Toon posts:

Mogelijke configuratie nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Mijn huidige pc is toe aan vervanging. Hij wordt te langzaam voor bepaalde toepassingen, heeft veel te veel kuren en mijn harde schijf is ook constant vol. Ik kan hem zelf dus niet meer gebruiken maar mijn ouders zullen er nog genoeg mee kunnen doen.

Met de nieuwe pc wil ik sowieso de volgende zaken gaan doen:
- Internet
- Office
- Films kijken en kopieren
- Af en toe een game spelen

Ik heb bij een pcdealer een systeem laten samenstellen en ik heb mij op internet eens verdiept in de betekenis van verschillende zaken, maar veel dingen gaan mijn pet te boven. Daarom wil ik eens weten in hoeverre mijn pc juist is samengesteld en of de combinatie van verschillende onderdelen juist op elkaar aansluit. Dus daar gaat ie.

Kast
De verkoper in de winkel heeft mij een Miditower Evercase aangeraden. Ik ben zelf aan het twijfelen dus die Evercase en een Coolermaster Centurion 5.

Voeding
400 Watt 12 cm SATA PCI-E 24PIN
Qua voeding heb ik eigenlijk totaal geen weet van wat goed is of niet. Een vriend van me raadde mij een Be-Quiet aan (of had ie het toen over de koeler?). Ik wil in ieder geval een pc die erg stil is en als het mogelijk is zelfs niet te horen is.

[b]Moederbord{/b]
Moederbord wordt waarschijnlijk een 939 Asus A8N-E - 7.1 GLAN. Ik kon ook kiezen voor een SLI maar mij lijkt die optie voor mij een overbodige luxe omdat ik niet zo superveel games speel en het dus onnodig is om 2 videokaarten aan te sluiten. Althans, ik dacht dat dat de functie van SLI was.

Processor
939 Amd64bit 3500+ Venice tray. Ik ben van plan de nieuwe pc nog een aantal jaar te gebruiken en om in de toekomst de ontwikkelingen bij te kunnen benen lijkt het mij verstandig alvast een redelijk krachtige processor aan te schaffen en dit lijkt mij dan ook een juiste keuze.

Koeler
Zalman CNPS7000B-AlCu
Tja, koelers. Ik heb er eigenlijk niet zo'n verstand van. Als ie goed koelt en stil is dan ben ik tevreden. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit de juiste keuze is.

Werkgeheugen
DDR TwinMOS 2 keer 512mb pc3200
Lijkt me voorlopig meer dan genoeg, zou ik in de toekomst meer nodig hebben dan kan ik nog altijd uitbreiden met 2 512mb kaartjes.

Harde schijf
Seagate SATA 160gb 7200rpm 8mb
De grootte lijkt me voorlopig meer dan genoeg. Ik ben de laatste jaren altijd bezig geweest met een 30gyg schijf en deze is altijd vol. Zou ik in de toekomst nog meer nodig hebben dan kan ik nog ene van 160 ofzo erbij planten. Ik weet alleen niet of ik dan de juiste kast heb gekozen. Verder wil ik dat de harde schijf niet gaat ratelen als ie bezig is ergens mee. Is dit dan de juiste keuze? En waar staat de 8mb voor?

Videokaart
ATI 256mb X600XT Sapphire
Ik wil wel wat spelletjes spelen maar ik zit niet constant te gamen. Een spel wat ik erg leuk vind is Tony Hawk. Op mijn huidige pc kan alleen nog maar Tony Hawk 2 draaien, maar als het mogelijk is zou ik de komende tijd de nieuwere / nieuwste spellen van Tony Hawk willen spelen. Hoe lang kom ik dan nog vooruit met deze videokaart? Als dit niet de juiste is wat is dan wel een goede keuze?

Diskdrive
Floppy met 7 in 1 cardreader. Die cardreader lijkt me wel handig voor de digitale camera en de mmc van de telefoon. Geen ge-emmer meer om de bluetooth aan het werken te krijgen.

Verder zal ik nog een dvd-rom en dvd-brander nemen, de keuze hiervoor heb ik nog niet gemaakt.

Dit was eigenlijk mijn configuratie tot nu toe. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb weergegeven. Belangrijk voor mij is dat de pc stil is (ook als ik met veel dingen tegelijk bezig ben), dat ik er een aantal jaar mee vooruit kan (na eventueel een paar upgrades zoals het werkgeheugen). Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Edit: ben een vraag vergeten. Wat is beter, kiezen voor een box processor of een tray en een losse koeling kopen rekening ermee houdend dat ik een stille pc wil hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat als je CSL FAQ leest en via bijvoorbeeld google op zoekt gaat naar reviews, je al een stuk verder bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, tja, dat had ik al geprobeerd maar dat is voor mij dus zo'n overflow aan informatie dat ik door de bomen (alle mogelijkheden) het bos (de juiste afstemming van onderdelen) niet meer zie. Vandaar dat ik dit topic geopend heb om eens goed erachter te komen of dat wat ik samen heb laten stellen ook echt het juiste is, althans, ik dacht dat dit subforum daar onder andere voor was bedoeld?? Misschien ook niet en in dit geval mijn fout. Ik zal het in ieder geval nog eens goed doorspitten en daarna pas ik mijn OT wel aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 18:14
Op dit moederbord mis je wel firewire, verder een prima keuze.

Als videokaart kan je beter gaan voor de 6600gt, die presteert een stuk beter en is wat betreft prijs amper verschillend.

Voeding zou een tagan 480 / 380 watt uitkomst kunnen bieden, lekker stil en presteert erg goed.

Kast moet je zelf weten, wat vind je mooier.

Een tray processor is zonder koeler en heef 1 jaar fabrieksgarantie, een boxed heeft een koeler en heeft 3 jaa garantie. Een zalman koeler is lekker stil, maar ik heb zelf ook erg goede ervaringen met de Arctic silencer 64 TC, erg stil en koelt prima!

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120