eerste twee -- beiden kapot -- waren 300 Watt, de huidige voeding is 400 Watt. M.a.w. zal deze voeding het wel goed doen?

- Is het mogelijk dat het aan een ander apparaat heeft gelegen?

- Indien het aan een ander apparaat ligt, hoe kom ik er achter aan welk apparaat het ligt?

- Zou het ook te maken kunnen hebben met software matige instellingen?

Bij voorbaat dank voor het lezen & eventueel beantwoorden van mijn post.

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
stomme vraag maar heb je al een ander stopcontact/stroomgroep of een andere voedings kabel geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ander stopcontact zou niet zo moeilijk moeten zijn, en toevalligerwijs heb ik inderdaad een andere powerkabel gebruikt bij de tweede voeding. Andere stroomgroep gaat erg moeilijk worden en ik kan het nauwelijks uittesten zonder mijn voeding in gevaar te brengen ... :/

Andere kabel: check
Ander stopcontact: check (de ouwe was vrij ... stoffig, op z'n zachtst gezegd)
Andere stroomgroep: kan ik niet testen, tenzij ik mijn pc naar de keuken moet verplaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is de stopcontact wel geaard? Dat hoeft niet de oorzaak te zijn, maar het kan wel de eventuele kortsluitingen afvangen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Het kan ook zijn dat de oudere(300watters) voedingen al gaar waren, of net iets te licht waren. Je pc vraagt nu eenmaal aardig wat van je voeding, vooral pentium4 en de radeon ook wel wat en geheugen en hd.

Ik denk dat het met deze 400watt wel goed blijft gaan

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, van wat ik er vanaf weet, is het stopcontact zelf niet geaard, maar de stekkerdoos waar de kabels van mijn PC naar toe gaan wel. Ik weet overigens niet of dat wat uitmaakt.

Het valt me overigens op dat beide replies op mijn post zich focusen op iets buiten mijn computer om (en eerlijk gezegd, hoop ik dat dat ook zo is). Toch bevindt mijn computer zich al een jaar lang op dezelfde plaats, en maakt gebruik van hetzelfde stopcontact met dezelfde stekkerdoos (die ik dus zojuist heb vervangen).

Bah, wat heb ik een hekel aan computers ... maar ik kan ook niet zonder 8)7

Ik kan dit soort wijzigingen slechts testen door CoH op te starten, maar toch wacht ik er nog even mee; als het namelijk niet lukt, dan kan ik m'n PC in ieder geval tot morgen niet meer opstarten, en geen andere replies lezen :/

• darkadon
  • Niet online
probeer eens een je computer aan te sluiten op een andere groep door een verlenkabel te gebruiken.

Dit heb ik al vaker gezien maar dan met andere electrische apparaten.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

ToFast schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:57:
Het kan ook zijn dat de oudere(300watters) voedingen al gaar waren, of net iets te licht waren. Je pc vraagt nu eenmaal aardig wat van je voeding, vooral pentium4 en de radeon ook wel wat en geheugen en hd.

Dat vermoed ik ook. Als je een spel gaat spelen verbruikt het systeem meer energie en vraagt het dus ook meer van de voeding. Ik durf zelf niet te zeggen of die Codegen 400W het wél gaat trekken.
Misschien is het verstandig om een nieuwe voeding te kopen. Een Tagan 480W of iets in die trand :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:57:

Moet toegeven: beiden 300 Watt voedingen waren al een tijd in gebruik. Toch is het me net wat te toevallig dat die tweede 300 Watt zo snel het loodje legt, en op precies dezelfde manier als zijn voorganger. Bovendien heeft mijn originele voeding het toch nog een lange tijd uitgehouden (ong een jaar), daar waar die ander na 10 minuten in het spel kapot ging...

• darkadon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:04:
[...]

Moet toegeven: beiden 300 Watt voedingen waren al een tijd in gebruik. Toch is het me net wat te toevallig dat die tweede 300 Watt zo snel het loodje legt, en op precies dezelfde manier als zijn voorganger. Bovendien heeft mijn originele voeding het toch nog een lange tijd uitgehouden (ong een jaar), daar waar die ander na 10 minuten in het spel kapot ging...
daarom denk ik ook niet dat er iets mis is met je pc maar met iets van buitenaf. Een spannings piek of iets dergelijks. Is het toevallig ook zo dat lampen op de zelfde begroep het begeven hebben? of ergens anders in huis?

