Gauss Rifles, (Elektro)Magnetisme wapens

Pagina: 1
Acties:
  • 1.802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi allemaal,

Allereerst wil ik even melden dat ik geen flauw idee heb hoe ik hier eigenlijk toe ben gekomen, maar ik denk dat de oorzaak ergens hier op GoT ligt :P (linkjes volgen enzo, interessante dingen tegenkomen, en weer verderzoeken in die richting)

Ik las pas iets over zogeheten "Gauss Rifles" en "Railguns".
Een Gauss Rifle is een wapen dat projectielen afvuurt doormiddel van (elektro)magnetisme.
De Railgun is een soort van Gauss Rifle.
Gauss is de (engelse) naam voor de eenheid waarmee je magnetische kracht meet.

eigenlijk is het een beetje naar aanleiding van dit linkje: http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/magnets/gauss.html

De theorie van een railgun is dat je een loop hebt met 2 rails er in, waar een magnetische kogel op ligt, die die 2 rails kortsluit.
Zet er genoeg stroom op en je kogel vliegt met een enorme snelheid weg. Veel harder als wanneer je kruit/explosieven zou gebruiken. (heb iets gehoord over mach 20)
Helaas vergt het zoveel energie dat je zoiets nooit draagbaar zou kunnen maken tenzij je een draagbare atoomreactor hebt, en de rails zouden nogal hard slijten.

Naast de "Gauss Rifle" uit het linkje hier een stukje boven en de Railgun, heb ik nog nergens iets kunnen vinden over gauss rifles.
Dit leid mij er toe te geloven dat er nog niet zoveel bekend is over wapens op magnetisme, of dat ze zelfs helemaal niet bestaan. (hooguit in theorie).

Dus dan sla ik zelf maar aan het brainstormen :P en ik heb het volgende uitgedacht:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/gaussrifle.png
puur theoretisch, maar ik vraag me af of dit zou kunnen werken.

De loop is een plastic (of non-magnetisch metaal) buis, met daar omheen metalen ringen met spoelen er om gewikkeld, zodat je ronde elektromagneten krijgt.
In de loop plaats je een kogel van magnetisch materiaal.
De controllerbox bevat een stapel elektronica die de elektromagneten aanstuurt. Zodra je de trekker overhaalt, word *voor* de kogel een magneet ingeschakeld zodat deze aan de kogel trekt.
(te zien in het vakje onder de schema tekening van het wapen)
zodra de kogel verschoven is, schakelt de magneet uit, en gaat de volgende aan. op dit moment is er achter de kogel ook een magneet vrij, en deze kan ook ingeschakeld worden, maar dan in de tegenovergestelde richting, zodat deze de kogel afstoot.
dit process gaat nog eens en nog eens etc etc, totdat de kogel uit de loop vliegt op hoge snelheid.

Leuke theorie natuurlijk, maar zou zoiets werken? en hoeveel vermogen zou er voor nodig zijn? is het mogelijk om zoiets draagbaar te maken? en de timing van die magneten zou natuurlijk wel enorm kritisch zijn. is er wel elektronica die snel genoeg is voor zoiets? (vast wel... maar toch ff vragen).

en, de hamvraag: zou dit model uberhaupt te verwezenlijken zijn? mij lijkt het wel... er zijn al mag-lev treinen en de theorie lijkt wel een beetje hier op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

In SG doen we niet aan tags, net zomin als in WL waar ik hem naar verplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

De kracht die je nodig hebt kan ik niet zo 1-2-3 berekenen en is ook afhankelijk van een groot aantal faktoren (materiaal vd kogel, gewicht vd kogel, afstand tussen rails, afstand tot electro-magneten, gewenste/benodigde snelheid etc). Volgens mij ga je echter een probleem krijgen met de loop. Je zult dan een zeer hoogwaardig plastic nodig hebben om warmte-ontwikkeling te voorkomen. Door de wrijving van de kogel en de stroom door de electro-magneten zal er ongetwijfeld veel warmte vrijkomen. De loop zal echter kaarsrecht moeten blijven. Geen antwoord op je vraag maar toch een aantal zaken waar je ernstig rekening mee moet houden. Daarnaast zul je met een aantal stroomcellen ook niet al te vaak kunnen vuren, wat gelijk weer de vraag meebrengt of je het draagbaar zou kunnen maken als je het al kan produceren.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:24

TheBorg

Resistance is futile.

Interessant vraagstuk. Eén van problemen is denk ik ook dat je geen magneten wilt afvuren, omdat dit te kostbaar is. Gebruiken je een metalen kogel(lager) dan kan deze niet worden afgestoten (wel aangetrokken natuurlijk).

-edit-
Om een beetje fatsoenlijk flux te krijgen zou je misschien hoogscpannings elco's kunnen gebruiken en deze opladen met een "Photoflash Capacitor Charger".

[ Voor 28% gewijzigd door TheBorg op 07-08-2005 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Je zou het principe van de zweeftrein kunnen gebruiken, de elektromagneten met wisselspanning sturen en de afstand tussen de magneten zodanig kiezen dat bij de gebruikte frequentie je projectiel elke keer een zetje krijgt bij het passeren van een magneet, dat scheelt weer elektronica en je zou zoiets met een forse schakelende voeding kunnen realiseren. Je kanon wordt dan wel lang t.o.v. de grootte van het projectiel en je zult je projectiel een initiele snelheid moeten geven. Bij railguns gebruiken ze daar perslucht voor. Een deeltjesversneller werkt ook zo alleen gebruiken ze daar wel stuurelektronica voor elke magneet omdat de simpele analoge oplossing schakeltechnisch gewoon niet snel genoeg is voor de daar gerealiseerde snelheden.

O ja, en omdat de snelheid van je projectiel in de loop niet constant is hebben de magneten aan het eind van de loop een grotere afstand t.o.v. elkaar dan die aan het begin.

[ Voor 12% gewijzigd door caipirinha op 07-08-2005 21:18 ]

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

TheBorg schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:02:
Interessant vraagstuk. Eén van problemen is denk ik ook dat je geen magneten wilt afvuren, omdat dit te kostbaar is.
Misschien kan je een soort magentische huls maken, die aan het einde van de loop wordt tegengehouden. Het (conventionele) projectiel bevind zich hier dan vrij in, en wordt vrij afgevuurd daar de huls plotseling stopt aan het eind van de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Zoijar schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:16:
[...]

Misschien kan je een soort magentische huls maken, die aan het einde van de loop wordt tegengehouden. Het (conventionele) projectiel bevind zich hier dan vrij in, en wordt vrij afgevuurd daar de huls plotseling stopt aan het eind van de loop.
ik denk dat dat moeilijk tegen te houden word.
daarnaast versplinteren magneten (iig het koelkast type, maar ook die neodymium magneetjes) erg snel als je er een klap tegem geeft.
caipirinha schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:15:
Je zou het principe van de zweeftrein kunnen gebruiken, de elektromagneten met wisselspanning sturen en de afstand tussen de magneten zodanig kiezen dat bij de gebruikte frequentie je projectiel elke keer een zetje krijgt bij het passeren van een magneet, dat scheelt weer elektronica en je zou zoiets met een forse schakelende voeding kunnen realiseren. Je kanon wordt dan wel lang t.o.v. de grootte van het projectiel en je zult je projectiel een initiele snelheid moeten geven. Bij railguns gebruiken ze daar perslucht voor. Een deeltjesversneller werkt ook zo alleen gebruiken ze daar wel stuurelektronica voor elke magneet omdat de simpele analoge oplossing schakeltechnisch gewoon niet snel genoeg is voor de daar gerealiseerde snelheden.

O ja, en omdat de snelheid van je projectiel in de loop niet constant is hebben de magneten aan het eind van de loop een grotere afstand t.o.v. elkaar dan die aan het begin.
een zetje geven is niet zo'n probleem... veer er voor, of (idd) met perslucht.
en de versnelling die er is, is natuurlijk afhankelijk van je projectiel. de gewenste eindsnelheid is dan weer een beetje afhankelijk van de lengte van je loop. hoe langer, hoe sneller.
daarnaast, zou de kogel hiervoor magnetisch moeten zijn? of voldoet een gemagnetiseerd stuk ijzer? of mag het gewoon een normaal stuk ijzer zijn?
nightowl schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 20:54:
De kracht die je nodig hebt kan ik niet zo 1-2-3 berekenen en is ook afhankelijk van een groot aantal faktoren (materiaal vd kogel, gewicht vd kogel, afstand tussen rails, afstand tot electro-magneten, gewenste/benodigde snelheid etc). Volgens mij ga je echter een probleem krijgen met de loop. Je zult dan een zeer hoogwaardig plastic nodig hebben om warmte-ontwikkeling te voorkomen. Door de wrijving van de kogel en de stroom door de electro-magneten zal er ongetwijfeld veel warmte vrijkomen. De loop zal echter kaarsrecht moeten blijven. Geen antwoord op je vraag maar toch een aantal zaken waar je ernstig rekening mee moet houden. Daarnaast zul je met een aantal stroomcellen ook niet al te vaak kunnen vuren, wat gelijk weer de vraag meebrengt of je het draagbaar zou kunnen maken als je het al kan produceren.
welke rails? tis een buis met elektromagneten er omheen :) een railgun werkt met rails.
hoogwaardig plastic, of een metaal dat het magnetisme niet tegenhoud (aluminium?)

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 07-08-2005 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Dit soort kanonnen zijn wel degelijk gebouwd. Je moet gewoon even verder zoeken(heb de bronnen niet bijgehouden). Er zijn voorstellen gedaan voor raket-lancering. Het idee is dat de raket een mooie aanloop snelheid krijgt zodat er relatief minder branstof mee hoeft.

