Toon posts:

Geen vebinding met UTP kabeltje

Pagina: 1
Acties:
  • 2.072 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een beetje een vreemd gevalletje bij de hand.
Het volgende is het geval. ik heb in de woonkamer een outlet waar ik een netwerkkabeltje
kan inprikken om met mijn laptop verbinding te krijgen met internet.
Ik gebruikte eerst een kabel van 20 meter omdat ik niet korter had. Nu heb ik een kabeltje
van 5 meter gekocht maar nu krijg ik geen verbinding. ik heb de kabel doorgemeten om te kijken
of er geen breuk in zit, dat is niet het geval. als ik dit kortere kabeltje gebruik dan knippert af en toe
wel het netwerk ledje achter op mijn laptop. Terwijl als ik die langere kabel gebruik die dus wel werkt het ledje dus constant brand ten teken dat de verbinding goed is. allebei de kabels zijn geen
cross kabels.
wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn.

Verwijderd

Misschien ligt het aan het lipje van de kabel. Als jem gekocht hebt in de winkel zou dat niet het probleem moeten zijn maar het kan dus zijn dat de de draden niet goed in het lipje zitten waardoor er geen contact wordt gemaakt.

Mijn oplossing zou zijn: Ga met de kabel terug naar de winkel en omruilen voor een nieuwe.

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 07:04
omruilen lijtk me het handigst ja. Lijtk erop dat er een connector niet helemaal lekker zit. Of je kaartje kan niet bepalen wat voor snelheid hij nou moet pakken.

Verwijderd

Even wat contactspray op de koperen pennetjes ??
Vet van je handen is al genoeg voor storing.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wie heeft de wall-outlet aangesloten?
En wie heeft die lange kabel gemaakt?

Non-standaard aansluit methode gebruikt?

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wat voor kleur heeft de kabel? als de kabel oranje is heb je de verkeerde kabel:)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 18:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

darkadon schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 02:44:
wat voor kleur heeft de kabel? als de kabel oranje is heb je de verkeerde kabel:)
:? 8)7

Hoe kom je daar nu bij?? Kabels zijn er in alle kleuren van de regenboog, en je hebt prima oranje kabels hoor.

Het zou kunnen dat je een cross kabel in je handen gekregen hebt; als de rest 'straight' is bekabeld gaat je verbinding er niet komen. Ik zou inderdaad even teruggaan naar de winkel om een nieuwe kabel te vragen. Anders vraag je ook even of ze hem voor je willen testen omdat je thuis een verbindings probleempje hebt. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan je nieuwe kabel ligt.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wat is hier nu moeilijk aan om een diagnose te stellen ?

als het met de ene kabelwel werkt en met de andere niet, dan is die kabel gewoon brak.

heb je die kabel net gekocht in een winkel: niet twijfel: ermee terug rijden en een nieuwe vragen ipv hier te komen vragen naar een diagnose waar je zelf het antwoord eigenlijk al op kent, maar niet wil erkennen 8)7

btw:
wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn.
simpel: schrik om terug naar de winkel te rijden en een nieuwe te vragen :p
waarborgen bestaan er voor iets eh, zolang het in waarborg is: er niet zelf aan prullen
(of 't moet een case-modje zijn ofzo)

(anders eens cat5e of cat6 FTP of SFP ipv utp kabel vragen)

(gebruik google maar om't verschil er tss te leten)

[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 08-08-2005 09:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al vertelde in mijn 1e bericht heb ik dat 5 meter kabeltje doorgemeten. daar bleek uit dat de kabel niet stuk is. Ik heb hem nu getest met mijn vaste computer en dat werkt dus prima.
Maar waarom nou niet als ik dat 5 meter kabeltje in de outlet prik in de woonkamer en daar mijn laptop op aansluit. Terwijl als ik in plaats van dat 5 meter kabeltje een kabel neem van 20 meter ook vanaf die outlet naar mijn laptop dat dat wel werkt. :?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Vergelijk de connectors van de nieuwe kabel eens met de connectors van de oude kabel en kijk of de kleuren allemaal in dezelfde volgorde zitten. Als dit niet zo is, dan is die wall-outlet dus waarschijnlijk niet op de officiele manier aangesloten waardoor jij met een gekochte kabel geen verbinding krijgt als je de kabel in de wall-outlet prikt.
Hoe heb je die kabel trouwens doorgemeten? Met een multimeter of een kabeltester?

[ Voor 44% gewijzigd door FlipFluitketel op 09-08-2005 09:26 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb de kabels even nagekeken op kleur volgorde.
de 5 en de 20 meter kabel zijn allebei hetzelfde, alleen de volgorde van de vaste kabel tussen
de router en de outlet is precies andersom. Zou dat het probleem kunnen zijn?? het vreemde blijft wel dat het met de 20 meter kabel wel werkt en met de 5 meter kabel niet.
Ik heb overigens beide kabels doorgemeten met een multimeter.

Laptop zijde Outlet Router

1-wit 1-wit 1-bruin 1-bruin
2-oranje 2-oranje 2-wit 2-wit
3-wit 3-wit 3-groen 3-groen
4-blauw 4-blauw 4-wit 4-wit
5-wit 5-wit 5-blauw 5-blauw
6-groen 6-groen 6-wit 6-wit
7-wit 7-wit 7-oranje 7-oranje
8-bruin 8bruin 8-wit 8-wit

Verwijderd

Topicstarter
Ik had die opsomming van die kleuren in het vorige bericht iets anders ingetypt
bij het opmaken van het bericht, maar na het versturen wordt het iets anders neergezet
maar de volgorde is wel goed. ik hoop dat het te snappen is

Verwijderd

zou kunnen dat er 2 aders onderling sluiting maken, als de 20m versie wel werkt en de 5 niet, dan is die kabel van 5m gewoon niet goed ook al zegt je meter van wel, je zou het dan alleen kunnen testen met een utp tester.