Verwijderd

Topicstarter
Dat vermoed ik ook. Als je een spel gaat spelen verbruikt het systeem meer energie en vraagt het dus ook meer van de voeding. Ik durf zelf niet te zeggen of die Codegen 400W het wél gaat trekken.
Misschien is het verstandig om een nieuwe voeding te kopen. Een Tagan 480W of iets in die trand :)
Nou, ik ben wel van plan om morgen een nieuw voeding te halen. Geen half werk dit keer, maar een goeie. Maar ja, als het probleem zich bij een ander apparaat bevindt, wat heeft een nieuwe voeding dan voor 'n zin? Temeer als er het risico bestaat dat ook *die* kapot zal gaan...

• ToFast
Voedingen worden na verloop van tijd wat minder. Niks ongewoons en meestal niet erg, maar als je met zon 'dik' systeem een dergelijke voeding alles wil vragen klapt hij er gewoon uit/voeding kapot...

Gewoon logisch.

Probeer het eens met deze voeding, of koop je eigen een goede a-merk voeding waarmee je een hele tijd vooruit kan. (tagan/enermax/antec/zalman/chieftec)

Verwijderd

Topicstarter
daarom denk ik ook niet dat er iets mis is met je pc maar met iets van buitenaf. Een spannings piek of iets dergelijks. Is het toevallig ook zo dat lampen op de zelfde begroep het begeven hebben? of ergens anders in huis?
Dat kan goed zijn, en het is iets wat ik zeker zal nachecken. Op dit moment zijn er in mijn hele huis geen andere apparaten geactiveerd behalve mijn PC en een lamp in mijn kamer. Nou *moet* ik toegeven dat ik vanmiddag mijn wasmachine heb laten draaien ... en rond die tijd geschiedde de eerste voedingscrash. Vurig hoop ik dat dit het probleem is -- hoe stom het ook is -- maar tegelijkertijd ben ik nog altijd sceptisch en vraag ik mij af hoe het komt dat mijn PC toch een jaar lang heeft gewerkt (met & zonder draaiende wasmachines ergens anders in het huis).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:04:
[...]

Maar het zijn wél 2 verschillende voedingen. 300W zegt nl. niet zoveel over de kwaliteit van de voeding. Die AOpen 300W is volgens mij kwalitatief beter dan de Codegen 300W. (Met de Codegen heb ik enige ervaring, de AOpen vrijwel niet).
De AOpen heeft misschien een tijd 'kantje boord' gelopen met langzame slijtage tot gevolg. De Codegen 300W is zwakker en geeft vrijwel direct de geest.

Tenminste, zo vermoed ik dat het is. Zorg hoe dan ook voor een goede voeding ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Probeer het eens met deze voeding, of koop je eigen een goede a-merk voeding waarmee je een hele tijd vooruit kan. (tagan/enermax/antec/zalman/chieftec)
*nod*

Dit is zeker het plan morgen.

• ToFast
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:06:
[...]

Nou, ik ben wel van plan om morgen een nieuw voeding te halen. Geen half werk dit keer, maar een goeie. Maar ja, als het probleem zich bij een ander apparaat bevindt, wat heeft een nieuwe voeding dan voor 'n zin? Temeer als er het risico bestaat dat ook *die* kapot zal gaan...
Tja 100% garantie heb je nooit, mocht je 1 van tagan nemen denk ik dat je hem zo RMA terug krijgt. Dat is het probleem niet. Het is meestal moeilijk om te zeggen wat de veroorzaker dan zou zijn. Ik zou denken aan het moederbord in eerste instantie, of in combinatie met een kortsluiting via je kast ofzo

• darkadon
  • Niet online
vorig jaar rond deze tijd was er op het nieuws dat nuon in een wijk 240V had geleverd inplaats van 230V
waardoor veel electrische apparaten waren gesneuveld. Het hoeft dus niet aan jouw te liggen.