Voorts zijn er websites waar ontwerpen voor demonstratie kanonnetjes gemaakt kunnen worden.
Op basis van het selenoid principe kan je een dergelijk demonstratie-kanon "gemakkelijk" zelf bouwen maar het rekenwerk is moeillijk om de spoelen te schakelen. Gewoon weekijzer gebruiken.
Hitte ontwikkeling is geen probleem voor een demonstratie model omdat de spoelen maar tijdelijk bekrachtigd worden. Op een gegeven momen moet de spoel ook lang worden en dan meent de inductiewaarde snel toe en wordt het moeilijk om het snel op volle kracht te krijgen. Ook wordt de hysteresis in het ijzer een probleem.

Als permanente magneten gebruikt is het geen probleem als het om een wapen gaat (ooit gehoord dat voor een wapen kostprijs een belemmering was?)

Het is zeker weten geen gedachtespinsel.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 07-08-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin F.
  • Laatst online: 07-06 16:27

Robin F.

5 micron is huge

En of die dingen bestaan, ik heb er pas zelf nog één gebouwd :) Zoek maar eens op "coil gun", dan vind je een heleboel sites van mensen die zulke dingen bouwen.

Het principe is heel eenvoudig en bijna zoals jij het zelf hebt beschreven: een spoel wordt tijdelijk bekrachtigd zodat een magneetveld onstaat, en wordt uitgeschakeld op het moment dat de kogel midden in de spoel is. De kogel hoeft zelf geen magneet te zijn, wel van een magnetisch materiaal (Fe/Ni/Co). Overigens is het niet efficiënt om heel veel spoelen te gebruiken, je kunt beter meer condensatoren parallel schakelen en de spoelen meer windingen geven (zie theorie op Barry's coilgun site).

Mijn apparaat gebruikte twee spoelen, die elk een stroompuls kregen van een opgeladen condensator (4700 uF, 90 V). Om de spoelen aan te zetten hebben we thyristoren gebruikt (vermogenselektronische schakelaars) omdat een mechanische schakelaar veel te snel doorfikt (heb stromen gemeten van 250 A). Hiermee kregen de kogeltjes een snelheid van zo'n 17 m/s (60 km/h).

Filmpjes van het resultaat:
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12
Robin F. was me net voor. Er is inderdaad veel te vinden op het gebied van coilguns.
Bijvoorbeeld op dit forum:
http://forum.4hv.org/index.php?op=forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Overigens ben je wel lekker bezig met je klauwen bij de mond van je kanon......

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Overigens zou ik er rekening mee houden dat deze dingen wel eens illegaal zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Confusion schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 13:26:
Overigens zou ik er rekening mee houden dat deze dingen wel eens illegaal zouden kunnen zijn.
jah dat is natuurlijk wel een risico, maar aan de andere kant is het weer geen wapen maar een apparaat dat met magnetisme een stukje metaal verplaatst. daarnaast zijn de meeste voorbeelden hierboven geen gevaarlijke apparaten. die zorgen hooguit voor deukjes in blikjes, of heel misschien blauwe plekjes, als je je hand voor de loop houd.

de links die gegeven worden zijn trouwens erg nuttig :)
veeeeeeel info :) ben alleen niet zo'n held in wiskunde :P maar dit is wel erg interessant, en ik ga me hier zeker verder in verdiepen :) misschien komt het er ooit van dat ik zoiets ga bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FireWurX schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 20:45:
hoeveel vermogen zou er voor nodig zijn?
Hoeveel kinetische energie heeft een kogel die mach 20 gaat?
Snelheid van geluid is 340 m/s, mach 20 is dus 6800 m/s.
Wat is het gewicht van een kogel? Laat het 10 gram zijn, dan kom je aan een kinetische energie van 0,5 * 0,01 * 68002 = 231200 J.
Dit is de energie die je minstens nodig hebt voor de versnelling (dan gaan we even uit van geen weerstand). Omdat vermogen = energie / seconde kun je het vermogen uitrekenen als je weet in welke tijd je deze energie moet toevoeren.
Als dat 1 seconde is (erg lang IMHO), dan moet je in die ene seconde 231200 W, ofwel 231 kW aan vermogen produceren.
Dat is erg veel.
FireWurX schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:06:
[...]

jah dat is natuurlijk wel een risico, maar aan de andere kant is het weer geen wapen maar een apparaat dat met magnetisme een stukje metaal verplaatst.
:X en een geweer is geen wapen maar een apparaat dat met vuur een stukje metaal verplaatst.
Omdat je geen smileys gebruikt denk ik dat deze opmerking serieus was. Newsflash: zelfs een balpen kan een wapen zijn, afhankelijk van waarvoor je het ding gebruikt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin F.

Robin F.

5 micron is huge

Coil-guns zijn berucht inefficiënt, je bent best goed bezig als je boven de 2% uitkomt. Rail-guns schijnen een stuk efficiënter te kunnen zijn, maar die hebben weer als nadeel dat je sowieso hogere vermogens nodig hebt, en dat ze veel harder slijten en moeilijker te maken zijn. Er wordt serieus onderzoek gedaan naar het gebruik van rail-guns voor militaire toepassingen, omdat ze in tegenstelling tot conventionele kanonnen, met meer dan de geluidssnelheid kunnen schieten. Dan praat je uiteraard wel over enorme systemen, die je niet zomaar even in je garage bouwt.

Coil-guns kun je wel eenvoudig op hele kleine schaal maken, bijvoorbeeld met condensatoren uit flitslampjes.

Volgens mij zegt de wet alleen iets over vuurwapens, op de TU Delft demonstreren ze zelfs een coil-gun op de open dag. Als je de disclaimers op de verschillende websites leest, zie je dat ze er vooral voor waarschuwen dat je jezelf kunt elektrocuteren met een geladen condensator. Zoals Maasluip al opmerkte: "Anything is a weapon if you swing it right".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Maasluip schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:25:
Wat is het gewicht van een kogel? Laat het 10 gram zijn, dan kom je aan een kinetische energie van 0,5 * 0,01 * 68002 = 231200 J.
Een gemiddelde kogel weegt idd zo'n 10 gram (hoewel dat redelijk zwaar is) maar gaat zeker geen mach 20. Meer iets tussen de Mach 1.75 en 2.75, iets in die richting. Ik heb het dan all over high powered rifles, dus sniper geweren etc. Een standaard pistool kogel haalt de geluids snelheid niet, op een enkel kanon als de .50 desert eagle na. Je kinetische energie moet dus een factor tien naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Robin F. schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 16:41:
Volgens mij zegt de wet alleen iets over vuurwapens
Zeker niet. Je mag ook niet zomaar met een honkbalknuppel over straat gaan lopen zwaaien. Of een supersoaker vol zoutzuur. Ook een schroevedraaier wordt als steekwapen gezien. Als jij je met je coilgun buiten je tuin begeeft of iets buiten je tuin laat belanden, dan ben je in overtreding, omdat het gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:25:
[...]
Dit is de energie die je minstens nodig hebt voor de versnelling (dan gaan we even uit van geen weerstand). Omdat vermogen = energie / seconde kun je het vermogen uitrekenen als je weet in welke tijd je deze energie moet toevoeren.
Als dat 1 seconde is (erg lang IMHO), dan moet je in die ene seconde 231200 W, ofwel 231 kW aan vermogen produceren.
Dat is erg veel.

[...]
:X en een geweer is geen wapen maar een apparaat dat met vuur een stukje metaal verplaatst.
Omdat je geen smileys gebruikt denk ik dat deze opmerking serieus was. Newsflash: zelfs een balpen kan een wapen zijn, afhankelijk van waarvoor je het ding gebruikt.
ik heb het dus over "in het geval van wat boven mij gepost is".
die dingen maken nog geen blauwe plekken, en zijn derhalve dus geen wapens.
als je er meer vermogen achter gaat gooien, en er dus iemand mee pijn kan doen (of zelfs doden) ga ik het beschouwen als wapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin F.

Robin F.

5 micron is huge

Confusion schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:15:
Je mag ook niet zomaar met een honkbalknuppel over straat gaan lopen zwaaien. Of een supersoaker vol zoutzuur. Ook een schroevedraaier wordt als steekwapen gezien. Als jij je met je coilgun buiten je tuin begeeft of iets buiten je tuin laat belanden, dan ben je in overtreding, omdat het gevaarlijk is.
Het hangt er inderdaad helemaal van af hoe je het ding gebruikt. Het bezit van zo'n ding is (bij mijn weten) niet verboden, in tegenstelling tot vuurwapens. Correct me if I'm wrong...
Zoijar schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:13:
[...]Je kinetische energie moet dus een factor tien naar beneden.
Zelfs een factor 100, de snelheid staat immers in het kwadraat ;)

Om een kogeltje van 5 gram tot mach 1 te versnellen (~300 m/s), heb je 225 J nodig. Stel dat je een efficiëntie van 1% hebt, dan moet je dus 22,5 kJ aan elektrische energie in je condensatorbank stoppen. Als je condensatoren van 400 V gebruikt, heb je 0,28 Farad aan capaciteit nodig. Dat wordt behoorlijk duur, om nog maar te zwijgen van de eisen aan de rest van de apparatuur (denk aan zoiets simpels als kabels bijv). De geluidssnelheid kun je dus vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Zoijar schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:13:
[...]

