HP Omnibook 5500CS nog te reanimeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb een oude HP Omnibook 5500 CS hier liggen, ooit 3 jaar geleden gekregen van een vriend. Het ding had een half kapot scherm en hij startte nog op, hij had geloof ik alleen geen harde schijf.
Omdat hij dus praktisch niks kon heb ik hem aan de kant gelegd en heeft hij tot vandaag in zijn laptoptas liggen slapen. Echter, nu wilde ik hem weer aanzetten. En dat wil hij niet.
Ik kan de powerknop indrukken tot ik een ons weeg maar hij reageert niet. Accu dan leeg, of dood?
Denk het wel.
Dus heb ik in huis bij toeval een 12 V adapter gevonden die aangesloten zat op mijn (muziek)keyboard, en die erin geplugd. Hij hangt nu al 2 uur 'op te laden' maar ik zie geen melding verschijnen op de laptop, noch een lampje ofzo. Hij reageert nog steeds niet op de powerknop.

Wat betreft wissel- en gelijkspanning: op zowel het keyboard als de laptop staat hetzelfde tekentje:
(+)--(o--(-) zo ongeveer ziet het eruit. En de trafo van het keyboard wordt niet gloeiend heet dus ik zie eigenlijk geen kortsluiting ontstaan ofzo.

Wat kan ik er nu nog aan doen? Een nieuwe batterij kostte, zo zag ik ergens, 170 dollar en dat vind ik té veel voor een Pentium 1 ofzo. De originele adapter heb ik niet meer, het ding gaat zo mee naar Enschede en daar heb ik de keyboardstekker niet, misschien dat ik er nog een van 12 volt kan vinden :P maar ik geloof er eigenlijk niet meer in dat opladen dit ding nog aan het werk gaat krijgen.
Mijn vriend wilde an sich het scherm gaan 'fixen' maar nu hij helemaal niet meer aangaat zie ik daar ook geen heil meer in.

Iemand een idee? (svp geen laptopvoetbal...)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Het voltage zegt niet alles. Als de 12V adapter van je keyboard "maar" 1 Ampere levert, terwijl de laptop 2A nodig heeft om te kunnen laden, zal hij het niet zo snel gaan doen.
De accu er een keertje uithalen, en weer terug er in stoppen, wil nog wel eens werken als een soort van reset. Misschien met het lcd nog een fotolijst ding maken (is hier al eens voorbij gekomen).

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Hoe weet je zo zeker dat je er 12V aan moet hangen? Bij mijn weten is HP over het algemeen 15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat BredeP al zegt: heb je echt niet meer informatie over de batterij? Als je adapter namelijk veel te slap is gaat het heeel wat langer duren als 2 uurtjes of gebeurt er dus helemaal niets :P :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Jullie kunnen wel eens gelijk hebben over dat Ampèrage.

Op de laptop zelf staat dan ook, 12 V minimum, amperage stond er ook bij, ik geloof 3,3, not sure. het ding ligt beneden. Mn vriend wil er nog best tijd in steken, want hij heeft wat leuke features zoals een onboard soundblaster en TV-out (in ieder geval, zo'n dik pluggat, geel, zit ook op mijn behoorlijk nieuwe graka... ik kan die op mn tv aansluiten, dus waarom deze niet).
Verder heeft hij een monitor out, dus wat betreft dat half kapotte scherm kan ik kijken of dat aan het scherm of de graka ligt. En ja, verder is het hooguit een Pentium 133 met op zn best nog 32MB geheugen... hihi :X :'(

Ik ga even bij de buren de radiotoko hier, een kleine plug halen zodat ik hem kan opladen. Vriend wil die plug aan de molex-draadjes van een normale computervoeding maken, en ja hij weet hoe dat moet :P zodat er 12 volt uit komt en hopelijk wat meer ampère dan.

Goeie Laptop Voor o.a. Games?
Zal ik hem aan deze TS aanbieden? Met een harddisk erin kan hij er STUNTS op spelen, beste spel ever 8) 8)7 meer heb je toch niet nodig!

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Blue op 08-08-2005 13:53 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Joepie, hij doet het! :D

We hebben vandaag een plugje gehaald en dit op de 12 volt van een oude voeding gesoldeerd.
Ding aangesloten, en ja, hij ging aan :D maar hij begon meteen als een gek z'n floppydrive af te zoeken. Omdat vriend dacht dat er niet genoeg aan de voeding zou hangen, daaraan een loze harddisk laten draaien. En jahoor, dat vond de voeding leuk en we kregen de laptop wél naar z'n bios.

De accu deed aanvankelijk niks maar na een minuutje begon hij een rood lampje te geven. Op het kleine LCD'tje in het scharnier van de laptop stond wel een stekkertje en een batterijtje \o/ . Het batterijtje stond op 1 streepje.

Nou, even de BIOS doorgewandeld, het blijkt een Pentium 100 te zijn met 64 mb geheugen :D en geen harddisk. Het scherm is over iets meer dan de helft vernacheld, maar dit lijkt puur een loszittend contactje in de schermaansluiting;
hij geeft gewoon een groot raster van verticale lijntjes door de onderhelft heen staan, maar daar kun je prima doorheen lezen. Het zou in echte grafische schermen ipv. in het BIOS wel wat opvallender worden, maargoed, ik wil hem uiteindelijk als IRC stationnetje gaan gebruiken ofzo.
Echter, als we de monitor-uitgang aansluiten en het beeld op een CRT monitor bekijken is die lelijke storing weg \o/ dus die is wslk met de 'sloop-manual' van HP die gelukkig online staat, wel weg te krijgen... :)

Toen ik net in mn vriends kamer ging kijken hoever hij opgeladen was, gaf de accu nog steeds een oranje lampje zoals hij had gedaan, maar op de LCD staat de batterij nu op twéé streepjes! :D

ROFLMAO update!

Goed, wat is het dus, ik liep net naar beneden voor een stukje chocola en ga nog even bij mn vriends kamer langs, waar de laptop ligt op te laden.
Dus wij ff kijken, hij mij even uitleggen hoe ik in het BIOS kon komen. We gaan er weer uit en opeens zie ik in beeld staan
C:\... blablanogwat...
Starting Windows 98....

En ik zo, wtf? Mn vriend snapte het ook niet, want er zat geen harde schijf in, en we hadden het net gehad over booten van netwerk via de infraroodpoort enzo... ik zo, ...wtf??
Opeens *plop* staat Windows 98 voor onze neus :D Blijkt er een harde schijf in te zitten van 1 Gb, die hij waarschijnlijk niet eerder heeft kunnen aanspreken omdat er te weinig stroom in zat... ding werd ook niet gezien in de BIOS... nu wel!

Nou goed, het moge duidelijk zijn dat het ding binnenkort wat extra geheugen krijgt en een netwerkkaartje, en dan ga ik eens leuk er een winamp/irc bak van maken ofzo :P leuk als ik op lanparties nog eens kassa ga draaien ofzo, lekker op dat ding IRC volgen :D
Als draagbare MP3 speler is hij wel wat groot (ik heb ook een iPod, keuze snel gemaakt) maar hij draait Winamp en Mediaplayer (mplayer2) ... er stond een Mp3 van Tupac op :X

Eej, maar dit is een leuk nieuwtje, met wat updates gaat hij dus een leuke irc bak worden. iemand nog een andere toepassing? :D

[ Voor 31% gewijzigd door Dark Blue op 09-08-2005 21:22 ]

Pagina: 1