Verwijderd

Topicstarter
darkadon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:14:
vorig jaar rond deze tijd was er op het nieuws dat nuon in een wijk 240V had geleverd inplaats van 230V
waardoor veel electrische apparaten waren gesneuveld. Het hoeft dus niet aan jouw te liggen.
Hehehe, laat dat maar aan de NUON over ;)

Ik woon toevallig in Nijmegen, dus wie weet ^^

Aan de andere kant is het probleem al een tijdje gaande met vandaag als 'n soort 'climax'. Vol nieuwe moed ga ik straks het spel opstarten. Morgen zal ik een nieuwe -- goede -- voeding halen met garantie op eventuele problemen.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Installeer ook eens het programma Probe van Asus (staat waarschijnlijkook wel op de driver cd van het moederbord en anders te downloaden bij Asus). Dat geeft voedings voltages weer en temperaturen van je moederbord , processor en dat soort dingen. Misschien kun je hier nog wat informatie van verkrijgen. Vooral de 12 volt lijn. En ook je processor, misschien is het spel zo zwaar dat je proc ook nog eens te heet wordt en daarom het systeem uitvalt.

En ja bezuinig niet op je nieuwe voeding. Koop toch minimaal een 350 of zwaarder en dan een goed merk (dus geen q-tec of sweex bij voorkeur) Dan moet het toch goed gaan.

Controleer ook goed de splitter kabel van de 9800 Pro. Deze willen nog wel eens wat minder zijn. Het mooiste is als je een van de moldex stekker (dat is zo'n ding met 4 van die busjes erin, meestal semi transparant van kleur) direct vanaf de voeding erop prikt. Dan zit je altijd goed.

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
K, heb Probe gedownload:

CPU temp: 44 C
MB temp: 30 C
CPU fan: 2766
+12 V: 11.968
+5 V: 5.107
+3.3 V: 3.264
Vcore: 1.374

Dit zijn de waarden zonder het spel lopende ...

Ik startte net CoH op, en de CPU temp rees een beetje (naar 54 C), MB temp bleef hetzelfde, the CPU fan ging nauwelijks omhoog, en de rest bleef gelijk. Alleen de +12V ging even omhoog naar ong. 12.032.

Ik heb GEEN idee of dit allemaal in orde is -- Probe zegt van wel ^^

Wat betreft die splitterkabel en m'n Radeon, dat zit wel goed. Heb em net gechecked en het ziet er allemaal zo uit als jij beschreef.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb alles zo goed en zo kwaad als 't gaat gechecked. De 400 Watt doet het nog steeds (anders had ik niet kunnen posten) en d'r is maar een manier om er achter te komen of ik progressie heb geboekt en dat is het spel opstarten en spelen. Bedankt voor al jullie replies, ik zal morgen zeker een nieuwe voeding halen, ongeacht of de huidige voeding het blijft doen of niet. Mocht m'n PC toch crashen dan zal ik ook niet meer de boards kunnen checken.

Nogmaals bedankt! Wish me luck :)

• bartosiej
  • Laatst online: 12:41
het is sowieso niet verstandig om je stroomkabel van je voeding in een verdeeldoos te stoppen.

Probeer eens om deze recht in de muur te stoppen...

[ Voor 6% gewijzigd door bartosiej op 08-08-2005 01:05 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:25:
Computer (zo goed en zo kwaad als ik weet wat het is)
- P4 3 Gig.
- 1024 MD DDR Ram
- ATI Radeon 9800 Pro
- A-Open HD, 80 Gig
- Originele Voeding: A-Open, 300 Watt (kapot)
- Tweede Voeding: Codegen, 300 Watt (kapot)
- Huidige Voeding: Codegen, 400 Watt (leeft. Nog wel)
- Asus P4S800-EAYZ moederbord.
- Spel wat ik speel: City of Heroes (ik speel momenteel niks anders)
- Geen tweaks aan welk apparaat dan ook.
Ik heb geen idee wat een radeon zuipt(toch wel 50+ watt oid), maar 300watt is toch wel erg weinig voeding voor dit systeem als je tot max 80% van het maximum vermogen meet(aangegeven vermogens zijn dus piek vermogens), voor continue gebruik zou ie dan minimaal 240(=20% verschil met max vermogen) watt kunnen leveren wat echt te weinig is....