Een gemiddelde kogel weegt idd zo'n 10 gram (hoewel dat redelijk zwaar is) maar gaat zeker geen mach 20. Meer iets tussen de Mach 1.75 en 2.75, iets in die richting. Ik heb het dan all over high powered rifles, dus sniper geweren etc. Een standaard pistool kogel haalt de geluids snelheid niet, op een enkel kanon als de .50 desert eagle na. Je kinetische energie moet dus een factor tien naar beneden.
Mja bolt-action geweren hebben echt enorme vuurkracht, niet geschikt voor automatisch vuur, volgen mij halen zelfs sluipschuttergeweren de mach 2 niet eens, simpelweg te veel terugslag, en daar ze toch vaak uitgerust zijn met armor piercing bullets(die vaak zwaarder zijn dan 10 gram) is er ook niet veel behoefte aan nog meer mondingssnelheid...
FireWurX schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:31:
ik heb het dus over "in het geval van wat boven mij gepost is".
die dingen maken nog geen blauwe plekken, en zijn derhalve dus geen wapens.
als je er meer vermogen achter gaat gooien, en er dus iemand mee pijn kan doen (of zelfs doden) ga ik het beschouwen als wapen.
Een schroef of een cillidrisch gevormd stukje metaal van 10 gram dat met 17m/s reist is anders wle iets dat je wil proberen te vermijden. Dodelijk is het niet, maar kan toch voor blauweplekken zorgen, of een oog vernielen.
Robin F. schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:36:

Om een kogeltje van 5 gram tot mach 1 te versnellen (~300 m/s), heb je 225 J nodig. Stel dat je een efficiëntie van 1% hebt, dan moet je dus 22,5 kJ aan elektrische energie in je condensatorbank stoppen. Als je condensatoren van 400 V gebruikt, heb je 0,28 Farad aan capaciteit nodig. Dat wordt behoorlijk duur, om nog maar te zwijgen van de eisen aan de rest van de apparatuur (denk aan zoiets simpels als kabels bijv). De geluidssnelheid kun je dus vergeten :)
Volgens mij is mach 0.5 snel genoeg voor iets van 5 gram om schade te doen....dodelijk is een ander verhaal maar vrolijk word je er niet van..

Het punt is in ieder geval: Wil je een coilgun maken, richt het niet op mensen of dieren en gebruik een veiligheidsbril.

En verder: Post maar een tutorial en/of een materialen lijsten.... kunnen we op de volgende w&l meet een wedstrijdje kogelslingeren doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-08-2005 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55510

Die terugslag, kan die niet verholpen worden als je met magnetische velden je kogel in een vacuum cirkelvormige buis versneld? Een beetje zoals een deeltjesversneller dus, maar dan kleiner :)
Het zal natuurlijk wel erg lastig worden om op het goede moment de circel 'open' te laten gaan, maar ik denk dat je zo veel hogere snelheden kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Het moet verboden worden om zoveel plezier te hebben als student. :(
The Plasma Boy in http://www.powerlabs.org/railgun.htm has got is made!

Prachtige speeltjes 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 08-08-2005 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Anoniem: 55510 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:17:
Die terugslag, kan die niet verholpen worden als je met magnetische velden je kogel in een vacuum cirkelvormige buis versneld? Een beetje zoals een deeltjesversneller dus, maar dan kleiner :)
Het zal natuurlijk wel erg lastig worden om op het goede moment de circel 'open' te laten gaan, maar ik denk dat je zo veel hogere snelheden kan krijgen.
Als het geweer en het projectiel even zwaar zouden zijn, zouden ze allebei even hard wegliegen: Immers de kracht benodigd het projectiel de ene kant op te werpen is gelijk aan de kracht op het systeem dat het projectiel afschiet.

Normaal weegt een wapen tussen de 1 en de 15 kg(daarboven is het niet echt praktisch meer) en een kogel slechts enkele grammen, het wapen verplaatst zich dus veel langzamer in de tegenovergestelde richting dan de kogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 55510 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:17:
ik denk het niet, aangezien de massa van je kogel zich zal afzetten tegen de massa van je wapen.
of er wel of geen lucht aanwezig is, zal niet zoveel uitmaken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Dit ding is trouwens ook ziek:

Afbeeldingslocatie: http://www.pskovinfo.ru/coilgun/P004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pskovinfo.ru/coilgun/hq/workbench.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pskovinfo.ru/coilgun/P009.jpg

-Coilgun weight is 1155 g powered by six AA NiCd accu placed in handle.
-Bullet is iron, diameter is 5 mm, length 25 mm, weight is 2,75 g.
-Muzzle velocity about 33 m/s. Destroy energy about 1,5 J.
-DC/DC converter charging capacitors to 800V. Peak coil current is 400A.
-Coilgun can do 50 fire shots without charging accu.
-Time between shots is 25 sec. GUN MAKES NO SOUND WHEN SHOT.
-Shot can shatter a glass bottle or pierce tin. Gun has 8 bullets placed in magazine.

Ding loopt gewoon op AA'tjes en heeft de kracht van een windbuks. Niet super sterk, maar toch aardig in de buurt van een vuurwapen, en 't kan best pijn doen :P

http://www.pskovinfo.ru/coilgun/indexe.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:56:
Dit ding is trouwens ook ziek:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

-Coilgun weight is 1155 g powered by six AA NiCd accu placed in handle.
-Bullet is iron, diameter is 5 mm, length 25 mm, weight is 2,75 g.
-Muzzle velocity about 33 m/s. Destroy energy about 1,5 J.
-DC/DC converter charging capacitors to 800V. Peak coil current is 400A.
-Coilgun can do 50 fire shots without charging accu.
-Time between shots is 25 sec. GUN MAKES NO SOUND WHEN SHOT.
-Shot can shatter a glass bottle or pierce tin. Gun has 8 bullets placed in magazine.

Ding loopt gewoon op AA'tjes en heeft de kracht van een windbuks. Niet super sterk, maar toch aardig in de buurt van een vuurwapen, en 't kan best pijn doen :P

http://www.pskovinfo.ru/coilgun/indexe.htm
wat me wel opvalt is dat de coil achteraan de loop zit, ipv aan het einde.
de kogel word toch naar de coil toe getrokken? niet weg geduwt toch?

btw, 33m/s is ongeveer 120km/h. niet slecht dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
FireWurX schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:22:
[...]

wat me wel opvalt is dat de coil achteraan de loop zit, ipv aan het einde.
de kogel word toch naar de coil toe getrokken? niet weg geduwt toch?

btw, 33m/s is ongeveer 120km/h. niet slecht dus :)
Kan allebei(mits je een magneet als kogel hebt), wegduwen zou in theorie beter moeten zijn dan aantrekken, omdat de kogel een punt heeft die minder materiaal bevat en dus minder aangetrokken word(midden van de kogel zit dus dichter bij de achter kant)

Overkigens kun je natuurlijk ook de coil in het midden plaatsen en de stroomrichting omdraaien zodra het midden van de kogel midden in de coil zit.(met 2 aparte condensator systemen zou je dus veel hogere efficientie kunnen bereiken)

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-08-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:50:
[...]

Kan allebei, wegduwen zou in theorie beter moeten zijn dan aantrekken, omdat de kogel een punt heeft die minder materiaal bevat en dus minder aangetrokken word(midden van de kogel zit dus dichter bij de achter kant)

Overkigens kun je natuurlijk ook de coil in het midden plaatsen en de stroomrichting omdraaien zodra het midden van de kogel midden in de coil zit.(met 2 aparte condensator systemen zou je dus veel hogere efficientie kunnen bereiken)
uhm, een ijzeren kogel is toch niet magnetisch, en kan daarom toch helemaal niet weg geduwt worden?

edit: in de schema's op die site staan ook steeds plaatjes van een kogel die de coil in getrokken word ipv er uit geduwt.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 10-08-2005 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Robin F. schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:36:
Klopt, foutje :)
Rey Nemaattori schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 19:50:
Mja bolt-action geweren hebben echt enorme vuurkracht, niet geschikt voor automatisch vuur, volgen mij halen zelfs sluipschuttergeweren de mach 2 niet eens, simpelweg te veel terugslag, en daar ze toch vaak uitgerust zijn met armor piercing bullets(die vaak zwaarder zijn dan 10 gram) is er ook niet veel behoefte aan nog meer mondingssnelheid...
Bijvoorbeeld hier staat een lijste met muzzle velocities. 100 grain is 6.5 gram. Hoewel ik me trouwens afvraag of dat echt kogel gewicht is, volgens mij is het namelijk gebruikelijk om de kruit lading in grains uit te drukken. Je hebt namelijk varianten van bv dezelfde .308 kogel, met een grotere huls, die dan ook meer 'grains' weegt. De daadwerkelijke kogel is hetzelfde, alleen de lading is dan groter.

Verder 1000 fps is ongeveer 1000 km/h, dus mach 0.8. Je ziet dat pistolen meestal zo rond de 1000 fps zitten, dus onder de geluidssnelheid. Rifles lopen zo van 2000 tot 3000 fps, dus gemiddeld zo'n mach 2, maar sommige ook wel 2.5. Bv een 338 winchester cartridge weegt zo'n 16 gram en bereikt een snelheid van iets boven de mach 2. Maar de daadwerkelijke cijfers hangen ook nog van andere dingen af, zoals loop lengte en groeving (bij een langere loop wordt de kogel langer voortgedreven)
Volgens mij is mach 0.5 snel genoeg voor iets van 5 gram om schade te doen....dodelijk is een ander verhaal maar vrolijk word je er niet van..
Als ik die getallen volgens de energie formule van die pagina invul, komt er een energie van 53,3 uit. Dat komt bijna overeen met een 25 ACP handgun... schadelijk kan je dus wel redelijk vervangen door dodelijk...ongeveer twee keer zo erg als een airgun. Niet iets dat je op je hand wilt krijgen in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
FireWurX schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:52:
uhm, een ijzeren kogel is toch niet magnetisch, en kan daarom toch helemaal niet weg geduwt worden?

edit: in de schema's op die site staan ook steeds plaatjes van een kogel die de coil in getrokken word ipv er uit geduwt.
Ik was telaat met mijn edit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
FireWurX schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:52:

Ik was telaat met mijn edit :+
Zoijar schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:23:
Bijvoorbeeld hier staat een lijste met muzzle velocities. 100 grain is 6.5 gram. Hoewel ik me trouwens afvraag of dat echt kogel gewicht is, volgens mij is het namelijk gebruikelijk om de kruit lading in grains uit te drukken. Je hebt namelijk varianten van bv dezelfde .308 kogel, met een grotere huls, die dan ook meer 'grains' weegt. De daadwerkelijke kogel is hetzelfde, alleen de lading is dan groter.

