Toon posts:

[XP] Unknown Disk error*

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer Aspire 1511Lmi laptop, en heb er een tijdje geleden Suse Linux 9.3 op geïnstalleerd, gewoon om er even mee te klooien en te kijken hoe het zou werken. Ik dacht dat dit geen problemen op zou leveren, maar dat doet het dus wel. Na het verwijderen van Linux krijg ik in de Windows setup bij het partitioneren opeens, naast mijn gewone harde schijf een "unknown disk" waarvoor staat aangegeven dat er zich geen schijf in het station bevind. Ik heb dit nog nooit eerder gehad. Tevens wil Windows alleen maar partities vanaf de drive letter E: creëren. Ik wil dus gewoon een C en een D partitie hebben.

Heeft iemand dergelijke problemen eerder gehad of kan iemand mij misschien vertellen waar het aan ligt? Ik heb de MBR al leeggemaakt met een speciale utility van Hitachi, en het heeft niet geholpen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Cyphax

Moderator LNX
Die Linux partities staan er nog gewoon op dus? Die vindt Windows namelijk niet, dat verklaart misschien dat "unkown disk".
Om dat op te lossen kan je een LiveCD downloaden, Slax ofzo en daarmee booten om die partities weg te gooien. Dan kan Windows setup zelf nieuwe maken... ik hoop dat dat het is in ieder geval. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kunt even je laptop booten via een windows xp cd en dan voor repareren kiezen en doe dan het volgende:

Fixmbr [enter]
kies voor j of y

fixboot[enter]

kies voor j of y

doe daarna chkdsk c: /r

kijk eens als dat wat oplevert :)

Verwijderd

Topicstarter
De Linux partities zijn al weg (heb zelfs al de Acer recovery CD geprobeert < zo wanhopig ben ik inmiddels dus). Drive tests wijzen uit dat de HD in orde is. Ik zal toch even kijken of de live versie mij ergens mee kan helpen, bedankt :)

edit: was trouwens vergeten te zeggen dat sinds de Linux installatie Windows ook erg instabiel is, crashte vandaag 2 keer, normaal eigenlijk nooit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:06 ]

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ahh ik zie dat je een dualboot hebt gemaakt. Dan is je boot manager weg. Dus moet je ff een nieuwe MBR maken dat kun je doen door de stappen te beschrijven in me vorige post.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, had geen Dualboot, had Windows na Linux al weer geïnstalleerd maar met bovengenoemde problemen. Heb net de Linux installatie gestart en die geeft maar 1 HD aan, waar geen partities meer op aanwezig zijn. Windows geeft 2 harde schijven aan, 1 zonder partitie en een "unknown drive" met daarin "no disk". Als ik op de eerste schijf een partitie probeer te maken wil hij alleen een E: maken, geen C of D.

Het is net alsof Linux iets in de hardware instellingen heeft gewijzigd (daarom heb ik ook gerprobeerd het MBR te wissen, ik dacht dat Linux daarmee had zitten klooien).

edit: Dos Fdisk zegt nu ook dat er geen partities meer zijn, en geeft ook geen extra schijven aan. Het is echt alleen de Windows installatie die raar doet maar dat is dus allemaal begonnen na het verwijderen van Linux. :(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:24 ]

Verwijderd

Je had alleen maar SuSe 9.3 op je laptop staan begrijp ik uit je post, geen Windows en dus geen dualboot. En nu wil je XP installeren en die doet raar.

Heb je je hele HD goed geformatteerd (daarmee bedoel ik als FAT)?

Op een leeggeformateerde HD moet de installatieCD van XP gewoon werken. De door jou genoemde problemen lijken te ontstaan doordat je een XP installatie op een als ext2 of ext3 geformatteerde HD probeert te zetten, en dat filesystem kent XP niet.

