Compaq RAID controller in niet-Compaq pc - bootable?

Pagina: 1
Acties:

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Ik heb een Compaq 5300 RAID controller op de kop getikt, met het voornemen deze in mijn huisservertje (FreeBSD en soms Linux) te gaan gebruiken. Dit is een zelfbouw machine, gebaseerd op een Athlon XP en een Asus moederbordje.
Na de zaak ingebouwd te hebben, blijkt dat deze controller niet bootable is, of althans niet mijn systeem c.q. ik doe iets verkeerd. Ik heb de firmware al ge-upgrade, de manuals van de het ding gelezen, en ik begin langzamerhand het vermoeden te krijgen dat deze controllers alleen bootable zijn in Compaq machines. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Weet iemand manieren om dit toch aan de praat te krijgen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zou het prima moeten doen. Zie je bij het opstarten wel de bios van het ding voorbij komen? Misschien staat de "bios voor andere apparaten scannen" (shit, hoe heet die functie precies) in je bios uit?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Kun je niet kiezen op dat Asus bord om te booten van SCSI ?

• Spearhead
Ik heb 2 SCSI controllers: een Adaptec 29160 en deze Compaq RAID controller. Beide zie je langskomen tijdens het opstarten, maar de Adaptec is bootable en de Compaq niet.

Ik dacht: misschien kan het ding maar van 1 SCSI controller booten, dus ik heb om te testen de Adaptec er even uitgehaald, maar hij wil nog steeds niet starten vanaf de Compaq. Wazig gedoe allemaal :?

Als ik in het bios aangeef dat er van SCSI geboot moet worden, dan pakt hij de Adaptec. Wanneer ik die eruit haal dan boot hij helemaal niet van SCSI.

[ Voor 17% gewijzigd door Spearhead op 07-08-2005 21:29 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als die Compaq van zichzelf bootable zou zijn, dan zou er een SCSI-bios op moeten zitten. Bovendien moet je dat op de site van HP / Compaq zo na kunnen gaan :)
Als blijkt dat het ding idd bootable is, dan zou je eens kunnen proberen te spelen met de sloten waar je de SCSI-kaarten in zet. Dat kan nog wel eens uitmaken voor de volgorde waarin de SCSI-biossen aangesproken worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zodra hij de schijven die eraan hangen heeft geidentificeerd, kun je op F8 drukken (dus bij het initialiseren van de bios van de 5300), en moet je in een simpel menu komen. Hier moet je je schijven definieren (nee, je kunt niet zomaar een disk van je adaptec erheen verhuizen, je moet een array maken en zult alle info op die disk kwijtraken), en met de laatste HP bios erop kun je ook netjes aangeven dat hij ervan moet booten. Verder is het verschil tussen booten van adaptec of compaq waarschijnlijk enkel te veranderen door ze van slotvolgorde te wisselen (of geen bootable partities aan je adaptec hebben hangen).

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Ik heb een smart array 532 in een asus a7m266-d (dual amdXP) en heb er ook nooit van kunnen booten. Nu heb ik het nooit met Linux geprobeerd, alleen met Windows. Installeren gaat perfect, maar na de reboot, was het over, geen OS found.

Ik heb maar een 4,3 GB IDE schijf als boot gebruikt (alleen de boot.ini, NTLDR, enz).

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 14:38
Ik heb ooit de setup van een Compaq Proliant server gedaan met een RAID controller erin... Zijn idd redelijke bochtdingen die alleen onder bepaalde OS-sen willen draaien (NT based bij deze controller). Verder moest ik toen het ding configureren met een Boot-cd...

• Spearhead
Kippenijzer schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 22:01:
Zodra hij de schijven die eraan hangen heeft geidentificeerd, kun je op F8 drukken (dus bij het initialiseren van de bios van de 5300), en moet je in een simpel menu komen. Hier moet je je schijven definieren (nee, je kunt niet zomaar een disk van je adaptec erheen verhuizen, je moet een array maken en zult alle info op die disk kwijtraken), en met de laatste HP bios erop kun je ook netjes aangeven dat hij ervan moet booten.
Ik heb een logical drive aangemaakt via dat menuutje, dat lukte allemaal wel. Schijf ging inderdaad leeg. Maar dat is het punt dus, volgens de manual kan je in dat F8-menu aangeven of er van de controller geboot moet worden, maar dat menu item staat er niet bij! Het enige dat je er kunt is het aanmaken, viewen en deleten van logical drives.

[ Voor 5% gewijzigd door Spearhead op 08-08-2005 07:37 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dan heb je waarschijnlijk niet de laatste bios. Helaas heb ik zelf tijdens mijn zoektocht destijds geen andere dan in Windows-flash image gevonden (ik heb dus windows geinstaleerd, puur om hem te kunnen flashen, op de ide disk), echter zou hij dan nog er van moeten staren op zich. Welk OS probeer je *exact* erop te installeren, welk moederbord heb je *exact*, hoe partitioneer je de disk? Heb je al eens dmv een dos floppy geprobeerd te booten en gewoon daarmee als test een partitie bouwen, deze actief maken en sys c: gedaan? Probeer ook eens van knoppix te booten evt.?
En als laatste vraag voor nu :+ Geeft de controller aan dat het een Compaq ding is (rood+wit) op HP (blauw+rood+wit) tijdens de bios initialisatie?

• Spearhead
HW:

Compaq Smart Array 5302/128
Asus A7V8X/X

Ik heb de firmware upgrade uitgevoerd vanuit RedHat Enterprise Linux 3, er zit nu 3.56A in. Volgens de website van HP is dat de laatste versie. Tijdens het booten displayed hij nu ook (in rood, wit en blauw) "Compaq ... brought to you by HP" of iets van die strekking.
Ik heb er MS-DOS, FreeBSD en Linux op gehad, maar hij wil niet booten. Het lijkt me toch dat het mainbord de RAID controller niet herkent als zijnde bootable.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Owkee, misschien heel eng he, maar probeer eens windows (2K of hoger, xp evt. ook mogelijk). FreeBSD heb ik geen idee van. Linux herkent in een deel van de gevallen niet dat hij de boot info op /dev/cciss/c0d0 moet zetten en Dos, tja, da's vreemd, maar weet je zeker dat de partitie actief stond in fdisk?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-03 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb een SA-431 gehad in een A7N266-C wat goed werkte.

In BIOS aanzetten boot from SCSI.

Daarnaast moet je middels ACU je controller wel goed configureren.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1