Verder 1000 fps is ongeveer 1000 km/h, dus mach 0.8. Je ziet dat pistolen meestal zo rond de 1000 fps zitten, dus onder de geluidssnelheid. Rifles lopen zo van 2000 tot 3000 fps, dus gemiddeld zo'n mach 2, maar sommige ook wel 2.5. Bv een 338 winchester cartridge weegt zo'n 16 gram en bereikt een snelheid van iets boven de mach 2. Maar de daadwerkelijke cijfers hangen ook nog van andere dingen af, zoals loop lengte en groeving (bij een langere loop wordt de kogel langer voortgedreven)
Krimmeneel, volgens mij pleur je achterover als je sommige van die rifles vuurt...ik wist niet dat die kogels zo hard gingen 8)7

Anoniem: 9942

Zeker niet. Je mag ook niet zomaar met een honkbalknuppel over straat gaan lopen zwaaien. Of een supersoaker vol zoutzuur. Ook een schroevedraaier wordt als steekwapen gezien. Als jij je met je coilgun buiten je tuin begeeft of iets buiten je tuin laat belanden, dan ben je in overtreding, omdat het gevaarlijk is.
Het is wel toegestaan om bijvoorbeeld een handboog zonder licentie thuis te hebben: Je mag er zelfs mee schieten in je eigen achtertuin als die daar een beetje geschikt voor is. Zolang je het ding niet op straat gebruikt of op andere wijze mensen in gevaar brengt lijkt me dat er weinig aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:54:
[...]

Krimmeneel, volgens mij pleur je achterover als je sommige van die rifles vuurt...ik wist niet dat die kogels zo hard gingen 8)7
Dat valt enorm mee..... Ten eerste is de snelheid wel heel hoog, maar een kogel weegt (meestal) slechts 5 á 10 gram. De totale energie is dus (bij een geweer) tussen de 2500 en 3500 joules (... of was dat kilojoules?). Dat is een behoorlijke tik, maar goed op te vangen. Denk aan een stevig geworpen tennisbal, zo veel kracht ongeveer.

Daarbij zijn de meeste wapens OF semiautmatisch (waarbij de terugslag wordt opgevangen door de afsluiter en de daarbij behorende veren zodat de terugslag langzaamaan wordt doorgegeven) OF uitgerust met een terugslagdemper (zoals goed te zien is op foto's van .50 BMG scherpschuttersgeweren als die van Barret en McMillan). Daarbij is het oppervlak van de kolf van een geweer dusdanig groot dat de klap goed verdeeld wordt.

De terugslag van geweren valt dus best wel mee. De ergste teruglag hebben ouderwetse grootkaliber jachtgeweren, zoals dubbelbuksen voor de jacht op grootwild en hagelgeweren. Die zijn niet semi-automatisch en hebben ook geen terugslagdemper op de loopmonding. Wanneer je ooit een kaliber 12 pomp- ("shotgun"), .450 Nitro Express, .475 Weatherby of .375 Holland and Holland Magnum geweer hebt afgevuurd weet je wat ik bedoel!

Maar om terug te komen op rail- en coilguns: een coilgun is bij uitstek geschikt om grootkaliber (.50 of groter) KE-penetrators af te vuren. Bij tests zijn snelheden van 10,000 fps (=3,300 mps) gehaald, ongeveer 3 X sneller dan een geweerkogel. Bij dergelijke snelheden fungeert de afgevuurde kogel op dezelfde manier als een holle lading; dwz. bij een treffer op pantserstaal boort dit een net gaatje in het doel, waarna het projectiel in stukken breekt en binnenin het doel ricocheert. Combineer dit met een vrijwel onbeperkte vuursnelheid en je hebt een afschuwelijk effectief wapen. Er is al voorspeld dat de volgende generatie lineare inductie-wapens een projectiel een V van 7,000 mps kunnen geven. Ter vergelijking: TNT detoneert met 6,500 mps....

[semi O.T.}
Oh, iemand zei hier dat de Desert Eagle .50 een snelle kogel afvuurde? Nonsens. De .50 Action Express is een trage patroon, ongeveer even snel als een .44 Magnum (ze gebruiken dan ook bijna dezelfde huls). Omdat de kogel zo dik en zwaar is is de patroon juist erg traag! OK, wat voor doel je er ook mee treft, het gaat meteen liggen natuurlijk, maar dit is geen wapen voor politie of het leger. De Desert Eagle wordt eigenlijk alleen gebruikt als sport- en jachtpistool.
[semi O.T.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Anoniem: 37519 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:09:
[semi O.T.}
Oh, iemand zei hier dat de Desert Eagle .50 een snelle kogel afvuurde? Nonsens. De .50 Action Express is een trage patroon, ongeveer even snel als een .44 Magnum (ze gebruiken dan ook bijna dezelfde huls). Omdat de kogel zo dik en zwaar is is de patroon juist erg traag! OK, wat voor doel je er ook mee treft, het gaat meteen liggen natuurlijk, maar dit is geen wapen voor politie of het leger. De Desert Eagle wordt eigenlijk alleen gebruikt als sport- en jachtpistool.
[semi O.T.]
offtopic:
Ik had het niet over snel in vergelijk met geweren, maar voor pistolen. Muzzle velocity van een desert eagle die .50 AE vuurt is ongeveer 1350 fps, dat is boven de geluids snelheid. Veel pistolen vuren onder de geluids snelheid. Er zijn ook wel pistolen/cartridges die harder gaan, .40s&w in een verlengde glock haalt geloof ik wel 1600 fps. Een .45acp kogel gaat bv meestal zo'n 1000 fps. Dit wordt veroorzaakt omdat een pistool loop gewoon erg kort is, zeker in vergelijk met een geweer.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:54:
Geweerkogels gaan van 600m/s tot 1005m/s (.223 Remington, dus kogels van een M16 / M4).

Impact energie is idd te berekenen met 1/2 * m * v², je kan het verhogen door ofwel het kogeltje zwaarder te maken ofwel de snelheid omhoog te jagen. In kleine .223 Remington patronen steekt men kruit dat "magnum-niveau-druk" haalt, dat zorgt ervoor dat een 3,56g kogeltje tegen 1005m/s vertrekt.

.308 Win heeft dubbel zoveel impactenergie, maar de kogels gaan iets trager: 780 à 840 m/s. Het extra massa van de kogel (9,5g) compenseert het.

Volgens jouw zouden de militairen met hun geweren allemaal achterover vliegen, terwijl de snipers rustig doen.

De sniper der snipers haalt zelfs 1500m/s, men heeft een terugslagvertragend systeem om de terugslag beschaafd te houden.
http://www.steyr-aug.com/amr.htm
offtopic:
[quote]Oh, iemand zei hier dat de Desert Eagle .50 een snelle kogel afvuurde? Nonsens. De .50 Action Express is een trage patroon, ongeveer even snel als een .44 Magnum (ze gebruiken dan ook bijna dezelfde huls). Omdat de kogel zo dik en zwaar is is de patroon juist erg traag! OK, wat voor doel je er ook mee treft, het gaat meteen liggen natuurlijk, maar dit is geen wapen voor politie of het leger. De Desert Eagle wordt eigenlijk alleen gebruikt als sport- en jachtpistool.[/quote]

De Desert Eagle is een show/film/tv-wapen, het is het meest voorkomende pistool in films. Terwijl het erg onbruikbaar is in combat, 7 tot 9 patronen, krachtige recoil en deze kogels worden evengoed als de andere pistoolkogels gestopt door een kogelvrijvest.

Een Five-Seven is illegaal lame:
- 650m/s (minstens dubbel zo hoge snelheid als andere pistoolkogels)
- 20 patronen ipv die lage aantallen om de reloadbeurten te verminderen
- schiet op 300m door kogelvrijevesten en op 100m door CRISAT vesten (kevlar + titanium)

[ Voor 43% gewijzigd door rapture op 18-08-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145452

Interessant topic ;)

Ik heb zelf voor mijn profielwerkstuk samen met nog 3 anderen (HAVO N&T) een coilgun gebouwd.

Spoel:
1 mm dik koperdraad met een totale lengte van 18m gewonden om een standaard 14mm pvc buis (netjes afgewerkt met spoelwanden ed).

Elco's:
4* 470uF bij 400V paralel geschakeld, totale capaciteit is dus 1880uF bij 400V. Dit waren Elco's met schroefaansluitingen van het merk L.M.T.

Opladingsschakeling:
De oplading van de Elco's gebeurde met een zelfgebouwde voeding, deze bestond uit een Amroh MuVolt transformator. Gelijkrichting gebeurde met een stelletje 1N5404's. Na de gelijkrichting zat nog een 10 Ohms weerstand (5W) om de inschakelstroom te beperken (Anders zou de transformator doorbranden).

Ontladingsschakeling:
Om de geladen elco's te ontladen over de spoel gebruikten we een relais met 3* 10A schakelcontacten (allemaal paralel) met een overkapping die je eraf kan schroeven. De schakelcontacten van dit relais werden elke keer als er werd geschoten aan elkaar vastgelast, we moesten het relais dus elke keer openmaken, loswrikken, contacten schoonmaken en weer terugplaatsen. Het is verstandiger om met halfgeleiders te schakelen maar wij konden daar niet snel genoeg aan komen. Ook hebben wij geen vrijloopdiode over de spoel geschakeld, deze haalt namelijk het rendement sterk omlaag (en voor de Elco's maakt het ook niet uit of ze even een negatieve spanning te verwerken krijgen, bruut ontladen met een spoel is zowiezo al heel erg slecht).

Projectielen:
We hebben ronde, massief ijzeren staafjes gebruikt, met verschillende lengtes (1cm, 1.5cm, 2cm, 2.5cm en 3cm). Later hebben we de 2cm variant uitgeboord, dit iv.m. de presentatie van ons profielwerkstuk (volgens de school was het te gevaarlijk om met massieve projectielen te schieten bij deze presentatie). De projectiel hadden geen punt (dus een platte kop).