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Als je een schema wil maken kun je dat makkelijker doen tussen [ code ] en [/ code] tags (zonder die spaties).
Het doormeten van een kabel met multimeter wil niks zeggen, zoals buzzfuzz al zegt, er kan sluiting zijn of een paar aders die niet 100% goed contact maken, als dit zo is dan kun je het probleem krijgen dat je geen verbinding hebt. Ga dus als het kan gewoon even terug met die kabel en vraag of ze die even willen testen (of test hem zelf desnoods bij iemand anders).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even een andere test gedaan. ik heb die 5 meter kabel nu rechtstreeks in mijn router
geprikt en de andere kant rechtstreeks op mijn laptop en dat werk prima. Het wordt steeds vager voor mij ;(

• weijl
  • Niet online
als je die kabel zelf geknepen hebt kan het ook nog wel eens zo zijn dat je te 'hard' geknepen hebt, waardoor de pinnetjes door de kabel heen steken en daardoor op welke manier dan ook kortsluiting maken. ik ben dit wel vaker tegen gekomen en het geeft de symptomen die jij beschrijft.
misschien de moeite om te checken dus.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
nog steeds aan't twijfelen ?

nieuw gekocht en 't werkt niet zoals het hoort:
terug naar de winkel gaan en nieuwe vragen ...

't komt wel in orde dan.

'k snap niet waarom je waarom je 't zelf wilt proberen op te lossen hoor
(oké je bent tweaker of je bent het niet, maar dit is schijnbaar koppigheid hoor ;) )

• weijl
  • Niet online
alleen de volgorde van de vaste kabel tussen
de router en de outlet is precies andersom. Zou dat het probleem kunnen zijn?? het vreemde blijft wel dat het met de 20 meter kabel wel werkt en met de 5 meter kabel niet.
is die van 20m aan alle twee de uiteinden hetzelfde? of is die juist precies omgekeerd.
ik denk dat je hier je probleem hebt. walloutlet goed aansluiten, 5m kabel erin pluggen, andere kant in de laptop en internetten.

Verwijderd

Topicstarter
gupje schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 18:52:
[...]

is die van 20m aan alle twee de uiteinden hetzelfde? of is die juist precies omgekeerd.
ik denk dat je hier je probleem hebt. walloutlet goed aansluiten, 5m kabel erin pluggen, andere kant in de laptop en internetten.
De 20m en de 5m zijn beide identiek, precies dezelfde kleur volgorde aan beide kanten van de kabel het enige verschil is natuurlijk de lengte.
Heb vandaag een nieuwe kabel gehaald, ook met deze kabel werkt het niet

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.sandervk.freeler.nl/download/RJ45/patchcord.jpeg

Neem hier eens een kijkje... Alles over UTP kleurtjes

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt eindelijk.
fout bleek te zitten in de afwerking van de kabel tussen de router en de outlet.
toch de verkeerde kleur volgorde.
Het was van links naar rechts gezien op 1=oranje-wit 2=oranje 3= blauw-wit 4=blauw 5=groen-wit 6=groen 7=bruin-wit 8=bruin.
Maar het moest dus zijn 1=oranje-wit 2=oranje 3= groen-wit 4=blauw 5=blauw-wit 6=groen 7=bruin-wit 8=bruin.

Blijf ik het nog wel vreemd vinden dat het met de 20m wel werkte, maar goed eind goed al goed
bedankt iedereen voor de adviezen

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:58:
Het werkt eindelijk.
fout bleek te zitten in de afwerking van de kabel tussen de router en de outlet.
Het was van links naar rechts gezien op 1=oranje-wit 2=oranje 3= blauw-wit 4=blauw 5=groen-wit 6=groen 7=bruin-wit 8=bruin.
Maar het moest dus zijn 1=oranje-wit 2=oranje 3= groen-wit 4=blauw 5=blauw-wit 6=groen 7=bruin-wit 8=bruin.

Blijf ik het nog wel vreemd vinden dat het met de 20m wel werkte, maar goed eind goed al goed
bedankt iedereen voor de adviezen
De volgorde maakt toch niet uit, als de buitenste twee maar goed zitten toch? :)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

Wokkel1982 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:36:
[...]

De volgorde maakt toch niet uit, als de buitenste twee maar goed zitten toch? :)
grrrrrrr!!!!!!!!!

wanneer leert men het nou eens dat de volgorde er wel degelijk toe doet?!

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

EN NIET ANDERS!

NIX geen zelf verzonnen braaisels

[ Voor 5% gewijzigd door tozzke op 11-08-2005 23:11 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:58:
Het werkt eindelijk.
En wat schreef ik in de 4e reactie?

Als je vragen stelt lees dan de antwoorden.

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
tozzke schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:11:
[...]

grrrrrrr!!!!!!!!!

[afbeelding]

EN NIET ANDERS!

Sorry hoor.. :/

Ik vroeg het alleen maar...

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

tozzke schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:11:
[...]grrrrrrr!!!!!!!!!
EN NIET ANDERS!
Nou, zo boeiend is het nou ook weer niet

[ Voor 32% gewijzigd door Iet op 12-08-2005 16:50 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Pagina: 1