Lijkt me overigens stug dat Linux iets hardwarematigs gewijzigd heeft waar Windows dan last van moeten hebben, behalve het filesystem. :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
darkadon schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:02:
Je kunt even je laptop booten via een windows xp cd en dan voor repareren kiezen en doe dan het volgende:

Fixmbr [enter]
kies voor j of y

fixboot[enter]

kies voor j of y

doe daarna chkdsk c: /r

kijk eens als dat wat oplevert :)
Dit had ik nog niet gezien, ga het even uitproberen :o

@Roodkapje: nee, alle partities zijn weg maar het probleem blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:27 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Vanuit een Knoppix CDtje:
shred -n 1 /dev/hda
Ben je gegarandeerd je partities kwijt :)

Verwijderd

Weet je dat wel zeker? Als Windows meerdere harde schijven 'ziet' lijkt het er sterk op dat er nog partities aanwezig zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Fixmbr [enter]
kies voor j of y
Dit heeft in elk geval het probleem met de drive letters opgelost :) heb nu weer een C:. Unknown drive is er echter nog steeds :( ben Knoppix aan het downloaden, als dat niet werkt morgen Acer maar even latig vallen?

edit: even wat ik nu dus zie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
57232 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi [MBR]

Unpartitioned space                57323 MB

Unknown Disk

<there is no disk in this drive>

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:36 ]

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

nu nog even fdisk /mbr doen en dan moet je volgens mij weer vverder kunnen

http://support.microsoft.com/kb/q69013/

En zo zie je maar Linux is leuk maar als je wat van DOS weet kom je nog heel ver in deze "muisklik" tijd. :)

[ Voor 56% gewijzigd door redyak op 07-08-2005 23:45 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-03 21:44

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Men neme een Win98/ME opstartflopje, en geeft het volgende commando in:

fdisk /mbr

Indien je laptop geen FDD station heeft, dan zul je ergens een USB-floppy drive op de kop moeten tikken.

Achtergrond:

Linux schrijft default in de MBR wat er opgestart moet worden, meestal via Lilo of Grub. In jouw geval staat er nog in dat linux vanaf hda/hd0 opgestart moet worden. Aangezien de MBR altijd als eerste uitgelezen wordt bij het opstarten van een machine (bij booten vanaf disk), hang je.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Windows 98 Fdisk MBR commando deed echter helemaal niks, die van de Windows XP repair console wel. Ik zit nu alleen nog met het probleem van het extra station dat ik niet heb (zie mijn eerdere post). Voordat ik Linux had geinstalleerd was dat er gewoon niet, en het apparaat is er ook niet. Ik weet niet waar het vandaan komt maar het hoort er niet en het zou de reden kunnen zijn dat mijn systeem zo instabiel is.

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Als je van XP de format optie gebruikt en indelings optie blijft er altijd een 8mb stuk over. In windows zie je die niet. Heeft linux die niet "geclaimed" tijdens je experiment.

Ik zou nu als je weer een C hebt met een mbr. Beginnen met de XP CD erin. Op de D drukken om de partities allemaal te verwijderen. Dan nieuwe te maken en formateren met NTFS. XP erop zetten en dan kijken wat hij doet. Binnen XP (Pro) kan je dan kijken of je de ongepartitioneerde ruimte kan toevoegen aan de C: of d:

Sterker nog dat stuk wat je niet kan zien, kan ook dat gedeelte zijn waar ACER zijn recovery op geplaatst heeft, deze zie je ook niet meer in Windows XP als alles draait. IK heb hier een 1600 serie liggen. Je starte hem op zonder CD toetste je codes in en hij ging installeren. MOet jij ook hebben gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door redyak op 07-08-2005 23:54 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recovery CD's, ik heb geen recovery partitie of wat dan ook.

Voor Linux had ik bij het installeren van Windows (een standaard MS Installatie, geen recovery of wat dan ook dit:

code:
1
2
3

Na Linux heb ik dus opeens dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Unknown Disk

<there is no disk in this drive>

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, die Unknown disk... heb je toevallig een USB stick of een USB cardreader aan je laptop hangen waar windows vrolijk letters aan toewijst?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cardreader (ingebouwd) maar ik snap niet waarom die voorheen niet herkend werd en nu opeens wel herkend zou worden.

Verwijderd

SuSE, ja, daar heb ik eerder problemen mee gehad...