Resultaten:
De uiteindlijke snelheid die het projectiel haalde was ongeveer 90m/s (324km/h). Dit hebben we uitgerekend met behulp van een Camera en een soort van groot meetlint. Ook hebben we meerdere malen geschoten op babyvoedingblikken, met als resultaat dat ze er bijna recht door heen gingen, dit terwijl de projectielen geen scherpe kop hadden maar een platte.

Foto's:
Helaas zijn deze niet in mijn bezit op dit moment. Als er voldoende belangstelling voor is wil ik ze wel proberen te posten.

Edit: Ik kom er net achter dat je eigenlijk niets over wapens mag posten, dus als deze reply 'verboden' is, verwijder hem dan maar modjes _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 145452 op 23-08-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Laatst online: 10-06 09:20
Ik zit er over te denken om iets te maken wat een soortgelijk effect heeft..
Misschien kan het helemaal niet (al zou ik dan niet weten waardoor..)

De rondjes zijn ledjes.. en de rechthoekjes lichtsensoren.
Het zou als volgt moeten werken... als er ergens geen licht door het relaytje heen loopt schakelt de magneet aan.. en zodra hij er voorbij is gaat hij weer uit.
Ik heb het idee even snel getekend, als ik hem zo zou maken gaat het niet werken denk ik, er moet genoeg tussenruimte tussen zitten enzo denk ik.

Iemand een idee of dit zou werken?

Afbeeldingslocatie: http://timon.genosis.nl/coilgun.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Genosis schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:48:
Ik zit er over te denken om iets te maken wat een soortgelijk effect heeft..
Misschien kan het helemaal niet (al zou ik dan niet weten waardoor..)

De rondjes zijn ledjes.. en de rechthoekjes lichtsensoren.
Het zou als volgt moeten werken... als er ergens geen licht door het relaytje heen loopt schakelt de magneet aan.. en zodra hij er voorbij is gaat hij weer uit.
Ik heb het idee even snel getekend, als ik hem zo zou maken gaat het niet werken denk ik, er moet genoeg tussenruimte tussen zitten enzo denk ik.

Iemand een idee of dit zou werken?

[afbeelding]
Hmm, wat voor spanningsbron wil je gebruiken? Als je gewoon single stage wil gebruiken kun je beter het condensator ontladings idee gebruiken, dit hoef je namelijk niet te timen.
Ik heb zon soort manier van timen eerst ook gebruikt, lichtsluis en dan MOSFETS om de uiteindelijke spanningsbron (in mijn geval een accu) te schakelen. Waarom MOSFETS? omdat een relais te langzaam schakelt. De schakeling van mij werkte opzich wel, maar hij was gewoon niet geschikt voor een coilgun: het ging om een zwaardere versie van deze schakeling (site is niet van mij, en wat je hierop ziet is is niet mijn werk, maar als je goed kijkt kun je een schakeling vinden). Maar het is natuurlijk te proberen, misschien dat het jou wel lukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 145452 op 24-08-2005 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Zoiezo komen er spoelen tot het einde van de "rail". ik heb er voor het gemak even 2 getekend.
Als spanningsbron wil ik een 12 volts accu gebruiken, ik moet nog even uitzoeken hoe ik de beste elektro magneet kan maken.. Heb niet erg veel ervaring met elektro.

Maar goed, ik ga in ieder geval zo netjes mogelijk te werk.. als ik dat project zie waar je mee bezig was schrik ik eigenlijk toch wel een beetje.. maar goed :) testen is alles natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Beetje overbodig misschien, maar ik zie bij geen een van de coil gun ontwerpen 'iets' wat de kogel tegen houdt om niet uit de loop te vallen.
Wil je naar beneden richten met je pistool, glijdt je kogel uit de loop voordat je wil schieten :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Daar gebruik je toch een klein magneetje voor :? Is je projectiel meteen magnetisch gericht. De spoelen trekken toch wel hard genoeg aan je projectiel om het los te krijgen van een klein magneetje.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

offtopic:
Sorry hier moet ik even op reageren... dit is wel de meest inventieve spelling die ik in tijden heb gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152880

Laatste beetje offtopic
Anoniem: 37519 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:09:
[...]

De Desert Eagle wordt eigenlijk alleen gebruikt als sport- en jachtpistool.

[semi O.T.][/small]
Of de russische maffia uiteraard. En afro amerikanen die gek zijn van de $bling$bling$ versie van de desert eagle.

Maar je hebt gelijk - Stel je voor.. je kan iemand doodgooien met een tennisbal (.22) , en daarom loop je rond met een basketbal (DE)... je gooit de bal misschien even snel (waarschijnlijk langzamer!) maar de bal heeft wel veel meer energie.

Voor overheden is dit pistool juist enorm onhandig - niet alleen krijg je zon gedoe met gebroken polsen enzo - de kogel heeft op de gemiddelde afstand zoveel energie dattie het lichaam penetreert, de kogel van een glock of berretta daarintegen heeft een grote kans om terug te kaatsen op botten en dat soort grut. Er zijn lichamen gevonden waarbij 1 schot met klein kaliber 3 tot 4 reizen heeft gemaakt binnen het lijk. Dan heb ik toch liever een rond gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Anoniem: 74137 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 01:26:
Beetje overbodig misschien, maar ik zie bij geen een van de coil gun ontwerpen 'iets' wat de kogel tegen houdt om niet uit de loop te vallen.
Wil je naar beneden richten met je pistool, glijdt je kogel uit de loop voordat je wil schieten :D 8)7
Heel simpel, een rubbere pootje wat dat ding tegen de binnekant aan drukt, de trekker als het ware.. maar dan in combinatie met stroom door de coil heen sturen.

Offtopic:
Wat is er mis met Zoiezo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Genosis schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:09:
Heel simpel, een rubbere pootje wat dat ding tegen de binnekant aan drukt, de trekker als het ware.. maar dan in combinatie met stroom door de coil heen sturen.

Offtopic:
Als je het goedkoop wilt houden is een rubbertje, sterk genoeg om het projectiel op zijn plaats te houden maar niet zo sterk dat ie het projectiel vasthoudt als de magneetvelden inschakelen, voldoende. Kost je een paar m/s, maar tis goedkoper dan een automatisch systeem dat de kogel loslaat(ik zou dan denken aan een magnetische fles om um vast te houden) en makkelijker bij het testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou je naar beneden willen schieten :P Maar je zou ook een palletje voor het projectiel kunnen maken dat wegklapt (met behulp van de magnetische kracht die je ook gebruikt voor het schieten) zodra er wordt geschoten. Ook zou je een solenoid kunnen gebruiken, maar dan moet je schakeling ervoor bouwen die je heel precies kan timen.

Ohja, ik heb eerder gezegd dat bij het gebruik van de het condensator-ontladingsprincipe het niet nodig is om te timen, dit klopt niet helemaal. Je timed het schot door te proberen/uitrekenen hoeveel cm het projectiel van de spoel af ligt, net zolang tot je het hoogste rendement (snelheid) bereikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 145452 op 24-08-2005 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom naar beneden richten?
Afbeeldingslocatie: http://imagecache2.allposters.com/images/IMPACT/9PP71.jpg
scarface doet het ook! ;)

Er zijn tal van oplossingen, maar niemand had het er over, daarom meldt ik het probleem even :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 145452 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 10:50:
Waarom zou je naar beneden willen schieten :P Maar je zou ook een palletje voor het projectiel kunnen maken dat wegklapt (met behulp van de magnetische kracht die je ook gebruikt voor het schieten) zodra er wordt geschoten. Ook zou je een solenoid kunnen gebruiken, maar dan moet je schakeling ervoor bouwen die je heel precies kan timen.

Ohja, ik heb eerder gezegd dat bij het gebruik van de het condensator-ontladingsprincipe het niet nodig is om te timen, dit klopt niet helemaal. Je timed het schot door te proberen/uitrekenen hoeveel cm het projectiel van de spoel af ligt, net zolang tot je het hoogste rendement (snelheid) bereikt.
waarom naar beneden? van een hoge flat een doel op de grond raken? :+ of gewoon de kogel een watertank in schieten om em af te remmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Oplossing is heel simpel eigenlijk... de trigger duwt de kogel met rubbertje tegen de wand aan, dan kan ie niet weg, zodra je de trekker overhaalt is de kogel los en begint ie met zijn elektronische truuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nouja, de kogel tegenhouden in de loop is het grootste probleem niet, dat is namelijk het schakelen van de de masaale elektrische kracht (in dit geval die van het condensator-ontladingsprincipe). Je kut dat op 2 manieren doen: met hafgeleiders (schakeldiodes) en relais. De laatste valt eigenlijk al af. Maar met welke halfgeleiders kun je het beste laten schakelen? Op de meeste sites wordt gesproken over schakeldiodes, zogenaamde SCR's, maar ik kan ze in Nederland nergens vinden. Zijn er ook andere halfgeleiders die hiervoor geschikt zijn?

Ohja, verderop werd gesproken over een systeem met een hoog rendement dat het projectiel moest aantrekken en dan afstoten, mag ik er even op wijzen dat als je ijzeren projectielen gebruikt je die alleen kan aantrekken en niet afstoten. Dat kan alleen als je een magneet als projectiel zou gebruiken, maar dan loop je weer tegen andere problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin F.

Robin F.

5 micron is huge

Een SCR is vrijwel hetzelfde als een thyristor, namelijk een diode die je aan zet door op het 3e pootje een stroom aan te bieden, en die pas uitgaat als de hoofdstroom nul wordt. Je kunt ook een IGBT gebruiken, die heeft als extra eigenschap dat je hem zelf ook weer uit kunt schakelen door het stuursignaal weg te halen. Volgens mij zijn die dingen best eenvoudig te verkrijgen, je moet alleen wel de duurdere exemplaren hebben die grote stromen kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Genosis schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:09:
[...]
Offtopic:
De correcte spelling is nog steeds "sowieso", al dan niet met een hoofdletter naar gelang de plaats in de zin (en ja, het is Duits).