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-08-2005 01:19 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• darkadon
  • Niet online
bartosiej schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:04:
het is sowieso niet verstandig om je stroomkabel van je voeding in een verdeeldoos te stoppen.

dit is onzin :) een stopcontact zelf is ook een soort van verdeeldoos

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog steeds aan't spelen en zo ver loopt alles goed. *crosses fingers* :)

CPU temp is nu ong 58 C, en daar blijft ie bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 01:51 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tenzij het om een rotte verdeler gaat (wat op zich overigens al zeer zeldzaam is), is dit volstrekt onzin. Ik ben dan ook benieuwd naar de hoofdgedachte en de beargumentatie hierachter, bij voorkeur vergezeld van bronnen op het Internet :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 08-08-2005 07:23 ]

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:51:
K, heb Probe gedownload:

CPU temp: 44 C
MB temp: 30 C
CPU fan: 2766
+12 V: 11.968
+5 V: 5.107
+3.3 V: 3.264
Vcore: 1.374

Dit zijn de waarden zonder het spel lopende ...

Ik startte net CoH op, en de CPU temp rees een beetje (naar 54 C), MB temp bleef hetzelfde, the CPU fan ging nauwelijks omhoog, en de rest bleef gelijk. Alleen de +12V ging even omhoog naar ong. 12.032.

Ik heb GEEN idee of dit allemaal in orde is -- Probe zegt van wel ^^

Wat betreft die splitterkabel en m'n Radeon, dat zit wel goed. Heb em net gechecked en het ziet er allemaal zo uit als jij beschreef.
Waarden lijken niet verkeerd hoor. Dat hij bij het spel omhoog gaat is normaal, hij wordt nu stressed (of de wel gebruikt :) ). 12 V zijn bijna nooit 100% stabiel. Die "wiebelen" altijd iets op en neer zolang dat maar niet te grote verschillen zijn is dat niet erg.

Afwachten maar... Suc6
;)

Atari 4 ff'r 😊

• bartosiej
  • Laatst online: 12:41
BalusC schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 07:22:
[...]

Tenzij het om een rotte verdeler gaat (wat op zich overigens al zeer zeldzaam is), is dit volstrekt onzin. Ik ben dan ook benieuwd naar de hoofdgedachte en de beargumentatie hierachter, bij voorkeur vergezeld van bronnen op het Internet :)
ik heb zelf gehad dat mijn computer uitging omdat ik mijn stroomkabel in een verdeeldoos had gedaan.. toen ik mijn stroomkabel recht in de muur deed had ik dat probleem niet meer.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Dat slaat dus helemaal nergens op. Zo'n beetje iedereen heeft z'n pc + beeldscherm + randapparatuur in een verdeeldoos. Door je voeding rechtstreeks op een stopcontact aan te sluiten scherm je je voeding echt niet af van storing van andere apparaten. Zelfs de ijskast of tl-buis op een andere groep geeft storing door op het hele net in je huis.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16

Het is sowieso niet verstandig om je "voedingskabel" in een muurkontaktdoos te stoppen. :D

Deze via een vloerverdeeldoos met een kortsluiting en overspanning beveiliging is ten strengste aan te raden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pearl op 08-08-2005 14:51 ]

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Je wil niet weten hoeveel verdeeldozen er op mijn vloer liggen op 1 stopkontakt :). 2 pc's versterker,sub,dvd,tv,cd,lp,md,printer,laserprinter,lcdscherm van pc,pda oplader,burolampje,lader decttelefoon,usb hubje :)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

zolang je maar niet over de 16A heengaat is er niks aan de hand.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

en terwijl enkele gotters uit gaan zoeken hoe een huiselectriciteits verdeling werkt wil de rest weten:

welke voeding heb je gekocht en is het problem nu over?

Verwijderd

Ik zou eens gaan kijken in de hoek van videokaart. Aangezien je constant aangeeft dat de problemen optreden als je een spel speelt...wellicht dat er daar iets mis gaat qua misschien temperatuur.

Suc6.

Verwijderd

ik had een tagan 380 aan een dual opteron gehangen, ging een half jaar goed, toen een lanparty, poef, hele tagan uitgefikt. Als je gamed dan heb je gewoon een enorm zware systeem belasting.
ik heb nu een coolermaster realpower met zo'n belasting metertje. Idle verbruikt het bakkie 220W. Zodra ik ga gamen mag je daar een goeie 100wat bijtellen (volgens het metertje).
Een paar uur gamen is dus een paar uur lang de voeding op het randje van z'n kunnen draaien en poof, daar gaat de voeding.
Pagina: 1