Als dit alles echt door blijft gaan, kan je als laatste uitweg een low level format proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hitachi software weigerde dat te doen, kreeg een 0x34 foutmelding (een bepaalde bestand zou ontbreken ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:26:
Vanuit een Knoppix CDtje:
shred -n 1 /dev/hda
Ben je gegarandeerd je partities kwijt :)
"Permission denied" :'(

edit: sorry, was vergeten dat ik een root console moest openen 8)7

Zit er bij Knoppix trouwens ook een low-level format tool? Zou handig zijn aangezien het ding van Hitachi niet werkt :)

edit2: heb inmiddels begrepen dat shred dat dus al doet :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 01:34 ]

• _JGC_
  • Nu online
Maak met een linux bootdisk desnoods 1 partitie aan en geef die het NTFS/HPFS partition type, vervolgens windows setup booten en je zult zien dat dat ding C: krijgt toegewezen terwijl die cardreader de rest van de letters krijgt toegewezen.

Windows is altijd gek aant doen, als ik Windows installeer terwijl ik geen partities heb en een USB stick in mijn systeem heb hangen, krijgt die USB stick mooi de C: schijfletter toegewezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het alleen niet dat ik normaal nooit die "unknown drive" te zien kreeg en nu opeens wel. Heeft Linux soms op hardwarenivea met mijn zitten laptop klooien?

• _JGC_
  • Nu online
Denk eerder dat je een slipstreamed SP2 WinXP installatieCD hebt die ineens out of the box USB 2.0 apparaten detecteert ;)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 10:47:
Ik snap het alleen niet dat ik normaal nooit die "unknown drive" te zien kreeg en nu opeens wel. Heeft Linux soms op hardwarenivea met mijn zitten laptop klooien?
Op hardware niveau lijkt me heel erg sterk. Dingen veranderen niet op hardware niveau door software, behalve als je ROM's gaat flashen of bios' gaat updaten :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:11:
Denk eerder dat je een slipstreamed SP2 WinXP installatieCD hebt die ineens out of the box USB 2.0 apparaten detecteert ;)
Wederom: waarom nu oppeens wel en eerder nooit? Ik snap het echt niet meer hoor :?

En ik heb net die Shred tool laten draaien en het probleem met de drive letters is ook wer terug. Toch maar even Acer bellen.

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:20:
[...]

Wederom: waarom nu oppeens wel en eerder nooit? Ik snap het echt niet meer hoor :?

En ik heb net die Shred tool laten draaien en het probleem met de drive letters is ook wer terug. Toch maar even Acer bellen.
Omdat het Windows is? Kon je voorheen wel je cardreader gebruiken?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als zelfs een low-level niet wil helpen zou ik proberen hem eens in een normale (Windows) computer te formatteren.

Je moet dan wel geld uitgeven in de vorm van een convertertje om je laptopschijf in een desktop te gebruiken ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Probeer 's een kaartje in die cardreader te stoppen en kijken of de melding dan veranderd? Anders zou ik gewoon proberen Windows erop te zetten, dan te kijken wat er gebeurt na installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact opgenomen met Acer, en die leggen de schuld bij de Windows installatie en verwijzen me door naar M$ MS, die de schuld dus weer bij de hardware neerlegt en zegt dat ik het ding moet laten nakijken door Acer. Nu zou ik dat graag doen maar dan ben ik hem vast weer een maand kwijt en daar voel ik weinig voor.

Trouwens, bij het opstarten geeft hij aan dat er 510 MB RAM in zit (heeft hij altijd gedaan). Zou dit ook niet gewoon 512 moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door elevator op 08-08-2005 13:02 ]

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:30:
Ik heb contact opgenomen met Acer, en die leggen de schuld bij de Windows installatie en verwijzen me door naar M$, die de schuld dus weer bij de hardware neerlegt en zegt dat ik het ding moet laten nakijken door Acer. Nu zou ik dat graag doen maar dan ben ik hem vast weer een maand kwijt en daar voel ik weinig voor.

Trouwens, bij het opstarten geeft hij aan dat er 510 MB RAM in zit (heeft hij altijd gedaan). Zou dit ook niet gewoon 512 moeten zijn?
Nee, hoogstwaarschijnlijk heeft dat ding shared videomemory en is er dus wat ram in gebruik voor je video. Ik geef dit ding overigens een tikje naar Windows Operating Systems want het is duidelijk geen NOS probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het verplaatsen, ik wist niet zeker waar ik het neer moest zetten omdat het probleem begon met Suse Linux.

Videokaart heeft trouwens 64 MB aan eigen geheugen
(Geforce FX 5700)
Pagina: 1