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 24-08-2005 19:48 . Reden: Typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Mr. Liu schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 18:30:
[...]

De correcte spelling is nog steeds "sowieso". al dan niet met een hoofdletter naar gelang de plaats in de zin (en ja, het is Duits).
When in doubt, use überhaupt. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Vinnienerd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:01:
[...]

When in doubt, use überhaupt. B)
Haha okee, zo leer ik nog eens wat.. ja ik gebruik dat woord ook nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145452 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 13:41:
Nouja, de kogel tegenhouden in de loop is het grootste probleem niet, dat is namelijk het schakelen van de de masaale elektrische kracht (in dit geval die van het condensator-ontladingsprincipe). Je kut dat op 2 manieren doen: met hafgeleiders (schakeldiodes) en relais. De laatste valt eigenlijk al af. Maar met welke halfgeleiders kun je het beste laten schakelen? Op de meeste sites wordt gesproken over schakeldiodes, zogenaamde SCR's, maar ik kan ze in Nederland nergens vinden. Zijn er ook andere halfgeleiders die hiervoor geschikt zijn?

Ohja, verderop werd gesproken over een systeem met een hoog rendement dat het projectiel moest aantrekken en dan afstoten, mag ik er even op wijzen dat als je ijzeren projectielen gebruikt je die alleen kan aantrekken en niet afstoten. Dat kan alleen als je een magneet als projectiel zou gebruiken, maar dan loop je weer tegen andere problemen aan.
Een relais is toch ook geen probleem als maar één spoel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 74137 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:45:
[...]

Een relais is toch ook geen probleem als maar één spoel gebruikt?
met de vonkvorming is het relais binnen de kortste keren kapot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En een gewone schakelaar dan?
Ik snap even niet wat het probleem is, die spoel moet aan als je schiet, dan hoeft er met 1 spoel toch slechts een simpel _zwaaruitgevoerd_ schakelaartje tussen spoel en condensatoren?

Maar ik zal nu wel te simpel denken... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 24-08-2005 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 74137 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:11:
En een gewone schakelaar dan?
Ik snap even niet wat het probleem is, die spoel moet aan als je schiet, dan hoeft er met 1 spoel toch slechts een simpel _zwaaruitgevoerd_ schakelaartje tussen spoel en condensatoren?

Maar ik zal nu wel te simpel denken... ;)
moet dan wel een heeel zwaar uitgevoerd schakelaartje zijn....
iets van 1000 volt bij 80 amp ofzo (afhankelijk van je spoel, vermogens etc etc)
een 220 schakelaartje last zichzelf binnen de kortste keren vast iig... en een relais ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FireWurX schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:13:
[...]

iets van 1000 volt bij 80 amp ofzo (afhankelijk van je spoel, vermogens etc etc)
een 220 schakelaartje last zichzelf binnen de kortste keren vast iig... en een relais ook
Natuurlijk, dat was het dus |:( 8)7

Maar ja daar is wel wat voor te maken, dan maar een zware schakel. Zou dit niet werken, even snel een paint kunstwerkje maken :9 :

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/9416/schakelaar6se.th.jpg
Dat grijze is dus een bladveer, als je de trigger overhaalt, knalt die naar beneden op een radje van metaal, door de kinetische energie van de veer last dat nooit vast. Beschadigd natuurlijk wel op den duur.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 74137 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:22:
[...]

Natuurlijk, dat was het dus |:( 8)7

Maar ja daar is wel wat voor te maken, dan maar een zware schakel. Zou dit niet werken, even snel een paint kunstwerkje maken :9 :

[afbeelding]
Dat grijze is dus een bladveer, als je de trigger overhaalt, knalt die naar beneden op een radje van metaal, door de kinetische energie van de veer last dat nooit vast. Beschadigd natuurlijk wel op den duur.
mjah dus niet echt onderhoudsvriendelijk als je dat steeds moet vervangen...
doe dan maar een paar dikke IC's voor dat werk...

Een zwaar uitgevoerde schakelaar? Ik heb thuis toen ik nog aan het testen was 1 elco (die van 470uF bij 400V) opgeladen. Daarna ontladen met een schroevendraaier, van die schroevendraaier is nu nog maar weinig over :P. In principe kan alles, maar het moet toepasbaar blijven.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de energie die je verspeelt door die vonk. ;)

Zoiets zou je dus moeten gebruiken:
http://www.power-io.com/products/dda5075100.htm
Wel duur, duurste kost 285 dollar, en ik zag zelfs ergens op het web iemand die coilgun had gebouwd met een SLR die 2000 A aankon @ 2800 Volt continu, met een piekvermogen van 90MW. Kostte 1000 dollar :o

Anoniem: 74137 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:23:
Zoiets zou je dus moeten gebruiken:
http://www.power-io.com/products/dda5075100.htm
Wel duur, duurste kost 285 dollar, en ik zag zelfs ergens op het web iemand die coilgun had gebouwd met een SLR die 2000 A aankon @ 2800 Volt continu, met een piekvermogen van 90MW. Kostte 1000 dollar :o
Dat is wel ziek >:)

Maarja, ik heb me nu wat verder verdiept in de Thrysistoren, heb een geschikte kandidaat gevonden de BT-151, die kan 12A schakelen bij 800V. Maar deze kan kun je dus alleen gebruiken als je meedere van deze paralel zet, of kan dat niet?

• Robin F.

Robin F.

5 micron is huge

Hangt er helemaal vanaf hoeveel stroom je trekt, 12A lijkt me wat weinig. Let er wel op dat dat de stroom is die hij continu kan doorsluizen, als je een condensator in één klap ontlaadt hoef je alleen naar de maximale piekstroom te kijken (non-repetitive peak on-state current, bij de BT151 is dat 100 A). Ik had zelf de BTW68-600 gebruikt, deze kan een piekstroom van 420 A aan en kost €7,68.

Weet niet of je dit kunt gebruiken voor een coil gun, anders zijn ze wel verrotte goedkoop, 0,87 dollar per stuk, maar dan moet je er wel 50 kopen. Deze kunnen 800V @ 300 ampera aan gedurende 8,3 ms
http://www.onsemi.com/sit...OrderByColumnID=0&action=

datasheet:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MCR25-D.PDF

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 25-08-2005 18:01 ]

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:24
Ik heb niet alles gelezen, maar wel je Sp.

Ik denk dat het zo goed als niet gaat werken. Dit zet een hobbyist niet in elkaar (zodat het enigzins op het echte grote werk lijkt, misschien natuurlijk wel een soort van model). Het vermogen dat je nodig hebt is ontzettend veel, om in zo een korte tijd een kogel zo ontzettend veel te versnellen. Ik heb ook wel eens een item op discovery erover gezien en daar zijn het mega grote installaties die eerst al die spanning enz moeten opbouwen voordat ze een kogel lanceren... dus mobiel, niet de komende 10-20 jaar...Mij lijkt vooral de toepassing als eerste versneller handig, dus om een space shuttle alvast een vaartje mee te geven zodat er minder brandstof mee hoeft.

Ik zeg dit ook enigzins uit eigen ervaring, tijdens het werken aan mijn profielwerkstuk over magneettreinen heb ik een test treintje gemaakt. En het is verdomde moeilijk om een goede snelheid erin te krijgen door te trekken. Laat staan ook nog eens duwen. Wil je een mooie puls krijgen dan zul je met extreem dure componenten moeten gaan werken, die alleen maar een paar universiteiten in Nederland hebben staan. We hebben er destijds ook een filmpje van gemaakt (van 1 redelijk succesvolle poging) misschien dat ik hem eens kan opzoeken en uploaden, als daar interesse voor is.. (het is echt een zeer amateuristische poging tot nabootsing van de magneettrein, maar laat wel zien hoe lastig het is)

[ Voor 11% gewijzigd door Banjy op 25-08-2005 18:22 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Banjy schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:13:
Ik heb niet alles gelezen, maar wel je Sp.

Ik denk dat het zo goed als niet gaat werken. Dit zet een hobbyist niet in elkaar (zodat het enigzins op het echte grote werk lijkt, misschien natuurlijk wel een soort van model). Het vermogen dat je nodig hebt is ontzettend veel, om in zo een korte tijd een kogel zo ontzettend veel te versnellen. Ik heb ook wel eens een item op discovery erover gezien en daar zijn het mega grote installaties die eerst al die spanning enz moeten opbouwen voordat ze een kogel lanceren... dus mobiel, niet de komende 10-20 jaar...Mij lijkt vooral de toepassing als eerste versneller handig, dus om een space shuttle alvast een vaartje mee te geven zodat er minder brandstof mee hoeft.

Ik zeg dit ook enigzins uit eigen ervaring, tijdens het werken aan mijn profielwerkstuk over magneettreinen heb ik een test treintje gemaakt. En het is verdomde moeilijk om een goede snelheid erin te krijgen door te trekken. Laat staan ook nog eens duwen. Wil je een mooie puls krijgen dan zul je met extreem dure componenten moeten gaan werken, die alleen maar een paar universiteiten in Nederland hebben staan. We hebben er destijds ook een filmpje van gemaakt (van 1 redelijk succesvolle poging) misschien dat ik hem eens kan opzoeken en uploaden, als daar interesse voor is.. (het is echt een zeer amateuristische poging tot nabootsing van de magneettrein, maar laat wel zien hoe lastig het is)
uhm, nofi hoor, maar heb je dat linkje gezien naar wat die rus heeft gemaakt? een handpistool, zelf herladend, op een pak van 6 penlite batterijen, en heeft daarmee netzoveel vermogen als een gemiddelde windbuks.
en dat alles voor absurd weinig geld...
oftewel: apperatuur van universiteiten nodig hebben is onzin

edit:
http://www.pskovinfo.ru/coilgun/indexe.htm dus

http://www.oz.net/~coilgun/home.htm en deze hadnog geen 30 dollar aan kosten als ik het me goed herinner... stond ergens op de site iig...

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 25-08-2005 18:42 ]

• Banjy
FireWurX schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:37:
[...]

uhm, nofi hoor, maar heb je dat linkje gezien naar wat die rus heeft gemaakt? een handpistool, zelf herladend, op een pak van 6 penlite batterijen, en heeft daarmee netzoveel vermogen als een gemiddelde windbuks.
en dat alles voor absurd weinig geld...
oftewel: apperatuur van universiteiten nodig hebben is onzin

edit:
http://www.pskovinfo.ru/coilgun/indexe.htm dus

http://www.oz.net/~coilgun/home.htm en deze hadnog geen 30 dollar aan kosten als ik het me goed herinner... stond ergens op de site iig...
Wow nee had ik nog niet gezien. Is indd erg gaaf! Maar aan de andere kant een wapen van +- 1,2kg dat nog maar net door een tinnen omhulsel komt is niet erg praktisch. Maar ik geef toe dat het indd wel erg knap gedaan is en dat het misschien toch niet zo onhaalbaar is als ik eerst dacht. :) Maar dat van die universiteiten komt zo omdat wij onderzoek deden naar het nabouwen van een magneettrein en om dat goed te doen moet je een erg constante puls zien te krijgen die precies klopt (met start en remmen enz) en dan heb je wel vrij ingewikkelde spullen nodig oa 3 fase magneten bijv. Maar goed, interessant draadje!

Banjy schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:15:
[...]

Wow nee had ik nog niet gezien. Is indd erg gaaf! Maar aan de andere kant een wapen van +- 1,2kg dat nog maar net door een tinnen omhulsel komt is niet erg praktisch. Maar ik geef toe dat het indd wel erg knap gedaan is en dat het misschien toch niet zo onhaalbaar is als ik eerst dacht. :) Maar dat van die universiteiten komt zo omdat wij onderzoek deden naar het nabouwen van een magneettrein en om dat goed te doen moet je een erg constante puls zien te krijgen die precies klopt (met start en remmen enz) en dan heb je wel vrij ingewikkelde spullen nodig oa 3 fase magneten bijv. Maar goed, interessant draadje!
Nu is dit wapen nog niet dodelijk, maar het scheelt niet veel meer of er zijn ook mobiele dodelijkecoilguns. Deze zullen het qua performance bij lange na niet halen bij conversionele wapens, maar is erg gunstig voor misdadigers: Geen kruitsporen, geen geluid, waarschijnlijk zelf gemaakt, dus ballistisch onderzoek is zinloos, kogels in alle soorten en maten, enz.

• genosis
Is er voor een krachtige elektro magneet nou juist veel A of V nodig?
Tenminste alle 2 zo hoog mogelijk zou het mooiste zijn natuurlijk..
Maar aangezien je niet gebonden wil zijn aan het stopcontact...

Edit:

Kreeg net een ingeving, ik zat op de Coil gun van Mark 1 2 en 3 te kijken.. en die gebruikt een single coil.
Is het een idee om meerdere coils te maken met verschillende sterktes, dus zodat hij doorschiet omdat de magneet sterker is. of zou dit niet werken?

[ Voor 40% gewijzigd door genosis op 25-08-2005 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan wel, maar dan moet je wel weer de coils precies op tijd uitschakelen. De vraag is, wat is het efficientste? 1 grote of meerdere kleine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Genosis schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:10:
Is er voor een krachtige elektro magneet nou juist veel A of V nodig?
Tenminste alle 2 zo hoog mogelijk zou het mooiste zijn natuurlijk..
Maar aangezien je niet gebonden wil zijn aan het stopcontact...
Bij elektromagneten draait alles rond de stroom, die formules zijn ook rond de stroom opgebouwd. Om meer stroom te hebben bij een bepaalde impedantie moet de spanning ook omhoog.

Een beetje industriële thyristor ziet eerder zo eruit.
Afbeeldingslocatie: http://www.srt.co.th/Products/Import_Products/IR/Case_Outline/TO-209AE.gif
Zo'n dingen schakelen stromen tot 300A gemiddeld of 471A RMS, tot 8000A piekstromen en ze zijn in smaken tot 1200V te krijgen. De zwaardere thyristoren zien nog exotischer uit en kunnen dubbel zoveel nominale stroom aan, maar de piekstromen maximum blijft wel hetzelfde.
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/st303s.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Anoniem: 74137 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 00:15:
Dat kan wel, maar dan moet je wel weer de coils precies op tijd uitschakelen. De vraag is, wat is het efficientste? 1 grote of meerdere kleine?
Haha nou allebei is et niet goed voor je stroomrekening... 5 procent van de energie haal je er maar uit ongeveer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 74137 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:47:
[...]

Nu is dit wapen nog niet dodelijk, maar het scheelt niet veel meer of er zijn ook mobiele dodelijkecoilguns. Deze zullen het qua performance bij lange na niet halen bij conversionele wapens, maar is erg gunstig voor misdadigers: Geen kruitsporen, geen geluid, waarschijnlijk zelf gemaakt, dus ballistisch onderzoek is zinloos, kogels in alle soorten en maten, enz.
Euh en jullie willen het onderzoeken omdat... 8)7 Nee hoor grapje, maar er moeten toch wel nuttigere dingen te bedenken zijn dan bovenstaande :) Maar even een stomme vraag (sorry heb niet alles gelezen) dit zijn toch niet gewone kogels? Deze zijn toch van ijzer, vanwege magnetische eigenschap? Dan zou je dus ook zo een kogel vrij makkelijk kunnen weren, d.m.v. een omgekeerd magnetisch schild... of ben ik hier erg stom aan het redeneren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kogels zijn van een magnetisch materiaal, maar niet magnetisch zelf, je kan dus alleen aantrekken, en niet afstoten. Lekker vest heb je dan die kogels aantrekt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Genosis schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 01:59:
Haha nou allebei is et niet goed voor je stroomrekening... 5 procent van de energie haal je er maar uit ongeveer volgens mij.
Ik denk dat het voor de marine geen probleem is, zo'n schip is een drijvende powerplant (zeker de nuclear aangedreven vliegdekschepen) en men kan enorm veel gewicht uitsparen door enkel de granaten (zonder het kruit voor aandrijving) mee te nemen. Dus veel meer ammo aanboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een elektromaneet krijgt een sterkere aantrekkingskracht door er een grotere stroom door heen te duwen. Om dat je bij een condesator een bepaald verband hebt tussen de spanning en de stroom (spanning> = stroom>) wordt een elektromagneet sterker als je de spanning opvoert. Ik denk dat je bij condensatoren met een totale capaciteit van 2000uF bij 400V op ongeveer 80A pulsstroom zit. Dit is dan ook gelijk het voordeel van de condensatoren methode:
- relatief goedkooop, je hoeft geen voeding te hebben die 80A bij 400V constant kant trekken
- condensatoren kunnen direct het hele vermogen geven, een voeding heeft een korte 'reactietijd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Banjy schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:05:
[...]

Euh en jullie willen het onderzoeken omdat... 8)7 Nee hoor grapje, maar er moeten toch wel nuttigere dingen te bedenken zijn dan bovenstaande :) Maar even een stomme vraag (sorry heb niet alles gelezen) dit zijn toch niet gewone kogels? Deze zijn toch van ijzer, vanwege magnetische eigenschap? Dan zou je dus ook zo een kogel vrij makkelijk kunnen weren, d.m.v. een omgekeerd magnetisch schild... of ben ik hier erg stom aan het redeneren? :+
uhm, de kogel zelf is niet magnetisch ;) die kan alleen aangetrokken worden door een magnetisch veld, omdat het een ferro metaal is (ijzer, nikkel).
met een omgekeerd magnetisch veld trek je die kogel nogsteeds aan :+
zou de kogel wel magnetisch zijn, dan zou hij gewoon omdraaien en zijn vlucht achterstevoren afronden, en zelfs extra aangetrokken worden :+
in het wapen word hij namelijk in een bepaalde richting gehouden zodat hij wel afgestoten kan worden, maar in lucht is er geen loop meer die de richting van de kogel zelf in bedwang houd.

anyway, er zijn toch ook mensen die op schietclubs zitten? gewoon voor de sport je eigen wapen maken is wel leuk :)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rapture schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:18:
[...]
Ik denk dat het voor de marine geen probleem is, zo'n schip is een drijvende powerplant (zeker de nuclear aangedreven vliegdekschepen) en men kan enorm veel gewicht uitsparen door enkel de granaten (zonder het kruit voor aandrijving) mee te nemen. Dus veel meer ammo aanboord.
Als ze dit soort wapens in gaan zetten, moet er echt wel een extra powerplant bij, zeker bij dat nieuwe Franse vliegdekschip (dat heeft nu al te weinig power >:) ). Verder staan nu net vliegdekschepen niet echt bekend om hun eigen zware bewapening (daarom vaart er een complete vloot omheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moest vandaag een radio weg gooien, dus ik trap hem kapot, en wat zie ik, een transformater met een gelijkrichter en een condensator van 2200 Uf @ 16 Amp. Precies wat je nodig hebt voor een coilgun, nou ja, een mini mini coilgun dan. Maar weet iemand hoevel ampere en volt zo'n condensator kan leveren, als je hem ontlaad over een spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 74137 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:52:
Ik moest vandaag een radio weg gooien, dus ik trap hem kapot, en wat zie ik, een transformater met een gelijkrichter en een condensator van 2200 Uf @ 16 Amp. Precies wat je nodig hebt voor een coilgun, nou ja, een mini mini coilgun dan. Maar weet iemand hoevel ampere en volt zo'n condensator kan leveren, als je hem ontlaad over een spoel?
16 amp? 16 volt bedoel je... die dingen zijn niet amp-rated...
en 16 volt is echt veeeeeeel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Anoniem: 74137 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:52:
offtopic:
* offtopic: Moest het weer stuk..

Wat zou de beste condensator zijn als je 12 volt met 3,2 ampere hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Genosis schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 19:21:
[...]

offtopic:
* offtopic: Moest het weer stuk..

Wat zou de beste condensator zijn als je 12 volt met 3,2 ampere hebt?
ligt aan je inverter (waarmee je 400 tot 800 volt maakt om je condensators op te laden)
daar kan je dan weer een bepaald aantal farads aan energie in kwijt.
weet de berekening niet zo uit mijn hoofd, maar je kan daar aan het aantal joules energie uitrekenen, en daaraan weer de hoeveelheid watt's. en dan is het simpel: volt / watt = amp
hoe meer farad's hoe meer watt, hoe meer amp bij hetzelfde voltage.

edit: het gaat er dus om dat je condensators voor een enorm hoog voltage hebt
400 tot 800 volt, en dan zoveel mogelijk farads aan energie.
je kan de hoeveelheid farads heel makkelijk verhogen door meer condensatoren paralel aan elkaar te schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2005 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FireWurX schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:57:
[...]

16 amp? 16 volt bedoel je... die dingen zijn niet amp-rated...
en 16 volt is echt veeeeeeel te laag.
16 volt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt, een mini coilgun (bestaande uit een buisje van bijvoorbeeld een kleurstift met daaroom heen een spoel van 10m draad) begint een keer goed bij 1200uF bij 60V. Hiermee kun je bijvoorbeeld spijkertjes wegschieten.

Aan die 60V is niet zo moeilijk te komen, je neemt een trafo van 24V en plaatst daarachter een spanningsverdubbelende gelijkricht schakeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 145452 op 26-08-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luijtes, hou wel in de gaten dat deze dingen onder de wapenwet vallen en gelijkgesteld worden met bijvoorbeeld kruisbogen en luchtdrukgeweren. Mocht je zo'n ding willen maken, let dan hierop:

1. Het wapen mag niet automatisch zijn! Schot voor schot of zelfladend (semi-auto) is toegestaan, volautomatisch niet!
2. Het kaliber (doorsnede projectiel) moet lager zijn dan 20 mm.
3. Ga er NOOIT mee over straat!
4. Bewaar hem niet schietklaar (dus batterijen en projectielen apart van het wapen bewaren!)
5. Maak er geen dodelijk wapen van. Testen op een bonk klei of zo lijkt mij verstandig.

Het is ook handig om een voltooid wapen bij de politie te tonen (enkel indien je 18+ bent) en een ontheffing aan te vragen. DIT IS GEEN WAPENVERGUNNING!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Is voor het voedings-probleem geen electrische vliegenmepper te gebruiken?
Geen idee hoeveel A daar over heen loopt, maar het is wel een voltje of >400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
frickY schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:28:
Is voor het voedings-probleem geen electrische vliegenmepper te gebruiken?
Geen idee hoeveel A daar over heen loopt, maar het is wel een voltje of >400.
kan wel, duurt alleen ff met opladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FireWurX schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:48:
[...]

kan wel, duurt alleen ff met opladen...
Zelf met een PhotoFlashCarger (uit een wegwerpcamera) duurt het bijna een half uur om 2000uF op te laden, en na 1 keer laden kun je de batterijen weggooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Banjy schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:15:
Wow nee had ik nog niet gezien. Is indd erg gaaf! Maar aan de andere kant een wapen van +- 1,2kg dat nog maar net door een tinnen omhulsel komt is niet erg praktisch.
Hoeveel denk je dat een vuurwapen weegt? 100 gram?

Da's gewoon een normaal gewicht hoor. Tis waarschijnlijk niet de bedoeling dat we hier weapon-grade coil guns maken en mensen overhoop knallen....
rapture schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 00:20:
Bij elektromagneten draait alles rond de stroom, die formules zijn ook rond de stroom opgebouwd. Om meer stroom te hebben bij een bepaalde impedantie moet de spanning ook omhoog.

Een beetje industriële thyristor ziet eerder zo eruit.
[afbeelding]
Bij ons op school hebben ze van deze dingen liggen:
Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/50070602/C784DE_Thyristor.jpg

Die komen uit treinen, en kunnen ook belachelijke hoeveelheden stroom aan.
FireWurX schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:11:
uhm, de kogel zelf is niet magnetisch ;) die kan alleen aangetrokken worden door een magnetisch veld, omdat het een ferro metaal is (ijzer, nikkel).
met een omgekeerd magnetisch veld trek je die kogel nogsteeds aan :+
D'r zijn inductievelden in ontwikkeling die aansnellende projectielen kunnen verhitten waarmee je stevigheid verliezen en te pletter slaan tegen het pantser in plaats van er doorheen te dringen. Dit is dus bij personen zo goed als onmogelijk, omdat je een enorme batterij aan apparatuur moet meezeulen alsmede een pantser :P

Dis dus meer voor tanks etc.
Anoniem: 37519 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:35:
Het is ook handig om een voltooid wapen bij de politie te tonen (enkel indien je 18+ bent) en een ontheffing aan te vragen. DIT IS GEEN WAPENVERGUNNING!!!!!
En toen kreeg je geen ontheffing en was je je gun kwijt :w
Anoniem: 145452 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 19:05:
[...]

Zelf met een PhotoFlashCarger (uit een wegwerpcamera) duurt het bijna een half uur om 2000uF op te laden, en na 1 keer laden kun je de batterijen weggooien :(
Diesel aggegraatje kopen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
Ik zit er nu aan te denken om 2 elektro magneten te gebruiken.. en dan wel op een aparte manier.
Namelijk door een "lanceer" bakje te maken, die is tegenovergesteld gepoold met de buitekant. zodoende schiet het bakje door de buis, maar kan niet verder bij het eind... het project kan echter wel verder komen omdat massa traag is (toch?)

Probleem is dat ik een vrijwel wrijvingsloze manier moet vinden om dat te doen.. ik zat al te dneken aan een pvc buis met 2 inkepingen die hem vast houd als het ware..

Ik snap het niet, je wil dat lanceer bakje van magneet maken?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 74137 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:09:
Ik snap het niet, je wil dat lanceer bakje van magneet maken?
een bakje voorzien van een magneet kan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155377

hoi,
Ik vroeg me af of het mogelijk was om een coilgun te maken die als testwapen dient om kogelvrij glas uit te testen.
Verder vroeg ik mij af wat jullie al 'stukgeschoten' hebben en of één of jullie al ervaring heeft met zulke grote krachten... (want wat ik hier lees is alles van blikjes kapotschieten en spijkertjes schieten tot in klei schieten...)

Greetz

edit: zou het mogelijk zijn om een non-ferro projectiel af te schieten? Vb een magneet achter dit projectiel steken en na de eerste spoel een omgekeerde (tegenovergestelde stroomrichting) spoel maken om de magneet tegen te houden (en aangezien die spoel geen effect heeft op het non ferro projectiel zou er dus ook niets veranderen aan de snelheid ervan)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 155377 op 19-09-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
FireWurX schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:13:
[...]

* Rey Nemaattori op het werk liggen nog wel een paar schakelaartjes.... die kunnen dat makkelijk hebben...
Anoniem: 155377 schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:54:
hoi,
Ik vroeg me af of het mogelijk was om een coilgun te maken die als testwapen dient om kogelvrij glas uit te testen.
Verder vroeg ik mij af wat jullie al 'stukgeschoten' hebben en of één of jullie al ervaring heeft met zulke grote krachten... (want wat ik hier lees is alles van blikjes kapotschieten en spijkertjes schieten tot in klei schieten...)

Greetz

edit: zou het mogelijk zijn om een non-ferro projectiel af te schieten? Vb een magneet achter dit projectiel steken en na de eerste spoel een omgekeerde (tegenovergestelde stroomrichting) spoel maken om de magneet tegen te houden (en aangezien die spoel geen effect heeft op het non ferro projectiel zou er dus ook niets veranderen aan de snelheid ervan)
Ja, maar sowieso een vuurwapen-grade coilgun is heeel moeilijk, omdat je vele honderden joules nodig hebt in weinig tijd.... een magneetgebruiken kan natuurlijk, maar maak het wel lastig(er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Anoniem: 155377 schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:54:
hoi,

Greetz
ik weet niet wat de rest heeft gedaan, maar ik nog niets... informatie vergaren en plannen e.d. is erg belangrijk.
maar wat ik weet is dat het enorm veel energie vergt om een kogel genoeg energie mee te geven
maar 3% van de elektrische energie die je er in stopt komt er uit als kinetische (beweging), dus je moet echt een heleboel energie er in stoppen.
dat vergt nogal krachtige elektronica en dat is duur.
het is opzich wel mogelijk om een coilgun zo sterk te maken als een normaal pistool of ander vuurwapen, maar dat vergt dus veel energie en een hoge efficientie van de apperatuur/elektronica.
het sterkste (relatief) wat ik tot nu toe gezien heb is van die rus die eerder aangehaald word, met zijn pistool dat de kracht heeft van een windbuks.

met genoeg geld is het heel goed mogelijk om een wapen te maken om pantserglas mee te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb bij een liftenfabriek gewerkt welke onderdeel is van een groot Duits concern wat ook veel doet met lineaire inductie. Er zijn bij ons proefopstellingen gemaakt voor liften die met een dergelijk systeem werkten..... Supergeleidende materialen (inclusief vloeibaar N2 :) ), enorme spoelen en magneten die zo'n beetje je riem door je buik heen trekken. Met zo'n ding hebben we een VOL colablikje 75 meter de fabriekshal doorgeschoten.... :)

Da's qua kracht vergelijkbaar met een geweerkogel
Pagina: 1